Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuukautiskierto 20 päivää tai 47 päivää

Vierailija
29.05.2023 |

Täytin juuri 40 vuotta, hormonit on jotenkin sekaisin, aknea ilmestyi viime vuonna ja nyt katselin sovelluksesta että kuukautiset on tosiaan olleet aiemmin välillä 47 päivää ja nyt vain 20 päivää. Välillä toki ovat ns normaalit.

Kokemuksia? Onko nämä nyt esivaihdevuodet jo.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
2/22 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuodet tulossa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi käydä gynekologilla. Itselläni hyvälaatuinen kysta oireili tuolla tavalla.

Vierailija
4/22 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suattaapi olla tai sitten jokin muu hormonihäiriö. Itse kävisin lääkärissä, jos tuollaista yht'äkkiä ilmestyisi. Olen 42.

Vierailija
5/22 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikin vaihdevuosien ennakko-oireiluilta vaikuttaa. Keskimäärin 42-vuotiaana lukemani mukaan on naisella kierto lyhimmillään.

Vierailija
6/22 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suattaapi olla tai sitten jokin muu hormonihäiriö. Itse kävisin lääkärissä, jos tuollaista yht'äkkiä ilmestyisi. Olen 42.

Mutta mikä lääkäri? Yleis, vai gynekologi?

ap

Vierailija
7/22 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ei yleislääkäri pysty sanomaan tuohon juuta eikä jaata, eikä yleislääkärillä ole esim. ultraa varten laitteita. Eli tietenkin gynekologille.

Vierailija
8/22 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01118

Itsellänihän alkoi kiertoheittelyt jo 36 - 37 -vuotiaana

Vierailija
9/22 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ei yleislääkäri pysty sanomaan tuohon juuta eikä jaata, eikä yleislääkärillä ole esim. ultraa varten laitteita. Eli tietenkin gynekologille.

Kiitos!

Vierailija
10/22 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi käydä gynekologilla. Itselläni hyvälaatuinen kysta oireili tuolla tavalla.

Niin näitä, nesteen täyttämiä minulla on ollut vuosia. Käypähoito sanoo että niitä pitäisi seurata, mutta julkinen puoli kieltäytyi. Joskus ultrassa oli viisikin kappaletta.

ap

Vierailija
11/22 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juurikin vaihdevuosien ennakko-oireiluilta vaikuttaa. Keskimäärin 42-vuotiaana lukemani mukaan on naisella kierto lyhimmillään.

Onko tähän jotain hoitoa?

Aloitin juuri yhdistelmäpillerit iho-ongelmaan. Käsittääkseni muuta hoitoa asiaan ei oikein ole.

ap

Vierailija
12/22 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisella ei hoideta enää muuta kuin vakavimpia sairauksia ja niitäkin sitten sen aikaa, että on hyvät mahdollisuudet parantua. Syöpäsairaita lähetetään kotiin ja uusia sairauksia ei todeta, kun ei tutkita ennen kuin on liian myöhä. Tässä säästyy pitkä penni.

Mene siis yksityiselle gynelle tutkimuksiin. Maksaan jonkun satasen, mutta saat todennäköisesti selvyyden asiaan.

Julkisella ensin yleislääkäri, joka tarvittaessa tekee lähetteen erikoissaraanhoitoon gynelle.

Vierailija
13/22 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitin juuri yhdistelmäpillerit iho-ongelmaan. Käsittääkseni muuta hoitoa asiaan ei oikein ole.

ap

Mulla on minipillerit, ollut tosin nyt vain reilun vuoden ajan kun meni hermot siihen, että menkat on "koko ajan". Menkkoja ei ole ollut nyt pillereiden kanssa sitten viime heinäkuun. Toinen vaihtoehtohan olisi hormonikierukka.

-5 ja 8

Vierailija
14/22 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Mulla on minipillerit, ollut tosin nyt vain reilun vuoden ajan kun meni hermot siihen, että menkat on "koko ajan". Menkkoja ei ole ollut nyt pillereiden kanssa sitten viime heinäkuun. Toinen vaihtoehtohan olisi hormonikierukka.

-5 ja 8

Olen vastikään pillerit aloittanut, mutta nyt menkat alkoivat vaikka pilleriliuska oli vielä kesken.

Hieman outoa. Ja kierto oli siis vain 20 päivää.

Minulla on myös anemiaa koska kuukautiset on aina olleet runsaat ja nyt kuukautisten välillä oli vain kaksi viikkoa. Todella huono juttu minulle.

ap

Vierailija
15/22 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkisella ei hoideta enää muuta kuin vakavimpia sairauksia ja niitäkin sitten sen aikaa, että on hyvät mahdollisuudet parantua. Syöpäsairaita lähetetään kotiin ja uusia sairauksia ei todeta, kun ei tutkita ennen kuin on liian myöhä. Tässä säästyy pitkä penni.

Mene siis yksityiselle gynelle tutkimuksiin. Maksaan jonkun satasen, mutta saat todennäköisesti selvyyden asiaan.

Julkisella ensin yleislääkäri, joka tarvittaessa tekee lähetteen erikoissaraanhoitoon gynelle.

Psykoottista puhetta tuotat.

Pennejä vilisee tilillä, hoito maksaa satasia ja mitään uutta ei hoideta. Missähän sulla menee nyt psykiatrin seuranta? Kannattaisi aloitella jo piikillä, niin annat itsestäsi aidosti hyvän vaikutelman.

Vierailija
16/22 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ottanut koronarokotuksia?

Vierailija
17/22 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niille nesteen täyttämille kystille kai oikein mitään voi.

En maksa ja mene gynelle toteamaan että esivaihdevuodet on, jos siihenkään ei mitään hoitoa ole.

ap

Vierailija
18/22 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoi vähän päälle 40-vuotiaana menkkojen väli vaihdella. Joskus 20 päivää ja joskus 40 päivää. Välillä kuukautiset olivat myös erittäin runsaat. Piti käyttää yhtäaikaa tamponia ja sidettä. Noin 46-vuotiaana alkoi yöhikoilu. Heräsin vaihtamaan lakanoita ja yöpaitaa ja samalla unettomuusongelma paheni. Kävin gynellä ja aloitin hormonihoidon. Ihan kaikkiin oireisiin hoito ei täysin auttanut, mutta helpotti kyllä elämää.

Mietin, että on tämä naisen elämä yhtä pentelettä. Kaikkihan eivät tietenkään saa vaihdevuosioireita lankaan ja sitten on meitä, joilla ne ovat hankalia. Sama oli tilanne äidilläni.

Vierailija
19/22 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ottanut koronarokotuksia?

Olen, kauan aikaa sitten.

ap

Vierailija
20/22 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoi vähän päälle 40-vuotiaana menkkojen väli vaihdella. Joskus 20 päivää ja joskus 40 päivää. Välillä kuukautiset olivat myös erittäin runsaat. Piti käyttää yhtäaikaa tamponia ja sidettä. Noin 46-vuotiaana alkoi yöhikoilu. Heräsin vaihtamaan lakanoita ja yöpaitaa ja samalla unettomuusongelma paheni. Kävin gynellä ja aloitin hormonihoidon. Ihan kaikkiin oireisiin hoito ei täysin auttanut, mutta helpotti kyllä elämää.

Mietin, että on tämä naisen elämä yhtä pentelettä. Kaikkihan eivät tietenkään saa vaihdevuosioireita lankaan ja sitten on meitä, joilla ne ovat hankalia. Sama oli tilanne äidilläni.

Aloitin treenaaman muutama vuosi sitten, välillä aika kovaakin. Se voi olla osasyyllinen.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi