Teini ei suostu lähtemään perhelomalle
Oltiin varaamassa lomaa ja kysyttiin 16-vuotiaalta mihin haluaisi lomalle. Vastasi, että halua mihinkään, koska haluaa olla kavereiden kanssa ja käydä salilla. Mitä nyt voi tehdä?
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Jos 15 vuotiasta ei voi jättää kotiin viikoksi, mistä se vastuu syntyy yhtäkkiä 18 vuotiaana niin että hän voisi pärjätä täysin omillaan?
Lainsäädäntö. 18-vuotias on täysi-ikäinen, eivätkä vanhemmat ole hänestä vastuussa vaikka mokailisikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos 15 vuotiasta ei voi jättää kotiin viikoksi, mistä se vastuu syntyy yhtäkkiä 18 vuotiaana niin että hän voisi pärjätä täysin omillaan?
Lainsäädäntö. 18-vuotias on täysi-ikäinen, eivätkä vanhemmat ole hänestä vastuussa vaikka mokailisikin.
Eivät vanhemmat ole vastuussa 15-vuotiaasta kuin nimellisesti. Saako vanhemmat sakkoa tai linnaa jos 15-vuotias loukkaa itsensä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jaa yleensä vanhemmat kantaa sitä vastuu lapsistaan vielä kolme nelikymppisiksi eikä se kasvatusvastuu mihinkään häviä jos ei ole jälkikasvuaan pystynyt vastuulliseksi opettamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jaa yleensä vanhemmat kantaa sitä vastuu lapsistaan vielä kolme nelikymppisiksi eikä se kasvatusvastuu mihinkään häviä jos ei ole jälkikasvuaan pystynyt vastuulliseksi opettamaan.
Kantaa vastuuta nelikymppisestä lapsesta🤣 Ehkä jos pitää "vastuun kantamisena" jaarittelupuheluita kesken päivän.
Vierailija kirjoitti:
se kulkee mukana jupisematta niin kauan kun asuu kattosi alla piste
Mun äiti ajatteli just samalla tavalla. Mut raahattiin joka kesä neljäksi viikoksi purjeveneeseen, vaikka olisin saanut (ja halunnut) jäädä isovanhempieni kanssa mökille. Kun sitten mua vitutti se koko neljä viikkoa veneessä ja vietin aikani lähinnä nenä kiinni kirjassa, ei sekään kelvannut äidilleni. Kuulemma pilasin hänen kesälomansa 🤷🏼
16-vuotiaana yksin kotona tekee erittäin hyvää psyykkeelle ja itsenäisyydelle.
Kännykkä aikana on helppo pitää yhteyttä. Sovitte vain tietyt säännöt - ei älyttömiä bileitä, ei suojaamatonta seksiä, ei päihteitä.
Ruokaa pakstimeen ja kaappiin, niin kyllä hän pärjää. Joku tuttu varalle.
Minä olin kesätöissä 16-vuotiaana enkä lähtenyt minnekään lomamatkalle.
sano että hommaat sille jonkun lapsen vahdin asumaan teille ja kotiin tulo aika on 20,00
Itse asuin omillani 16-vuotiaana, ihan hyvin pärjäsin. Eiköhän teini pärjää yksin lomareissun ajan. Toki niin kauan kun asuu sinun talossasi, kai teoriassa hänen on noudatettava sinun sääntöjäsi.
Jos on hyvät välit kyllä lähtee.Puhukaa asioista enemmän,luottamus.
Jos täällä on nuoria aikuisia n 20 v. ettekö loisi lähteneet vaikka 3 viikoksi Espanjaan, Karibian risteilylle tms jos vanhemmat maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Jos täällä on nuoria aikuisia n 20 v. ettekö loisi lähteneet vaikka 3 viikoksi Espanjaan, Karibian risteilylle tms jos vanhemmat maksaa?
Jos seurana on vain vanhemmat niin ei.
Vierailija kirjoitti:
Jos saan käydä baarissa päivittäin ja kavereita tulee mukaan, eikä vanhempia tarvitse nähdä kuin vilaukselta.
Tunnen itseni ihan nipoksi, kun en todellakaan haluaisi jättää 16-vuotiasta viikoksi yksin. Viikonloppu menee vielä, vaikka olen kyllä rennompi, jos hänellä on kavereita yökylässä. En itsekään tykkää olla viikkoa yksin kotona ja menen ilman perhettä nukkumaan ihan milloin sattuu, koska katson jotain sarjoja tms., ja olen sentään melkein viisikymppinen. Ajatteletteko tosiaan, että teini ei kaipaa seuraa?
Aikamoinen tossu tuo esikoinen on jos tuohon suostuu.