Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen ottanut aurinkopaneelit mielestäni ihan täyspäiseltä toimijalta. Silti:

Vierailija
26.05.2023 |

Ei mene nyt ihan parhaalla tavalla putkeen tämäkään. Itse olin yhteydessä ko. firmaan, löysin heidät Motivan sivuilta. Valitsin heidät siksi, että lupaavat asennus_työlle_ 10v takuun. Se on harvinaista.
- Eivät tehneet mitään kotikäyntiä missään vaiheessa ennen asennusta (hyväksyin tämän koska välimatkaa n. 100km, ihmettelen silti)
- Olin tilannut 22 paneelia. Kun he tulivat, selvisi, että katolle mahtuu vain 21. Onneksi ylijäävästä ei tarvitse maksaa.
- Se invertteri on semmoinen ison robottiruohonleikkurin kokoinen möhkäle, luulin, että ois 1/4 tuosta. Myyjä ei voinut selostaa puhelimessa sen kokoa? Miten vaikea olisi ollut sanoa siitä yhdellä lauseella?
Olisi auttanut sen sijoittelun suunnittelussa, jos myyjä olisi kertonut, minkä kokoinen se on!
- Koko ajan on se tunne, että asiakasta yritetään pitää pimennossa kaikesta, mikä on lisäkulua ja mikä ei. Esim. invertterin sijoittelu (huom. keskustelemme tästä vain puhelimessa, koska sitä käyntiä ei tule). Myyjä puhuu koko ajan ilmansuunnista, "luoteesta". Minä taas sanon: "kadun puoleinen pitkäsivu", "kaupungin X puoleinen pääty" jne. Tästä huolimatta myyjä ei tajua, mihin haluan invertterin, vaan selviää, että tarjous on laskettu siten, että invertteri olisi sillä kulmalla taloa, josta pihaan saavutaan ja oleskelualueen seinällä!
Kun sanon, ettei sitä siihen laita hullukaan, niin ilmoitetaan, että se maksaa sitten 250€ lisää 👿 Se fiilis mikä tuosta tuli, ei niinkään se raha.
- Kun paneeliasentajat tulevat, (he muutoin ovat olleet ainoat luotettavat kaverit koko projektissa), silloin vasta alkaa sijoittelun suunnittelu katolle. Selviää, että piiput varjostavat aamupäivällä ja illalla paneeleita inasen. Tätä ei tuotu esiin puheluissa. Myyjällä oli siis google earth tmv. kartta, josta katsoi talon ilmansuuntia ja varjostuksia.
Maallikkona en hahmottanut minkä kokoisia paneelit ovat, enkä tiennyt, että ne asennetaan mieluiten ylös harjalle lumikuorman estämisen nimissä, joten en voinut ennakoida tätä.
Onneksi paneutuvat asentajat järjestävät paneelit varjostuksen osalta mahdollisimman hyvin.
- Invertterin taakse asennettava palonsuojalevy on lähes musta. ei sovi talon väriin lainkaan. Tästäkään ei mitään mainintaa. Lisäksi koska invertteri on niin suuri, levy jää vain juuri ja juuri sen taakse. Eli se vaikuttaa invertterin kokoon nähden jopa liian pieneltä suojaamaan oikeasti tulipalolta. Kun kyselen tästä sähkömieheltä, tämä vastailee meilkein veetuillen takaisin. Vaikuttaa siis epävarmalta ja epäpätevältä, mitään ei saisi kysyä eikä osoittaa huolta mistään.
Vielä on sähköt kytkemättä. Jännä nähdä, kuinka päästään loppuun asti.
8,7kWp:n voimala tulossa, Longin paneeleilla. 415W paneelit, 10kW Fronius invertteri.

Kommentit (109)

Vierailija
21/109 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä tapauksessa tilaaja on erityisen tyhmä, miten vaikeaa on selvittää panelin tai invertterin koko ja onko vaikeaa ymmärtää miten varjo syntyy?

Tämä tuli itsellekin mieleen.

Tämä nyt on aivan kohtuutonta. Tilaajan ei kuulu tällaisia tietää minään syntymätietona. Nämähän tulevat ilmi vasta sillä tavalla kuin ap:lle nyt.

