Olen ottanut aurinkopaneelit mielestäni ihan täyspäiseltä toimijalta. Silti:
Ei mene nyt ihan parhaalla tavalla putkeen tämäkään. Itse olin yhteydessä ko. firmaan, löysin heidät Motivan sivuilta. Valitsin heidät siksi, että lupaavat asennus_työlle_ 10v takuun. Se on harvinaista.
- Eivät tehneet mitään kotikäyntiä missään vaiheessa ennen asennusta (hyväksyin tämän koska välimatkaa n. 100km, ihmettelen silti)
- Olin tilannut 22 paneelia. Kun he tulivat, selvisi, että katolle mahtuu vain 21. Onneksi ylijäävästä ei tarvitse maksaa.
- Se invertteri on semmoinen ison robottiruohonleikkurin kokoinen möhkäle, luulin, että ois 1/4 tuosta. Myyjä ei voinut selostaa puhelimessa sen kokoa? Miten vaikea olisi ollut sanoa siitä yhdellä lauseella?
Olisi auttanut sen sijoittelun suunnittelussa, jos myyjä olisi kertonut, minkä kokoinen se on!
- Koko ajan on se tunne, että asiakasta yritetään pitää pimennossa kaikesta, mikä on lisäkulua ja mikä ei. Esim. invertterin sijoittelu (huom. keskustelemme tästä vain puhelimessa, koska sitä käyntiä ei tule). Myyjä puhuu koko ajan ilmansuunnista, "luoteesta". Minä taas sanon: "kadun puoleinen pitkäsivu", "kaupungin X puoleinen pääty" jne. Tästä huolimatta myyjä ei tajua, mihin haluan invertterin, vaan selviää, että tarjous on laskettu siten, että invertteri olisi sillä kulmalla taloa, josta pihaan saavutaan ja oleskelualueen seinällä!
Kun sanon, ettei sitä siihen laita hullukaan, niin ilmoitetaan, että se maksaa sitten 250€ lisää 👿 Se fiilis mikä tuosta tuli, ei niinkään se raha.
- Kun paneeliasentajat tulevat, (he muutoin ovat olleet ainoat luotettavat kaverit koko projektissa), silloin vasta alkaa sijoittelun suunnittelu katolle. Selviää, että piiput varjostavat aamupäivällä ja illalla paneeleita inasen. Tätä ei tuotu esiin puheluissa. Myyjällä oli siis google earth tmv. kartta, josta katsoi talon ilmansuuntia ja varjostuksia.
Maallikkona en hahmottanut minkä kokoisia paneelit ovat, enkä tiennyt, että ne asennetaan mieluiten ylös harjalle lumikuorman estämisen nimissä, joten en voinut ennakoida tätä.
Onneksi paneutuvat asentajat järjestävät paneelit varjostuksen osalta mahdollisimman hyvin.
- Invertterin taakse asennettava palonsuojalevy on lähes musta. ei sovi talon väriin lainkaan. Tästäkään ei mitään mainintaa. Lisäksi koska invertteri on niin suuri, levy jää vain juuri ja juuri sen taakse. Eli se vaikuttaa invertterin kokoon nähden jopa liian pieneltä suojaamaan oikeasti tulipalolta. Kun kyselen tästä sähkömieheltä, tämä vastailee meilkein veetuillen takaisin. Vaikuttaa siis epävarmalta ja epäpätevältä, mitään ei saisi kysyä eikä osoittaa huolta mistään.
Vielä on sähköt kytkemättä. Jännä nähdä, kuinka päästään loppuun asti.
8,7kWp:n voimala tulossa, Longin paneeleilla. 415W paneelit, 10kW Fronius invertteri.
Kommentit (109)
Mietin vain kokemuksineni, että mitä tasoa on niiden firmojen laatu, jotka ovat tulleet alalle vuonna 2021- 2022? Esim. sekin katon väärin tehnyt firma ei tee enää kattoja, vaan u l l a t u s asentaa aurinkopaneeleita!
Yhdessä ryhmässä oli otettu kuva paneeleiden alta, jossa johdot roikkuivat pitkin kattoa. Henkilö oli lähettänyt kuvan tukesiin. Sieltä oli tullut määräys nostaa johdot niin, etteivät roiku katolla.
Kun asentajat tulivat, mainitsion tästä. Heille se ei selvästikään ollut täysin tuttu asia, mutta he sanoivat heti, että ok, tehdään niin. Ja päivän päätteeksi pyysivät minut oikein katsomaan, että onko jälki hyvää? Oli, eivät johdot roikkuneet.
Että mitenköhän nää paneeliasennukset kaikilla kestää siellä katolla 35v?
Ap
Lopputulema on siis se, että kannattaa vaatia firma aina paikalle, että kaikki asiat voidaan siellä käydä läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tää ap:n keissi on nyt hyvä opetus muille: selvitä huolellisesti mitä ja minkä kokoista vempelettä olet ostamassa ja mitä on sovittu, jo etukäteen. Firmat ei välttämättä osaa ajatella, että joku invertterin ja palonsuojauksen ulkonäkö ois ratkaiseva ominaisuus just tälle asiakkaalle. Kokonaisuutena tuo kuitenkin meni tosi hyvin, verrattuna siihen mitä olen kavereilta kuullut. Sait kuitenkin paneelit sovittuna aikana asennetuksi ja ne toimii.
