Saako Kela soittaa pankkeihin ja kysyä sieltä tilitietoja jos on hakenut ttt
Eli onko kelalla toimeentulotuen hakijalta laillinen oikeus pyytää tilitietoja pankeista?
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se virkailija mihinkään soittele vaan se katsoo suoraan koneelta tiedot joihin hänellä on pääsy.
Niin kai se nykyään tekee, mutta mistä se tietää missä pankissa mulla on tilit??
Kyllä ne tietää. Ne jopa löysi tilin jonka olemassaoloa en edes tiennyt/ muistanut kun ei ollut minun tilini vaan lapsen.
Äläs valehtele. Olen ollut kelassa töissä ja sieltä ei soitella yhtään mihinkään. Asiakas itse antaa tilit mitä hänellä on ja jos ei kerro kaikkia tilejä, niin se on sitten siinä. Kela tietää vain sen tilin minkä sinne on toimittanut ja kela näkee verotiedot reaaliajassa. Esim, jos saa veronpalautusta, niin se tieto on siinä esillä. Kela ei soitttele eri pankkeihin ja kysele onko tällä ja tällä tili teillä. Pankki ei anna tollasia tietoja kenellekkään.
Kela saa tiedot jos on kaksi tiliä niin, että asiakas on itse siirtänyt omalta tililtä omalle toiselle tilille ja se näkyy tilotteessa se siirto ja siitä tulee sitten lisäselvitys tilistä, ja jos asiakas ei anna lisäselvitystä, niin asiakas ei myöskään saa silloin rahaa ja se tieto menee Te-toimistoon.
Te-toimistosta ollaan yhteydessä asiakkaaseen ja selvittelevät sitten keskenään onko maksulle estettä vai tuleeko karenssia.
Mistä lähtien Te-toimistot on jakanu karenssia siitä että on kaksi tiliä ja toisesta ei oo kertonu Kelaan :'D
Mitenhän muka lähetän tiliotteet kaikista tileistä kun mun toisesta tilistä ei edes ole tältä vuodelta tiliotteita kun siellä ei ole mitään tapahtumia ollut. Saldokin pyöreä nolla
Kelalla on todella paljon valtaa.
Ei pääse kela mitään tilejä katselemaan, poliisikin tarvitsee luvan jota ei noin vaan saada, ellei epäillä törkeästä petoksesta yms.
Ei Kela tarvitse soittaa pankkiin, vaan Kelalla on oikeus verotietoihin, niin kuin poliisilla ja lain mukaan pankit ovat velvollisia ilmoittamaan asiakkaiden tilitiedot automaattisesti verottajalle.
Se tieto on Kelalla yhden napin painalluksella ihan samalla tavalla jos saat sakot, poliisi ei kysele tuloja, vaan katsoo ne koneelta.
Jos tulee vastaan väärinkäytöspäily, niin voivat pyytää tietoja pankilta.
Vierailija kirjoitti:
Paypal-tiliin eivät mitenkään pääse käsiksi.
PS
Älä ikinä siitä paypalista suomalaiseen pankkiin vaan osta aina ostokset ja matkat paypal-rahoista
PayPal-tiliin pitää aina liittää oma pankkitili, ja jos PayPaliin siirtää rahaa omalta pankkitililta, se näkyy tietenkin tiliotteessa.
Ainoa tapa pimittää PayPal-tili Kelalta on siis se, että pyytää jotakuta muuta laittamaan sinne rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan ne kysyä mutta kun ei ne saa tietoja muista kun itse ilmoittamistasi tileistä. Pankkisalaisuus on olemassa. Ei pankit saa luovuttaa mitään tietoja. On oma asiasi minkä tilin kelaan ilmoitat.
Pankkisalaisuus ei päde poliisi tutkimuksessa missä epäillään törkeää petosta valtiota kohtaa.
Ihan pelkkä petos riittää, ei tarvitse olla törkeä petos.
Vierailija kirjoitti:
Ei pääse kela mitään tilejä katselemaan, poliisikin tarvitsee luvan jota ei noin vaan saada, ellei epäillä törkeästä petoksesta yms.
Pääsevät. On ollut käytössä yli 5v.
Poliisi, verottaja ja Kela pääsevät pian entistä helpommin kurkkimaan tilitietoja Viranomaisille tulee järjestelmä, josta tiedot saa parilla napin painalluksella: https://www.hs.fi/talous/art-2000005856028.html?share=0733054ff020bdb76…
Jos epäily tukien väärinkäytöstä tulee, niin viimekädessä Kela tekee siitä rikosilmoituksen. Poliisi sitten tutkii ja syytehän siitä tulee, jos on jättänyt ilmoittamatta etuuteen vaikuttavia seikkoja. Siinä vaiheessa on enää paha katua, kun pissit on jo housussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsevät. On ollut käytössä yli 5v.
Vanhaa tietoa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/hs-kelan-oikeus-kurkkia-toimeentulo…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan ne kysyä mutta kun ei ne saa tietoja muista kun itse ilmoittamistasi tileistä. Pankkisalaisuus on olemassa. Ei pankit saa luovuttaa mitään tietoja. On oma asiasi minkä tilin kelaan ilmoitat.
