Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perehdyttäjä ei ota vastuuta perehdytyksestä eikä auta.

Vierailija
28.05.2023 |

Perehdytyssuunnitelma on mutta sitä ei noudateta. Paljon on vielä ohjelmia ja asioita johon pitäisi tutustua ja opetella. Perehdyttäjä ei kommentoi kun kysyn niistä.
Ei myöskään auta kun kysyn jotain niistä asioista joita olen nyt joutunut tekemään yksin vaikka en kaikkea osaa. Toiset tiimiläiset huokailee kun joudun kydymään heiltä. Viime viikolla kysyin yhdeltä toiselta tiimiläiseltä apua. Käski odottaa hetki kun oli lähettämässä yhtä sähköpostia. Huokaili ja kiroili kun posti ei lähtenyt (spostissa oli jotain ongelmaa sinä päivänä). Yhtäkki nousi ylös ja huusi ei tästä tule hevonhelvettiä ja lähti kiroillen kannat kopisten ulos huoneesta. Jäin istumaan ihmettelemään et mitä ihmettä tapahtui.
Muita ei ollut enää paikalla siihen aikaan. Tämä ei ollut eka kerta kun jään vailla vastausta. Parhaan kykyni mukaan selaan ensin omia ohjeita ennen kun kysyn.
Olen nyt kohta kuukauden ollut töissä ja nyt jo tökkii töihinmeno. Joka aamu jännittää et taasko jätetään oman onnensa nojaan.
En ymmärrä mitä järkee tällaisesta perehdytyksestä on. Itsekin toiminut edellisessä työssäni perehdyttäjänä ja tasan autan uutta henkilöä sen minkä tarvii ja katson että suunnitelmasta käydään kaikki läpi.

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että olet valtiolla töissä. Olenko oikeassa? Nimimerkillä samassa tilanteessa ollut

Vierailija
22/62 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paska perehdytys on kyllä yksi vitsaus. Luulisi, että perehdyttäjät tajuaisivat että se on heidänkin etunsa olla kärsivällinen. Toisaalta jos ovat itse saaneet aikanaan paskan perehdytyksen ja sitten itku silmässä ja maha sekaisin joutuneet oppimaan asiat kantapään kautta, saattavat laittaa vahingon kiertämään ilkeyttään tai välinpitämättämyyttään: "kyllä se oppii, olihan minunkin pakko vaikka kukaan ei opastanut".

Itse sain niin huonoa perehdytystä eräässä työpaikassa, että purin työsuhteen koeajalla kahden viikon jälkeen. Ei siitä mitään tullut. Sama kuin olisi laittanut ajokortittoman ajamaan raskasta ajoneuvoa kaupungin keskustaan. Sanoin koeajan purkamisen syyksi huonon perehdytyksen, josta pomo oli sitten jotenkin nolona. Joutuiko raportoimaan omille pomoilleen, en tiedä. Ihan sama, kaikkea paskaa ei tarvitse niellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvät puolet tässä on se että koeaikaa jäljellä vielä noin 3kk ja koko pesti on määräaikainen vuoden loppuun. Eli pois pääsen kyllä ja olen jo aloittanut vakkaripaikan haun muualta. Tuohon puljuun en meinaa jäädä.

Täytyy ens viikolla vielä yrittää puhua tästä perehdytysasiasta. Tuota just pelkäänkin et jos teen väärin niin sit ollaan kyllä huutamassa kuorossa. Kukaan ei toki kuole jos virheen tekee mutta eikö olisi järkevää tehdä asiat kerralla oikein eikä korjailla virheellisesti tehtyä jälkeenpäin.

Ap

Olet ollut siellä jo 3 kuukautta?!

Vierailija
24/62 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne on siellä tuöpaikalla sanonut, kun olet tästä siellä keskustellut?

Minulle nimetty perehdyttäjä ei ole kommentoinut millään tavalla kun olen kysynyt. Kysyin onko muihin asioihin/ohjelmiin ohjeita joita voisin lukea. Ei ole, oli vastaus. No, se siitä sitten.

Ap

Työelämä eroaa koulumaailmasta juuri siten ettei sitä ole valmiiksi sanoitettu(eikä opettajaa sanoittamassa), ohjeistettu, jne. Esim yleensä ohjelmista selviää, kun osaa vaan lukea. Ei niitä tarvitse pelätä vaan rohkeasti kokeilla ja oppia virheiden ja erheiden kautta. Vai kuoleeko joku, jos teet jonkun virheen?

