Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saan perintöä noin 150k ja asuntolainaa on saman verran

Vierailija
29.05.2023 |

Kannattaako perinnöllä maksaa asuntolainaa vai laittaako säästöön kasvamaan korkoa?
Ei ole niin paljon perintöä, että voisi työntekoa lopettaakaan.

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaisin pois 100 000 ja jättäisin käteistä 50 000. Näin lainan lyhennyserä pienenisi ja laina-aika lyhenisi.

Kun sain ison perinnön, en maksanut mitään 35 000 euron lainasta. Korko oli pieni.

Vierailija
22/73 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin samassa tilanteessa muutama vuosi sitten, ja maksoin lainan. Sitä nukkuu paremmin velattomana.

Ja näinä päivinä se vakkari työ saattaa olla historiaa hyvin nopeesti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En maksaisi lainaa pois vaan eläisin kivasti perintörahojen ja palkan turvin. Jos myyt jossain vaiheessa asunnon, niin saatat jäädä tappiolle.

Vierailija
24/73 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä maksaisin 100 000 e asunnosta ja sitten sijoittaisin loppuja rahoja. Ehkä jotain pikavoittoja osakkeilla ja sitten jotain rahastoon?

Vierailija
25/73 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaisin lainan pois ensitilassa. 

Vierailija
26/73 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen olet ?

Kannattaa nauttia nyt kun vielä voi.

Toisaalta maailmantilannekin sellainen, että voi yhtäkkiä tarvita rahaa esim. lentolippuihin rauhalliseen maailmankolkkaan.

Entä jos sairastut ? Paljonko on laittaa sairaskuluihin.

Säilyttääkö kotisi arvonsa ?

Voiko työpaikka lähteä alta ? Mitä sitten teet ?

Sairastumia varten on vakuutuksia nippu. Työpaikkani on vakaa valtion virka, josta ei käytännössä irtisanota. Eläkkeelle tästä on tapana lähteä aikanaan.

M37, ap. 

Kun oot vielä noin nuori, niin sanoisin, että sijoita nyt ainakin puolet, tai enemmän. Sijoittamisen kautta tulee opiskeltua talouteen liittyviä asioita ja osakkeenomistajana alat nähdä asioita myös yritysten näkökulmasta. Voit tietty sijoittaa myös indeksirahastoihin, jos osakesijoittaminen tuntuu vieraalta. Joka tapauksessa saat siitä hyvän ja mielenkiintoisen harrastuksen, jos et aiemmin ole sijoittamista harrastanut.

Asuntolainan kuukausierä ei välttämättä muutu, vaikka maksaisit siitä enemmänkin kerralla pois. Toki ne korkomenot pienenee, mutta kuukausittain maksettava erä ei muutu, vaan laina lyhenee ikään kuin sieltä loppupäästä. Mutta jos sijoitat toisen puolen, niin saat jonkin verran osinkoja, joita voit käyttää myös lainanmaksuun tai sijoittaa ne uudestaan.

Vierailija
27/73 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en pitäisi rahaa "omanani" ja siksi en todellakaan käyttäisi sitä omien kulujen tai lainojen kattamiseen, vaan hoitaisin sitä mahdollisimman hyvin sijoittamalla viisaasti eli ei mihinkään asuntoon ellei tontti ole todella arvokas. Samaa myös toivoisin lapsiltani, että osaisivat omalta osaltaan hoitaa tulevaa perintöä sillä silmällä, että eivät käytä sitä niin lyhytaikaiseen sijoittamiseen kuin asunto. Seiniin ei todellakaan kannata laittaa rahaa kuin pakollinen, vaan pitää asiat fiksuina ja katsoa kokonaisuutta. Useammassa paikassa edes tontin arvo ei ole sellainen, että olisi fiksua asumiseen laittaa. Metsäomaisuus on ehkä ainut, mikä saattaa olla fiksua ja pitkäaikaisesti jopa kannattavaa.

Omalla kohdalla lapsettomana metsäomaisuus ei kannata. Metsä kasvaa hitaasti ja päätehakkuusta päätehakkuuseen voi mennä niin kauan, että on itse jo multien alla. Perintö sitten menee valtiolle jos ei testamenttaa johonkin höpöhöpöön. 

Olen tuo jota lainasit. Olen myös itse lapseton ja lapsettomaksi jäämässä. Joskus tulevaisuudessa testamenttaan omaisuuteni kummipojalleni ja kummitytölleni. Kummipojalle on jo maksettuna muutama kymmenen hehtaaria metsää ja jos tässä elelen tarpeeksi pitkälle ja saan maksettua nuo, niin hänelle on jäämässä melkein parisataa hehtaaria + minun perintönä saamat muutama kymppitonni koroilla kasvaneena. Seuraavat hakkuut ovat hetken päästä. Mun metsäsuunnitelma ei sisällä päätehakkuita, vaan jatkuvaa hoitamista. Koitan saada hänelle iskostettua samankaltaista metsänhoitoa, ettei kertarysäyksellä kaadata kaikkia. Kummitytölle jää minun osakkeita ja rahastoja.

