Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

On kyllä jännä miten työpaikan saaminen voi kariutua johonkin ihan pikkuasiaan

Vierailija
26.05.2023 |

"Katseesi oli vähän pälyilevä"
"Jännitit liikaa"

Tai vaikka työhakemuksessa käytetyt sanat voi olla vääränlaisia, asuinpaikka väärä tms.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla työn saaminen kaatuu aina siihen, ettei ole ajokorttia. Pahojen nepsy-ongelmien takia olisin hengenvaarallinen liikenteessä. Joskus tuntuu, että kortin puuttuminen on vain kätevä tekosyy.

Jos työhön kuuluu autolla ajamista, on selvää, että siihen valitaan ajotaitoinen henkilö jolla on voimassaoleva ajolupa siihen autotyyppiin.

Haen opettajansijaisuuksia, mutta en autokoulunopettajan pestiä. Aina kitistään ajokortin puuttumisesta. En ymmärrä, miksi. 

Itse ainakin jouduin aikanaan (sijaisuus yhteen kouluun koko vuosi) myös opettamaan ainetta toisessa saman kunnan koulussa, koska siellä ei ollut pätevää opettajaa) ja toisaalta eräs ystäväni, joka oli jo vakituinen, joutui yhtäkkiä pitämään tunnit aivan toisaalla, koska koulu tarvitsi väistötiloja jne.

Vierailija
22/45 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömyys korvaus pois niin loisiminen loppuu kuin seinään. Alkaa kelvata marjanpoiminta suonmalaisvätyksíllekin.

Ei taida marjat riittää työllistämään kaikki "suonmalaiset" työttömät. Itse hain aikoinaan siivoojan paikkaa, mutta en päässyt edes haastatteluun. Olin ihan hyvässä kunnossa oleva nuori nainen, varastohommia aiemmin tehnyt, eli olisin pärjännyt fyysisesti. Puhun kahta kieltä sujuvasti, kolmatta välttävästi. Ihan riittävän älykäskin ymmärtämään miten siivousaineita ja välineitä käytetään. Näihin hommiin palkataan lähes poikkeuksessa vain muualta tulleita, jotka osaavat vain muutaman sanan englantia. Ilmeisesti työnantajien suosiossa, koska eivät osaa tai pysty pitämään oikeuksistaan kiinni vieraassa maassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömyys korvaus pois niin loisiminen loppuu kuin seinään. Alkaa kelvata marjanpoiminta suonmalaisvätyksíllekin.

Ei taida marjat riittää työllistämään kaikki "suonmalaiset" työttömät. Itse hain aikoinaan siivoojan paikkaa, mutta en päässyt edes haastatteluun. Olin ihan hyvässä kunnossa oleva nuori nainen, varastohommia aiemmin tehnyt, eli olisin pärjännyt fyysisesti. Puhun kahta kieltä sujuvasti, kolmatta välttävästi. Ihan riittävän älykäskin ymmärtämään miten siivousaineita ja välineitä käytetään. Näihin hommiin palkataan lähes poikkeuksessa vain muualta tulleita, jotka osaavat vain muutaman sanan englantia. Ilmeisesti työnantajien suosiossa, koska eivät osaa tai pysty pitämään oikeuksistaan kiinni vieraassa maassa.

Näitä muualta tulleita suositaan omassa kaupungissani kuntapuolella 😏.

Vierailija
24/45 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä päin ainakin kaupungin yhdeksi tavoitteeksi on kirjattu tukea täällä asuvien uusien työllistymistä ja on jopa joku %tavoite työvoimasta mihin pyritään.

Sinällään hyvä ja kannatettava tavoite, koska työnteko on ainoa väylä että he eivät jåmähdä ikituensaajiksi.

Sinun kokemasi "en kelpaa edes siivoojaksi" on sitten se kurjempi lieveilmiö. Palkkaaja todnäk myös ajatteli että sinä saat helposti muualtakin töitä, mutta eihän se nyt niin mene.

Mutta esim meillä töissä on muutama ruskea remonttiäijä ja heillä on samasta maasta ryhmän esimies, joka osaa varsin hyvin suomea - eli homma toimii ja ruskeat tekevät työnsä hyvin kun saavat omakielisen ohjeistuksen pomoltansa. Siihen kokonaisuuteen ei varmaan oikein ole järkevää Paavoa palkata.

Vierailija
25/45 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle annettiin viimeksi syyksi että työnantajia mietitytti olisiko työ minulle riittävän haastavaa eli olin "liian hyvä hakija". Tämä siitä huolimatta, että korostin haluavani nimenomaan sen työn, joka sisällöltään vastasi toiveitani täysin ja olisi myös tuonut mahdollisuuden laajentaa alan osaamistani. Epäilen oikeaksi syyksi sen, että haluttiin ottaa joku vähemmän kokenut joka tyytyy pienempään palkkaan (mainitsin haastatteluissa ettei ilmoitettu palkka ole linjassa asiantuntijatehtävän vaativuuden ja alan keskiarvojen kanssa).

