Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Unillaan kovasti äheltävä vauva

05.12.2006 |

Kyselenpä taas, jos vaikka muilla olisi samanlaisia kokemuksia.

Eli tuo meidän tyttömme on kova äheltämään nukahtamisvaiheessa, eli ennen kuin nukahtaa syvään uneen. Aiemmin sitä ei huomannut, kun nukutettiin sylissä, mutta nyt kun olen alkanut laittamaan omaan koppaan vielä hereillä, ähellyksestä ei meinaa tulla loppua! Usein saattaa mennä kymmenenkin minuuttia, eikä tyttö ole varsinaisesti tyytymätön, saattaa jonkun itkukiekauksenkin päästää, mutta ei rupea itkemään tosissaan. Ährää aikansa ja toisinaan lopulta nukahtaa, toisinaan alkaa kuitenkin kiljua. Tutti auttaa joskus rauhoittumisessa, välillä sylkee sen pois.

Mikä sitten mättää... lähinnä se, etten itse saa nukuttua ähinää kuunnellessa. Välillä joudun nousemaan monta kertaa rauhoittamaan, tyttö ei halua välttämättä pois mutta haluaa varmistaa, että olen paikalla. Vielä kun herää 2 tunnin välein syömään, jää mulla yöunet aika vähiin... viime yönä ähräystä kesti pisimmillaan 3.00-5.00, nukkui söi kahteen otteeseen ja vaihdettiin vaipat, mutta ähellystä kuului koko ajan. Nyt on äitillä pää kipeä...

Voiko tuohon ähellykseen vaikuttaa jotenkin? Vai onko se vaan tytön tapa nukahtaa? Ähelsi yöllä myös perhepedissä, joten ei johdu vain omassa kopassa nukuttamisesta. Tuntuu, ettei tyttökään saa tarpeeksi nukuttua, kun energiaa menee tuohon örinään... vai olenko turhaan huolissani ja ääntelyyn on vain totuttava?

-vähäuninen Osse ja ähisevä 3,5-viikkoinen

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
05.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattuipas kirjoituksesti sopivasti, juuri samaa pähkäillään täällä päässä... Meillä myös ilmeisesti kevyen (?) unen vaiheessa ähistään, puhistaan ja öristään! Örinä on kuuluvaa ja pitää myös täällä ainakin äidin valveilla aika lahjakkaasti... Örinää saattaa kuulua jopa tuntikin, joten ei täälläkään juuri nukuta edes silloin, kun vauva ns. nukkuu...

Kokemuksia kaipaisin siis minäkin, että mistäähän mahtaa johtuu ja jääköhän pois vauvan kasvaessa? Ikää meidän öirisijällä pikkaisen vajaa 2 viikkoa.

Vierailija
2/13 |
05.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni olleet samanlaisia,joka johtuu et ihan normaalia...Pieni vastasyntynyt venytteelee,ääntelee,saattaa nukkuessaan ns,nyyhkyttää,vääntelehtii..Suosittelen et kaiva kaapistasi esim.vauvan pussilakana ja kääri pieni siihen vauvat rakastavat olla lähellä,ja lämpöä.Itse kun olin 18v kun sain ekan vauvan niin tuntu et sormi suussa olen mutta nyt jo liuta lapsia niin kantapään kaiken olen oppinut..Jos esimerkiksi sinulla kylvettämisessä epävarma ote niin vauva itkee hysteerisesti...Hyvä kun rohkenette kysellä,minulla eiollut mitään mistä olis neuvoja saanut silloin kun eka lapseni syntyi,vauva kun itki illal niin pidin koliikkina,ja se olikin nälkää.Iltasin kun olin väsynyt niin ei herunut maitoo tarpeeksi,ja kun pllosta sit annoin vähä lisää ni jopa tuli tyyni ja rauhallinen vauva..VINKKEJÄ ...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
05.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäi kertomata et rullaa pieni peiito tai lakana vauvan seläntaakse,ja pane vauva kyljelleen aina nukkumaan,ja käsien alle joku peitto ni lapsesi tuntee olosi turvalliseksi.Itse nyt näitten toisten kans tehnyt,niin nukkuvat paremmin ..Vauva niinkö etsii seiniä,voi kokea turvattomuuta kun ei ole näitä tukeja..Koska vauva kohdus oppinut olemaan ahtaasti..eli seläntaakse peittorulla ja käsien alle