No kyllä aika uuno saa olla, jos ei ymmärrä edes etukäteen katsoa, että miten puut varjostavat kattoa.

Puhumattakaan, että hankkimiensa paneleiden/invertterin esitteistä ei osaa katsoa niiden kokoa.

Vierailija
22/109 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuulostaa kyllä ihan normaalilta, ei tuossa firma mitenkään väärin ole toiminut. Ja nuo ei sovi talon väriin tms. - henkiö joka sellaisesta välittää, ei laita mitään aurinkopaneeleita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/109 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myyjä puhui ilmansuunnista, mutta sinä itsekö et tiennyt miten päin talosi on että olisit voinut pyytää oikealle kulmalle taloa sen invertterin? Vai miksi ihmeessä jankkasit jostain kaupungin x puoleisesta päädystä kun toinen yritti puhua ilmansuunnista?!

Hah, tätäkin nimenomaista asiaa täälläkin naureskeltiin.

Vierailija
24/109 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä myyjä olisi voinut tietää ettei ap tiedä invertterin mittoja ja että hänellä olisi ollut jotain väritoiveita, jos niistä ei ollut mitään puhetta? No, opettavainen kokemus ap:lle, ettei kannata tehdä isoja hankintoja selvittämättä asioita kunnolla ensin.

Vierailija
25/109 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä tapauksessa tilaaja on erityisen tyhmä, miten vaikeaa on selvittää panelin tai invertterin koko ja onko vaikeaa ymmärtää miten varjo syntyy?

Tämä nyt on aivan kohtuutonta. Tilaajan ei kuulu tällaisia tietää minään syntymätietona. Nämähän tulevat ilmi vasta sillä tavalla kuin ap:lle nyt.

Jep. Haluaisin antaa firmallekin samaa palautetta, että voisivat hyvinkin pienellä panostuksella parantaa palveluaan 50%, mutta en tiedä, kun se myyjä vain alkoi vänkäämään siitäkin, kun annoin palautetta siitä, että invretteri oli suunniteltu paikkaan, jota en ollut hyväksynyt ja sitten vedotaan siihen, että "tarjouksessa luki luoteiskulma". 

Mun talon luoteiskulma on erittäin epäselvä käsite, kaverinikin sanoi kuulleessaan tuon, että se kulma ois itse asiassa ilta-aurinkoon klo 14 jälkeen (huono paikka, koska invertteri ei saisi kuumentua auringosta). Jos se ois tielle päin siinä kulmassa se ois ennemminkin pohjoiseen. Mutta papereissa ei lukenut, että pohjoiskulma. (Nyt se on kaakkoon päin olevalla seinällä, päädyssä, jossa ei oleskella. Kasvillisuus varjostaa sitä lähes koko paiston ajan.)

Ap

Vierailija
26/109 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksan palvelusta, en siitä, että voi pitää itse selvittää. En ois tajunnut, vaikka olisin mitä papereita lukenut. Tämä on realismia monien ostajien kohdalla, vaikka miten itkisit. Kommentoin sellaisten henkilöiden toiveesta asiakkaina käsin.

Ap

Muutoin olisi ollut vedet silmissä, mutta nyt lähinnä hämmennyksen ja epäuskon vallassa, mutta tästä saa nyt ainakin nuoret oppia, tietävät sitten mitä kaikkea on odotettavissa kun menevät töihin 🙄

Vierailija
27/109 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä aika uuno saa olla, jos ei ymmärrä edes etukäteen katsoa, että miten puut varjostavat kattoa.

Puhumattakaan, että hankkimiensa paneleiden/invertterin esitteistä ei osaa katsoa niiden kokoa.

Haloo. Nämä ovat juurikin niitä asioita, joita sen, joka nämä asiat tietää, eli palvelun myyjän, pitäisi osata kartoittaa. Oletko yhtä uuno kaikissa kuluttajasuoja-asioissa? Tylsä aamu? Et keksi muuta tekemistä kuin provoilla netissä? Mene tekemään töitäsi.

Vierailija
28/109 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

;facepalm. Noista asioista voi todellakin ottaa itse selvää. Ja miksiköhän se aurinkopaneelityyppi käytti ilmansuuntaa puhuttaessa siitä minne asioita sijoitetaan? Koska ilmansuunnalla on väliä, ei sillä onko joku asia tien puoleisella sivulla. Pitää hahmottaa aurinkopaneelien asennus ilmansuuntien mukaan.

Vierailija
29/109 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä myyjä olisi voinut tietää ettei ap tiedä invertterin mittoja ja että hänellä olisi ollut jotain väritoiveita, jos niistä ei ollut mitään puhetta? No, opettavainen kokemus ap:lle, ettei kannata tehdä isoja hankintoja selvittämättä asioita kunnolla ensin.

No se pitää olettaa. Kuinka moni ei-paneelit omaava on nähnyt inverttereitä? Mitä olin nähnyt niistä valokuvia, moni oli PALJON pienempi. Mun invertteri on katsos sellainen invertterien Mersu. Froniuksen 10kW:nen. Monilla on vain 5-6kW:nen, ja joku kiinalaisp*ska. Meinaan se invertteri on se, joka on yhteydessä wifiin. 

Ap

Vierailija
30/109 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis kuka tilaa mitään selvittämättä ensin minkälaisesta asiasta on kyse? Ei tietenkään tule minään syntymätietona, mutta ei kannata myöskään tehdä oletuksia jonkun tavaran koosta jos ei ole mitään hajua asiasta. Ei olisi vaikea selvittää minkä kokoinen ja näköinen se invertteri on, jos sillä on itselle merkitystä.

Vierailija
31/109 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puut? Onko sun talossasi savupiiput puisia? 

Ja ei, normaali ihminen ei tajua mistään esitteistä minkään itselleen noin vieraan laitteen kokoa. Näin se vaan on tosielämässä, eikä sun ala-arvoisen insinöörin unissa.

Ap

Vierailija
32/109 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienikin osittainen varjostushan yleensä sabotoi paneelin sähköntuotantoa tehokkaasti. Siihen riittää esim. antennin pystyputken kapea varjo tai osittainenkin puun tai ilmasähköjohdon varjostus.

Jos täysin varjotonta tilannetta ei ole paneeleille tarjota, sähköntuotto jää väistämättä helposti melko huonoksi.

Vierailija
33/109 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Haluaisin antaa firmallekin samaa palautetta, että voisivat hyvinkin pienellä panostuksella parantaa palveluaan 50%, mutta en tiedä, kun se myyjä vain alkoi vänkäämään siitäkin, kun annoin palautetta siitä, että invretteri oli suunniteltu paikkaan, jota en ollut hyväksynyt ja sitten vedotaan siihen, että "tarjouksessa luki luoteiskulma". 

Mun talon luoteiskulma on erittäin epäselvä käsite, kaverinikin sanoi kuulleessaan tuon, että se kulma ois itse asiassa ilta-aurinkoon klo 14 jälkeen (huono paikka, koska invertteri ei saisi kuumentua auringosta). Jos se ois tielle päin siinä kulmassa se ois ennemminkin pohjoiseen. Mutta papereissa ei lukenut, että pohjoiskulma. (Nyt se on kaakkoon päin olevalla seinällä, päädyssä, jossa ei oleskella. Kasvillisuus varjostaa sitä lähes koko paiston ajan.)

Ap

Jos sun talo on niin hankalan mallinen niin miksi et yksinkertaisesti lähettänyt kuvaa ja siihen merkinnyt paikkaa mihin haluat sen vempeleen laittaa?

Vierailija
34/109 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako kysyä kokonaishintaa?

Vierailija
35/109 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin netistä kiinalaisen sohvan. Se olikin nukkekodin sohva. Kolmen metrin sijasta leveys oli kolme cm.

Vierailija
36/109 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se pitää olettaa. Kuinka moni ei-paneelit omaava on nähnyt inverttereitä? Mitä olin nähnyt niistä valokuvia, moni oli PALJON pienempi. Mun invertteri on katsos sellainen invertterien Mersu. Froniuksen 10kW:nen. Monilla on vain 5-6kW:nen, ja joku kiinalaisp*ska. Meinaan se invertteri on se, joka on yhteydessä wifiin. 

