Miten mulla voi olla nälkä vaikka olen syönyt oikean määrän kaloreita?
Olen normaalipainoinen ja syön terveellistä kotiruokaa sekä juon 2 litraa vettä päivässä. Usein jää nälkä vaikka syön kaloreiden osalta itselleni suositeltavan määrän. Harrastan liikuntaa. Voiko olla että kulutan liikunnalla 300-400 kcal? Eihän liikunta kuulemma kuluta kaloreita juurikaan.
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos sulla on edelleen nälkä, sittenhän et ole syönyt tarpeeksi kaloreita!
Sun kroppa ja sen vaatimukset ovat eri asia kuin joku netin laskentokaava. Keho ei ole kone.
Kylläisyys riippuu muustakin kuin kaloreista.
Eiköhän nälkä ole merkki siitä, ettei keho ole saanut ravinnostaan kaikkea mitä tarvitsee.
Ei välttämättä, ei todellakaan!
Nälän tunteeseen vaikuttaa esimerkisi hyvin paljon se miten suuria määriä on tottunut aikaisemmin syömään. Jos vähentää ruoan määrää niin vatsalaukku kurnii. Ihan riippumatta siitä onko todellisuudessa syönyt ihan riittävästi.
Ja kohdassa 57:50 tuo haastattelu-ukkeli sanoo, että tutkimuksissa kävi ilmi, että mitä enemmän veressä oli suolaa, sitä enemmän elimistö muunsi glukoosia fruktoosiksi. Ja siksi se yletön suolan syönti, joka myös liittyy nykysyömiseen, lihottaa. Eli ongelma ei ole vain liika hiilihydraattien saanti. Myös liika suola on ongelma. Perunalastuissa saa aivan hillittömän tupla-tripla-lihotuskuurin tätä kautta.
Hiilihyraattipommi-glukoosipommi-sitä kautta fruktoosipommi,, sitten lisäksi suolapommi eli lisää fruktoosia elimistöön -pommi -> varma lihominen. Ja lisäksi totta kai yletön kaloripommi ja liika kalorien saanti on edelleen yksi syy lihomiseen.
Eli siis ap on laskenut ylläpitokalorit itsensäkokoiselle ihmiselle, mutta harrastaa liikuntaa eikä jostain syystä lisää tätä laskuihin? Mikähän aivopieru tässä sitten tapahtunut.
Toki melkein veikkaan jotain kalorinkieltämysprovoa, koska on äärimmäisen vaikeaa näin liikkuvana ihmisenä kuvitella että joku harrastaa liikuntaa eikä tajua sen kuluttavan energiaa. Ihan perus koiranlenkitykseen kävelyvauhtia voi mennä parisataa kaloria jos sitä hauvaa vie kauemmas kuin portin pieleen ja takaisin. Tottakai energiantarve lisääntyy urheilevalla tai fyysistä työtä tekevällä!
Voi myös olla että lasket kalorit päin helkkaria tai syöt vain jotain höttöä ja kurkkutomaattia eikä vatsa täyty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä syön noin 1000 kcal/vrk. Aina on nälkä. Se on vain kestettävä ettei paisu näin keski-iässä.
Olin muutama vuosi sitten 3kk tuollaisella 1000 kalorin ruoalla. Kroppa ei kestä enempää kuin sen 12 viikkoa. Sen jälkeen on palattava takaisin tuhdimpaan. Alkoi tulla vilu ja hiukset lähtemään päästä. Ja ruoka oli katsottu todella monipuoliseksi ja terveelliseksi, siinä ei ollut vika.
Mun pääkopan mukaan on aina nälkä. Jätin mirtazapiinin ja nuvaringinkin pois joista sanotaan että lisäävät ruokahalua, mutta ei auttanut. Nälkä on ainainen, enkä jaksa kituuttaa. Ollaan sitten näiden liikakilojen kanssa. Muutenkin ollut rankka ja stressaa vuosi. Ei siinä viitsi enää stressata syömisten kanssa.
N47
Viime aikoinahan on uutisoitu paljon tästä, että kroppa pyrkii aina palautumaan maksimipainoonsa. Syy tähän on se, että evoluutiohistorian aikana laihtuminen on oikeastaan aina ollut negatiivinen asia, joten kroppa pyrkii taistelemaan sitä vastaan kaikin keinoin. Yksi keino on juurikin tuo, että tuntee jatkuvaa nälkää vaikka teoriassa kaloreita pitäisi saada ihannepainon kannalta optimimäärä.
