Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita joilla ei ole varaa ruokaan?

Vierailija
27.05.2023 |

Katselin eilen marketin kassalla, kun ostovoimaiset ihmiset ostivat kaikkea hyvää syötävää viikonlopuksi: maitorahkaa, maustettuja jogurttteja, lohta.
Vuoden verran olen ollut taloudellisesti tosi tiukoilla. Ruoan hinnan noustua olen ostanut samoja, edullisia elintarvikkeita. Tuoretta kalaa en ole ostanut vuoteen enkä montaa muutakaan hintavampaa tuotetta,
Suunnittelen ostokseni tarkasti, enempää en voi vyötä kiristää. Mitään tukia yhteiskunnalta en saa enkä vielä ole turvautunut esim diakoniatyön apuun. Mietin vain, että vuosi sitten ruokavalioni oli kyllä monipuolisempi.
Tuleekohan ruoan hinta koskaan enää putoamaan? Toivon toki että pientuottajille maksetaan kunnolla, jotenkin vain tuntuu siltä, että isojen ketjujen organisaatiot vetävät välistä.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset ostaa ruokaa, toiset tupakkaa ja kaljaa. Elämä on valintoja.

Vierailija
2/46 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ei ikinä ole tarvinnut ruuan hintoja katsella. Kaikesta muusta olen tinkinyt.

Esimerkiksi ihmissuhteista. Ei ole vara muuttaa yksiin kun menettäisin 200 egeä kuussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella ihan hifistelyä ne 100e ostokset. Hyvin ja terveellisesti voi syödä paljon halvemmalla.

Vierailija
4/46 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun ei ikinä ole tarvinnut ruuan hintoja katsella. Kaikesta muusta olen tinkinyt.

Esimerkiksi ihmissuhteista. Ei ole vara muuttaa yksiin kun menettäisin 200 egeä kuussa.

Vaan 200e menetys ja tuo summa pitää yhdessä. Oho.

Vierailija
5/46 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämä ruuanpuute näkyy sinussa? Onko alipainoa?

Vierailija
6/46 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

semmone taika sana ku työ ni auttaa noihin ongelmiin.sieltä minäkin saan 2vk välein 1500e käteen ei paljoa mutta pärjään.

Vierailija
7/46 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain luin että vuoden lopussa hinnat alkais laskea. Nyt oon huomannut että joissakin tuotteissa on vähän laskeneet mut joissain nousee edelleen. Ymmärrän sua ap, oon itse ollut aikoinaan tuossa tilanteessa ja tiedän miltä tuntuu katsella muiden täysiä ostoskärryjä.

Vierailija
8/46 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

semmone taika sana ku työ ni auttaa noihin ongelmiin.sieltä minäkin saan 2vk välein 1500e käteen ei paljoa mutta pärjään.

Mitä jos saisitkin vain puolet? Suomen miniimipalkkahan jää senkin alle

Vierailija
9/46 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta että lohifilee on "tarjouksessa" 20e/kk

Vierailija
10/46 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskomatonta että lohifilee on "tarjouksessa" 20e/kk

Korjaan 20e/kg 😂

Vierailija
11/46 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon varma että kaupat vetää välistä, hintoja nostetaan inflaation varjolla. Tästähän EKP:n ekonomistit jo kertoivat että monet yritykset tekevät niin. Hintoja nostetaan koska voidaan. Sillä taisi olla nimikin, muistaakseni "inflaatioahneus".

Vierailija
12/46 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko siis töissä ja rahat ei riitä, jos et kerran mitään tukia saa?

Vierailija
13/46 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkanut todella ottaan päähän korkeat hinnat. Jos jaksaisin ravaisin kaikki tarjoukset enkä maksais mistään täyttä hintaa mutta kun en jaksa. Kun on elänyt säästäväisesti koko ikänsä siihenkin tulee väsymys. Lähikauppojen tarjoukset yritän kyllä hyödyntää.

Vierailija
14/46 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostakaa ruokaringeistä, suoraan tuottajilta, jolloin he saavat kunnon hinnan työstään, eikä kauppa pääse vetämään välistä.

Vierailija
15/46 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Budjetti on liian tiukille vedetty jos ei kestä yhtään hintojen nousua. Olisiko syytä miettiä paljonko jotain turhempia kuluja voisi siitä poistaa.

Vähän pitäisi jäädä säästöönkin ja aika paha jos ei ruuankaan hinnan nousuja kestä + sitten kaikkien muidenkin hintojen nousut. 

Samalla rahalla ei saa enää niin paljon kuin ennen. Jotain harrastuksia on pakko poistaa. Toivottavasti ei ole sellainen tilanne ettei ole enää mitään mistä voisi luopua tai tinkiä. 

Vierailija
16/46 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap olen huomannut saman. Käyn töissä ja maksan kaiken itse. Vihanneksia yritän ostaa edullisimmasta päästä, koska terveellisiä. Lihat tarjouksesta. Kalasta pidän paljon mutta se on kallista, harvemmin saa ostettua. On kallista ruoka, jos haluaa syödä monipuolista ja terveellistä ruokaa. Kauppojen ahneutta havaittavissa, kaikki ei selity inflaatiolla.

Vierailija
17/46 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon vähentänyt syömistä ja huomannut että vähemmälläkin safkalla pärjää.

Vierailija
18/46 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monella ihan hifistelyä ne 100e ostokset. Hyvin ja terveellisesti voi syödä paljon halvemmalla.

Taisi markka aikaan joskus se satanen mennä ruokakauppaan mutta en keksi mitä ostaisi sadalla eurolla.

Normaali ruokaa teen joka päivä.

Vierailija
19/46 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi en tarvitse lohta, en tykkää mausta. Vain savulohta ostan tarjouksesta kun sitä saa n. 13e/kg

En osta mitään missä alkaa kilohinnat huidella yli 15 euron. Ainoastaan juhlapyhinä voidaan siitä poiketa. 

Vierailija
20/46 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Budjetti on liian tiukille vedetty jos ei kestä yhtään hintojen nousua. Olisiko syytä miettiä paljonko jotain turhempia kuluja voisi siitä poistaa.

Vähän pitäisi jäädä säästöönkin ja aika paha jos ei ruuankaan hinnan nousuja kestä + sitten kaikkien muidenkin hintojen nousut. 

Samalla rahalla ei saa enää niin paljon kuin ennen. Jotain harrastuksia on pakko poistaa. Toivottavasti ei ole sellainen tilanne ettei ole enää mitään mistä voisi luopua tai tinkiä. 

Missä pumpulissa oikein elät? Se että itselläsi ei ole noin tiukka tilanne, ei todellakaan tarkoita että kellään muullakaan ei ole. Hinnat on nousseet kaikki ja osa ihan törkeän paljon. On mullakin yhä jotain puskuria, mutta ei enää lähes yhtään. Vähän alle keskituloinen töissä käyvä olen. Nyt tekee monella tiukkaa, voit lopettaa tuon jeesustelun ja pätemisen, eikö?