Joo, kyllä niitä neuvojia sitten löytyy kun kaikki menee päin persettä.🤣 Tuskin aloittajaa on tosiaan palkattu rooliin, jossa saa jotain peruuttamatonta aikaiseksi. Enemmän nyt sitä luottoa omaa tekemiseen. 👍

Ei se lukeminen aina niin helppoa ole. Olen kerran joutunut ihan kantasuomalaiselle opettamaan lukemaan kolme sanaa, anna tehtäväksi ja validoi.🤣 Viikon toiston jälkeen alkoi työ sujua joten kuten. Vaikka yleisesti luullaan kyllä niissä tekijöissäkin puutteita on, eikä vain perehdyttäjissä.

Ei ap kukaan odota sulta, että osaisit heti tehdä kaiken oikein. Elämässä ei oikein voi riippua muissa vaan luottaa siihen omaan tekemiseen.

Tuntuu, että joka vuosi tulee aina vaan heikommin ja heikommin eväin niitä tekijöitä. Puhetta kyllä riittää, mutta teot puuttuu. Houkutus kylttiin äitisi ei ole täällä töissä on suuri, kun liikkeelle lähdetään ihan siitä, että töihin tullaan ajoissa.

Koulutuksen taso on heikentynyt samalla kun työelämän vaatimukset ovat kiristyneet.

Vakituisilta työntekijöiltä/työpaikalta pitää saada kunnollinen sisäänajo, se on ihan kaikkien etu.

Tuo on sitten tietysti eri asia, jos ei tajuta alkeellisempiakaan alaistaitoja. Joku on jättänyt opettamatta. Ei ne nuoret valmiina tähän maailmaan synny eikä itsestään opi, vaan tarvitsevat opastusta

Vierailija
25/62 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde pois. Ei tule paranemaan.

Vierailija
26/62 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos halutaan, että työpaikalla on vaihtuvuutta niin, että ulko-oven saranat nitisee liitoksistaan, niin kannattaa aloittaa siitä, että ei tervehditä, jätetään yksin, jätetään perehdyttämättä, ei vastata kun kysytään neuvoa ja ollaan kaikin puolin veemäisiä. Tällä varmistetaan se, että firman maine kiirii kauas, porukka ei hae paikkoja ja saa ihan itse suoriutua 2-3 henkilön hommista, omalla kämäsellä palkallaan toki. Kannattaa joskus ajatella seurauksia vähän omaa nenäänsä pidemmälle, vaikka no, ei tietenkään ole pakko. Ihan miten vaan.

Vierailija
27/62 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvät puolet tässä on se että koeaikaa jäljellä vielä noin 3kk ja koko pesti on määräaikainen vuoden loppuun. Eli pois pääsen kyllä ja olen jo aloittanut vakkaripaikan haun muualta. Tuohon puljuun en meinaa jäädä.

Täytyy ens viikolla vielä yrittää puhua tästä perehdytysasiasta. Tuota just pelkäänkin et jos teen väärin niin sit ollaan kyllä huutamassa kuorossa. Kukaan ei toki kuole jos virheen tekee mutta eikö olisi järkevää tehdä asiat kerralla oikein eikä korjailla virheellisesti tehtyä jälkeenpäin.

Ap

Hyvä, ota puheeksi. Pidä huolta, että pomollasi on aikaa keskittyä keskusteluun kunnolla. Muista palautteen hampurilaismalli: sano ensin jotain positiivista työstä(sämpylän kansi), sitten kritiikki: luettele selkeästi asiat, joista olet epävarma ja pyri sopimaan ajankohta, jolloin pomosi ottaa aikaa ihan vaan siihen neuvomiseen(pihvi). Lopeta taas johonkin positiiviseen (sämpylän pohja).

Vierailija
28/62 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman olen kokenut ja lähdin pois koeajalla. Olin niin stressaantunut, että yöunet kärsi. Tulin sijaiseksi tyypille, joka oli siirtynyt toiseen toimipisteeseen mutta hän ei tietenkään enää voinut perehdyttää kun oli jo lähtenyt. Muutamia kertoja sain hänen kanssaan käytyä läpi asioita ja ne Teamsit olikin täynnä sitä, miten tyyppi vaan manasi, mitä ongelmakohtia siinä mun työtehtävässä oli ja miten vaikeaa se on ja miten saa iltoja istua toimistolla hoitamassa asioita ja jouluaattonakin odotella jotain raportteja. Pelkkää negatiivista toi esille ja vähän haukkui muiden toimintatapoja samalla. Miten se ja se henkilö on hankala jne. Olin tosi yksin ja esihenkilö ei tiennyt näistä tehtävistäni mitään eli oikeaa perehdytystä ei saanut mistään. Tosi kiva työpaikka sinänsä, työtehtävä oli kammottava ja ah, sitä autuutta, kun raivokkaan työnhaun kautta sain pian uuden työn ja pääsin pois tuolta vain kolmen kuukauden jälkeen.