Pankkisalaisuus ei päde poliisi tutkimuksessa missä epäillään törkeää petosta valtiota kohtaa.
tässä on kyse tttuesta eikä valtiopetoksesta
Niin, jos henkilöllä itsellään tuloja omilla tileillä josta pitäisi olla kaiken järjen mukaan tietoinen. Jos virheellisiä, ei henkilön vika. Teoreettisesti jollain voi olla joku lottovoitto ilmestynyt jonnekin tilille mitä ei ole muistanut tarkistaa. Mutta jos ei nostettu mitään, ei siinä sen pahempia petoksia ole tapahtunut. Oudompaa olisi jos henkilöllä tili, josta ei tietoa edes itsellään. Ei mahdotonta tuokaan.
Kun toimeentulotukea haetaan silloin pitää selvittää omat tulot. Tarkoittaa myös peli tiliä josta antaa tosite.
"en tiennyt" asenne ei päde oikeudessa kun on vastuu tietää.
Aikanaan kun vielä sos.toimi hoiti toimeentulotuen, niin saivat hetulla selville missä pankeissa ja montako tiliä asiakkaalla/asiakkailla on. Muistan tämän siksi, että meillä kerran tuli päätöksen mukana tieto, että seuraavan kuukauden hakemukseen on liitettävä tiliote s-tilistä, jonka olin puhtaasti unohtanut, kun oli puolison nimissä, mutta kun perheenä haimme, niin kaikkien tilien tiedot piti toimittaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän muka lähetän tiliotteet kaikista tileistä kun mun toisesta tilistä ei edes ole tältä vuodelta tiliotteita kun siellä ei ole mitään tapahtumia ollut. Saldokin pyöreä nolla
Tili otteessa näkyy sitten se pyöreä nolla. Sen kela haluaa nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ole rehellinen ja toimita tilitiedot kaikista pankkitileistäsi. Huijaamisesta jää kiinni ja saa petos syytteen.
Ja joutuu maksamaan korkoineen takaisin. Kyllä verottajalla ja Kelalla on yllättävän laajasti pääsy yksilön tietoihin.
Viranhaltijoilla on oikeus saada tarvitsemansa tiedot työtehtävän hoitamiseen tietosuojan estämättä. Toki tietoja ei varmasti puhelimessa voi kysellä, mutta luultavasti Kelan omalla suojatulla sähköpostilla voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ole rehellinen ja toimita tilitiedot kaikista pankkitileistäsi. Huijaamisesta jää kiinni ja saa petos syytteen.
Ja joutuu maksamaan korkoineen takaisin. Kyllä verottajalla ja Kelalla on yllättävän laajasti pääsy yksilön tietoihin.
Ainoastaan ulosotto saa tehdä pankkitiedustelun ja hekään eivät enää saa sitä tehdä jos et ole käräjäoikeuden päätöksellä uudessa ulosotossa. Kela ja verotoimisto eivät pankkitiedustelua voi tehdä paitsi siinä tapauksessa, että niillä on käräjäoikeuden päätös että saavat. Eli Kela ja Verotoimisto ei tiedä mitään tileistä ja ainoastaan äärimmäisessä tapauksessa (silloin pitää epäillä jo suurta huijausta) vievät asian oikeuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tässä on kyse tttuesta eikä valtiopetoksesta
Niin, jos henkilöllä itsellään tuloja omilla tileillä josta pitäisi olla kaiken järjen mukaan tietoinen. Jos virheellisiä, ei henkilön vika. Teoreettisesti jollain voi olla joku lottovoitto ilmestynyt jonnekin tilille mitä ei ole muistanut tarkistaa. Mutta jos ei nostettu mitään, ei siinä sen pahempia petoksia ole tapahtunut. Oudompaa olisi jos henkilöllä tili, josta ei tietoa edes itsellään. Ei mahdotonta tuokaan.
Kun toimeentulotukea haetaan silloin pitää selvittää omat tulot. Tarkoittaa myös peli tiliä josta antaa tosite.
"en tiennyt" asenne ei päde oikeudessa kun on vastuu tietää.
Mun kummitäti perusti mulle aikanaan kun olin pikkulapsi tilin pankkiin jota en ole itse koskaan käyttänyt. Kummitäti oli kyseisessä pankissa töissä. Sain tietää kyseisen tilin olemassaolosta vasta kun joskus asuntolainaa hakiessa kilpailutin pankkeja ja kyseisessä pankissa kävin sen tiimoilta asioimassa. Oli siellä tilillä kuulemma joku 100€ rahaa, mutta ei ne pankkitädit oikein osanneet sanoa miten saisin rahat sieltä pois tai tilin lopetettua kun ei ollut mitään papereita koko tilistä esittää. Ikinä en ole edes tiliotetta saanut, mutta siellä se tili kuulemma on. Edes tilinumeroa en tiedä
Parasta laittaa ylimääräiset rahat omaan kassakaappiin kotia hyvään piiloon eikä kerro kellekkään.