Teini ei suostu lähtemään perhelomalle
Oltiin varaamassa lomaa ja kysyttiin 16-vuotiaalta mihin haluaisi lomalle. Vastasi, että halua mihinkään, koska haluaa olla kavereiden kanssa ja käydä salilla. Mitä nyt voi tehdä?
Kommentit (55)
Noudattaisin kultaista sääntöä eli kullan omistaja määrää säännöt. Koti ei ole vaihtoehto. Jos ei yhtä viikon tai parin lomaa voi olla erossa kavereistaan, on niin epäterveellisen läheisriippuvainen, ettei se ole normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutin 15-vuotiaana toiselle paikkakunnalle vuokra-asuntoon ja jäin henkiin. Kai se teini selviää kotona yhden lomareissun ajan.
Mistä rahat yksinään asumiseen? tai kämppä yleensäkin,kuka uskalsi vuokrata
Meillä nuori muutti 15-vuotiaana. Alkuun rahat vanhemmilta (+lapsilisä siirrettiin nuorelle itselleen) ja säästöistä. Yksityiseltä vuokrasi asunnon, vastuussa vuorauksesta toki oli myös vanhemmat eli vuokrapapereihin tuli myös kahden täysi-ikäisen tiedot.
Siis ite oon asunut jo itsekseen kun menin ammattikouluun opiskelemaan toiselle paikkakunnalle. Onko tää joku vitsi?
Tämä siis tapahtu 2009
Apua! En edes ajatellut, että tuo olisi vuoden päästä vaihtoehto. Ainakin nyt 15v suunnittelee innolla kesän 3 viikon perhelomaa Italiassa. Haikeaa jos tämä perhelomailu onkin tässä.
En jättäisi kotiin. Lähtee mukaan tai menee mummolaan
Tänä päivänä ihmiset ei muista mitä tapahtui silloin, ei ole sama, kuin nyt.
Mä pidin bileet, kun olin nuori ja mun ystävä pysäytti pari kundis ja pyysi mukaan.
Meinasi käydä tosi huonosti,
Oottehan te lehdestä lukeneet tän Aurinkomatkojen varauksen peruutuksen.
Nopeasti saat tuvan täyteen.
Me lähdetään kohta Japania kiertämään. Ex ja meidän 2 lasta. Esikoinen kirjoitti just ja nuorempi menee yläkouluun.
Tätä on suunniteltu vuosia, korona siirsi. Mm esikoinen ei olisi halunnut lähteä ilman tyttöystävää, mutta nyt kaikki odottaa matkaa.
En jättäisi ketään yksin asuntoon tänä päivänä
Jos 15 vuotiasta ei voi jättää kotiin viikoksi, mistä se vastuu syntyy yhtäkkiä 18 vuotiaana niin että hän voisi pärjätä täysin omillaan?
Muistan kuinka ihanaa oli kun vanhemmat läksi sukulaisten mökille viikonlopuksi-varmaan siitä asti ku olitiin 13 v ei oo jääny traumoja, silloin ei ollu edes puhelimia, nykylapsia paapotaan ihan mahdottomasti
Siis osa 16-vuotiaista asuu jo omillaan, jos on joutunut lähtemään toiselle paikkakunnalle toisen asteen opintoihin
Vierailija kirjoitti:
Apua! En edes ajatellut, että tuo olisi vuoden päästä vaihtoehto. Ainakin nyt 15v suunnittelee innolla kesän 3 viikon perhelomaa Italiassa. Haikeaa jos tämä perhelomailu onkin tässä.
Eihän tuo aina noin menekään, että 16-vuotias jäisi ilman muuta kotiin. Vaimon perheessä (hänellä pari vuotta nuorempi pikkuveli) perhelomat loppuivat vaimon isän päätöksellä, kun yhdellä reissulla lapset (olisiko olleet tuolloin 14- ja 16-vuotiaat) pyörivätkin Lontoossa mielummin keskenään kuin vanhempiensa kanssa. Itse pitäisin tuollaisia reissuja ihan mukavina perhelomina.
Voi v*
16v. osaa olla viikon yksin kotona.
Vierailija kirjoitti:
Pitäkää lomailusta välivuosi ja säästäkää rahaa ja menette sitten ensi kesänä ja jätätte 17-vuotiaan kotiin.
Monet lähtevät 16-vuotiaana toiselle paikkakunnalle opiskelemaan, kun sopivaa paikkaa ei peruskoulun jälkeen löydy kotipaikkakunnalta.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan siitä nuoresta ja tilanteesta ylipäätään. Meillä nuori asuu muualla, mutta kyllä hän lähtee perhelomille kun vanhemmat maksaa. Kavereiden kanssa hän tosin viettää hyvin paljon aikaa muulloin.
Vierailija kirjoitti:
Tänä päivänä ihmiset ei muista mitä tapahtui silloin, ei ole sama, kuin nyt.
Mä pidin bileet, kun olin nuori ja mun ystävä pysäytti pari kundis ja pyysi mukaan.Meinasi käydä tosi huonosti,
Oottehan te lehdestä lukeneet tän Aurinkomatkojen varauksen peruutuksen.
Nopeasti saat tuvan täyteen.
Me lähdetään kohta Japania kiertämään. Ex ja meidän 2 lasta. Esikoinen kirjoitti just ja nuorempi menee yläkouluun.
Tätä on suunniteltu vuosia, korona siirsi. Mm esikoinen ei olisi halunnut lähteä ilman tyttöystävää, mutta nyt kaikki odottaa matkaa.
En jättäisi ketään yksin asuntoon tänä päivänä
Siitä, kun meidän nuorin täytti 16, on nyt neljä vuotta aikaa. Yksin sai halutessaan jäädä ja jäikin, kun lähdettiin lomalle. Mitään ihmeellistä ei tapahtunut, hyvin pärjäsi ja mukavaa oli, kun sai olla omissa oloissaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos 15 vuotiasta ei voi jättää kotiin viikoksi, mistä se vastuu syntyy yhtäkkiä 18 vuotiaana niin että hän voisi pärjätä täysin omillaan?
Kyllä se nuori siinä kolmessa vuodessa kehittyy paljon. Joku ei välttämättä jättäisi omaan kotiinsa edes parikymppistä yksin viikoiksi. Nuorella on eri asia asua omassa asunnossa ja olla siitä vastuussa kuin olla vastuussa vanhempiensa omaisuudesta.
Onko jonkun kaverin mahdollista lähteä mukaan seuraksi?
Itse olisin mennyt mukaan innoissani jos olisin päässyt ulkomaille ja vanhemmat maksaneet. Emme käyneet koskaan missään ulkomailla reissussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se nuori siinä kolmessa vuodessa kehittyy paljon. Joku ei välttämättä jättäisi omaan kotiinsa edes parikymppistä yksin viikoiksi. Nuorella on eri asia asua omassa asunnossa ja olla siitä vastuussa kuin olla vastuussa vanhempiensa omaisuudesta.
No minusta tämä riippuu hyvin paljon kasvatuksesta toki jonkin verran myös nuoren luoteesta miten hän ottaa vastuuta muista, toisista, omasta tai toisten omaisuudesta. Jos vastuuseen ei ole 15 vuotiaana kiinnostusta niin ei se kyllä mihinkään herää kolmessa vuosessa.
Olen se jonka nuori asuu muualla. Ei nuori kaikesta ota vastuuta vaan vastuuta monissa asioissa on edelleen meillä vanhemmilla, mutta osaa hän noudattaa sääntöjä ja sopimuksia eli jos sanotaan että olet nyt vastuussa jostakin kyllä hän nyt sitä viikon osaa noudattaa.
Lapsi on tarpeeseen seuraksi hankittu. Sanot ettei päätä seurastaan itse vaan sinä päätät.
Me tehtiin yksi lomareissu (parin yötä) niin että nuoret sen suunnitteli itse, vanhemmat ja osalla myös muuta perhettä oli mukana ja vanhemmat tietysti pääosin vastasivat kustannuksista. Suosittelen, oli oikein mukava reissu.
Meillä annettiin kaksi vaihtoehtoa joko lähtee tai menee mummolaan. Lähti mukaan, oli hieno loma. Englannin kieltäkin käytännön tilanteissa oli tuli treenattua ja pelattua Padelia, käydä hotellin kuntosalilla, diskossa yms. Tosin mukaan lähti serkkukin. Tiesimme, että näin saadaan nuoret paremmin mukaan.
Jos olisi jäänyt kotiin, olettaisin, että bileet olisi järkätty ja siinä on aina se vaara, että tulee ulkopuolisia, kämppä tuhoutuu ja kuulemma vakuutuskaan ei näitä korvaa.