Te, joiden nepsylapsi ei nuku. Millaista se on ja onko mitään keinoa saada lasta nukkumaan enemmän?
Oma lapseni ei paljoa nuku. En tiedä syytä siihen. Mitään diagnoosia mistään ei ole. Olen kuitenkin lukenut, että osa nepsylapsista ei nuku ja mietin jos voisi niistä tilanteista saada itsellekin vinkkiä miten saada lapsi nukkumaan enemmän.
Meillä on jo kunnossa samana pysyvät päivärytmit, päivittäinen ulkoilu, hyvä iltapala, samana toistuvat iltarutiinit, pimennysverhot, rajoitettu ruutuaika ja pelaamista ei edes joka päivä ollenkaan.
Kommentit (57)
Meidän poika ei nukkunut, ja 19 v diagnosoitiin add. Unettomuuteen hän sai melatoniinia 12-13 v. Tänä päivänkin nukkuu vain sillä.
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko kokeilla sitä melatoniinia?
Minä vai? En ilman lääkärin suositusta. Eikä ole kukaan suositellut, mutta luultavasti kysyn silti mitä mieltä on.
Olen itse käyttänyt melatoniinia muutamissa elämänvaiheissa aikuisena ja kokemukset oli vähän huonot.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Meidän poika ei nukkunut, ja 19 v diagnosoitiin add. Unettomuuteen hän sai melatoniinia 12-13 v. Tänä päivänkin nukkuu vain sillä.
Millaista teillä oli ekat kymmenen vuotta? Lapsi ei nukkunut ja sinäkin jouduit vuosia valvomaan? Miten selvisitte?
T. Hyvin väsynyt ap
Joillakin ihmisillä on luonnollisesti myöhempi unirytmi, silloin on vähän huonossa jamassa kuin on vaan pakko elää aamu ihmisten aikataulujen mukaan ainakin sinne asti että pääsee työelämässä valitsee itselleen sopivamman ajan työskennellä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaista teillä oli ekat kymmenen vuotta? Lapsi ei nukkunut ja sinäkin jouduit vuosia valvomaan? Miten selvisitte?
T. Hyvin väsynyt ap
Opeta lapsi valvomaan yksin.
Yöllä ei tarvitse juoda tai syödä tai mitään muutakaan tekemistä.
Kirjaa voi yksin lukea sängyssä jos uni ei tule, mutta ei mitään aktiivisempaa tekemistä tai kännykkään tai muita laitteita..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Hyvin väsynyt apOpeta lapsi valvomaan yksin.
Yöllä ei tarvitse juoda tai syödä tai mitään muutakaan tekemistä.
Kirjaa voi yksin lukea sängyssä jos uni ei tule, mutta ei mitään aktiivisempaa tekemistä tai kännykkään tai muita laitteita..
Yritin opettaa häntä nukkumaan omassa huoneessaan muutamaankin otteeseen tässä vuosien varrella, mutta lopputulos oli, että itki usein öisin, ja nukkui entistä vähemmän. Ja myös minun yöt oli moninkertaisesti vaikeampia. Hänellä on sänky minun makuuhuoneessa ja nukkuu yönsä siinä, jotta yöt onnistuu edes jotenkin. Itse olen vain niin herkkäuninen, että herään korvatulpista huolimatta hänen pyörimiseen. Hän ei käy syömässä yöllä eikä edes omista kännykkää tai muita laitteita, täytti vasta kuusi vuotta.
Ap
Taikofoni voisi EHKÄ auttaa. Googlaa mikä se on. Mulla on ADD ja lapsen saamisen myötä olen saanut nukutuksi öisin, koska olen vain niin tajuttoman väsynyt. Vauva herää enää kerran yössä syömään ja nukahdan saman tien kun vauva on syönyt. Lapsesta asti ollut vaikeuksia nukahtaa ja pysyä unessa. Mä en valvottanut vanhempiani vaan puuhasin öisin hiljaa omia juttujani. Tein pesän sänkyyn ja leikin pehmoleluilla tms. ja kun opin lukemaan luin öisin.
Lapseni siis pystyi valvomaan jo kolmevuotiaana melkein koko yön. Saattoi nukkua klo 23-01, herätä ja valvoa klo 07 saakka, jolloin nukahti tunniksi. Eikä päiväunia. Nämä yöt oli onneksi poikkeuksia, mutta kuvaavat tilanteen hankaluutta. Kukaan lääkäri ei ole löytänyt hänestä mitään, on muuten terve paitsi mitä nyt keväinen allergia mutta sekään ei kovin paha.
Ap
Itselle unilääkkeet. Lapsi valvoo, ei siihen voi vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Itselle unilääkkeet. Lapsi valvoo, ei siihen voi vaikuttaa.
Jos on itse vastuussa lapsesta ei voi vetää itseltä rajua kankaalle unilääkkeillä.
