Tuli kaverin kanssa tienestit puheeksi ja kaveri ei ollut uskoa miten huonosti minulle maksetaan
Olen siis lähihoitaja ja saan 2,5 k kuukaudessa brutto. Kaveri ei ollut uskoa tätä. Hän tienaa itse reilun 4 tonnia merkonomin papereilla. Hän oli ihan vilpittömästi sitä mieltä, että palkkani on niin surkea että sillä ei voi tulla toimeen. Hän ei ollut käsittänyt, että joku voi tienata alle 3 tonnia kk.
En tiedä. Ei ole eka kerta, kun joku toinen taivastelee paskaa palkkaani. Itse olen tähän niin tottunut, että en koe olevani mitenkään köyhä tai että minulla olisi puutetta mistään. Mutta nyt rupesin miettimään, että olenko elänyt kuplassa ja itseasiassa olen köyhä? En vaan ole tajunnut, miten paljon muut suomalaiset tienaa. En nyt jaksaisi katkeroitua asiasta, koska minulla on asiat ihan hyvin, mutta tulipahan mieleen.
Kommentit (58)
Olen hoitoalalla ja nettopalkka on 1800 e.
Vierailija kirjoitti:
Ei 2500€/kk ole mikään kauhean pieni palkka. Jos palkka alkaa kakkosella, niin se on jo siedettävän puolella. Itse miellän pieneksi palkaksi joku 1800€/kk ja kyllä kai joistain kokopäiväisistä töistä maksetaan tuotakin vähemmän.
Se on sitten eri kysymys, onko 2500€/kk ok palkka niihin työtehtäviin nähden. Mutta tietääkseni moni lähihoitaja tienaa paljon vähemmän kuin tuon, joten ei tuo lähihoitajankaan palkaksi ole huono. Mut puhtaasti toimeentulon kannalta tuo on sellainen palkka, millä tulee kyllä ihan hyvin toimeen, vaikka leveästä elämästä ei ehkä voida puhua.
On se pieni palkka, jos pääkaupunkiseudulla pitää yrittää pärjätä.
Vierailija kirjoitti:
Ei 2500€/kk ole mikään kauhean pieni palkka. Jos palkka alkaa kakkosella, niin se on jo siedettävän puolella. Itse miellän pieneksi palkaksi joku 1800€/kk ja kyllä kai joistain kokopäiväisistä töistä maksetaan tuotakin vähemmän.
Se on sitten eri kysymys, onko 2500€/kk ok palkka niihin työtehtäviin nähden. Mutta tietääkseni moni lähihoitaja tienaa paljon vähemmän kuin tuon, joten ei tuo lähihoitajankaan palkaksi ole huono. Mut puhtaasti toimeentulon kannalta tuo on sellainen palkka, millä tulee kyllä ihan hyvin toimeen, vaikka leveästä elämästä ei ehkä voida puhua.
Ei bruttopalkka voi olla alle jos tekee normaalia työviikkoa. Eri asia toki jotkut kesätyöntekijät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se niin on, että suomalaisilla on keskimäärin perkeleen isot tulot. Jopa duunareilla. Nämä lähärit ja siivoojat on poikkeus, mutta muuten perusduunarillakin on mökit, autot ja asunnot ja rahasta ei ole pula. Joka muuta väittää, puhuu paskaa.
Siksi noista palkoista joutaisi leikata. Tai verotuksella kiristää kunnolla. Kaikkien on nyt osallistuttava talkoisiin. Jos joku lähäri pärjää palkallaan, niin sitten saa muutkin possut pärjätä pienemmällä rahalla.
Ongelmahan on että yksityisten palkoista leikkaaminen leikkaa valtion tuloja. Julkisten palkoista leikkaaminen pienentäisi valtion menoja, mutta sitä ei voi tehdä koska ei haluta eroa julkisen ja yksityisen palkkaukseen. Ehkä pitäisi haluta, tai sitten julkisen puolen kutistaminen on ainoa vaihtoehto.
Koko hommeli on kuitenkin kuin Hölmöläisten matto.
Ja jos yksityisellä puolella ei makseta niin paljon se tarkoittaa että joku osapuoli säästää menoissa, eli ei se raha mihinkään katoa, jossain se on. Suurin ongelma on ökypalkat yhtään missään ja veronkierto, niin etta raha lojuu jossain Bahaman pankissa.
2500e/kk on ihan käsittämättömän iso palkka saikkuhoitajille, jotka eivät osaa edes neulaa vaihtaa, vaan piikittävät 50 vanhusta samalla neulalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se niin on, että suomalaisilla on keskimäärin perkeleen isot tulot. Jopa duunareilla. Nämä lähärit ja siivoojat on poikkeus, mutta muuten perusduunarillakin on mökit, autot ja asunnot ja rahasta ei ole pula. Joka muuta väittää, puhuu paskaa.
Mulla on 3 kaveria ja kaikki ne on lvis asentajia. Kaikki kolme kävi ammattikoulun just tota varten ja suoraan koulusta vakkariduuniin. Kaikki yli keskitulosia, puhelin ja autoetu. Kaikilla kolmella on omakotitalo, kesämökki, ja auto, vaikka kaikilla on autoetu työnpuolesta, niin silti niillä on farmarit pihassa. Eikä ne itke, että olis persauki, kun ei ne todellakaan ole persauki.
