Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aika hieman ennen älypuhelimia - Miten ihmiset saivat ajan kulumaan?

Vierailija
24.05.2023 |

Muistaako kukaan, millaista elämä oli noin vuosina 2005 - 2010?

Suurimmalla osalla on tänä päivänä älypuhelin kädessä lähes koko ajan ja tämä herätti minussa kysymyksen - mitä ihmiset oikein ennen tekivät, kun ei älypuhelimen kanssa voinut tappaa aikaa?

Kommentit (252)

Vierailija
241/252 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyykö joku tosissaan tuollaista?

Vierailija
242/252 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyykö joku tosissaan tuollaista?

Jannica 14v kyselee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/252 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nussittiin todellisia ihmisiä ja saatiin kansa lisääntymään. 

Vierailija
244/252 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luin paljon, sitä on ikävä. Enää ei vaan pysty. koska älypuhelin ja tiktok. 

Virkkasin, neuloin, tein nukkekotia...kaikkee kivaa. Jopa leivoin joskus. 

Vierailija
245/252 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän kyllä enemmän aikaa nettiin/someen kuin tuolloin mutta en ole hylännyt kirjoja, TV:tä, sosiaalista kanssakäymistä ja liikuntaa.

Vierailija
246/252 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä roikuin illat koneella keskustellen Demi.fissä ja kavereille mesettäen. Oli myös paljon nettituttuja, joiden kanssa juteltiin. Nykyään jotenkin nurinkurisesti on vaikeampaa löytää netistä kavereita, vaikka kaikki ovat siellä jatkuvasti. Sitten kun en ollut koneella, keskityin muihin juttu

Keskustelut netissä olivat minusta paljon tasokkaampia kun nykyään. Demissä pystyi juttelemaan vaikka kirjoista, lasten nimistä ja syömisongelmista hyvässä hengessä. Ehkä tämä on nykyäänkin mahdollista jossain Facebook-ryhmissä, mutta kaipaan tuota internetin vanhaa viattomampaa aikaa.

Vierailija
247/252 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaista. Tuijotettiin telkkaria ja katsottiin videoita. Ne vasta olivat aikansa pahis. Ja ennen telkkaria ja videoita pahis oli radio.

On ollut myös aika, jolloin ei ollut puhelimia juuri kellään. Minä muistan sen vielä hyvin. Saatiin me silloinkin aika kulumaan, vaikka lapset eivät kaiken aikaa juosseetkaan metsissä ja kiipeilleet puissa.

Vierailija
248/252 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin ap:n mainitsemina vuosina 12-18 v. Minä ja kaverit vietettiin aikaa tietokoneella, lähinnä mesessä ja galtsussa. Kun sitten päivän "sometukset" oli tehty, kone meni kiinni. Netissä ei siis roikuttu 24/7, kuten nykyään! Puhelimessa ei roikuttu koko ajan - toki sillä puhuttiin ja tekstailtiin, mutta itse en harrastanut kumpaakaan ylenpalttisesti. Tykkäsin mieluummin nähdä kavereita ja puhua heidän kanssaan silloin.

Koulussa kaikille oli itsestään selvää, että kännykät pysyvät tunneilla repussa, eikä niitä välitunneillakaan juuri käytetty. Ylipäänsä kaikki ulkoilivat, juttelivat ja lukivat kirjoja ja lehtiä enemmän. Itse myös piirtelin paljon, ja tein sitä yleensä myös hyppytunneilla, jos seuraa ei ollut. Telkkaria toki katsottiin, mutta sekin tehtiin vain tiettyinä aikoina, kun suoratoistopalveluja ei ollut. Bussipysäkillä, kassajonossa tmv. kun odoteltiin, ei nykyiseen tapaan kaivettu heti puhelinta esiin, vaan oltiin omissa ajatuksissa.

Enkä muista, että koskaan olisi tuntunut erityisen tylsältä. Aina keksi jotain, millä ajan sai kulumaan.

Vierailija
249/252 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tuolloin teini, aika paljon tuli kyllä oltua tekemisissä kaverien kanssa puhelimen välityksellä, tekstareilla ja olihan kuvaviestitkin, ja myös netissä, sähköposti, mese, keskustelupalstat, esimerkiksi just tuo demi, ja sen aikaiset somet. Puhelin oli tietysti aina mukana, mutta tietokonetta käytettiin lähinnä kotona tai koulussa. Oikeastaan koen, että älypuhelin toi vapautta elämään, koska sen avulla asioita pystyi hoitamaan myös netissä ajasta ja paikasta riippumatta.

En koe että elämäni olisi ollut niin erilaista aikana ennen älypuhelimia. Harrastan aika samoja asioita kuin silloinkin, liikun paljon, harrastan valokuvausta, käyn kirjastossa ja luen kirjoja.

Vierailija
250/252 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs ääliö täällä alapeukuttaa?

Vierailija
251/252 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ollut älypuhelinta ei, mutta oli lähikirjasto. Luin kolme tai neljä kirjaa viikossa.

Vierailija
252/252 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika hieman ennen älypuhelimia - Miten ihmiset saivat ajan kulumaan?

Säälittää nämä someriippuvaiset.  Toki älypuhelin helpottaa elämää paljon, kommunikointi, viranomaisasiat, maksut, tiedonhakku, navigointi j.n.e. Monen asian hoitaminen ennen vaati paljon enemmän aikaa, varsinkin ennen internettiä. Silloin myös tavattiin ihmisiä kasvokkain nykyistä paljon enemmän. Kääntöpuolena sitten nämä someen höyrähtäneet; monet päivittävät somekanaviaan luullen että jotkut ovat tosissaan kiinnostuneet päivityksistä - ja ne jotkut pitävvät velvollisuutenaan kommentoida kaverien päivityksiä ettei kaveri vain luule että jostain olisi suututtu jos mitään ei kuulu. Ja monet jotka eivät osaa itse ajatella joutuvat eräiden somealustojen luomiin koukuttaviin epärealistisiin kupliin. yms. Kyllän niihin saa päivän kulumaan puhelimen ääressä jos ei oikeaa elämää ole.