Mitä täytyy tapahtua elämässä että ihminen lopettaa välittämästä omasta hygieniastaan?
Esim hengityksen hajusta, kehon pesemättömyyden hajusta jne?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Täytyy tapahtua ihmisiä terrorisoiva, hyvän elämän edellytykset vievä, syvämasentava huulipunahallitus. Ja tapahtuikin. Suomen ensimmäinen totalitaristinen terrorihallitus joka pisti lapsenlapsenlapsetkin maksamaan menojaan ja kansainvälisten tahojen ikeen alle.
Ja tuon vuoksi sinä kuljet jatkossa haisten likaiselle alapäälle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy tapahtua ihmisiä terrorisoiva, hyvän elämän edellytykset vievä, syvämasentava huulipunahallitus. Ja tapahtuikin. Suomen ensimmäinen totalitaristinen terrorihallitus joka pisti lapsenlapsenlapsetkin maksamaan menojaan ja kansainvälisten tahojen ikeen alle.
Jos se on ns haiseva vastalause?
Mä en itseasiassa pidä suihkussa käymisestä enkä peseytymisestä. Mutta teen sen silti. Lähestulkoon joka päivä.
Nyt kun asiaa mietin, niin onkohan se jonkun lapsuuden trauman syy? Äitini pessyt mua väkisin ja kovakouraisesti? Mulla on hämärä aavistus, että näin voisi olla.
Lapsena jouduin käymään yleisessä saunassakin ja mulla on siitäkin ikävä muisto vieläkin vaikka olin silloin tosi pieni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Masennus tai muu sairaus.
Jotkut on myös sellaisia persoonia ilman mitään mielensairauksia, että heitä ei vaan kiinnosta.
Meitä on erilaisia. Onhan paljon ihmisiä jotka elävät liassa ja sotkussa kotonaan, vaikka olisivat muuten tiptop tälläytyneitä.
Mulla on diagnosoitu vaikea masennus, mutta suihkussa käynti ja puhtaus on yksi niitä harvoja asioita, joista tulee edes pikkaisen parempi olo. Vielä kurjempaa olisi olla likaisena.
Sama kokemus, pahimmallakin hetkellä saunominen ja itsensä kuuraaminen kunnolla ovat antaneet paremman olon.
Pahinta hetkeä ei vielä ole tullut, jos on mahdollisuus käydä saunassa tai on paikka, jossa voi kuurata itsensä kunnolla, tai edes kyky kuurata itsensä kunnolla.
Minäkin ajattelin joskus noin, mutta sitten sairastuin ja olin niin huonovointinem etten jaksanut välittää.
Elämässä voi käydä mitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Olin ennen hyvin siisti. Työttömyys, asunnottomuus, rahattomuus ja moni muu takaisku vei pikku hiljaa motivaation kaikkeen. Kun en tapaa muita ihmisiä ollenkaan, ei ole edes ulkoista painetta olla siisti, varsinkin oloissa, joissa peseytyminen itse on epämiellyttävää. En edelleenkään pidä likaisena olemisesta, mutta niinpä vain olen viimeksi peseytynyt ja harjannut hampaani toista viikkoa sitten.
Eikös niille tänne kerjäämään saapuneille tarjota päiväkeskuksissa mahdollisuus pesytyä/pestä pyykkiä? Eikö suomalaisille ole tällaisia paikkoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin ennen hyvin siisti. Työttömyys, asunnottomuus, rahattomuus ja moni muu takaisku vei pikku hiljaa motivaation kaikkeen. Kun en tapaa muita ihmisiä ollenkaan, ei ole edes ulkoista painetta olla siisti, varsinkin oloissa, joissa peseytyminen itse on epämiellyttävää. En edelleenkään pidä likaisena olemisesta, mutta niinpä vain olen viimeksi peseytynyt ja harjannut hampaani toista viikkoa sitten.
Eikös niille tänne kerjäämään saapuneille tarjota päiväkeskuksissa mahdollisuus pesytyä/pestä pyykkiä? Eikö suomalaisille ole tällaisia paikkoja?
Tuollainen sopii niille ihmisille, joilla on halua ja kykyä vaellella pitkin kaupunkia ja peseytyä ja hoitaa muita normaalisti kotona hoidettavia toimia paikoissa, joissa kuhisee tuntemattomia ihmisiä.
Itselläni masennus, dissosiaatio ja elämänhaluttomuus. En kylläkään toisten lähelle mene haisevana, pysyn omissa oloissani enkä edes juurikaan haista omaa pahaa hajua, kun olen niin ulkona kehostani. Harvoina läsnäolevampina hetkinä huomaan ja ajattelen, että voi luoja, onneksi ei ole ketään haistelemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvä luoja kuinka ilkeitä ihmisiä täällä on.
Ei ihme että saivat näköisensä ilkeän hallituksen.