Niin se on "kiva" kun haastattelija/t päättää hakijan motiivit hakea jotain tehtävää, sekä luulee tietävänsä hakijaa paremmin tulisiko hakija viihtymään tehtävässä. Kun itse olin hakeutumassa aikanaan avustavista tehtävistä asiantuntijan tehtäviin pääsin haastatteluun (oli alan kokemusta otona tehtynä) mutta haastattelija sanoi suoraan ettei tule mua valitsemaan koska hänestä en tulisi viihtymään. Täytyy myöntää, että kaikista vuosien varrella olleista työhaastatteluista tuo jaksaa kaivella aina vaan. Olisin päässyt haluamalleni alalle niin paljon helpommin ja edennyt ihan eri tavalla. 

Vierailija
26/45 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla työn saaminen kaatuu aina siihen, ettei ole ajokorttia. Pahojen nepsy-ongelmien takia olisin hengenvaarallinen liikenteessä. Joskus tuntuu, että kortin puuttuminen on vain kätevä tekosyy.

Jos työhön kuuluu autolla ajamista, on selvää, että siihen valitaan ajotaitoinen henkilö jolla on voimassaoleva ajolupa siihen autotyyppiin.

Tämä. Aika monessa työssä voi tulla tarve liikkua autolla. Av on kuitenkin paikka, jossa työhön ei saisi edellyttää ammattitaitoa. 

Minulta on jäänyt työpaikka saamatta ajokortittomuuden takia. Oli toimistotyö. Sattumalta tunsin sen henkilön joka paikan sai. Hän oli ollut ko. työssä pari vuotta, kun kysyin miten usein hän on joutunut autoa ajamaan. Ei yhtään kertaa. Sanoi ettei ole työaikana poistunut toimistolta kuin muutaman kerran työasioiden vuoksi. Silloinkin kävellen.

Vierailija
27/45 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai suositaan. Tekevät töitä harjoittelun nimikkeellä eli ovat ilmaistyöntekijöitä.

Vierailija
28/45 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä esimerkki perskokkareille, mikseivät työttömät vain mene töihin.

KOSKA SE ON TYÖNANTAJA, JOKA VALITSEE TYÖNTEKIJÄN, EI TOISINPÄIN.

Mistäs nämä sohvien incelit sitäkään tietäisivät kun omaa kokemusta työnhausta ei niillä ole :D[/quot

Puhut varmaankin itsestäsi.

Vierailija
29/45 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on mun lempiaihe. Yritykset käyttää paljon rahaa rekrytointeihin ja hakijoilla teetetään monet haastattelut ja ennakkotehtävät.

Todellisuudessa sen valinnan saattaa ratkaista jokin tosi pieni juttu. Joskus haastattelijan kanssa kemiat nyt vain kohtaavat. Tai olemuksessa on jotakin, mistä tuleva esihenkilö tykkää. Tai jotakin ihan muuta.

Väitän itse saaneeni esimerkiksi nykyisen hyväpalkkaisen työni, johon oli kolme haastattelukierrosta, sen takia, että nykyisen esihenkilöni kanssa meillä ns. natsasi heti, myös minulle tuli tunne, että ollaanpa saman oloisia ihmisiä, varmasti olisi kiva tehdä tuon kanssa töitä. Lisäksi lopullista valintaa oli tekemässä henkilö, joka oli Etelä-Pohjanmaalta syntyjään kuten minäkin ja bondasimme osin sen takia heti, olin myös tehnyt häneen varmaan mukavan vaikutuksen, kun olin tervehtinyt ja sanonut pari sanaa aulassa ennen varsinaista haastattelua (en siis tiennyt että hän olisi päättämässä valinnasta).

CV:stä tai työkokemuksesta ei tainnut kukaan olla erityisen kiinnostunut. 

Vierailija
30/45 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, nämä "et sä täällä viihtyisi" tai "et jaksa kulkea tuota työmatkaa" jne ovat todella ärsyttäviä perusteluja! Eiköhän se ole työntekijän itsensä päätettävissä, miten järjestää esim. työmatkat, lastenhoidon tms

Vierailija
31/45 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle annettiin viimeksi syyksi että työnantajia mietitytti olisiko työ minulle riittävän haastavaa eli olin "liian hyvä hakija". Tämä siitä huolimatta, että korostin haluavani nimenomaan sen työn, joka sisällöltään vastasi toiveitani täysin ja olisi myös tuonut mahdollisuuden laajentaa alan osaamistani. Epäilen oikeaksi syyksi sen, että haluttiin ottaa joku vähemmän kokenut joka tyytyy pienempään palkkaan (mainitsin haastatteluissa ettei ilmoitettu palkka ole linjassa asiantuntijatehtävän vaativuuden ja alan keskiarvojen kanssa).

