Lääkäriopiskelijat voivat tienata 9000e/kk
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole oikein, että 23-vuotias finninaama opiskelija tienaa saman kuin 40-vuotias kaupunginjohtaja. Toisella 0 alaista ja toisella vastuu sadoista alaisista ja koko kaupungista.
Ennenkaikkea ei ole oikein, jos itsenäiseen työhön kykenemätön kandi saa parempaa palkkaa kuin yleislääketieteen erikoislääkäri terveyskeskuksessa.
En tiedä millaisella sopimuksella tuo on, onko siinä tuntikorvaus vai laskettu mukaan käynti- ja toimenpidepalkkiot ja millaisten potilasmäärien mukaan. Silloin kun olin itse terveyskeskuksessa, kandit hoitivat 4-6 potilasta päivässä ja konsultoivat jokaisesta ohjaajaa. Suoraan sanottuna olisi sapettanut, jos sellainen kandi olisi tienannut enemmän kuin itse erikoislääkärinä täysillä ikälisillä ja korkeimmalla TVA-portaalla ja moninkertaisilla potilasmäärillä.
Minä olen ollut yleislääkärinä vuodesta 1997 ja tuntipalkkani on reilut 50 euroa.
Vein tässä hiljattain auton huoltoon. Tavanomainen vuosihuolto, autossa ei mitään vikaa. Oli vaihdettu öljyt, öljynsuodatin ja sisäilmansuodatin. Ukko teki tunnin hommia ja tienasi siitä tunnin työstä 84 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä jotain kertoo sekin terveyskeskuksesta työpaikkana että vuosi sitten haettiin Keski-Suomeen Keuruulle lääkäriä 28 000 euroa kuussa palkalla. Virkaa ei saatu täytettyä.
Se ei ollut avoin virka, vaan lyhyt pätkä sellaisella varoitusajalla, että kukaan ei siihen ilmeisesti päässyt.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut yleislääkärinä vuodesta 1997 ja tuntipalkkani on reilut 50 euroa.
Vein tässä hiljattain auton huoltoon. Tavanomainen vuosihuolto, autossa ei mitään vikaa. Oli vaihdettu öljyt, öljynsuodatin ja sisäilmansuodatin. Ukko teki tunnin hommia ja tienasi siitä tunnin työstä 84 euroa.
Jos olisit lääkäri, ymmärtäisit että sinulta laskutettu 84 euroa sisältää muutakin kuin "ukon" tuntipalkan. Se sisältää tarvikkeet veroineen, "ukon" työn sosiaaliturvamaksuineen ja arvonlisäveroineen ja jotain katetta pitää jäädä sille yrityksellekin, jotta sen kannattaisi työllistää "ukkoja".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä on oikein tehty. Kaikilla aloilla jolla on työvoimapula eli pulaa työntekijöistä niin niiden alojen palkkoja pitäisi nostaa reilusti jotta kyseinen työ olisi houkuttelevampaa.
Ja ennen kuin kukaan valittaa mitään niin kysyn vastakysymyksen jo että paljonko lääkäri tuottaa?
Paljon. Jos mulla murtuu jalka ja lääkäri saa sen kuntoon niin tuotan työni kautta verorahoja tälle valtiolle vielä aika paljon.
Mitä se lääkäri tekee sen eteen että se sun jalka tulee kuntoon? Eihän joku yleislääkäri tee oikein muuta kuin tuijota tietokoneen ruutua ja määräile lääkkeitä. Kirurgit ainakin tekee ihan erilaista työtä kuin lääkärit.
Jos ihminen on jonkun sairauden takia sairaalassa niin kyllä ne on ne sairaanhoitajat jotka enemmän tekevät hommaa kuin lääkärit.
Kiesus. Jos satutan jalan niin menen terveysasemalle jossa lääkäri tutkii jalan tekee lähetteen röntgeniin ja tarvittaessa jalka kipsataan. Näin ainakin meidän terveysasemalla tehdään.
Jos vakavampi vamma niin se tk-lääkäri tutkii jalan ja tekee lähetteen erikoissairaanhoitoon.
Ja tiedoksi. Kirurgi on kirurgian ERIKOISLÄÄKÄRI.
Miten ihmiset on noin tietämättömiä lääkärin duunista??
