Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te, joiden nepsylapsi ei nuku. Millaista se on ja onko mitään keinoa saada lasta nukkumaan enemmän?

Vierailija
25.05.2023 |

Oma lapseni ei paljoa nuku. En tiedä syytä siihen. Mitään diagnoosia mistään ei ole. Olen kuitenkin lukenut, että osa nepsylapsista ei nuku ja mietin jos voisi niistä tilanteista saada itsellekin vinkkiä miten saada lapsi nukkumaan enemmän.

Meillä on jo kunnossa samana pysyvät päivärytmit, päivittäinen ulkoilu, hyvä iltapala, samana toistuvat iltarutiinit, pimennysverhot, rajoitettu ruutuaika ja pelaamista ei edes joka päivä ollenkaan.

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melatoniini 0,5mg. Mikään muu ei auta. Kaikki -siis aivan kaikki muu on kokeiltu ja koko perhe vuosia unettomuudestaan kärsinyt.

Vierailija
2/57 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melatoniini 0,5mg. Mikään muu ei auta. Kaikki -siis aivan kaikki muu on kokeiltu ja koko perhe vuosia unettomuudestaan kärsinyt.

Minkä ikäiselle sitä saa antaa ilman lääkärin määräystä?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole dg, mutta epäilen kuitenkin jotain neurologista häikkää itselläni. En nuku edelleenkään kuin muutaman tunnin vrk. Mulle tuutattiin lapsena Ataraxia iltaisin ja nukuin kuin tukki. Olin myös siinä sivussa maito-, koivu- ja heinäallergikko.

Vierailija
4/57 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole dg, mutta epäilen kuitenkin jotain neurologista häikkää itselläni. En nuku edelleenkään kuin muutaman tunnin vrk. Mulle tuutattiin lapsena Ataraxia iltaisin ja nukuin kuin tukki. Olin myös siinä sivussa maito-, koivu- ja heinäallergikko.

Meilläkin on keväisin ollut käytössä väsyttävä antihistamiin, koska lapsella on myös allergiaa ja erikoislääkäri halusi yrittää vaikuttaa samalla vaivalla myös nukkumiseen. Seuraus oli, että lapsi oli väsyneempi mutta ei nukkunut yhtään sen enempää. Nyt vaihdettu zyrteciin takaisin.

Ap

Vierailija
5/57 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin on keväisin ollut käytössä väsyttävä antihistamiin, koska lapsella on myös allergiaa ja erikoislääkäri halusi yrittää vaikuttaa samalla vaivalla myös nukkumiseen. Seuraus oli, että lapsi oli väsyneempi mutta ei nukkunut yhtään sen enempää. Nyt vaihdettu zyrteciin takaisin.

Ap

Mikä lääke oli?

Vierailija
6/57 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen voi vaikuttaa. Jos ei nuku niin ei nuku. Ikävä kyllä muutkin sitten valvoo.

Vierailija
7/57 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melatoniini aloittetiin 4v vanhana ihan sairaanhoitajan suosutuksella ilman reseptiä saatavalla valmistella ja on toiminut hyvin.

Vierailija
9/57 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apteekissa varoittivat, että joillakin tuo Atarax voi piristää eli ei toimi tuolla tavoin kaikilla. Lapsi sai reseptin, että saisi nukuttua hirveältä vesirokon kutinaltaan

Vierailija
10/57 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painopeittoa ei kukaan ole vielä ehdottanut. Siitä saattaa olla apua, mutta ei välttämättä.

Vierailija
11/57 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Meillä antihistamiini, jonka olisi pitänyt väsyttää, aiheuttikin sen, että lapsi ei nukkunut. Eli kun annoin lapselle illalla antihistamiinia lääkärin ohjeen mukaan, nukuttiin seuraavana yönä 4 tuntia, tunnin pätkissä. Kyseessä oli kuitenkin alle 1v lapsi, joten yksinkään häntä ei voinut jättää valvomaan. Jos annoin lääkkeen jo aamulla, saattoi seuraavana yönä riittää unta jopa 7 tunniksi, tunnin pätkissä sekin.

Tähän viitaten: Kuinka paljon tai vähän nämä teidän ei-nukkuvat lapsenne nukkuvat? Ja minkä ikäisiä?

Vierailija
12/57 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Meillä antihistamiini, jonka olisi pitänyt väsyttää, aiheuttikin sen, että lapsi ei nukkunut. Eli kun annoin lapselle illalla antihistamiinia lääkärin ohjeen mukaan, nukuttiin seuraavana yönä 4 tuntia, tunnin pätkissä. Kyseessä oli kuitenkin alle 1v lapsi, joten yksinkään häntä ei voinut jättää valvomaan. Jos annoin lääkkeen jo aamulla, saattoi seuraavana yönä riittää unta jopa 7 tunniksi, tunnin pätkissä sekin.

