Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen ottanut aurinkopaneelit mielestäni ihan täyspäiseltä toimijalta. Silti:

Vierailija
26.05.2023 |

Ei mene nyt ihan parhaalla tavalla putkeen tämäkään. Itse olin yhteydessä ko. firmaan, löysin heidät Motivan sivuilta. Valitsin heidät siksi, että lupaavat asennus_työlle_ 10v takuun. Se on harvinaista.
- Eivät tehneet mitään kotikäyntiä missään vaiheessa ennen asennusta (hyväksyin tämän koska välimatkaa n. 100km, ihmettelen silti)
- Olin tilannut 22 paneelia. Kun he tulivat, selvisi, että katolle mahtuu vain 21. Onneksi ylijäävästä ei tarvitse maksaa.
- Se invertteri on semmoinen ison robottiruohonleikkurin kokoinen möhkäle, luulin, että ois 1/4 tuosta. Myyjä ei voinut selostaa puhelimessa sen kokoa? Miten vaikea olisi ollut sanoa siitä yhdellä lauseella?
Olisi auttanut sen sijoittelun suunnittelussa, jos myyjä olisi kertonut, minkä kokoinen se on!
- Koko ajan on se tunne, että asiakasta yritetään pitää pimennossa kaikesta, mikä on lisäkulua ja mikä ei. Esim. invertterin sijoittelu (huom. keskustelemme tästä vain puhelimessa, koska sitä käyntiä ei tule). Myyjä puhuu koko ajan ilmansuunnista, "luoteesta". Minä taas sanon: "kadun puoleinen pitkäsivu", "kaupungin X puoleinen pääty" jne. Tästä huolimatta myyjä ei tajua, mihin haluan invertterin, vaan selviää, että tarjous on laskettu siten, että invertteri olisi sillä kulmalla taloa, josta pihaan saavutaan ja oleskelualueen seinällä!
Kun sanon, ettei sitä siihen laita hullukaan, niin ilmoitetaan, että se maksaa sitten 250€ lisää 👿 Se fiilis mikä tuosta tuli, ei niinkään se raha.
- Kun paneeliasentajat tulevat, (he muutoin ovat olleet ainoat luotettavat kaverit koko projektissa), silloin vasta alkaa sijoittelun suunnittelu katolle. Selviää, että piiput varjostavat aamupäivällä ja illalla paneeleita inasen. Tätä ei tuotu esiin puheluissa. Myyjällä oli siis google earth tmv. kartta, josta katsoi talon ilmansuuntia ja varjostuksia.
Maallikkona en hahmottanut minkä kokoisia paneelit ovat, enkä tiennyt, että ne asennetaan mieluiten ylös harjalle lumikuorman estämisen nimissä, joten en voinut ennakoida tätä.
Onneksi paneutuvat asentajat järjestävät paneelit varjostuksen osalta mahdollisimman hyvin.
- Invertterin taakse asennettava palonsuojalevy on lähes musta. ei sovi talon väriin lainkaan. Tästäkään ei mitään mainintaa. Lisäksi koska invertteri on niin suuri, levy jää vain juuri ja juuri sen taakse. Eli se vaikuttaa invertterin kokoon nähden jopa liian pieneltä suojaamaan oikeasti tulipalolta. Kun kyselen tästä sähkömieheltä, tämä vastailee meilkein veetuillen takaisin. Vaikuttaa siis epävarmalta ja epäpätevältä, mitään ei saisi kysyä eikä osoittaa huolta mistään.
Vielä on sähköt kytkemättä. Jännä nähdä, kuinka päästään loppuun asti.
8,7kWp:n voimala tulossa, Longin paneeleilla. 415W paneelit, 10kW Fronius invertteri.

Kommentit (109)

Vierailija
81/109 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enkä mä tiennyt, että 5kW invertteri on pienempi, kuin 10kW:n, saati että miten paljon jne.

Eihän esim. 600rpm linkoava pesukonekaan ole fyysisesti paljoakaan (jos lainkaan) pienempi, kuin 1200rpm linkoava.

Ap

Voi elämä. Sen kuitenkin hyväksyt, että paneeleita tarvitaan enemmän, jos tuotantotehoa haluaa kasvattaa?

Miten tämä liittyy kommenttiini?

Mulla tuli katto kerralla täyteen 👌

Jos haluaisin myös aamuauringon talteen paneeleita vois lisätä piharakennuksen katolle.

Ap

Vierailija
82/109 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enkä mä tiennyt, että 5kW invertteri on pienempi, kuin 10kW:n, saati että miten paljon jne.

Eihän esim. 600rpm linkoava pesukonekaan ole fyysisesti paljoakaan (jos lainkaan) pienempi, kuin 1200rpm linkoava.

Ap

Voi elämä. Sen kuitenkin hyväksyt, että paneeleita tarvitaan enemmän, jos tuotantotehoa haluaa kasvattaa?

Miten tämä liittyy kommenttiini?

Mulla tuli katto kerralla täyteen 👌

Jos haluaisin myös aamuauringon talteen paneeleita vois lisätä piharakennuksen katolle.

Ap

Ja 8kW:n invertteri riittäis vielä siihenkin. Tosin en tiedä vaikuttaako se sen ikään, jos on mitoitettu reilusti.

Ja kuulemma 10kW lataisi akkuja ripeämmin, kuin esim. 6kW:nen. Joskaan tämä invertteri ei nyt käy akkujen lataamiseen.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/109 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vaikuttaa i d i o o t i l t a. "Luulin että invertteri on neljännes tuosta".

Kuka pölvänä tilaa tuon suuruusluokan urakkaa puhelimessa suullisrsti? Saati pyytämättä tarkkoja tietoja ja ilman talon asemapiirrosta, tietoa ilmansuunnista ja katto- ja sähköpiirustuksia?

Hei, paneeleja ei taatusti asenneta luoteislappeelle vaan kaakko-lounas-suuntaan, josta aurinko paistaa.

Vierailija
84/109 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä tapauksessa tilaaja on erityisen tyhmä, miten vaikeaa on selvittää panelin tai invertterin koko ja onko vaikeaa ymmärtää miten varjo syntyy?

Tämä tuli itsellekin mieleen.

Tämä nyt on aivan kohtuutonta. Tilaajan ei kuulu tällaisia tietää minään syntymätietona. Nämähän tulevat ilmi vasta sillä tavalla kuin ap:lle nyt.

No kyllä aika uuno saa olla, jos ei ymmärrä edes etukäteen katsoa, että miten puut varjostavat kattoa.

Puhumattakaan, että hankkimiensa paneleiden/invertterin esitteistä ei osaa katsoa niiden kokoa.

Puut? Onko sun talossasi savupiiput puisia? 

Ja ei, normaali ihminen ei tajua mistään esitteistä minkään itselleen noin vieraan laitteen kokoa. Näin se vaan on tosielämässä, eikä sun ala-arvoisen insinöörin unissa.

Ap

Hanki ensi kerralla iso rulla pahvia ja pakkausteippiä. Voit sitten askarrella osien kokoiset pahvimallit, minkä avulla voi havainnollistaa itsellesi niiden todellisen koon, kun mitat paperilla eivät riitä.

Vierailija
85/109 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on  yhä yleisempää sijoittaa paneelit telineesen maan pinnalle. Helppo puhdistella lumesta ja saa talvella edes vähän sähköä. Jos haluaa elää "off grid" elämää tai varautua pahimpaan, niin ebaysta löytyy kolariautojen akkuja joihin voi latailla varastoon esim. yötä varten.

Itse tutkailin paneeleita ja akkuvaihtoehtoja, mutta hinta sähkölle olis ollut noin 6cnt /kwh j+ uudet akut muutaman vuoden välein.

Paneelit eivät olisimaksaneet ikinä itseään takaisin.  Tästä löytyy yliopiston tutkimuskin. En muista mistä ,mutta sellaisen löysin. Hinnat tietys ti laskevat ja tilanne elää. 

Varmin keino saada rahat takaisin ja säästöä on välikaton lisäeristys. Itsellä kulutus laski 20-40% ,tämä ihan mutulla, sillä säätilat eivät ole vertailukelpoisia ja toinen teini poissa kotoa.

Vierailija
86/109 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka pölvänä tilaa tuon suuruusluokan urakkaa puhelimessa suullisrsti? Saati pyytämättä tarkkoja tietoja ja ilman talon asemapiirrosta, tietoa ilmansuunnista ja katto- ja sähköpiirustuksia?

Hei, paneeleja ei taatusti asenneta luoteislappeelle vaan kaakko-lounas-suuntaan, josta aurinko paistaa.

Mä en ole puhunut paneelien suuntauksesta, vaan invertterin sijoittelusta.

Ja siis kysynpä vaan, että mitä olisin noilla sun nuijilla piirustuksilla tehnyt?

Kaiken tarvittavan mutta puuttuneen olen jo maininnut tässä ketjussa.

Paneelien sijoittelusta katolla kertova kartta tulee homman papereissa sitten vielä mukana.

Ap

Vierailija
87/109 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkököyhyysloukkulainen kirjoitti:

Nykyään on  yhä yleisempää sijoittaa paneelit telineesen maan pinnalle. Helppo puhdistella lumesta ja saa talvella edes vähän sähköä. Jos haluaa elää "off grid" elämää tai varautua pahimpaan, niin ebaysta löytyy kolariautojen akkuja joihin voi latailla varastoon esim. yötä varten.

Itse tutkailin paneeleita ja akkuvaihtoehtoja, mutta hinta sähkölle olis ollut noin 6cnt /kwh j+ uudet akut muutaman vuoden välein.

Paneelit eivät olisimaksaneet ikinä itseään takaisin.  Tästä löytyy yliopiston tutkimuskin. En muista mistä ,mutta sellaisen löysin. Hinnat tietys ti laskevat ja tilanne elää. 

Varmin keino saada rahat takaisin ja säästöä on välikaton lisäeristys. Itsellä kulutus laski 20-40% ,tämä ihan mutulla, sillä säätilat eivät ole vertailukelpoisia ja toinen teini poissa kotoa.

Kysyin tätä myyjältä niin sanoi, että on huonompi kuin katolla. Sanoikohan jotain että peurat syö johtoja tms.

Ap

Vierailija
88/109 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Invertterin ilmansuunnilla on siksi väliä, että se ei saa olla auringossa koko päivää.

Ap

Vierailija
89/109 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähkököyhyysloukkulainen kirjoitti:

Kysyin tätä myyjältä niin sanoi, että on huonompi kuin katolla. Sanoikohan jotain että peurat syö johtoja tms.

Ap

Ja jotain että ne sähköjen vaarat on sitten lähempänä ihmistä (siis riski lisääntyy, niin kauan kuin kaikki tajuavat pysyä poissa ei tietenkään tule siitä ongelmaa).

Mutta ei ollut halukas myymään maasijoituksella.

Ap

Vierailija
90/109 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä tapauksessa tilaaja on erityisen tyhmä, miten vaikeaa on selvittää panelin tai invertterin koko ja onko vaikeaa ymmärtää miten varjo syntyy?

Tämä nyt on aivan kohtuutonta. Tilaajan ei kuulu tällaisia tietää minään syntymätietona. Nämähän tulevat ilmi vasta sillä tavalla kuin ap:lle nyt.

No eipä tule mieleen tilata yhtään mitään, josta en tiedä tarpeeksi. Olisi edes valinnut firman, joka tulee paikan päälle tekemään arviointikäynnin.

Vierailija
91/109 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eipä tule mieleen tilata yhtään mitään, josta en tiedä tarpeeksi. Olisi edes valinnut firman, joka tulee paikan päälle tekemään arviointikäynnin.

Halusin paneelit ja niistä laiton jälkeen ilmaista energiaa. Ne eivät ois vieläkään katolla, jos toi ois vaatimus. Niistä pystyy tajuamaan kunnolla vasta, kun ne saapuvat omaan pihaan.

En esim tajunnut ennalta, että mitä väliä oli sillä, onko paneelin teho(?) 375W vai 415W, jos esim hinta korreloi?

Nyt tajuan.

Samalta pinta-alalta saa isompaa tuottoa. Miten se myyjä ei osannut selittää esim tätä, näin yksinkertaista asiaa?

Mäkin jo osaan selittää niille, keille noin watit ei sano mitään. Ja koen tuon tärkeänä tietona kertoa maallikoille. Meiltä, jotka tietää.

Ap

Vierailija
92/109 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja siis kysynpä vaan, että mitä olisin noilla sun nuijilla piirustuksilla tehnyt?

Paneelien sijoittelusta katolla kertova kartta tulee homman papereissa sitten vielä mukana.

Ap

Sulle olisi ainakin selvinnyt, missä suunnassa luode on.

Vierailija
93/109 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sulle olisi ainakin selvinnyt, missä suunnassa luode on.

En mä miettinyt, missä luode on. Mä sanoin puhelimessa myyjälle, että haluan invertterin kadun puoleiselle seinälle, kaupungin X suunnassa olevaan päätyyn. (talo on tien, jolta sinne päin mennään, suuntainen).

Niin jos laittaa sen vastakkaiseen päätyyn suunnitelmissa, niin halusi ottaa asiakkaan toiveesta surkeasti selkoa. Tai mikä melkein vielä tyhmempää, ei omannut 🍆:aa sanoa keskustelussa, että se ei tule sinne ilman lisämaksua. Tajusi itse (toivottavasti) mitä mä halusin, kuitenkin.

Ap

Vierailija
94/109 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako kysyä kokonaishintaa?

Se ois ollut 22 paneelilla noin 12 500€ (Sen pitemmän invertterimatkan kera.) Nyt jää yksi paneeli pois.

Ap

Kiitos tästä tiedosta. Harkitsen paneelien hankintaa. Ei tuo hinta ole kovin paha, mutta minulla on ongelmana puiden varjostusta ja erittäin loiva katto. Katsotaan mitä kartoittaja sanoo.

Vierailija
95/109 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaakohan tämä AP olla se vanha taloyhtiövastikejänkkärä? Sama tyyli ja vastailee itse itselleen.  Uudet aiheet näköjään keksitty trollaukseen.

Vierailija
96/109 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtaakohan tämä AP olla se vanha taloyhtiövastikejänkkärä? Sama tyyli ja vastailee itse itselleen.  Uudet aiheet näköjään keksitty trollaukseen.

Voin ollakin, sama älykäs kriitikko.

Nyt kävi ilmi, että myyjä oli myös unohtanut setistä energiamittarin. Mutta saan sen kyllä. Eikä sillä ole kiire, koska invertteri ei vielä ole päällä, koska sähköyhtiö ei ole vielä antanut lupaa käynnistää voimalaa. 

Energiamittarin avulla näkee invertterin apista joka hetki, paljonko talo kuluttaa, paljonko tulee paneeleista ja paljonko menee verkkoon. 

Ap

Vierailija
97/109 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma sähköntuotanto on sangen kiva yllätys kun muu maa on pimeänä tai sähkö jotain viisi euroa kWh...... Tuskin kukaan puhuu siitä että tietty huoltovarmuus ja omavaraisuus olisi jonkun arvoinen asia sen loputtoman takaisinmaksujankutuksen sijaan. Yleinen argumentti on ettei aurinkosähköä saa silloin kun tarvitsee eli talvella, näillä ei siis kulu kesällä sähköä mihinkään ja menivät kai siis  suorasähkölämmityksen retkuun kun oli niin halpaakin. Meillä alkaa olla liikaa pölkkypäitä joiden mielestä sähkö syntyy pistorasiassa ja ruoka jollain tapaa kiteytyy ruokakaupoissa. Raha kaikkeen hahmottuu pankkiautomaatin sisällä.

Vierailija
98/109 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

" (huom. keskustelemme tästä vain puhelimessa, koska sitä käyntiä ei tule). Myyjä puhuu koko ajan ilmansuunnista, "luoteesta". Minä taas sanon: "kadun puoleinen pitkäsivu", "kaupungin X puoleinen pääty" jne. Tästä huolimatta myyjä ei tajua, mihin haluan invertterin, vaan selviää, että tarjous on laskettu siten, että invertteri olisi sillä kulmalla taloa, josta pihaan saavutaan ja oleskelualueen seinällä!"

Mistä luulet heidän tietävän missä ilmansuunnassa tuo katusi on.

Vierailija
99/109 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

reps XD

Vierailija
100/109 |
25.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästäkin tajuaa jos haluaa, että kaikki pitää tehdä itse. Jos siis osaa. Saa semmosen ku tulee, ja kun puhutaan osaavista, ei opettelevista saati kävelevistä katastrofeista niin laatua jota Suomessa ennen pystyi ostamaan rahalla. Eri hintaista hölötystä kyllä saa haluava. Kun itselle tekee ei kai halua pom mia. Lisäksi pitää olla varaa tehdä kunnon työtä kunnon materiaaleilla, sniidaamalla ei kai juuri säästä jos kaiken joutuu tehdä vähintään kahdesti. Jos olet tumpelo tai lyhytnäköinen tyhmä kannattaa miettiä omaa pärjäämistä ja markkina-arvoa siinä Neuvostoliitossa mikä täällä orastaa.