Painoni pääsi nousemaan, kun tuli korona, jolloin kuntosali ja uimahalli menivät kiinni ja olin vielä vaihtanut matkatöihin. Tosin jo sitä ennen olin tuhonnut terveyttäni lipittämällä liikaa viiniä. Nälkä oli ihan aina ja etenkin iltaisin. Sitten menin terveystarkastukseen, jossa sokeri- ja rasva-arvot olivat pielessä. Laihdutus otettiin tavoitteeksi ja sain Ozempicia. Se oli merkillinen kokemus, sillä nälkä katosi. Muutin toki elämäntapojani, mutta paino putosi aika helposti, kun nälkää ei ollut. Ongelma kuitenkin oli, että nälkä tuli takaisin, kun yritin pärjätä ilman Ozempicia. Nyt sitä ei saa mistään. Syön sen tablettiversiota Rybelsusta, toimii sekin. Kalliiksi tämä tulee, mutten halua palata entiseen punkeroelämääni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun kroppa ja sen vaatimukset ovat eri asia kuin joku netin laskentokaava. Keho ei ole kone.
Eiköhän nälkä ole merkki siitä, ettei keho ole saanut ravinnostaan kaikkea mitä tarvitsee.
Nälän tunteeseen vaikuttaa esimerkisi hyvin paljon se miten suuria määriä on tottunut aikaisemmin syömään. Jos vähentää ruoan määrää niin vatsalaukku kurnii. Ihan riippumatta siitä onko todellisuudessa syönyt ihan riittävästi.
Näläntunteeseen vaikuttaa ruuan sisältö, ei vatsalaukun koko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nälkä on merkki siitä, ettei vatsa ole täynnä. Eli kaloreilla ei ole väliä vaan annoskoolla.
Väliä on sisällöllä ennemmin kuin määrällä. Vatsa täysi ei ole sama kuin kylläisyys.
Väliä on molemmilla. Sekä määrä että sisältö vaikuttaa. Molemmat on havaittu tutkimuksissa. Kaikki sisällöt eivät tuota samaa kylläisyyden tunnetta. Kaikki jotka ovat syöneet keittoja, tietävät, etteivät pidä pitkään nälkää vaikka niillä saa vatsan täyteen.
Sehän riippuu, mitä se keitto sisältää. Ei sana "keitto" kerro yhtään mitään sisällöstä.
Keho on nälkäinen koska ei saa tarvitsemiaan ravintoaineita vaan jotain tyhjää tärkkelystä tms. Suomalaiset on pääsääntöisesti ylensyöneitä ja aliravittuja.
Vierailija kirjoitti:
Keho on nälkäinen koska ei saa tarvitsemiaan ravintoaineita vaan jotain tyhjää tärkkelystä tms. Suomalaiset on pääsääntöisesti ylensyöneitä ja aliravittuja.
Tämä on höpöhöpömyytti. Nälän tunne on tiukasti sidoksissa kylläisyyshormoni leptiinin. Leptiini on se kieli, jota keho käyttää kertoakseen, että nyt olen kylläinen. Sillä ei ole ravintoaineiden kanssa tekemistä, ainakaan, jos ravintoaineilla tarkoitetaan vitamiineja ja hivenaineita ja hyviä rasvoja. Jokainen, joka on syönyt terveellisesti ja epäterveellisestsi tietää tämän. En ole sen kylläisempi syötyäni terveellisesti enemmän vitamiineja ja hivenaineita kuin syötyäni roskaa. Juju on tuossa leptiinissä ja glukoosiaineenvaihdunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on höpöhöpömyytti. Nälän tunne on tiukasti sidoksissa kylläisyyshormoni leptiinin. Leptiini on se kieli, jota keho käyttää kertoakseen, että nyt olen kylläinen. Sillä ei ole ravintoaineiden kanssa tekemistä, ainakaan, jos ravintoaineilla tarkoitetaan vitamiineja ja hivenaineita ja hyviä rasvoja. Jokainen, joka on syönyt terveellisesti ja epäterveellisestsi tietää tämän. En ole sen kylläisempi syötyäni terveellisesti enemmän vitamiineja ja hivenaineita kuin syötyäni roskaa. Juju on tuossa leptiinissä ja glukoosiaineenvaihdunnassa.
Kylläisyyteen vaikuttaa makrojen suhde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläisyyteen vaikuttaa makrojen suhde.
Totta. Mutta vitamiinien ja hivenaineiden ja ns. terveellisyyden kanssa sillä ei ole tekoa. Eniten kylläisyyden tunnetta lisää rasva ja proteiini. Mutta kun laitat sekaan hirveästi hiilihydraatteja, herkullista makua, monipuolisuutta, leptiinihormooni hämääntyy ja syöt enemmän kuin pitäisi. Kananmunia ei voi sydä kovin montaa kerralla, alkaa oksettaa. Mutta jos ne samat kananmunat on täytekakussa, voit syödä sitä kokonaisuutta hillittömiä määriä. Tai jos ne on sotkettu vaikka herkullisen lasganen sekaan. Laihtua pystyy jo sillä, että pitää ruuat "tylsinä". Näin ei tee mieli syödä liikaa.
Yhtä helvettiä koko paino ja syöminen.
Vierailija kirjoitti:
Varmista että saat joka aterialla proteiinia ja hyviä rasvoja. Ja ruokarytmi vaikuttaa paljon, yritä saada suurin osa energiasta aamupalasta ja lounaasta, illalla kevyemmin. Jos on päivän syömättä tai liian vähällä ruualla, on illalla pohjaton nälkä.