Tähän viitaten: Kuinka paljon tai vähän nämä teidän ei-nukkuvat lapsenne nukkuvat? Ja minkä ikäisiä?

Meillä siis ollut kahta antihistamiinia, toisen piti lääkärin mukaan väsyttää ja auttaa nukkumaan öisin mutta minusta kumpikaan antihistamiini ei ole vaikuttanut nukkumiseen mitenkään. Antihistamiini on käytössä vain pari kk ajan, mutta lapsi nukkuu liian vähän aina, läpi vuoden.

Päiväunet hän lopetti yksivuotiaana, kukaan ei millään keinolla saanut enää häntä nukahtamaan päiväunille. Ei ulos eikä sisälle, ei vaikka miten väsynyt olisi ollut.

Nukahtaminen kestää tunnin tai kaksi (ei itke, pyörii vain hiljaa hereillä sängyssä eikä saa unta). Yöllä herää valvomaan, saattaa valvoa parikin tuntia (ei itke, pyörii vain hereillä sängyssä). Tällaista oli jo vauvana. On nyt kuusivuotias.

Ap

Vierailija
13/57 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Meillä siis ollut kahta antihistamiinia, toisen piti lääkärin mukaan väsyttää ja auttaa nukkumaan öisin mutta minusta kumpikaan antihistamiini ei ole vaikuttanut nukkumiseen mitenkään. Antihistamiini on käytössä vain pari kk ajan, mutta lapsi nukkuu liian vähän aina, läpi vuoden.

Päiväunet hän lopetti yksivuotiaana, kukaan ei millään keinolla saanut enää häntä nukahtamaan päiväunille. Ei ulos eikä sisälle, ei vaikka miten väsynyt olisi ollut.

Nukahtaminen kestää tunnin tai kaksi (ei itke, pyörii vain hiljaa hereillä sängyssä eikä saa unta). Yöllä herää valvomaan, saattaa valvoa parikin tuntia (ei itke, pyörii vain hereillä sängyssä). Tällaista oli jo vauvana. On nyt kuusivuotias.

Ap

Sellaista se nepsyn elämä on, myös aikuisena.

Vierailija
14/57 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Painopeittoa ei kukaan ole vielä ehdottanut. Siitä saattaa olla apua, mutta ei välttämättä.

Selvitin sitä joskus. Fyssari sanoi, että saa käyttää vain nukahtamisen ajan mutta kun on nukahtanut lapselle pitää käydä vaihtamassa tilalle tavallinen peitto. Lapsi kuitenkin herää jos hänen peittoon koskee, joten ei onnistu meillä, jos herää niin valvoo vähintään tunnin.

Ap

Vierailija
15/57 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen auta mikään.

Vierailija
16/57 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selvitin sitä joskus. Fyssari sanoi, että saa käyttää vain nukahtamisen ajan mutta kun on nukahtanut lapselle pitää käydä vaihtamassa tilalle tavallinen peitto. Lapsi kuitenkin herää jos hänen peittoon koskee, joten ei onnistu meillä, jos herää niin valvoo vähintään tunnin.

Ap

Miksi ihmeessä pitää vaihtaa? En ole ikinä kuullut tuollaisesta, vaikka minun asiantuntijan kanssa olen keskustellut. Eihän tuossa ole mitään järkeä.

Vierailija
17/57 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miksi ihmeessä pitää vaihtaa? En ole ikinä kuullut tuollaisesta, vaikka minun asiantuntijan kanssa olen keskustellut. Eihän tuossa ole mitään järkeä.

Aikuisillekin on painopeittoja, kuka niitä vaihtaa? Onko joku turvallisuusjuttu lapsilla? Kannattanee selvittää tarkemmin, miksi juuri teille annettu juuri tuollainen ohje.

Vierailija
18/57 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tässäkin jutussa sairaala sanoo että ei saa käyttää montaa tuntia, eikä koko yötä https://kaksplus.fi/taapero/kehitys/painopeitto-lapselle-kayttoaika-20-…

Ap

Vierailija
19/57 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäiselle sitä saa antaa ilman lääkärin määräystä?

Ap

18-v. 

Kaikki melatoniinit tulee aina antaa lapsille lääkärin valvonnan kera.

t. farmaseutti

Vierailija
20/57 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apteekissa varoittivat, että joillakin tuo Atarax voi piristää eli ei toimi tuolla tavoin kaikilla. Lapsi sai reseptin, että saisi nukuttua hirveältä vesirokon kutinaltaan

En ole kyllä koskaan kuullut, että Atarax vois piristää.

t. farmaseutti