Seuraavat linjassa ovat sitten omat sisarukset tai jos heille lapsia siunaantuu niin heille. Sukuun raha kuitenkin on jäämässä.

Vierailija
28/73 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksaisin pois 100 000 ja jättäisin käteistä 50 000. Näin lainan lyhennyserä pienenisi ja laina-aika lyhenisi.

Kun sain ison perinnön, en maksanut mitään 35 000 euron lainasta. Korko oli pieni.

Paitsi että se lainan lyhennyserä ei luultavasti muutu yhtään. Laina lyhenee loppupäästä, mutta muuten homma jatkuu entiseen tapaan eikä siitä ylimääräisestä lyhennyksestä jää muuta näkyvää jälkeä, kuin että nettipankissa näkyvä lainan viimeinen maksupäivä on aiempaa lähempänä.

Vierailija
29/73 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi että se lainan lyhennyserä ei luultavasti muutu yhtään. Laina lyhenee loppupäästä, mutta muuten homma jatkuu entiseen tapaan eikä siitä ylimääräisestä lyhennyksestä jää muuta näkyvää jälkeä, kuin että nettipankissa näkyvä lainan viimeinen maksupäivä on aiempaa lähempänä.

Näin seuraavaan korontarkistuspäivään asti. Silloin jäljellä olevat maksuerät lasketaan taas siihen alkuperäiseen viimeiseen maksupäivään asti, jolloin ne tietenkin pienenevät.

Vierailija
30/73 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En maksaisi lainaa pois vaan eläisin kivasti perintörahojen ja palkan turvin. Jos myyt jossain vaiheessa asunnon, niin saatat jäädä tappiolle.

Miksi alapeukut?

Mieti nyt, jos maksat lainan pois esim 150 000 e ja myyt asunnon ja saatiin vaan 140 000. Hävisit suoraan 10 000 e. Saat tilillesi 140 000.

Jos myyt asunnon ja lainaa jäljellä vaikka 90 000 e. Saat tilille 50 000 e ja sulla on vielä ne 150 000 e jäljellä (miinus mitä oot tuhlannut) eli tilillä olis sen jälkeen 190 000 e.

Oletettavasti siis tilanteessa, jossa olet maksanut kuluja palkallasi etkä käyttänyt perintörahaa siihen.

Vierailija
31/73 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi alapeukut?

Mieti nyt, jos maksat lainan pois esim 150 000 e ja myyt asunnon ja saatiin vaan 140 000. Hävisit suoraan 10 000 e. Saat tilillesi 140 000.

Jos myyt asunnon ja lainaa jäljellä vaikka 90 000 e. Saat tilille 50 000 e ja sulla on vielä ne 150 000 e jäljellä (miinus mitä oot tuhlannut) eli tilillä olis sen jälkeen 190 000 e.

Korjaus, siis 200 000 😅 Miinus tuhlaukset.

Oletettavasti siis tilanteessa, jossa olet maksanut kuluja palkallasi etkä käyttänyt perintörahaa siihen.

Vierailija
32/73 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaisin lainan pois ja sijoittaisin sen summan mitä nyt olet lainan lyhennykseen laittanut.

Vierailija
33/73 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä 50/60 puolet lainaan puolet sijoituksiin ja vaikka 10000€ huvituksiin.

Vierailija
34/73 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirtäisin perinnön lapsille ja ostaisin pörssiosakkeita.

Vierailija
35/73 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on niin epäreilua. Minä en ole saanut vanhemmilta mitään muuta paitsi "Vippaa 10€ puhelinsoittoja"

Vierailija
36/73 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi laina pitäisi maksaa pois jos sen lyhentäminen ei tuota mitään ongelmaa?

Vierailija
37/73 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain perintönä vaan aknen.

Vierailija
38/73 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laina maksa heti pois tietenkin. Se on järkevintä. Itse sain perintöä vuosia sitten mutta lainaa minulla ei ollut. Ostin tämän asunnon missä asun , maksoin 67000 euroa kaksiosta kerrostalossa.

Vierailija
39/73 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi laina pitäisi maksaa pois jos sen lyhentäminen ei tuota mitään ongelmaa?

No säästää koroissa. 

Vierailija
40/73 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, en tiedä.

Kerrostalo voi mennä konkurssiin

https://yle.fi/a/74-20011577

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän viisi