No minä olen aina tienannut vähemmän kuin ap.ja mullakin on nämä kaikki ja sijoitusasunto vielä lisäksi.Eikä asuta millään muuttotappioalueella.En todellakaan käsitä miten jotkut ei pärjää tuolla palkalla.( Helsingin ulkopuolella.)
Tuossahan noi kolme kaveria pärjää tolla palkalla on kaikenlaista omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole pienituloinen. Teen pääsääntöisesti yötyötä, palkkani on n.1700e/kk miinus verot.
Teetkö osa-aikaisena vai eikö makseta lisiä? Yötyöllä on vaikea tienata alle kahta tonnia edes kurjimmissa ammateissa.
Maran Tes. Yölisät on vitsi, peruspalkka 12, 37e/h. Ja on täydet tunnit.
Eihän tuo voi pitää paikkaansa. Yölisät kuuluu lakiin. Ja ilman niitäkin, jos teet 40 h vkossa, niin kk palkan pitäisi olla silläkin 2 tonnia.
Kyllä pitää paikkansa. Ei taida ihmiset ymmärtää kuinka huono palkkataso joillain aloilla on. Eikä tuolla muuten tunneta nukkumispäivää, työvuoro loppuu aamulla, ja se päivä on ihan vapaapäivä.
Ihan matemaattisesti ei voi pitää paikkaansa että esim. 37,5 h tai 40 h viikkotyöajalla 12,37 e tuntipalkalla tulisi kuukausipalkaksi vain 1700 e. Ilman mitään lisiäkin. Jos esim. viikkotyöaikasi olisi 37,5 h, tulisi viikossa palkkaa jo 464 e.
Huhtikuun palkka oli 1854,05€. Kusetetaanko mua?
Kaikkia duunareita kusetetaan.
Olen lukion opettaja. Tienaan 4700 e / kk ja moni tuttu ihmettelee, miten niin huono palkka,on mahdollista maisteritutkinnon suorittaneille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 3 kaveria ja kaikki ne on lvis asentajia. Kaikki kolme kävi ammattikoulun just tota varten ja suoraan koulusta vakkariduuniin. Kaikki yli keskitulosia, puhelin ja autoetu. Kaikilla kolmella on omakotitalo, kesämökki, ja auto, vaikka kaikilla on autoetu työnpuolesta, niin silti niillä on farmarit pihassa. Eikä ne itke, että olis persauki, kun ei ne todellakaan ole persauki.
Minulla on samanlainen kaveri ja kovempaa valittajaa saa etsiä. Jätkä tienaa paljon ylle mediaanin, mutta silti joka saatanan kerta ulisee milloin sosialismista, milloin pienestä palkasta. Toivoisin, että tämä paska jäisi työttömäksi.
Eihän tossa noi lvis-asentajat valita. Noilla kolmella ihmisellähän menee erittäin hyvin eivätkä ole persaukisia jne.
Vierailija kirjoitti:
40%;a työssäkäyvistä saa asumistukea, siitä voi päätellä palkkatasoa.
Jos asumistuen saajista 40 % on työssäkäyviä ei se tarkoita, että työssäkäyvistä ihmisistä 40 % saa asumistukea.
Pitäisi aina puhua nettopalkoista. Suomen verotus pitää huolen, että tuhansien bruttopalkkaerot ovat todellisuudessa vain satasia nettopalkoissa.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi aina puhua nettopalkoista. Suomen verotus pitää huolen, että tuhansien bruttopalkkaerot ovat todellisuudessa vain satasia nettopalkoissa.
No itse olen kanssa ihmetellyt, mistä nää verot keksitään. Itse 2 alaikäisen vanhempi ja talolaina. Veroprosentti 18%.
Ulkomaalaistaustaisen työkaverin vero on 9%. Hänelläkin 2 alaikäistä lasta ja perheellä myös oma firma. Mikä ihme saa veruksissa aikaan noin isot heitot?
Vierailija kirjoitti:
Olethan sä pienituloinen, mutta jos pärjäät niin elä turhaan stressaa. Pienet menot vaan tasapainottamaan.
Ei ole pienituloinen. Pienituloinen saa alle kahden tonnin palkkaa.
Progressiivinen verotus toimii. Minulla on surkea tuntipalkka osa-aikaisesta työstä. Kuukaudessa brutto noin 1800. Mutta veroprosentti vaan 3,5%. Olen tyytyväinen käteen jää jotain kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Olen laitoshuoltaja. Palkka 2300 e/kk kokemuslisineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olethan sä pienituloinen, mutta jos pärjäät niin elä turhaan stressaa. Pienet menot vaan tasapainottamaan.
Olenko tosiaan pienituloinen? Olen aina ajatellut, että jonkun 1000 euroa kuussa saava työtön on pienituloinen. Mutta kai minäkin sitten olen pienituloinen.
ap
Olet kyllä. Jos työtön saa 1000e, niin käytännössähän sinä saat työstäsi korvausta vain 1500, koska se on se erotus. Ja siitäkin maksat vielä verot. En uhraisi vapaastani viitenä päivänä viikossa kahdesaa tuntia tuon erotuksen takia. Mieluummin sitten eläisin köyhäillen, mutta vapaana. Nukkuisin pitkään, ulkoilisin luonnossa, tekisin pitkiä pyöräretkiä, lukisin, ja vaikka mitä muuta ihanaa.
Tällä logiikalla pisimpään koulutetuilla olisi paras palkka. Eli niillä jotka venyvät yliopistossa vuosikymmeniä.