Sitäpaitsi henkilö vastasi aloituksen muotoiluun, eikä kirjoittanut minä-muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Masennus tai muu sairaus.
Jotkut on myös sellaisia persoonia ilman mitään mielensairauksia, että heitä ei vaan kiinnosta.
Meitä on erilaisia. Onhan paljon ihmisiä jotka elävät liassa ja sotkussa kotonaan, vaikka olisivat muuten tiptop tälläytyneitä.
Mulla on diagnosoitu vaikea masennus, mutta suihkussa käynti ja puhtaus on yksi niitä harvoja asioita, joista tulee edes pikkaisen parempi olo. Vielä kurjempaa olisi olla likaisena.
Sama kokemus, pahimmallakin hetkellä saunominen ja itsensä kuuraaminen kunnolla ovat antaneet paremman olon.
Pahinta hetkeä ei vielä ole tullut, jos on mahdollisuus käydä saunassa tai on paikka, jossa voi kuurata itsensä kunnolla, tai edes kyky kuurata itsensä kunnolla.
Niinkuin sä mitään mun elämästäni tietäisit.
Vierailija kirjoitti:
Jää lapsen tasolle. Mun 9v. Tyttö ei välitä pestä käsiään eikä hampaitaan. Vessassa kun käy ei pyyhi itseään ollenkaan koskaan, eikä edes vedä vessaa! Ei korjaa pöydästä astioita, roskat jää lattialle, likapyykit omassa huoneessa jätetään siihen paikkaan mihin vaan. Jos pyydän siivoamaan tulee esiin keskisormi. Vituttaa tollanen lapsi, jos on sellainen vielä teininä niin ei helvetti!
Elämän vastoinkäymiset myös aiheuttavat. Ei välttämättä ole ollut piittaamaton aiemmin.
Välillä en lähde ulos, koska en ole pessyt hiuksia. Lyhyempi tukka olisi helpompi, mutta en voi nyt laittaa rahaa kampaajaan.
Yleensäkin olen alkanut liittää suihkussakäymisen siihen, että treenaan ja jos en ole saanut treenattua, suihkukin jää. Se on ikään kuin palkinto. Ehkä on alkanut tulla vähän obsessioita.
Unettomuuden takia on joskus aikoinaan ollut tilanteita että en ole jaksanut käydä suihkussa.
Se on petollista että oma nenä tottuu nopeasti ja sitä ei enää haista.
Sairaudet. Kun on koko ajan, vuosia, jokaikinem päivä kivuissa ja väsynyt, niin ei vaan riitä fyysiset voimat peseytymiseen. Esimerkiksi suihkussa seisominen on monille sairaille vaikeaa, koska se alkaa pyörryttää. Suihkun jälkeen on ihan poikki, ei välttämättä jaksa edes pukea päälle ja vain nukahtaa, ja sitten on levättävä monta tuntia. Tämä on monen, nuorenkin, ihmisen todellisuutta kroonisen sairauden kanssa.
Liittyy ehkä jotenkin autismiin, kun se peseytyminen venähtää niin mielessä se alkuun kylmältä tuntuva vesi ja märkyys iholla alkaa tuntumaan vastenmieliseltä ajatukselta ja sitten se peseytyminen lykkääntyy vaan lisää. Sitten lopulta kun käy suihkussa, niin toteaa etteihän se niin kauheaa ollutkaan.
Ja mitähän vittua se sulle kuuluu?
Mielenterveysongelmat saattavat vaikuttaa, mahdollisesti terveys, aineenvaihdunta, suomalainen terveydenhoito/hammashoito näihin on monia mahdollisia syitä jotka saattavat olla henkilölle vaikka miten tuskallisia ja ongelmallisia. Saattaa hyvin olla, että nyky-ajan persu-aatteen siivittämä "suorapuheisuus-kiusaamisalttius" tekee kusatun henkilön vain entistä ongelmaisemmaksi.
En erityisemmin pidä ihmisistä joilla on tarpeen härkkiä, närppiä, tökkiä ja osoitella kaikkia muiden asioita mahdollisia ongelmia, koska he jollain tasolla ovat "kärsineet" lähinnä vain että heidän päässään olevaa schaissea ei saada edes pesememällä pois.
Erityisen kyseenalaista on jos esim työnantaja lähtee mukaan osoittelemaan muutaman mielestään hetken kärsineen takia ja syyllistyy syrjimiseen tai kiusaamiseen.
En pidä profiloinnista erilaisten asioiden, ominaisuuksien takia ja näissä on myös aina se vaara että persulaisten äärimmäisen oikeistolaisten ajatusten omaavat alkavat profiloida jopa etnisesti, taloudellisesti, yhteiskunnallisen aseman tai sukupuolen mukaan, mutta sitähän ei varmaan suomen kaltaisessa sivistyneessä demokratiassa vielä tapahdu, vai miten ne hallitusneuvottelut oikein menevät, kun en ole ehtinyt työnteoltani oikei seurata...