Vierailija
29/62 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle nimetty perehdyttäjä ei ole kommentoinut millään tavalla kun olen kysynyt. Kysyin onko muihin asioihin/ohjelmiin ohjeita joita voisin lukea. Ei ole, oli vastaus. No, se siitä sitten.

Ap

Työelämä eroaa koulumaailmasta juuri siten ettei sitä ole valmiiksi sanoitettu(eikä opettajaa sanoittamassa), ohjeistettu, jne. Esim yleensä ohjelmista selviää, kun osaa vaan lukea. Ei niitä tarvitse pelätä vaan rohkeasti kokeilla ja oppia virheiden ja erheiden kautta. Vai kuoleeko joku, jos teet jonkun virheen?

Joo, kyllä niitä neuvojia sitten löytyy kun kaikki menee päin persettä.🤣 Tuskin aloittajaa on tosiaan palkattu rooliin, jossa saa jotain peruuttamatonta aikaiseksi. Enemmän nyt sitä luottoa omaa tekemiseen. 👍

Ei se lukeminen aina niin helppoa ole. Olen kerran joutunut ihan kantasuomalaiselle opettamaan lukemaan kolme sanaa, anna tehtäväksi ja validoi.🤣 Viikon toiston jälkeen alkoi työ sujua joten kuten. Vaikka yleisesti luullaan kyllä niissä tekijöissäkin puutteita on, eikä vain perehdyttäjissä.

Ei ap kukaan odota sulta, että osaisit heti tehdä kaiken oikein. Elämässä ei oikein voi riippua muissa vaan luottaa siihen omaan tekemiseen.

Tuntuu, että joka vuosi tulee aina vaan heikommin ja heikommin eväin niitä tekijöitä. Puhetta kyllä riittää, mutta teot puuttuu. Houkutus kylttiin äitisi ei ole täällä töissä on suuri, kun liikkeelle lähdetään ihan siitä, että töihin tullaan ajoissa.

Koulutuksen taso on heikentynyt samalla kun työelämän vaatimukset ovat kiristyneet.

Vakituisilta työntekijöiltä/työpaikalta pitää saada kunnollinen sisäänajo, se on ihan kaikkien etu.

Tuo on sitten tietysti eri asia, jos ei tajuta alkeellisempiakaan alaistaitoja. Joku on jättänyt opettamatta. Ei ne nuoret valmiina tähän maailmaan synny eikä itsestään opi, vaan tarvitsevat opastusta

Uusi trendi on myös se, että mennään sieltä mistä aita on matalin. Kun tulee niitä vastoinkäymisiä ja koko ajan ei olekaan kivaan lähdetään herkästi vaihtamaan työpaikkaan ja kohta ollaan taas samassa tilanteessa.

Vierailija
30/62 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene esimiehen puheille, ja kerro mitä perehdytyst vielä tarvitset

Aloitin 1v sitten tässä paikassa eikä esimieheni osaa vieläkään auttaa kysymyksissä mitä teen. Olisi ollut aivan turhaa alkaa penäämään parempaa perehdytystä kun kaikkeen on vastaus että katsot sieltä ohjelmasta!

No katson katson mutta mitkä peksit sinne ladataan että saan sen mitä haluan?

Sitten erittäin alentuvasti hän sitten nanosekunnissa meni sinne mitä halusin enkä muistiinpanoja ennättänyt tekemään kun noin kymmenen käännettä piti tehdä. Oli tasan sen kerta kun apua viitsin pyytää.

Järkyttävän paljon työaikaa on mennyt hukkaan kun ei ole ohjeita tai ihmistä joka näyttää mistä mitäkin löytyy.

Itsekin ollut perehyttäjänä ja ei todellakaan näin ala-arvoista ollut missään.

Ja kyllä, haluan pois täältä. Homma on vain helpommin sanottu kuin tehty.

-Sivusta kommentoin

Vierailija
31/62 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Uusi trendi on myös se, että mennään sieltä mistä aita on matalin. Kun tulee niitä vastoinkäymisiä ja koko ajan ei olekaan kivaan lähdetään herkästi vaihtamaan työpaikkaan ja kohta ollaan taas samassa tilanteessa.