Mä kyllä sanoin, etten tiedä itse näistä mitään, sen luulisi kertovan myyjälle, että hänen KANNATTAISI selvittää ne asiat mulle.
Voin mahdollisesti jatkossa jakaa tätä kritiikkiä firman nimen kanssa ainakin tuttaville, se hyödyttää heitä miten?
Ap
Älä oikeasti oleta, että joku remppafirma osaa lukea sinun ajatukset. He on varmaan kertoneet mielestään olennaiset tiedot. No, varmasti kannattaa antaa palautetta että voivat oppia, että tää ulkonäköasiakin on sellainen joka on joillekin olennainen, eikä kaikki viitsi itse selvittää edes sitä.
No ne näkemäni invertterit kuvissa olivat tosiaan 1/4 kooltaan tätä mun versiota...
Ap
Googlasin huvikseen aurinkopaneelin invertterin, ja kaikissa kuvissa esiintyi jokseenkin ruma isohko möhkäle. Mistä sinä olet löytänyt pienten ja nättien kuvia?
Vierailija kirjoitti:
Pienikin osittainen varjostushan yleensä sabotoi paneelin sähköntuotantoa tehokkaasti. Siihen riittää esim. antennin pystyputken kapea varjo tai osittainenkin puun tai ilmasähköjohdon varjostus.
Jos täysin varjotonta tilannetta ei ole paneeleille tarjota, sähköntuotto jää väistämättä helposti melko huonoksi.
No tämä ei todellakaan pidä paikkaansa.
Kannattaisi tutustua ensin aiheeseen, ennen kuin kirjoittelee aivan pas*aa.
Teet vaan itsestäsi hölmön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tää ap:n keissi on nyt hyvä opetus muille: selvitä huolellisesti mitä ja minkä kokoista vempelettä olet ostamassa ja mitä on sovittu, jo etukäteen. Firmat ei välttämättä osaa ajatella, että joku invertterin ja palonsuojauksen ulkonäkö ois ratkaiseva ominaisuus just tälle asiakkaalle. Kokonaisuutena tuo kuitenkin meni tosi hyvin, verrattuna siihen mitä olen kavereilta kuullut. Sait kuitenkin paneelit sovittuna aikana asennetuksi ja ne toimii.
Mä kyllä sanoin, etten tiedä itse näistä mitään, sen luulisi kertovan myyjälle, että hänen KANNATTAISI selvittää ne asiat mulle.
Voin mahdollisesti jatkossa jakaa tätä kritiikkiä firman nimen kanssa ainakin tuttaville, se hyödyttää heitä miten?
Ap
Älä oikeasti oleta, että joku remppafirma osaa lukea sinun ajatukset. He on varmaan kertoneet mielestään olennaiset tiedot. No, varmasti kannattaa antaa palautetta että voivat oppia, että tää ulkonäköasiakin on sellainen joka on joillekin olennainen, eikä kaikki viitsi itse selvittää edes sitä.
No ne näkemäni invertterit kuvissa olivat tosiaan 1/4 kooltaan tätä mun versiota...
Ap
Googlasin huvikseen aurinkopaneelin invertterin, ja kaikissa kuvissa esiintyi jokseenkin ruma isohko möhkäle. Mistä sinä olet löytänyt pienten ja nättien kuvia?
https://www.kattoenergia.fi/aurinkopaneelit/
https://www.rakentaja.fi/artikkelit/19722/hanki_aurinkopaneelit_helpost…
tässä ne ylimmät kuvat (ja alimmissa sellaisen lipan alla):
https://aurinkovirta.fi/aurinkosahko/aurinkovoimala/invertteri/
Tässäkin on 8kW invertteri, se näyttää ohuemmalta, kuin omani, jonka paksuus on noin tuplat vielä tuohon.
https://www.meillakotona.fi/artikkelit/nain-energiasyoppo-huvila-hyotyy…
Tässä yksi pieneltä näyttävä. Näistäkään ei maallikko ymmärrä, kumpi on invertteri, eikä mulle tullut kuin yksi boxi. Mistä tiesin, kumpi se noista on?:
http://fi.rosen-pv.com/info/the-whole-process-of-3kw-photovoltaic-off-g…
Ja siis tilausvaiheessa mulla oli ensin kiinalainen hybridi-invertteri (hanskais akustonkin jos sellainen asennettaisiin). Mutta sitten aloin luopua akustoajatuksesta tähän kohtaan ja halusin kiinalaitteen pois. Joten sitten piti tulla Fronius. Mutta sen saatavuuteen tulikin haasteita ja kysyttiin, käykö SMA? Olin että no käy.
Mutta sitten tuli Fronius.
