Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita joilla ei ole varaa ruokaan?

Vierailija
27.05.2023 |

Katselin eilen marketin kassalla, kun ostovoimaiset ihmiset ostivat kaikkea hyvää syötävää viikonlopuksi: maitorahkaa, maustettuja jogurttteja, lohta.
Vuoden verran olen ollut taloudellisesti tosi tiukoilla. Ruoan hinnan noustua olen ostanut samoja, edullisia elintarvikkeita. Tuoretta kalaa en ole ostanut vuoteen enkä montaa muutakaan hintavampaa tuotetta,
Suunnittelen ostokseni tarkasti, enempää en voi vyötä kiristää. Mitään tukia yhteiskunnalta en saa enkä vielä ole turvautunut esim diakoniatyön apuun. Mietin vain, että vuosi sitten ruokavalioni oli kyllä monipuolisempi.
Tuleekohan ruoan hinta koskaan enää putoamaan? Toivon toki että pientuottajille maksetaan kunnolla, jotenkin vain tuntuu siltä, että isojen ketjujen organisaatiot vetävät välistä.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusruoka, juurekset, perunat viime aikoina pääosassa.  Savulohta ei pitkään aikaan.

Vierailija
22/46 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

semmone taika sana ku työ ni auttaa noihin ongelmiin.sieltä minäkin saan 2vk välein 1500e käteen ei paljoa mutta pärjään.

Mitä jos saisitkin vain puolet? Suomen miniimipalkkahan jää senkin alle

No keropas paljonko se Suomen minimipalkka sitten mielestäsi on.

Tiedoksesi Suomessa EI OLE minimipalkkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi en tarvitse lohta, en tykkää mausta. Vain savulohta ostan tarjouksesta kun sitä saa n. 13e/kg

En osta mitään missä alkaa kilohinnat huidella yli 15 euron. Ainoastaan juhlapyhinä voidaan siitä poiketa. 

"Minäminäminä".

Vierailija
24/46 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä. En käytä alkoholia enkä tupakkaa. Kaikki kulut olen laittanut minimiin. Asumiskulut, puhelin, netti, auto ovat pakolliset. Bensaan palaa rahaa tuhottomasti, tilanne muuttuu parin kuukauden päästä, kun pääsen muuttamaan lähemmäs. Ei tarvitse ajaa enää 100 km päivässä.

En valita. Tilanne nyt vaan on tämä. En mä nälkää näe. Tein vain huomion, että elämäntilanteen muututtua kaikki pitää miettiä tarkkaan, jopa se mitä ostoskoriin laittaa.

Vierailija
25/46 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä. En käytä alkoholia enkä tupakkaa. Kaikki kulut olen laittanut minimiin. Asumiskulut, puhelin, netti, auto ovat pakolliset. Bensaan palaa rahaa tuhottomasti, tilanne muuttuu parin kuukauden päästä, kun pääsen muuttamaan lähemmäs. Ei tarvitse ajaa enää 100 km päivässä.

En valita. Tilanne nyt vaan on tämä. En mä nälkää näe. Tein vain huomion, että elämäntilanteen muututtua kaikki pitää miettiä tarkkaan, jopa se mitä ostoskoriin laittaa.

Autohan se ihmisillä on aina joka imee ihmisen köyhäksi ja toisena tulee lapset. Monella auton kulut on kuukaudessa näköjään saman verran kuin on kaksion vuokra.

Vierailija
26/46 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuoretta kalaa sai talvellakin pilkillä.

Vierailija
27/46 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostakaa ruokaringeistä, suoraan tuottajilta, jolloin he saavat kunnon hinnan työstään, eikä kauppa pääse vetämään välistä.

Ei kellään ole siihen varaa, ruokaringissä hinnat on niin kovat, että hyvätuloinenkin kavahtaa.

Vierailija
28/46 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon varma että kaupat vetää välistä, hintoja nostetaan inflaation varjolla. Tästähän EKP:n ekonomistit jo kertoivat että monet yritykset tekevät niin. Hintoja nostetaan koska voidaan. Sillä taisi olla nimikin, muistaakseni "inflaatioahneus".

Väärin. Ei ole mitään inflaatioahneutta. Vai mitä se on sitten kun hinnat laskee, Onko se sitten "deflaatiohyväntekeväisyyttä"?

Vierailija
29/46 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuottajahinnat eivät ole nousseet, joten kauppojen katteet ovat. Mikään pakkohan ei olisi ollut hintoja nostaa oikein missään vaiheessa, mutta kun kaupalle tuli tilaisuus tehdä näin, niin totta kai ahne käyttää tilaisuutta hyväkseen.

Vierailija
30/46 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Budjetti on liian tiukille vedetty jos ei kestä yhtään hintojen nousua. Olisiko syytä miettiä paljonko jotain turhempia kuluja voisi siitä poistaa.

Vähän pitäisi jäädä säästöönkin ja aika paha jos ei ruuankaan hinnan nousuja kestä + sitten kaikkien muidenkin hintojen nousut. 

Samalla rahalla ei saa enää niin paljon kuin ennen. Jotain harrastuksia on pakko poistaa. Toivottavasti ei ole sellainen tilanne ettei ole enää mitään mistä voisi luopua tai tinkiä. 