Kyllähän se kannattaa, itsellä ainakin elämänlaatu ja myös tienestit on kohonneet kun en siedä työpaikalla mitä tahansa. Harmi kun ei nuorena tajunnut vielä samaa, silloin vain vanhemmat jäkätti että pitää olla onnellinen siitä mitä on (eli tulee täysin riistetyksi työelämässä)

Vierailija
32/62 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi se perehdytettäväkin helpottaa omaa asemaansa. Kuten moni muukin, myös minä sanon, että on vaan niin hirveä kiire omissakin töissä että uuden tyypin auttaminen on vain yksi lisätaakka. Meillä on yksi perusperehdyttäjä, joka on niin hätäinen liikkeessään että ei selitä kunnolla jos edes selittää. Ja sitten ne vinkit, miten uusi työntekijä saa enemmän irti tietoa muilta, mutta niin ettei toiset näe sitä taakkana:

Ihan ekana tee itsesi tutuksi! Mene kahville muiden mukana, helpompi on kysyä työasioita kun on aiemmin jutellut naamatusten vähemmän tärkeistä asioista. Kahvipöydässä sulle selviää myös eri tyyppien vastaanottavaisuus, kuka on kiinnostunut susta ja saatat siinä kuulla, keneltä kannattaa kysyä mitäkin asiaa. Tutustu.

Ja kun tulee se kysymyksen aika, älä keskeytä toisen sähköpostin kirjoittamista. Huikkaa vaikka sivulta, että ehditkö hetken päästä katsomaan. Älä ainakaan jää viereen tuijottamaan ja odottamaan palvelua! Eli pelisilmä, milloin on hyvä hetki keskeyttää toisen työnteko.

Ja se, mitä sivusinkin jo: kysy oikeita asioita oikeilta ihmisiltä. Ihmiset yleensäkin tykkää puhua siitä, mistä tietävät jotain (vaikka se keskeyttäisi heidän hommansa hetkeksi). Perehdyttäjä ei välttämättä itsekään tiedä kaikesta kaikkea, ja jotkut työtehtävät ovat vaan niin vastenmielisiä hänelle, että sen takia voit saada huonon vastauksen. Eli juttele myös muiden tiimiläisten kanssa.

Vierailija
33/62 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene esimiehen puheille, ja kerro mitä perehdytyst vielä tarvitset

Esimieheeni on tämä minun nimetty perehdyttäjä. Tämän unohdin mainita aloituksessa.

Ap

Sitten vaan jää ne asiat tekemättä, joihin et ole saanut perehdytystä. Jos tulee sanomista, niin toteat vaan, ettei ole kukaan opettanut. Ei ole sinun vikasi.

Vierailija
34/62 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap perehdyttäjän esimieheen yhteys.Kirjaat ennen ylös mitä sulle on opetettu, mihin olet kaivannut apua sitä saamatta

Vierailija
35/62 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi se perehdytettäväkin helpottaa omaa asemaansa. Kuten moni muukin, myös minä sanon, että on vaan niin hirveä kiire omissakin töissä että uuden tyypin auttaminen on vain yksi lisätaakka. Meillä on yksi perusperehdyttäjä, joka on niin hätäinen liikkeessään että ei selitä kunnolla jos edes selittää. Ja sitten ne vinkit, miten uusi työntekijä saa enemmän irti tietoa muilta, mutta niin ettei toiset näe sitä taakkana:

Ihan ekana tee itsesi tutuksi! Mene kahville muiden mukana, helpompi on kysyä työasioita kun on aiemmin jutellut naamatusten vähemmän tärkeistä asioista. Kahvipöydässä sulle selviää myös eri tyyppien vastaanottavaisuus, kuka on kiinnostunut susta ja saatat siinä kuulla, keneltä kannattaa kysyä mitäkin asiaa. Tutustu.

Ja kun tulee se kysymyksen aika, älä keskeytä toisen sähköpostin kirjoittamista. Huikkaa vaikka sivulta, että ehditkö hetken päästä katsomaan. Älä ainakaan jää viereen tuijottamaan ja odottamaan palvelua! Eli pelisilmä, milloin on hyvä hetki keskeyttää toisen työnteko.

Ja se, mitä sivusinkin jo: kysy oikeita asioita oikeilta ihmisiltä. Ihmiset yleensäkin tykkää puhua siitä, mistä tietävät jotain (vaikka se keskeyttäisi heidän hommansa hetkeksi). Perehdyttäjä ei välttämättä itsekään tiedä kaikesta kaikkea, ja jotkut työtehtävät ovat vaan niin vastenmielisiä hänelle, että sen takia voit saada huonon vastauksen. Eli juttele myös muiden tiimiläisten kanssa.