Ap

Sinä itse oletit väärin ja syytät firmaa nyt siitä.

Vierailija
37/109 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. AP taitaa olla tyypillinen joka asiaan puuttuva tollo, joka esmentelee jostain paneelien sävyerosta kattotiiliin ja kun hänestä tuntuu, että asia x pitää laittaa sinne ja y tänne, koska itse tietää paremmin. Ei myöskään tajunnut, että akut vievät aika paljon tilaa ja invertterikin pitää olla aika iso 22 paneelia varten. Mittoja ei osaa hahmottaa, eikä ilmansuuntia, vaan mennään ohjeilla "saisiko ne akut sinne seinustalle, jossa on sinisiä kukkia heinäkuussa, niin väri sopii paremmin". Ei ihme, jos ammattilaiset alkavat jo hermostua ja kettuilevat.

Akut?

Ja ei invertterinkään olisi tarvinnut olla noin iso. Koska ainakin Froniuksella voi pyörittää 1,5-kertaa isompia tehoja paneeleista, kuin siinä itsessään on. 

Mutta en tod. hahmottanuit näitä tehoasioitakaan tilatessa. Ja siis tiesin sen. ei se mua haitannut. Mutta se vaan, että ei noi myyntifirmatkaan osaa PALVELLA asiakkaita. 

Tämä vain huomiona paneeleita hankkiville ei-insinööreille palstalaisille hankintaprojekteihinne!

Ap

Vierailija
38/109 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis kuka tilaa mitään selvittämättä ensin minkälaisesta asiasta on kyse? Ei tietenkään tule minään syntymätietona, mutta ei kannata myöskään tehdä oletuksia jonkun tavaran koosta jos ei ole mitään hajua asiasta. Ei olisi vaikea selvittää minkä kokoinen ja näköinen se invertteri on, jos sillä on itselle merkitystä.

Tämä kertoo äo:stasi kaiken. Kuulut tähän jälkiviisaiden ryhmään, jotka asiassa kuin asiassa aukovat päätä tyyliin, miksi et selvittänyt asiaa etukäteen. Tällaisia asioita ei osaa selvittää ennen kuin tietää mitä pitää selvittää. Mutta jälkiviisaidan hitaalla käyvien mielestä se, mitä tietää jälkikäteen on sama asia kuin se, mitä tietää etukäteen. Niin lahjakkaita olette.

Vierailija
39/109 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilasin juuri kartoituskäynnin, jonka jälkeen mietin otanko paneelit. Maalämpöpumpun ja sähköauton latauslaitteen jatkoksi paneelit sopisivat hyvin, mutta tällä paikalla on tiettyjä haasteita.

Minusta ap:n negatiiviset kokemukset olivat kuitenkin vain pikkujuttuja. Pääasia että itse homma rokkasi, aivan sama missä, minkä kokoinen ja minkä värinen se invertteri on. Tai jos ei ole sama, niin sitten kannattaa maksaa 250e extraa. Minä en silti tuollaista tilausta tekisi ilman että toimittaja käy paikalla tutustusmassa. Tosin se on helppo sanoa kun asun Kehä III:n tuntumassa.

Mä vähän ihmettelen ns. hyvää toimijaa, joka ei tee sitä kotikäyntiä. Nyt tämän kokemani jälkeen.

Ap

Vierailija
40/109 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

;facepalm. Noista asioista voi todellakin ottaa itse selvää. Ja miksiköhän se aurinkopaneelityyppi käytti ilmansuuntaa puhuttaessa siitä minne asioita sijoitetaan? Koska ilmansuunnalla on väliä, ei sillä onko joku asia tien puoleisella sivulla. Pitää hahmottaa aurinkopaneelien asennus ilmansuuntien mukaan.

Et sinäkään sitten tajua edes tästä maallikkokeskustelusta, että puhe oli invertteriin liittyvän sijoittelun ilmansuunnasta. ei paneeleiden. Niiden suunta on lähes optimaalinen. Samoin katon kallistuskulma. Sen tiesin, koska se on helppoa nähdä.

Ap