Missä pumpulissa oikein elät? Se että itselläsi ei ole noin tiukka tilanne, ei todellakaan tarkoita että kellään muullakaan ei ole. Hinnat on nousseet kaikki ja osa ihan törkeän paljon. On mullakin yhä jotain puskuria, mutta ei enää lähes yhtään. Vähän alle keskituloinen töissä käyvä olen. Nyt tekee monella tiukkaa, voit lopettaa tuon jeesustelun ja pätemisen, eikö?

Ihan turhaa valitusta hinnoista kun kukaan ei niille mitään mahda. On ollut joskus todella tiukkaa mutta en ole koskaan valittanut. On eletty perunoilla, porkkanoilla ja näkkileivällä puolet kuukaudesta. Velat ollut syynä ja yhtäkkiä työt ovat loppuneet. Oppirahat on maksettu. Ei liian hyvää aikaa voi kestää liian pitkään niin että tämmöisten aikojen tuleminen oli ihan ennakoitavissa eikä se ole yhtään pätemistä. 

Vierailija
31/46 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon varma että kaupat vetää välistä, hintoja nostetaan inflaation varjolla. Tästähän EKP:n ekonomistit jo kertoivat että monet yritykset tekevät niin. Hintoja nostetaan koska voidaan. Sillä taisi olla nimikin, muistaakseni "inflaatioahneus".

Väärin. Ei ole mitään inflaatioahneutta. Vai mitä se on sitten kun hinnat laskee, Onko se sitten "deflaatiohyväntekeväisyyttä"?

Se on sitä, kun ihmisillä ei ole varaa ostaa, ja kalliimpi tavara kalliimmassa kaupassa jää hyllyyn. Ahnekin kauppias huomaa, koska asiakkaan kipuraja ylittyi.

Vierailija
32/46 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi en tarvitse lohta, en tykkää mausta. Vain savulohta ostan tarjouksesta kun sitä saa n. 13e/kg

En osta mitään missä alkaa kilohinnat huidella yli 15 euron. Ainoastaan juhlapyhinä voidaan siitä poiketa. 

Nytkin oli aamupalalla graavilohta. Lähes puolta halvempaa kun leikkeleet. Alle 9€/kg kokonainen lohi.

Eikä savustaminenkaan paljon maksa.

Vierailija
33/46 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

semmone taika sana ku työ ni auttaa noihin ongelmiin.sieltä minäkin saan 2vk välein 1500e käteen ei paljoa mutta pärjään.

1300e

Vierailija
34/46 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen oppinut hintojen nousun myötä vihdoin miettimään tarkemmin ostoksia. Ennen olin vähän fiilisostelija, vaikkei silloinkaan ollut hirveästi varaa. Silloin kun ruokien hinta ei ollut vielä noussut, mulla meni ruokakauppaan helposti n. 60-70€, pariksi päiväksi kolmelle hengelle, sis. talous- ja hygieniatarvikkeet. Nykyään kun pakko miettiä tarkemmin mitä ostaa niin menee yleensä max. 50€, usein alle. Joitain juttuja en enää osta ja monessa siirtynyt halvimpaan merkkiin, mut muuten ei ruokavalio ole pahemmin muuttunut.

Vierailija
35/46 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1300e

Ei ole. Näytä LAKIPYKÄLÄ missä määritellään 1300 € (ja missä ajassa, sekunnissa, minuutissa, tunnissa...) minimipalkka. Eli  linkki lakiin ja pykälään kiitos.

Vierailija
36/46 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostakaa ruokaringeistä, suoraan tuottajilta, jolloin he saavat kunnon hinnan työstään, eikä kauppa pääse vetämään välistä.

Joo hiton hyvä sanoa "osta ruokaringistä"

Täällä ruokarinki tuo paikkaan, jonne pääsen junalla ja bussilla, sieltäkö kannan porkkanat ja punajuuret ja perunat kymmenen kilon säkeissä sitten takaisin kotiin.

Joojoo, kerro lisää hyviä juttuja.

Ps laitanko kananmunat sen kuorman päälle, ja kai se kauppias auttaa sen 60jg mun selkään!

( olen 70v)

Vierailija
37/46 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäkää nyt rakkaat ystävät ymmärtää että kauppias haluaa uusia porcshen tai teslansa tasaisin väliajoin, asunnon pitää olla myös vimpan päälle ja matkustaakkin pitää. Superkauppiaat ansaitsee superansiot!

Vierailija
38/46 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Minäminäminä".

Asun yksin, joten se ON minäminäminä!

_eri_

Vierailija
39/46 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuoretta kalaa sai talvellakin pilkillä.

Jaa, kallista kalaa, ei ole välineitä.

EIkä täällä ole jäitäkään missään että uskaltaisi edes mennä...

Vierailija
40/46 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1300e[/quote]

Ei ole. Näytä LAKIPYKÄLÄ missä määritellään 1300 € (ja missä ajassa, sekunnissa, minuutissa, tunnissa...) minimipalkka. Eli  linkki lakiin ja pykälään kiitos.[/quote]

"Suomen laki ei määrää vähimmäispalkkaa. Työnantajajärjestöt ja ammattiliitot ovat sopineet vähimmäispalkoista eri alojen työehtosopimuksissa (TES).

Esimerkiksi vuonna 2022 siivoustyössä vähimmäispalkka oli 11,24 euroa/tunti ja talonrakennusalalla 11,26 euroa/tunti. Kokemus ja koulutus nostavat palkkaa."  www.infosuomi.