Taas odotan palkka päivää kuin kuuta nousevaa ja stressaan laskupinoa. Tilillä 20€ ja laskujen jälkeen ei jää säästöön mitään. Muilla näin?
Haluaisin kovasti säästää rahaa mutta en vaan pysty. Ainakaan nyt toistaiseksi. Teen kyllä kahta työtä ja yritän otttaa aina ylimääräisiä vuoroja kun mahdollista.
Tuli vakavan masennuksen aikana otettua velkaa, joita nyt maksellaan pois nöyränä.
1850€ menee taas suoraan palkasta laskujen, vuokran yms maksuun. Elämiseen jää se noin 400€.
Ylimääräistä työtä kun tekee niin pärjäilee sitten paremmin ja saa nopeammin lyhennettyä pois lainoja.
Kohta täytyy nostaa veroprosenttiakin, huoh.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Ihan ystävällisesti kysyn, että mitä nämä mystiset laskut aina pakollisten menojen jälkeen ovat? Suoratoistopalvelut, kirjakerho, lehtitilaukset, joku maksullinen harrastus?
Ne on niitä pakollisia menoja. Vaihtelee kuukausittain. On kassan jäsenyyttä, lainojen lyhennyksiä, vakuutuksia, harrastusmaksuja, lapsen leirimaksuja, hoitopäivämaksua yms, vesilasku, sähkölaskua, puhelinlaskua. Poliklinikkamaksuja, lääkekuluja. Joskus voi olla sellaistakin, että on jotakin pitänyt ostaa laskulla ja voi tulla yllätyksenä, mutta asioiden hankkiminen laskulla maksaa ihan saman verran, kuin kaupassa. Raha ja tavara liikkuu vaan eri aikaan. Ai niin, autoon liittyvät maksut ja korjaukset ja katsastukset. Asunnon huolto. Kokemus on osoittanut, että aina on jotain.
Työtön mies kirjoitti:
Minulla on tänään palkka päivä. Myyn kalaa 12 kg ahven filettä. Saan niistä 220 euroa. Kulut 24 euroa bensaan joten voittoa 196 euroa. Ostan vakuumipusseja vielä 100 kpl ja niihin menee 20 euroa joten jää 176 euroa. Työttömyysraha tulee viikon päästä. Kyllä on hienoa. Työttömyysrahasta jää laskujen jälkeen 400 euroa.
Maksatko veroa tuosta kalanmyynnistä?
Ei ole ongelmaa sillä osaan suunnitella menoni tulojeni mukaan.
Sinähän voit käydä sossussa pyytämässä lisää rahaa, kun et pysty maksamaan edes omia laskujasi.
Vierailija kirjoitti:
Työtön mies kirjoitti:
Minulla on tänään palkka päivä. Myyn kalaa 12 kg ahven filettä. Saan niistä 220 euroa. Kulut 24 euroa bensaan joten voittoa 196 euroa. Ostan vakuumipusseja vielä 100 kpl ja niihin menee 20 euroa joten jää 176 euroa. Työttömyysraha tulee viikon päästä. Kyllä on hienoa. Työttömyysrahasta jää laskujen jälkeen 400 euroa.
Maksatko veroa tuosta kalanmyynnistä?
No eihän siitä tarvitse maksaa veroa. Sama poimia kaloja merestä kuin mustikoita mättäistä.
Oksettavin sana minkä olen kuullut: rahapäivä
Toisaalta kuvaa hyvin Suomen sukellusta surkeuteen ja tulevaisuudettomuuteen.
Niin minäkin luulin ettei olisi mahdollista säästää.
Olin kotihoidontuella kotona tulot 290€-verot ja mies normi duunari 2000€ bruttotuloilla. Tuossa tilanteessa aloitin säästämisen.
Ihan pienillä summilla aloin tekemään puskuria. Mietin, että euro viikossa olisi jo 52€ vuodessa, sillä maksaisi tarvittaessa jo jotakin yllättävää menoa. Nostin tavoitetta vähitellen. Laitoin kympin rahastoon, sitten lisää.
No nyt olen töissä ja ihan kaupan kassana. Sijoituksia on joku 80.000€, puskuria 18.000€
Käteisenäkin on kotona joku pari tonnia.
Kun sitä puskuria oli, pystyi hyödyntämään tarjouksia ja kulut pieneni kuin itsestään. Raha tulee rahan luo.
Miksi et jyvitä säännöllisesti toistuvia laskuja koko vuodelle tasaisesti eli säästät etukäteen, kun tiedät, että jossain kuussa lasku on maksettava? Tällöin ei olisi hyviä ja huonoja kuukausia.