No jos heti valitat palkasta niin onhan se selvää, ettet tule viihtymään. "Liian hyviä" ei oteta senkään takia, että ne kärkkyvät sitten koko ajan jotain parempaa ja menevät muualle heti kun pääsevät ja kaikki koulutus ja opastus menee hukkaan.

Vierailija
32/45 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki. Itsekin olen joutunut jättämään hyviä työntekijöitä valitsematta, esim haastattelussa esiin tulleiden tatuointien vuoksi. Hakemus hyvä, ihminen muuten voisi olla aivan loisto, mutta jos esim brändi mitä edustaa on ehdoton ettei heidän imagoonsa kuulu myyjien tatuoinnit, niin se tyssää sitten siihen vaikka olisi miten huippu. Onneksi sitten jossain toisaalla asialla ei ole väliä, että kyllähän ihmisen sitten päätyy työhön mikä sopii juuri hänelle ja hän työhön.

Vierailija
33/45 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin se on "kiva" kun haastattelija/t päättää hakijan motiivit hakea jotain tehtävää, sekä luulee tietävänsä hakijaa paremmin tulisiko hakija viihtymään tehtävässä. Kun itse olin hakeutumassa aikanaan avustavista tehtävistä asiantuntijan tehtäviin pääsin haastatteluun (oli alan kokemusta otona tehtynä) mutta haastattelija sanoi suoraan ettei tule mua valitsemaan koska hänestä en tulisi viihtymään. Täytyy myöntää, että kaikista vuosien varrella olleista työhaastatteluista tuo jaksaa kaivella aina vaan. Olisin päässyt haluamalleni alalle niin paljon helpommin ja edennyt ihan eri tavalla. 

Ehkä näin oli parempi? Siis ajattele ennemmin, että "väistit luodin" - voi olla että se haastattelija näki, että esimiehesi ei tulisi kanssasi toimeen (siis esimiehen puute, ei sinun) ja siksi vetosi tuollaiseen hassuun argumenttiin.

Toki meilläkin töihin haetaan paitsi riittävän osaavaa, myös sellaista tyyppiä joka oletettavasti sopii siihen työyhteisöön ja muiden työntekijöiden kanssa se kemia on edes kohtuullinen.

Kun kaikki viihtyvät, työn taso on parempi :)

Vierailija
34/45 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, nämä "et sä täällä viihtyisi" tai "et jaksa kulkea tuota työmatkaa" jne ovat todella ärsyttäviä perusteluja! Eiköhän se ole työntekijän itsensä päätettävissä, miten järjestää esim. työmatkat, lastenhoidon tms

Oikeasti nämähän on melkein samaa kastia kuin se, ettei palkata nuoria naisia koska kohtahan ne kuitenkin jää äitiyslomalle. Koska työnantaja tietää...

Vierailija
35/45 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haen opettajansijaisuuksia, mutta en autokoulunopettajan pestiä. Aina kitistään ajokortin puuttumisesta. En ymmärrä, miksi. 

Kuulostaa siltä, että ajokortin puuttuminen on käypä tekosyy, jos on jokin muu tekijä mikä ei saisi vaikuttaa valintaan.

Olen kuusikymppinen. Olisikohan tuo se syy?

Vierailija
36/45 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä, että ajokortin puuttuminen on käypä tekosyy, jos on jokin muu tekijä mikä ei saisi vaikuttaa valintaan.

Olen kuusikymppinen. Olisikohan tuo se syy?

Vierailija
37/45 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun parhaat:

- Ei nuo meidän pojat taitaisi pystyä keskittymään töihin ollenkaan jos sinut otettaisiin, sen verran näyttävä likka olet (pahaa myös likoittelu, koska olen 35 v. akateemisesti koulutettu ihminen)

- Ulkomaalainen sukunimi voi aiheuttaa ennakkoluuloja asiakkaissa (irlantilaisen mieheni sukunimi)

- Taidat olla vähän turhan räväkkä luonne tänne meidän insinörttien harmaaseen joukkoon

Vierailija
38/45 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne "pahat nepsy-ongelmat" estää sen palkkaamisen ihan kaikin puolin, mutta ajokortittomuuteen on helppo vedota.

Vierailija
39/45 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisimmin se kaatuu siihen, ettet ole työnantajalle ennestään tuttu tai sukulainen.

Vierailija
40/45 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekoilit siis jotain. Jos halusit nimenomaan jonkun kuvittelemasi työn, annoit ehkä ymmärtää ettet suostu tekemään muuta. Sitten vielä kerroit, että palkka on liian pieni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän