Kauhea tappelu pojan YO-tarjoiluista, mies vaatii sinne lohikeittoa ja rieskaa, hävettää jo etukäteen
Tosi bönde-meininkiä, sitä paitsi pelkään että vieraissa saattaa olla kala-allergikkoja. Pitääkö se lohikeitto laittaa tarjolle parvekkeelle?
Kommentit (79)
Entä miten olisi se perinteinen makaronilaatikko 200g jokaiselle?
T. Lidl-mies
Vierailija kirjoitti:
Yo-juhlissa ei ole tapana tarjota lämmintä ruokaa, vaan mieluummin pieniä suolaisia ja makeita herkkuja.
Monet vieraat käyvät saman päivänä useammissa juhlissa, ajatelkaas jos olis vaikka neljät lohikeitot peräkkäin. Kyllä siinä tulis selkärangan tilalle ruoto ja kylkiin kasvaisi evät. Ei kovinkaan tyylikästä ole mielestäni mikään keittotarjoilu.
Lohikeitto on tyylikäs tarjoilu pitkänmatkalaisille. Kauempaa tulevat sukulaiset tulevat todennäköisesti vain niiden yksien juhlien takia paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja yksi näkökulma lohikeittoasiaan vielä lisää (viestin 16 innoittamana): jos tarjotaan lohikeittoa tai mitä tahansa muuta keittoa, tulee tiskiä sitten vielä reilummin. Pitää olla keittolautaset ja tavalliset tarjoilulautaset erikseen, kun kuitenkin on jotain muutakin pikkusuolaista tarjolla. Osa vieraista varmaan käyttää samaa lautasta suolaiselle ja makealle tarjottavalle, mutta osa ottaa uuden lautasen, kun siirtyy makeisiin. Eli haluaako AP itselleen vielä keittolautasten verran lisää tiskattavaa?
Ei kai juhlien emäntä ole tiskaamassa. Tiskaamaan pyydetään joku auttamaan tai palkataan ulkopuolinen. Ei yo-juhlissa emäntä tiskaa, hyvänen aika! Emäntä juttelee vieraiden kanssa.
No ihan sama, samalla tavalla sitä tiskattavaa tulee jollekulle enemmän, jos tarjolla on myös keittoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja yksi näkökulma lohikeittoasiaan vielä lisää (viestin 16 innoittamana): jos tarjotaan lohikeittoa tai mitä tahansa muuta keittoa, tulee tiskiä sitten vielä reilummin. Pitää olla keittolautaset ja tavalliset tarjoilulautaset erikseen, kun kuitenkin on jotain muutakin pikkusuolaista tarjolla. Osa vieraista varmaan käyttää samaa lautasta suolaiselle ja makealle tarjottavalle, mutta osa ottaa uuden lautasen, kun siirtyy makeisiin. Eli haluaako AP itselleen vielä keittolautasten verran lisää tiskattavaa?
Ei kai juhlien emäntä ole tiskaamassa. Tiskaamaan pyydetään joku auttamaan tai palkataan ulkopuolinen. Ei yo-juhlissa emäntä tiskaa, hyvänen aika! Emäntä juttelee vieraiden kanssa.
No ihan sama, samalla tavalla sitä tiskattavaa tulee jollekulle enemmän, jos tarjolla on myös keittoa.
Keittoa eivät tuskin syö kaikki vieraat, vaan ne pitkänmatkalaiset tai muusta syystä asteen verran nälkäisemmät.
Kuinka paljon teille tulee vieraita ja onko teillä niin isot tilat, että kaikki mahtuu pöydän ääreen syömään keittoa? Sitä ei nimittäin sohvan nurkalla polvien päältä syödä.
Kannattaa tosiaan huomioida, että:
- moni vieras käy useammissa juhlissa samana päivänä
- mitä helpompi syötävä, sen parempi. Eli pieniä suupaloja (näitä voi ottaa useamman), ns. cocktail-ruokaa
- pieniä tasoja ympäri juhlatilaa, joihin vieraat voivat laskea kahvikupin syömisen ajaksi
- allergiset - kala on todella huono, samoin pähkinät. Näitä ei missään muodossa mielellään.
Suosittelen kompromissina lohirieskarullia eli eräänlaisia rieskasta tehtäviä tasokkaita suolapaloja tai kai noita voileiviksikin voi kutsua. Muistan myös nähneeni joskus jossakin tällaisen reseptin.
Lohikeitto on hautajaisten ruoka.
Vierailija kirjoitti:
MInusta lohikeitto ja rieska on tasokas tarjottava. Toki joku voi olla allerginen niinkuin aina jollekin vieraissa tarjottavalle. Sen lisäksi voit laittaa oman mielesi mukaisia tarjolle.
Perinneruoat on aina 👍
Toki allergiat huomioitava ja allergikoille tarjolla jotain muuta.
Keitto tosin siitä hankala, että vaikea syödä seisoen ilman että läikkyy vahingossa. Riittääkö juhlatilassa pöydät ja tuolit vieraille? Kiinteää ruokaa helpompi syödä seisaalteen lautasta kädessä kannatellen.
Vierailija kirjoitti:
Jos miehelle se on tärkeää niin on ok. Hän on juhlien isäntä ja et yksin voi päättää siinä mielessä asiasta. Molemmat päätätte jotain, sellaista se on.