Kuule, kiitti vaan hyvistä ohjeista. Oma lukeminen loppui siihen kun sanoit että mene kahville.

Perehdytys kuten kaikki ihmisten kanssakäyminen on kahdensuuntaista.

Uutena ja orpona on aika vaikea mennä koputtelemaan ihmistä olalle kahville kun ei tiedä mitä töitä hän tekee ja miten ne liipoaa omiin.

Joten jos se vanha tuijottaa omaa ruutuaan eikä tervehdi, niin miten pyydetään kahville?

Onko se uuden työntekijän perustehtävä saada kotiutumaan uuteen työyhteisöön?

Vierailija
36/62 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän yleensä siis itsenäisesti keksiä ratkaisun asiaan ja jos en löydä tai en ole varma teenkö niin vai näin, niin varmistan joltain.

Jos kaipaan apua menen jonkun pöydän viereen kysymään tyyliin ehtisitkö auttaa asiassa x ja jään odottamaan vastausta ehtiikö vai ei. Sen jälkeen poistun omalle paikalle ja jään odottamaan että tulee auttamaan tai jos sanoi ettei ehdi niin yritän kysyä joltain toiselta tai yritän vielä itse pähkäillä asiaa uudestaan. Usein eivät edes vastaa mitään avunpyyntöön.

Olen yrittänyt kysellä keneltä muilta näitä asioita voi kysyäjoko ei vastusta tai klassinen emmä tiiä. Jaa, no kuka tietää.

Alkaa niin veetuttaa tää välinpitämättömyys. Itse kun olen perehdytyänyt uusia, niin järjestelimme työasiat niin, että perehdyttäjällä ei ollut kaikki ne omat hommat tehtävänä vaan järjestettiin niin että aikaa oli riittävästi olla tukena ja apuna. Jos aikaa jäi niin teki sitten niitä omia töitä. Eihän uudesta työntekijästä saada mitään hyötyä/apua töihin jos en perehdytä. Yhtä lailla saan itse sit painaa hommia. Hyvän rekryn voi siis pilata huonolla/olemattomalla perehdytyksellä.

Olen yrittänyt kysyä kahville/syömään ja jutella niitä näitä, mutta kaikki tönöttää pöytiensä äärellä ja juo kahvinsa siinä.

Ap

Vierailija
37/62 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Olen itse sellainen, jolla ei ole älyssä vikaa, mutta tuollaisten moniosaisten ohjeiden oppiminen on vaikeaa. Tuossa nyt oli vain kaksi osaa, mutta silti. Opin parhaiten, kun ohjeet on kirjallisena ja teen itse, niitä seuraten. 

Miksei teillä ole kunnollisia kirjallisia ohjeita? Tuohan on aivan aivotonta touhua, että joutuu uudelle työntekijälle opettamaan samaa asiaa uudestaan ja uudestaan.

Vierailija
38/62 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein just lyhyen n.3kk määräaikaisuuiden tehtävissä johon mulla ei ole mitään koulutusta eikä aiempaa kokemusta. Kun yritin kysyä vaikka päivän aikatauluista, ei vastata tai sanotaan että jokainen päivä on niin erilainen(, vaka-alalla, miten muka?) Kaikkeen mitä kysyin sain joko tuhahduksen tai silmienpyörittelyn, en vastauksia. Kukaan ei auttanut aktivoimaan mitään tunnuksia tai käyttämään tuntien kirjausohjelmaa, palkkajuttuja ja viimeisellä viikolla selvisi ettei työnantaja ollut edes ilmottanut mun tietoja työterveyshuoltoon. Luvattiin työpuhelinta yms mitä ei koskaan tullu, omaa esimiestä sain kerran puhelimella kiinni koko työsuhteen aikana. Se oli kun joku uhanalainen eläin. Ihan käsittämätöntä touhua ja huom. Kunta työnantajana!

Vierailija
39/62 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet koeajalla. Sano että haluat lopettaa, koska et saa tarvittavaa perehdytystä. Esimiehesi voi sitten päättää kumpi on työpaikalle parempi: perehdyttää sinut kunnolla vai aloittaa uusi rekry.

Se tulee kalliiksi työntekijälle jos ei ole uutta työpaikkaa valmiina.

Vierailija
40/62 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap valtiolla töissä? Tutulta kuulostaa.