Vierailija
4/13 |
05.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista vaihdella aina eri kylki

Vierailija
5/13 |
05.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös meidän vauva ähisee ja öhisee, ärisee ja örisee nukahtamisvaiheessa. Pahimmillaan huitoo niin, että herättää itsensä -ja äidin- heti nukahdettuaan. Paras apu tähän on ollut KAPALOIMINEN, joko omaan peittoonsa tai varsinaiseen kapaloliinaan:

http://www.beboliina.fi/shop/info.php

Meillä on ollut nyt noin kuuden viikon ajan em. kapaloliina käytössä ja on kyllä ollut hintansa väärti. Tosi helposti saa vauvan kiepautettua sopivan tiukkaan nyyttiin ja kyllä uni maistuu meille molemmille!

Ruskovillallakin on kapaloliina, siitä ei ole omakohtaista kokemusta:

http://www.ruskovilla.fi/tuotteet.cfm?action=vuodevaatteet

Ja ihan tavalliseen lakanaankin voi vauvan kapaloida, täällä ohjeita:

http://www.pompoli.net/information.php?info_id=29

Käsitykseni mukaan tämä ähinävaihe liittyy ihan pienten vauvojen nukahtamiseen, esikoinen ainakin jossain vaiheessa lopetti örinän, en tosin muista missä vaiheessa.

Toivottavasti näistä oli edes jotain apua.

Vierailija
6/13 |
05.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tämä ähinöitä ja ja kuitenkin Onnea täynnä tämä elämä nykysin=)

Hei, meille tohon ähinään auttoi ekaksi se, että sai pitää sideharsorättiä kaulalla ja puoliksi naamallaan, se rauhoitti ja nukutti. Sitte tossa 1 kuisena annoin nukkua vatsallaan niin rauha tuli sen myötä kokonaan.

Mutta siis toi rätti oli hyvä keino ja tuntuu että moni on kertonut samaa. Samoin meillä toimi ihan syödessä äheltämiseen kun laittoi kaulalle ja puolelle naamalle ton rätin.

Lilli ja poju 4kk

Vierailija
7/13 |
05.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilläkin pieni ähisi vastasyntyneenä, sitten se helpotti, ja nyt tuntuu, että yölliset ähinät johtuvat vatsavaivoista, vaikka ei varsinaisesti itkekään. mä pidin ja pidän vieläkin joskus korvatulppia, että sain nukuttua. korvatulppien kanssa olen kuitenkin aina herännyt vauvan suurempaan ääntelyyn ja itkuun, eli ei tartte pelätä, että ei kuulisi mitään.

jos vauva nukkuu vieressä, en uskalla enää käyttää korvatulppia, kun pelkään, että tippuvat korvista ja menevät vauvan suuhun.

minkä ikäiseksi kapaloa voi käyttää? tiettäkö joku? beboliinan sivuilla sitä suositeltiin alle 2 kuukauden ikäisille/5kg, eli meillä tuo kapalovaihe olisi ohitettu. seuraavalle kyllä hankin.

kapaloimsen puolesta vielä vähän isompanakin (meillä nyt 2kk) puhuu se, että olen huomannut, että vauva nukahtaa kun sitä pitää käsistä tai vain toisesta kädestä kiinni, jolloin vauva ei pääsee viuhtomaan käsillään niin kauheasti.

a.

Vierailija
8/13 |
05.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin oli esikoinen aika kova ähisemään ja örisemään. Joskus koitettiin kapalointia, joskus lämmitettiin kaurapussilla petiä, mutta ei nämä konstit meillä juuri auttaneet. Ajan myötä ne vaan sitten menivät ohi, en tosin kykene muistamaan, milloin... (Ääntelyt eivät kyllä siihen täysin loppuneet, vähän isompana poika alkoi ynistä jonkinmoista unilaulua itselleen..!)