Viitaten yhteen aiempaan anoppi-ketjuun, johon tämä trolli liittyy niin tiedoksi: anopin ei ole ok päättää juhlatarjottavia. Eli jos anoppi sanoo, että yojuhlissa pitää olla lihakeittoa, niin ei täydy. Juhlan isäntäväki päättää tarjottavat. Sellaista se on.
Juhlien isäntä on ylioppilas itse, häneltäkin voisi tarjoiluehdotuksia kysyä.
Lohikeitto ja ohrarieska on ollut perinteistä pitoruokaa Pohjois-Pohjanmaalla, ainakin omassa suvussa. Mutta ehkei tosiaan paras vaihtoehto ylioppilasjuhliin. Parempi sovellus samasta teemasta olisivat graavilohileivät rieskasta, sopivat hyvin kahvipöytään täytekakun oheen.
Nami
Perunarieskaa ja lohikeittoa
Vierailija kirjoitti:
Yo-juhlissa ei ole tapana tarjota lämmintä ruokaa, vaan mieluummin pieniä suolaisia ja makeita herkkuja.
Monet vieraat käyvät saman päivänä useammissa juhlissa, ajatelkaas jos olis vaikka neljät lohikeitot peräkkäin. Kyllä siinä tulis selkärangan tilalle ruoto ja kylkiin kasvaisi evät. Ei kovinkaan tyylikästä ole mielestäni mikään keittotarjoilu.
Kyllä aikuinen ihminen osaa ihan itse ottaa ruokaa sen verran ettei ala evät kasvamaan. Jossain noista neljästä paikasta voi ottaa lasin shampanjaa ja pikkuleivän, toisessa kahvia ja tuulihatun jne.
Minusta lohikeitto olisi ihan tyylikäs tarjoilu, tosin sopii paremmin syksyyn kuin lämpimiin alkukesän päiviin. Ehkä pohjoisessa on viileämpää.
Ja jos tarjoaa keittoa niin kaikille vieraille pitää olla kunnon istumapaikka pöydän ääressä, jotta sitä keittoa pystyy syömään. Tämä saattaa eniten rajoittaa, jos vieraita on paljon.
Kiva taiteilla keittolautasen kanssa rieska kädessä seisoskellut. Kaikille pitää, jos ruokaa on, olla istumapaikka kunnollisen pöydän ääressä. Jos ei ole, ruokaa ei tarjota. Ihmisillä on yllään juhlatamineet, kukaan ei halua tonnin mekolle rasvaisia keittöläiskiä.
Miksi mies, joka ei ole kokki, tarjoilija tai cateringconnoisseur tai vaikka olisikin niin ei ole juhlakalu, vaatii mitään ja vielä tapellen? Taitaa olla melko yksinkertainen minä minä minä -tampio, jolla kova pätemistarve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos miehelle se on tärkeää niin on ok. Hän on juhlien isäntä ja et yksin voi päättää siinä mielessä asiasta. Molemmat päätätte jotain, sellaista se on.
Viitaten yhteen aiempaan anoppi-ketjuun, johon tämä trolli liittyy niin tiedoksi: anopin ei ole ok päättää juhlatarjottavia. Eli jos anoppi sanoo, että yojuhlissa pitää olla lihakeittoa, niin ei täydy. Juhlan isäntäväki päättää tarjottavat. Sellaista se on.
Juhlien isäntä on ylioppilas itse, häneltäkin voisi tarjoiluehdotuksia kysyä.
Höpö höpö. Ylioppilas on se, jota juhlitaan.
Harvassa on ne ylioppilaat, jotka järjestävät juhlat itse alusta loppuun omassa kodissaan. Mutta tietysti juhlakalun mielipiteellä on väliä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi mies, joka ei ole kokki, tarjoilija tai cateringconnoisseur tai vaikka olisikin niin ei ole juhlakalu, vaatii mitään ja vielä tapellen? Taitaa olla melko yksinkertainen minä minä minä -tampio, jolla kova pätemistarve.
Mistä sinä tiedät ettei olisi noita kaikkia? Jos mies ei osallistu tarjoilujen tekemiseen lainkaan niin sitten on eri asia, mutta varmaan niitä kuitenkin makselee.
Vierailija kirjoitti:
Kiva taiteilla keittolautasen kanssa rieska kädessä seisoskellut. Kaikille pitää, jos ruokaa on, olla istumapaikka kunnollisen pöydän ääressä. Jos ei ole, ruokaa ei tarjota. Ihmisillä on yllään juhlatamineet, kukaan ei halua tonnin mekolle rasvaisia keittöläiskiä.
Toisaalta kuka tollo laittaisi 1000€ mekon + asusteet jonkun tusinatiivitaavin lakkiaisiin (ei ole Linnan Juhlat)?
Minusta kuulostaa hyvälle. Meillä on ollut ystäväperheen kanssa aina tapaamisissa tarjoilla lohikeittoa.
T. Syntyperäiset helsinkiläiset Töölöstä
Kuulostaa hyvältä! Missä päin juhlat?
Ei ne sun juhlat edes ole
herätys!
Ja sinä et ruuasta tiedä yhtään mitään!