Missä iässä (lapsen ikä) lopetit vauvan tai taaperon imettämisen ja mikä oli lopettamispäätöksen isoimpina syinä?
Minkä ikäinen lapsesi oli kun lopetit tämän imettämisen?
Oliko se omasta halusta kiinni ja tehty päätös vai olisitko halunnut imettää, mutta maidontulo, lääkitys, työhön paluu tai muu syy vaikutti lopettamiseen? Vaikuttiko esimerkiksi kiinteiden ruokien aloittaminen tai yöllisten imetysten vähentyminen?
Kommentit (140)
Lapsi on 3,5v ja imetän vielä lapsentahtisesti niin kauan kun lapsi itse pyytää rintaa. Nykyään vain ennen unia. 2v ikään asti olin 24/7 "tutti" luonnollinen sellainen vaan.
Ekaa imetin jotain 3 vkoa ja toista 2 kk. Maitoa tuli niukasti varsinkin ekan kanssa ja lapsi vaan huusi nälkää vaikka eli tissillä.
Korvikkeella kasvaneet ja hyvä niin. Pääsi isäkin osalliseksi syöttörumbaan.
en imettänyt ollenkaan, isä hoisi sen puolen meillä
3,5v itselle lääkekuuri eikä voinut enää imettää. Siihen sit loppu.
Ekaa 6kk, tokaa 2v. Molemmat minun päätöksiä.
4kk, 2vuotta ja 3 vuotta.
Ensimmäisen kohdalla piti lopettaa nopeasti, sillä jouduin syömään pitkän lääkekuurin sairauteen, ja sen aikana ei saanut imettää:(
Ensimmäistä imetin 6 kk ja toista 4,5 kk. Esikoisen kohdalla lopetin itse omasta halusta ja toisen imetys oli alusta asti vaikeaa, ei suostunut imemään kuin maaten (sängyllä kylkiasennossa) ja muutenkin oli todella levoton imettäessä käänteli esim. päätään muualle ja välillä kieltäytyi kokonaan imemästä, joten lopetin kun en jaksanut enää sitä säätöä.
1. 13kk, 2. 13kk, 3. 26kk ja 4. imetän vielä, nyt 13kk mut varmaan 24kk saakka mennään. Itse oon päättäny lopettaa, kun elämäntilanne on ollu siihen sopiva.
4 lasta, kaikkia 1 1/2 vuotta. Oma päätös. Tuossa iässä jo laaja ruokavalio, rinta ei enää tarpeen.
5kk iässä. Jouduin silloin itse kuukaudeksi sairaalaan. Siihen loppui siihen asti hyvin onnistunut imetys. Mutta eipä sille voi mitään. Nyt lapsi on jo koululainen.
Ekaa osittaisimetin 7 kk, sitten alkoi olla liian monimutkaista. Lopetettiin lapsen kanssa aika yhteistuumin. Tokaa lasta imetin lähes 5 vuotta. Lopetin, koska imuote alkoi olla huono. Lapsi ei ois vielä tuolloinkaan halunnut lopettaa.
Molempia noin vuoden. Lapset itse lopettivat, ei kiinnostanut enää. Syynä varmaan se, että mulla tuli todella huonosti ja niukasti maitoa. Myöhemmin sain selville, että mulla on hypoplastiset rinnat, eikä mulla ole kuin vähän rintakudosta, joka sitä maitoa tuottaisi. Jälkikäteen ajatellen olisi ollut viisaampaa varmaan ruokkia lapset korvikkeella, molemmat kasvoivat alakäyrillä, luultavasti korvikevauvoina olisivat olleet kylläisempiä ja tyytyväisempiä. Mutta mä vaan luulin, että kyllä sitä maitoa tulee kun imettää.
Vierailija kirjoitti:
Molempia noin vuoden. Lapset itse lopettivat, ei kiinnostanut enää. Syynä varmaan se, että mulla tuli todella huonosti ja niukasti maitoa. Myöhemmin sain selville, että mulla on hypoplastiset rinnat, eikä mulla ole kuin vähän rintakudosta, joka sitä maitoa tuottaisi. Jälkikäteen ajatellen olisi ollut viisaampaa varmaan ruokkia lapset korvikkeella, molemmat kasvoivat alakäyrillä, luultavasti korvikevauvoina olisivat olleet kylläisempiä ja tyytyväisempiä. Mutta mä vaan luulin, että kyllä sitä maitoa tulee kun imettää.
Jossittelu on vaikeaa, kun koskaan ei tiedä että miten olisi ollut, jos tekisi toisen.
Paljon terveyshyötyä imetyksestä kuitenkin tulee sekä vauvalle että äidille, jos se yhtään jälkikäteen lohduttaa. Eikö se esimerkiksi vähennä lapsen riskiä lihavuudelle, diabetekselle yms tulevaisuudessa? Ja äidillä myös monien syöpien ja sairauksien riski laskee.
Ihana, kun äidit imettävät lapsiaan pitkään! Siis ne keltä maitoa tulee. Itse imetin 18 kk ikään ja lapsi lopetti!Olisin kauemminkin imettänyt, kun en ollut työssäkään. Sain aika paljon ivausta parilta kaverilta pitkästä imetyksestä.
Kyllä kai sen maidon ravintoarvot oli olemattomat, mutta se läheisyys lapsen kanssa!
Esikoista imetin 6vkoa, sitten vaan maidon tulo loppui ja oli pakko siirtyä korvikkeelle, toki kiinteätkin jouduttiin aloittamaan 4,5kk ikäisenä, kun kasvu pysähtyi. Keskimmäistä imetin viikon, sitten imetys piti lopettaa, koska vauvan bilirubiiniarvot eivät suostuneet laskemaan ja mun maito oli sen syynä, kahden viikon tauko ja kun olisi taas saanut imettää, maito ei enää noussut. Kuopusta imetin 5kk, sitten oli pakko siirtyä kiinteisiin kun kasvu pysähtyi hänelläkin. Osasyynä saaattoi olla se, että mulla ei paino noussut (maitorasvaa ei kertynyt) yhdessäään raskaudessa kunnolla, oon 162cm pitkä ja esim keskimmäisen syntymän jälkeen painoin 50kg, kun raskaaksi tullessani painoin kuitenkin sen lähemmäs 60kg. Kaikki ovat nykyään yli 182cm pitkiä ja mitään allergioitakaan ei ole kellään (itse olen kyllä allerginen), että kyllä nuo näyttää korvikkeellakin ihan kasvavan. Ja sylissä ruokittiin aina tuttipullostakin eli läheisyyttä oli ihan yhtä paljon kuin imettäessäkin, isän puolelta jopa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Esikoista imetin 6vkoa, sitten vaan maidon tulo loppui ja oli pakko siirtyä korvikkeelle, toki kiinteätkin jouduttiin aloittamaan 4,5kk ikäisenä, kun kasvu pysähtyi. Keskimmäistä imetin viikon, sitten imetys piti lopettaa, koska vauvan bilirubiiniarvot eivät suostuneet laskemaan ja mun maito oli sen syynä, kahden viikon tauko ja kun olisi taas saanut imettää, maito ei enää noussut. Kuopusta imetin 5kk, sitten oli pakko siirtyä kiinteisiin kun kasvu pysähtyi hänelläkin. Osasyynä saaattoi olla se, että mulla ei paino noussut (maitorasvaa ei kertynyt) yhdessäään raskaudessa kunnolla, oon 162cm pitkä ja esim keskimmäisen syntymän jälkeen painoin 50kg, kun raskaaksi tullessani painoin kuitenkin sen lähemmäs 60kg. Kaikki ovat nykyään yli 182cm pitkiä ja mitään allergioitakaan ei ole kellään (itse olen kyllä allerginen), että kyllä nuo näyttää korvikkeellakin ihan kasvavan. Ja sylissä ruokittiin aina tuttipullostakin eli läheisyyttä oli ihan yhtä paljon kuin imettäessäkin, isän puolelta jopa enemmän.
Nyt on kyllä omituista tarinaa. Imetys ei ole syynä bilirubiiniarvojen nousuun. Ei imetystä sen takia pidä lopettaa tai laittaa tauolle.
Äidin pituudella ei ole asiaan myöskään mitään vaikutusta ja riittää, että syö normaalisti. Painava ei tartte olla. Hoikkakin voi imettää.
Äidinmaidon koostumukseen se paino ei vaikuta kunhan syö normaalisti ja terveellisesti.
1v 11 kk. Lapsi lopetti itse.