Mä syön aamulla tosi kevyesti ja kohtuullisesti päivällä. Illalla sitten kunnolla.
Tuntui toimivan mulla parhaiten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juot liian vähän vettä ainakin, jos harrastat liikuntaa niin suosittelen että juot ainakin 4-6 litraa vettä päivässä.
Tuolla nestemäärällä voit saada vesimyrkytyksen.
Olen juonut 10 vuotta 4-6 litraa vettä päivässä ilman mitään ongelmia, virtsakin on aina kellertävää.
Neljä litraa on hyvä, kuusi litraa kuulostaa aika paljolta.
Virtsan väri on tosin erinomainen indikaattori siihen, julki tarpeeksi.
Mulla liittyy vahvasti nälkiintymistilaan. Sairastan syömishäiriötä, mutta olen toipumisvaiheessa ja tuntuu, että koko ajan on hillitön nälkä, vaikka söisin rasvaa, kuituja ja proteiinia. Kroppa on fiksu ja pyrkii saamaan tarvittavat ravintoaineet vaikka väkisin. Ehkä sinulla on joku puutostila?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juot liian vähän vettä ainakin, jos harrastat liikuntaa niin suosittelen että juot ainakin 4-6 litraa vettä päivässä.
Tuolla nestemäärällä voit saada vesimyrkytyksen.
Niinpä. Muistakaa juoda myös (hieman) makeita ja suolaisia nesteitä. Liika vesi huuhtoo kehosta pois magnesiumia ja kaliumia, mikä onkin sitten vaarallinen tila helteellä ja jos vielä sokeritkin ovat alhaiset niin heikko olohan siitä tulee.
Suomessa ei varmaan kellään ole puutetta suolasta, ja verensokeri ei tipu liian alas terveellä.
Lisäsuolan ottamiset on jokakesä todettu täysin turhaksi mediassa.
Mulla tippuu aina välillä verenpaine joinain päivinä jos oon treenannut edellispäivänä paljon ja syönyt vähän. Tulee ihan hirveä olo. Niinpä mustat oliivit kuuluvat salaattiin ja suolalla ja etikalla maustaminen sanoi joku terveystieteilijä mitä. Mun täytyy kuitenkin jaksaa töissä. Olen 37 eikä ole mitään verenpaineongelmia tuosta suolasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näläntunteeseen vaikuttaa ruuan sisältö, ei vatsalaukun koko.
Hauskaa, kun joku yrittää päteä ja käyttää sanaa vatsalaukku :D
Nälällä ja kalorivajeella ei välttämättä ole mitään tekemistä keskenään. Voi olla, mutta ihan yhtä hyvin voi myös olla olematta.
Ei missään väitetä, että liikunta ei kuluta kaloreita. Itselläni menee rankassa punttitreenissä 400 kalorin molemmin puolin ja pidemmällä rankalla fillarilenkillä n. 700. Mutta taas esim. 40 min. kävely vie niin vähän, että turha edes huomioida. Tämä on tietysti yksilökohtaista, riippuu tottakai liikunnan tehoista ja kestosta, ihmisen koosta, siitä, miten pitkäksi aikaa jää sykkeet koholle jne. Itse tiedän tasan tarkkaan syöneeni liian vähän, jos seuraavana yönä herään nälkään (siitä huolimatta, että olen syönyt kunnolla edellisen päivän).
Laskureita voi käyttää apuna, mutta eivät ne mitään absoluuttisia totuuksia kerro. Itse jos söisin laskurin antaman kalorimäärän, niin paino putoaisi ihan hyvää vauhtia.
Moni haluaa ruokavalion, jossa ei tarvitse laskea kaloreita. Äkkiä niitä oppii hyvin arvioimaan, mutta sanoisin, että alkuun monen olisi hyvä punnita ja laskea. Jää toisaalta helposti kalorit vajaaksi ja toisaalta taas menee helposti yli ja pieleen, jos syö jotain ylimääräistä. Riisiä ja kanaa saa pupeltaa aika paljon niihin sallittuihin kaloreihin pääsemiseksi itse kukin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla liittyy vahvasti nälkiintymistilaan. Sairastan syömishäiriötä, mutta olen toipumisvaiheessa ja tuntuu, että koko ajan on hillitön nälkä, vaikka söisin rasvaa, kuituja ja proteiinia. Kroppa on fiksu ja pyrkii saamaan tarvittavat ravintoaineet vaikka väkisin. Ehkä sinulla on joku puutostila?
Itsellä sh nuorempana, keho ei koskaan toipunut ja paisuin kuin pullataikina. Nyt aion laihtua vaikka viimeisenä tekonani.
Väliä on molemmilla. Sekä määrä että sisältö vaikuttaa. Molemmat on havaittu tutkimuksissa. Kaikki sisällöt eivät tuota samaa kylläisyyden tunnetta. Kaikki jotka ovat syöneet keittoja, tietävät, etteivät pidä pitkään nälkää vaikka niillä saa vatsan täyteen.