Ap
Tämä on kuvaava kertomus nykyajan suomalaisesta työn laadusta eli ei yllätä ollenkaan.
Enkä mä tiennyt, että 5kW invertteri on pienempi, kuin 10kW:n, saati että miten paljon jne.
Eihän esim. 600rpm linkoava pesukonekaan ole fyysisesti paljoakaan (jos lainkaan) pienempi, kuin 1200rpm linkoava.
Ap
En sitten tiedä saako näihin parhaan palvelun sähköyhtiöiltä, mutta käsitykseni mukaan ne ovat aivan ääreistkalliita. Kun toi hinta oli kuitenkin sellaisiin aivan osaamattomiin nähden mielestäni ihan kilpailukykyinen.
Löysin myös yhden toisen firman projektini alussa, jonka myyjähenkilö oli todellinen tietäjä, mutta heillä oli varauskalenteri niin täynnä keväällä kun soitin (en ihmettele, meinaan osaavan tuntuista oli todellakin), etten halunnut jäädä kuitenkaan odottamaan.
Heiltä sainkin ratkaisevat tiedot, joiden avulla osasin paremmin luottaa tämän hieman vähemmän asiantuntevan oloisen firman ehdotuksiin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No itse ainakin tilaisin tuolta firmalta mielelläni. Kaikki merkittävä sujui hyvin, sä nillität koska jotkut sun oletukset ei ihan pitäneetkään paikkaansa.
Seuraava jännä voi olla WiFi yhteyden saaminen invertteriin.
Tässä on taas esimerkki siitä, että ei kannata ostaa mitään työ ym hommia muualta kuin oman kaupungin/kunnan alueen yrityksistä.
Aina on paikka, jonne voi kävellä sisään puhumaan.
Vierailija kirjoitti:
Enkä mä tiennyt, että 5kW invertteri on pienempi, kuin 10kW:n, saati että miten paljon jne.
Eihän esim. 600rpm linkoava pesukonekaan ole fyysisesti paljoakaan (jos lainkaan) pienempi, kuin 1200rpm linkoava.
Ap
Voi elämä. Sen kuitenkin hyväksyt, että paneeleita tarvitaan enemmän, jos tuotantotehoa haluaa kasvattaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä tapauksessa tilaaja on erityisen tyhmä, miten vaikeaa on selvittää panelin tai invertterin koko ja onko vaikeaa ymmärtää miten varjo syntyy?
Tämä tuli itsellekin mieleen.
Tämä nyt on aivan kohtuutonta. Tilaajan ei kuulu tällaisia tietää minään syntymätietona. Nämähän tulevat ilmi vasta sillä tavalla kuin ap:lle nyt.
Jep. Haluaisin antaa firmallekin samaa palautetta, että voisivat hyvinkin pienellä panostuksella parantaa palveluaan 50%, mutta en tiedä, kun se myyjä vain alkoi vänkäämään siitäkin, kun annoin palautetta siitä, että invretteri oli suunniteltu paikkaan, jota en ollut hyväksynyt ja sitten vedotaan siihen, että "tarjouksessa luki luoteiskulma".
Mun talon luoteiskulma on erittäin epäselvä käsite, kaverinikin sanoi kuulleessaan tuon, että se kulma ois itse asiassa ilta-aurinkoon klo 14 jälkeen (huono paikka, koska invertteri ei saisi kuumentua auringosta). Jos se ois tielle päin siinä kulmassa se ois ennemminkin pohjoiseen. Mutta papereissa ei lukenut, että pohjoiskulma. (Nyt se on kaakkoon päin olevalla seinällä, päädyssä, jossa ei oleskella. Kasvillisuus varjostaa sitä lähes koko paiston ajan.)
Ap
Nyt on lounas ja luode mennyt sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No itse ainakin tilaisin tuolta firmalta mielelläni. Kaikki merkittävä sujui hyvin, sä nillität koska jotkut sun oletukset ei ihan pitäneetkään paikkaansa.
No joo onhan se näinkin, vaikea saada tässäkään asiassa kunnon asiantuntemusta mistään normaalilla hinnalla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Seuraava jännä voi olla WiFi yhteyden saaminen invertteriin.
Jep. Yllätyin, kun myyjä lähetti noin 3-4 päivää ennen asennusta tiedon, että wifin pitää olla 2,4GHz tasoinen yms. Minulla ei ollut hajuakaan oman wifini tasosta. Kun modeemi on sellainen saippuakotelo.
Mutta siitäkin löytyi 2,4 ja 5 GHz:n tasot.
Jännä nähdä riittääkö kantama. Mutta ei ois paha syy päivittää modeemi vähän jämerämpään :D
Ao
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Se oli näytössä sellainen 5x5cm kokoinen
Kyllä ja kertoo samalla tarinan ammattitaidottomasta myyntifirmasta ja asennusliikkeen välinpitämättömästä asenteesta.
Tuollaisilta firmoilta ihmiset ostaa palvelut tasan kaksi kertaa, ensimmäisen ja viimeisen.