Tähän on tosiaan hyvin vaikeaa löytää mitään varsinaista ratkaisua, koska nepsyihmisten kronotyyppi on useimmiten yökukkuja (eng night owl). Itse uskon teoriaan, jossa adhd ja muiden neurodivergenttien tyyppien monet ominaisuudet ja taipumukset ovat peräisin muinaisista metsästäjä-keräilijä -heimoista, joiden keskuudessa nämä ominaisuudet olivat selviytymisen kannalta hyödyllisiä (jonkun oli aina oltava hereillä ja adhd auttoi hyperfokusoitumaan mm. metsästyksessä).
Valitettavasti nämä piirteet eivät tapaa sopia nyky-yhteiskunnan vaatimuksiin, jossa useimpien oletetaan olevan aamuvirkkuja.
Pahoittelen, ettei tästä jaarittelusta ole käytännön apua, mutta olen omalta kohdaltani huomannut, että tilanteen ymmärtäminen syvemmällä tasolla voi tuoda henkistä lohtua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melatoniini 0,5mg. Mikään muu ei auta. Kaikki -siis aivan kaikki muu on kokeiltu ja koko perhe vuosia unettomuudestaan kärsinyt.
Minkä ikäiselle sitä saa antaa ilman lääkärin määräystä?
Ap
Hän on nyt 11 ja vuosi sitten diagnosoitiin Add. Niillä käynneillä lääkäri kirjoitti melatoniinireseptin. Tabletissa riittää puolikas. Ei varmaan kannata ominpäin antaa. Voihan unihäiriö olla elimellistäkin. Meillä poissuljettiin ensin ne vaihtoehdot.
Meillä toimii vain melatoniini. Se alkoi toimia noin 2 viikon jokailtaisen samaan aikaan antamisen jälkeen (klo 1830)
Lapsi nyt 5v. Aloitettiin melatoniini 4v iässä lääkärin määräämänä. Lapsesta ei löydy mitään vikaa, mutta epäilyjä neurologisesta erityisyydestä on.. näitä katsotaan tarkemmin sitten eskari tai kouluiässä. Meillä oli kans tehty kaikki mahdollinen, mutta lapsi ei vaan nukkunut. Meillä kävi sossusta uniohjaajakin useita kertoja, mutta tosiaan kaikki keinot meillä oli jo käytössä ja silti tilanne oli katastrofaalinen. Lapsen terveys alkoi jo kärsiä pahasti, ja tietenkin me vanhemmat oltiin tosi kovilla myös oltu jo vuosia lapsen nukkumattomuuden kanssa. Mutta meitä vanhempia on sentään 2 kpl! Lapsi ei saanut lähes ikinä kunnolla unta.
Nyt kun melatoniinia on noin vuosi käytetty, on lapsikin aivan kuin eri ihminen. Aloitti jossain vaiheessa jopa satunnaisesti päiväkodissa päiväunille nukahtamisen! Hän oli lopettanut päikkärit jo alle 2-vuotiaana kokonaan, koska ei vaan nukkunut.
Meillä on silti tarkat rytmit ja rutiinit, joista joustaminen aiheuttaa aina vähän kaaosta. Mutta joustovaraa kuitenkin on pikkuisen, kun ennen ei ollut yhtään.
Annamme melatoniinin joka päivä samaan aikaan, muuten menee hommat pieleen. Annos on meillä 0,5-1mg per ilta. Yleensä annamme 0,5.
"Nukahda kahdessa minuutissa! Armeijan salainen kikka lupaa tuoda unen pikavauhtia"
No ite lyön vasaral päähän
Ylpeä valkoinen perheen isä ja monen muun isukki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Hyvin väsynyt ap
Vauvana hän ei nukkunut päiväunia kuin yhdet, ja toiset sain nukkumaan heijaamalla vaunuissa. Päiväkotiin meni 2 v, eikä koskaan nukkunut siellä päiväunia.
Olin aivan zombi ensimmäiset vuodet.
Tuli viereen joka ikinen yö. Kysyin av:lta apua, kun hän oli 5v, ja minulle neuvottiin laittamaan patja oman makuuhuoneen lattialle. Lapsi ei kuulemma siihen viitsi tulla. Jo vain tuli, ja vielä aina heräsin.
Kun hän oli 8-9 v, niin ostin uuden sängyn ja annoin vanhan kalliin sänkyni hänelle. Siihen loppui yötulemiset, kun oma sänky oli niin mukava.
Hänen suurin ongelma on aina ollut nukahtamisen vaikeus. Isompana hän oppi kuuntelemaan iltaisin äänikirjaa, se lopetti ajatukset.
Nyt poika on 21 v, ja nukkuu epäsäännöllisesti. Välillä nukkuu vain 2 h yössä, välillä 14 h yössä. Ei vain tule uni, tai nukkuu kuin tukki. Ja joka ilta 1,9 mg melatoniini, ja tärkeää on, että se on se suussa sulava. Sai kerran reseptillä 3 mg melatoniinia, mutta ei auttanut.
Sama
Meinaatko kokeilla sitä melatoniinia?