Tämä meidän kakkonen on toistaiseksi ollut hiljaisempi tapaus, tosin yhdessä vaiheessa örinää kuului aina aamuisin, mutta se selkeästi enteili isompaa lähetystä vaippaan...

-Tua ja pojat 1v11kk ja 2,5kk

Vierailija
9/13 |
05.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tänään kysäisin. Ei kuulema oikein voi tehdä mitään, aivot siinä vaan tekevät töitä ja vauva nukkuu ja lepää örinästä huolimatta. Korvatulppia mulle suosittelivat, jos tuntuu ettei unta saa tarpeeksi. Tottahan se on, että tulpista huolimatta heräisin nälkäitkuun vaikka nykyään pomppaankin ylös jo ennen kuin itku yltyy ihan hirveäksi, kun tiedän että nousta pitää kohta kuitenkin (eli en jää odottamaan todellista itkua). Täytyy ensi yönä kokeilla.

Kapaloinnista, olen kyllä yrittänyt kaikin konstein saada rajattua oloa, mutta tyttö ei tunnu tykkäävän tiukasta olosta. Samoin tuo rätti naaman päällä ei meillä toimi, hermostuu rättiin. Täytynee kokeilla vielä kerran.

Jaahas, on mentävä, nyt taas tuntuu nukahtaminen olevan vaikeeta...

Vierailija
10/13 |
08.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Meillä on Uniliina mikä on isompi, eli sillä voi kapaloida pidempään kuin pari kuukautta. Tietääkseni kapaloimisen voi aloitta ihan hyvin vasta kaksi kolmekuisenakin ja jatkaa puolen vuoden ikään asti. Oliskohan niillä ohje jäänyt sivuille sen mukaan kun niiltä sai aikaisemmin tilattua vain vastasyntyneelle kapaloita sivujen kautta.

Vierailija
11/13 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaan vauvasi millään suostuisi kapalointiin niin tuo Beboliinan Uniliina on tosi hyvä. Se kun joustaa niin vauva voi kapalossa liikkua, eli ei pitäisi olla niin ahdistava.

Itse hankin sen vasta kaksikuiselle, koska tuo äheltäminen ja huitominen alkoi vasta silloin.Beboliinassa ommeltiin Ainon mittojen mukaan liina, kun tyttöhän on jo iso.

Ekana yönä Aino vähän protestoi mutta nyt on yöunet rauhoittuneet täysin eli oli kyllä hintansa väärti tuo liina.

Karssuli & Aino 2kk+

Vierailija
12/13 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mies valitti ettei saa nukuttua, kun piti vahtia saako toinen henkeä. Vauva tosiaan ähki ja örisi... siihen päälle vielä pierut. :D Menoa rauhoitti tosiaan kapalointi, ilman sitä olisi kaiken tuon ähinän päälle vielä huitonut ja heräillyt säpsähdellen.

Itse en saanut tehtyä tarpeeksi tukevaa kapaloa lakanasta tai pyyhkeestä ja silloin olikin pahin hellekausi menossa niin että ne olisivatkin olleet liian kuumia. Uniliina se meilläkin auttoi... joskus kolmeviikkoisena ähinä sitten rauhoittui kokonaan. Yöksi silti jatkoin kapaloimista koska selvästi nukkui pidempiä unijaksoja kapalossa. Lopulta poitsu oli 3 kuinen kuin lopetin rutiinisti kapaloimisen ja kapaloin vain tarvittaessa. Poika on oppinut nukkumaan todella rauhallisesti. Ei vaeltele sängyssä ja peittokin pysyy päällä.

Vierailija
13/13 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos kapaloimista kommentoineille.

ap:lle vielä korvatulpista, kun niistä puhuin: herään tulppienkin kanssa jo aika pieneen itkuun, eli huutamaan vauva ei pääse. mutta jotenkin rauhoittaa mun unta kuitenkin, kun vieressä ähistään.

käytän sellasia " huonoja" korvatulppia, jotka ei sitten vaienna mitenkään täydellisesti.

a.