Kysyntä ja tarjonta ratkaisee. Niinhän tuossa jutussa lukee. Jos ei saada palkattua ketään, kun ei ole työntekijöitä niin silloin maksetaan enemmän niin alkaa löytymään työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä on oikein tehty. Kaikilla aloilla jolla on työvoimapula eli pulaa työntekijöistä niin niiden alojen palkkoja pitäisi nostaa reilusti jotta kyseinen työ olisi houkuttelevampaa.
Ja ennen kuin kukaan valittaa mitään niin kysyn vastakysymyksen jo että paljonko lääkäri tuottaa?
Paljon. Jos mulla murtuu jalka ja lääkäri saa sen kuntoon niin tuotan työni kautta verorahoja tälle valtiolle vielä aika paljon.
Mitä se lääkäri tekee sen eteen että se sun jalka tulee kuntoon? Eihän joku yleislääkäri tee oikein muuta kuin tuijota tietokoneen ruutua ja määräile lääkkeitä. Kirurgit ainakin tekee ihan erilaista työtä kuin lääkärit.
Jos ihminen on jonkun sairauden takia sairaalassa niin kyllä ne on ne sairaanhoitajat jotka enemmän tekevät hommaa kuin lääkärit.
Kiesus. Jos satutan jalan niin menen terveysasemalle jossa lääkäri tutkii jalan tekee lähetteen röntgeniin ja tarvittaessa jalka kipsataan. Näin ainakin meidän terveysasemalla tehdään.
Jos vakavampi vamma niin se tk-lääkäri tutkii jalan ja tekee lähetteen erikoissairaanhoitoon.
Heh todella vaativa työ lääkäreillä. Huomaa sarkasmi.
Toimittajat voisivat hieman tehdä taustatyötä siitäkin, minkä asteista korruptiota tuollapäin on harrastettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla korvauksella sopii sitten paiskia töitä koko rahan edestä laadukkaasti, nopeasti ja ilman virheitä. Jos saa tuollaisen korvauksen saa vaan siitä, että kehottaa syömään Buranaa, hengailee kahvihuoneessa ja selailee googlesta hoito-ohjeita, on palkkaus jo tasavertaisuuskysymys. Ei kyllä ihan istu oikeudentajuun tämä, koska osaamistaso ja pätevyys ei korreloi tuon summan kanssa. Lopputulemana kandille nousee vaan kusi päähän ja väärät luulot omista kyvyistään.
Ihme nillittämistä. Mitä sinäkään lääkärin työstä tiedät? Sama kuin minä alkaisin paasaamaan miten insinöörejä ei tarvita kun ei ne mitään tee tai mistään muustakaan alasta joka ei ole itselle tuttu.
Kyllä se kandi varmaan jotain tekee, sen mitä osaa. Se tieto ja taito on huomattavasti rajatumpaa kuin valmistuneella lääkärillä, kokemuksesta ei kannata edes puhua. Mitä taas tulee insinööreihin tai niihin muihin ammattilaisiin joista en mitään tiedä 🤣, voin varmuudella kertoa sen, ettei vastaavassa tilanteessa insinöörioppilas nosta moista liksaa. Että se nillittämisestä. Taitaa se kokemuksen ja ymmärryksen puute olla enemmän siellä toisessa päässä 😂.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh todella vaativa työ lääkäreillä. Huomaa sarkasmi.
Selvä. Ilmeisesti olet opiskellut lääketieteen radiologiaa ja tunnistat siis hyvin eriasteiset murtumat, osaat tehdä hoitosuunnitelman, ohjeistuksen miten kipsataan, milloin on seuraavat kontrollit, tehdä rötgenlähetteet kontrolleihin ja kontrollien aikana seurata kuvista ja kliinisesti tutkimalla onko jalka paranemassa oikeassa asennossa jne. jne.
Hienoa jos näin on.
Eihän moniin paikkoihin saada esimerkiksi päteviä opettajia. Silti heille tarjotaan vain tessin mukaista palkkaa. Jos pätevää ei saada, palkataan epäpätevä.
Pitäisi maksaa myös muille ammattiryhmille parempaa palkkaa syrjäseuduilla, jos pätevien työntekijöiden saamisessa on ongelmia.
Itse opiskelin ensin lääkiksessä mutta vaihdoin teknilliseen kun kaipasin haastetta. Olin ymmärtänyt että heilläkin hyvä palkka. Nyt kuitenkin tienaan alle puolet lääkärin palkasta vaikka työ on vaikeampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla korvauksella sopii sitten paiskia töitä koko rahan edestä laadukkaasti, nopeasti ja ilman virheitä. Jos saa tuollaisen korvauksen saa vaan siitä, että kehottaa syömään Buranaa, hengailee kahvihuoneessa ja selailee googlesta hoito-ohjeita, on palkkaus jo tasavertaisuuskysymys. Ei kyllä ihan istu oikeudentajuun tämä, koska osaamistaso ja pätevyys ei korreloi tuon summan kanssa. Lopputulemana kandille nousee vaan kusi päähän ja väärät luulot omista kyvyistään.
Ihme nillittämistä. Mitä sinäkään lääkärin työstä tiedät? Sama kuin minä alkaisin paasaamaan miten insinöörejä ei tarvita kun ei ne mitään tee tai mistään muustakaan alasta joka ei ole itselle tuttu.
Kyllä se kandi varmaan jotain tekee, sen mitä osaa. Se tieto ja taito on huomattavasti rajatumpaa kuin valmistuneella lääkärillä, kokemuksesta ei kannata edes puhua. Mitä taas tulee insinööreihin tai niihin muihin ammattilaisiin joista en mitään tiedä 🤣, voin varmuudella kertoa sen, ettei vastaavassa tilanteessa insinöörioppilas nosta moista liksaa. Että se nillittämisestä. Taitaa se kokemuksen ja ymmärryksen puute olla enemmän siellä toisessa päässä 😂.
Tarkoitinkin lähinnä sitä, että kun läheisellä rakennustyömaalla käy ison firman rakennusinsinööri paikalla niin eihän se tyyppi minun silmissä muuta tee kuin seisoskelee ja myhäilee itsekseen ja vetää siitä kovaa liksaa. Vaikka eihän se noin ole.
Ja se että joku kunta maksaa hyvin opiskelijalle kertoo vaan siitä epätoivosta mikä terveydenhoitoalalla ylipäätään on. Hoidettavien määrä kasvaa siihen tahtiin ettei lääkäri ja hoitapulasta tulla pääsemään lähivuosina.
Vierailija kirjoitti:
Kohta alkaa kauhea uikutus...
Älä uikuta, jos sairastut syöpään ja tapaat lääkärin etänä. Leikkauksia ei voida tehdä ja salit ovat suljettuina. Ei se kirurgikaan yksin pärjää leikkaussalissa. Markkinavoimat puhuu, eikä lääkärit halua lisää koulutettavia jakamaan ja alentamaan tuloja. Hoitajat vaihtaa alas, kun kolme tonnia kolmivuorotyöstä lisineen on liikaa liksaa. Mutta ei uikuteta. Markkinatalous toimii näin ja rahalla saa mitä vaan, jopa hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
9000 euron palkka kesätyöstä – näin johtaja perustelee jättipalkkaa
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009612955.htmlOsaamisen taso on sitä luokkaa, että 3.000 euroa riittäisi vallan hyvin.
Tuolla 9000 euron palkalla kandi on tehnyt ainakin 90 tuntia viikossa töitä. Siitäkin on mennyt puolet veroa.
Olisi kyllä ollut poikaa tienata tuon verran, kun opiskelijana teki yli 100-tuntista viikkoa. Sen sijaan sai sen jotain 400e/kk.
Ammatinvalintakysymyksiä. Jos aiheuttaa kateutta, niin ei muuta kuin hakemaan ja vielä pääsemäänkin lääkikseen.
Tämä on yksittäistapaus, lähes kaikissa muista paikoista ei kandeille maksa edes puoliakaan tuosta. Vaikea tuollaiselle tuppukylälle on saada vakituista lääkäriä, koska lääkärin puolisollekin pitäisi löytää töitä mutta arvatkaa onko Harjavallassa paljon työpaikkoja auki, varsinkaan todennäköisesti yliopiston käyneelle lääkärin puolisolle saati alemmankaan koulutuksen käyneelle puolisolle, jos ei sitten ole myös terveysalalla töissä? Ja myös se että 9000e kuukausipalkka ei paljoa lohduta, jos olet siellä yksin ja ei ole mitään tekemistä, johon sitä rahaa voisi edes tuhlata.
Kyllä aika perus erikoislääkärin palkka missä vaan Suomessa on kymppitonnin (ellei nyt tee ihan yliopistosairaalauraa pelkästään?). Tai paljon paljon enemmän kuin tuon kymppitonnin.
Tuolla 9000 euron palkalla kandi on tehnyt ainakin 90 tuntia viikossa töitä. Siitäkin on mennyt puolet veroa.