Oletko evakkojen jälkeläinen? Missä sukusi juuret ovat?
Omat isäni puolen juuret ovat vahvasti Karjalassa, nimittäin Jääskessä. Isäni on lähtenyt ensimmäisestä kodistaan 3 vuotiaana eikä muista tuosta mitään muuta kuin sen, kuinka taivas punoitti idässä ja tykkien jyly kuului lähempää ja hän istui siinä hevosrattailla kahden pienen isonveljen kanssa.
Kommentit (78)
Määttälän kylän alueelta Muolaan pitäjästä Äyräpäänjärven itärannalta.
Mummoni on luovutetusta Kuusamosta (tai tältä seudulta). Tullut sieltä nuorena tyttönä Posiolle/Taivalkoskelle. Sieltä joutui vielä uudelleen, leskenä, lähtemään evakkomatkalle pohjanmaalle lasten kanssa. Pohjanmaalta löytyi uusi mies ja äitini on tästä liitosta.
Myöskään mummo ei koskaan puhunut nuoruusajastaan. Aivan kuin elämä olisi alkanut vasta evakkomatkan jälkeen.
isän puolelta olen kainuusta, äidin puolelta helsingin pitäjästä ja sen ympäristöstä...
Isän isä eli vaari oli Karjalasta kotoisin. Tarkemmin Läskelän kylästä Sortavalan läheltä.
Itse tahtoisin käydä juurillani, mutta ei kai siellä mitään enää ole.
kanssa juurilleni, sillä joka kesä he järjestävät reissun karjalan kannakselle, meidän suvun synnyinseuduille :D
Moneen kertaan olen häntä pyytänyt kertomaan noista ajoista.
Mummo kotoisin Jääskestä, Lottolan kylästä.
ja äitini on syntynyt evakkoreissulla. Täällähän oli paljon popula Jääskestä - vaihdetaanko sukunimiä, ja kysytään isovanhemmilta, kuulostavatko tutuilta? ;)
mutta miehelläni on ja pojallani siis myös. Mieheni pappa oli kotoisin Kurkijoelta.
Hän oli 15 vuotias, kun sota syttyi ja he tulivat Suomen puolelle. Suomen armeijassa hän ehti sotia 17 vuotiaana. Silti häntä haukuttiin ryssäksi, koska oli tullut Karjalan puolelta.
Kaipuu kotiin ja Karjalaan oli kova elämän loppuun saakka.
isäni puolelta Laatyokan rannoilta. Äidinkin etelä-karjalainen perhe oli evakkoja, mutta he siis pääsivät palaamaan.
Itsekin olen siellä käynyt muutamaan kertaan.
Muori oli todella pieni, kun lähtivät evakkoon. Palasivat takaisin talvisodan päätyttyä, mutta joutuivat lähtemään lopullisesti jatkosodan takia.