Mitä estolääkkeitä olette saaneet migreeniin?
Ja mielellään ihan viime vuosina. Minulla on nyt vuosia ollut beetasalpaajat, nyt metoprolor. Kuitenkin kun on jo valmiiksi ollut alhainen verenpaine, niin mielestäni nuo ei niin hyvät ole. Eikä oikein enää edes auta. Mutta lääkäri ei oikein edes ehdota muuta, tuntui olevan vain että ei tässä oikein muuta voi. Lisäksi minulla on ollut unihäiriöitä suunnilleen yhtä pitkään ja vasta nyt olen lukenut että beetasalpaajat voi aiheuttaa niitä.
Kommentit (41)
Amitriptylin, se on väsyttävä eli hyvä kun ottaa illalla niin tulee myös uni.
Triptyl, Klotriptyl, Candesartan, Norgesic, Sirdalud, Rivatril.
Ainoastaan tuo viimeinen toimi, mutta liikaa sivuvaikutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Amitriptylin, se on väsyttävä eli hyvä kun ottaa illalla niin tulee myös uni.
Tuli uni kyllä, mutta sen kanssa huimasi niin paljon, että hyvä, että pystyssä pysyi. En ole ap mutta samasta vaivasta kärsivä. Ja sillä myös päivät menivät horroksessa, vasta illalla ennen nukkumaanmenoa helpotti.
Mulla oli alkuun betasalpaajat, auttoi migreeniin, mutta muuten oli kauhea olo liikkuessa.
Sen jälkeen Candesartan, toiminut hyvin vuosikaudet, en edes muista koska mulla on ollut migreeni ennen tätä viikkoa. Ison leikkauksen jälkeen verenpaineiden kanssa ollut ongelmia, 90/70 ei tunnu olevan riittävän korkea. Lääkäri poisti Candesartanit käytöstä antamatta mitään tilalle, nyt on päivittäin migreeni. Koita tässä nyt sitten liikkua toipumisen kannalta riittävästi, kun pää räjähtää ja silmissä säkenöi puolet päivästä. Särkylääkkeetkin on enempi vähempi pannassa muun lääkityksen takia.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen perehtymään migreenin juurisyihin. Eli suuntaamaan kohti luontaisterveyssektoria.
Kyllä näin on osin, tosin harvemmin pelkillä lisäravinteilla ratkaisee tätä ongelmaa, jos on kunnon "muistinmenetys/kaikki pimenee" -tyylisestä migreenistä kyse, mutta esim. funktionaalinen lääkäri osaisi paremmin auttaa tähän ongelmaan kuin yleislääkäri, joka määrää jonkin asian seuraukseen lääkettä toisen perään miettimättä syytä taustalla. "Kokeillaan tätä lääkettä. Ei toimi. Seuraava perään. Ei sekään auta. Ja sitten taas seuraava"... Luontaistuotteilla voi saada apua tai lievennystä, jos tietää, mikä sen migreenin laukaisee, esim. valo, sää, hormonikierto... Jos se laukaiseva syy ei ole tiedossa, ei siihen kannata kokeilla kaikkia migreeniin markkinoituja luontaistuotteitakaan tuosta vain (etkä sitä nyt ehdottanutkaan, mutta syytä tietämättä ei voi arvata oikein kaikkia lisäravinteitakaan).
Vierailija kirjoitti:
Triptyl, Klotriptyl, Candesartan, Norgesic, Sirdalud, Rivatril.
Ainoastaan tuo viimeinen toimi, mutta liikaa sivuvaikutuksia.
Cialin on hyvä myös
Candesartan on käytössä päivittäin. Ilman sitä migreeni on kaksi kertaa viikossa (joskus yksi kohtaus kesti 3-4 päivää). Ongelma tuossa lääkkeessä on se, että laskee verenpainetta välillä liikaa. Mutta syön välillä lakritsia niin ei verenpaine laske niin pahasti. Candesartan on pelastanut sekä perhe-elämäni että työelämäni.
Nyt on käytössä Triptyl. Sillä aikanaan aloitettiin ja 5 kk päästä lopetin sen sivuvaikutusten vuoksi (uneliaisuus pitkälle seuraavaan päivään). Sen jälkeen muutuin muutamissa viikoissa superherkäksi kaikille valoille, joten jouduin lopettamaan tietokoneen käytön ja mm. ulkona liikkumisen (autojen ajovalot).
Kävin läpi kaikki muut, mutta niillä oli hengenvaarallisia sivuvaikutuksia:
- Noritren aiheutti pahan unettomuuden (sain vain noin 3 h unta per vuorokausi)
- Emconcor (joka on beetasalpaaja) aiheutti rytmihäiriöitä, jotka vievät helposti tajun
- Candesartan rasitti sydäntä niin pahasti, että sen käyttö oli pakko lopettaa viiden päivän jälkeen. Lievä rintakipu jatkui sen jälkeen vielä noin kuukauden verran.
- Lamictal on epilepsialääke, mutta neurologi sanoi sen saattavan auttaa myös auralliseen migreeniin (jota minulla ei kuitenkaan ole). Sekin aiheutti rytmihäiriöitä: kevyessä rasituksessa syke yhtäkkiä nopeutui, sydän alkoi lyödä tuplanopeudella ja se jatkui minuuttikaupalla. Siitäkin toipuminen vei monta päivää.
Tuon jälkeen neurologi sanoi, ettei uusia lääkekokeiluja ennenkuin sydän on tutkittu. No, sain aika pian vuorokaudeksi läpyskät rintakehään ja laitteen mittaamaan sydämen toimintaa. Oli sekä kammio- että eteislisälyöntejä, mutta ne eivät kardiologin mukaan "sinänsä vaadi lääkehoitoa" - mikä ei ollut se, mitä kysyttiin. Halusin siis tietää, voinko käyttää jotakin muuta migreeninestolääkettä.
Tuon jälkeen otin yhteyttä neurologian poliin ja sieltä kerrottiin, etten ole enää heidän asiakkaansa. Leukani putosi. Siis olin tehnyt juuri sen, mitä neurologi oli käskenyt ja sitä tutkimusta odotellessa minut oli potkaistu pois koko neurologian polilta.
No, tein niinkuin käskettiin ja lähdin hakemaan uutta lähetettä sinne "oman terveysaseman kautta", mitä neurologian polin henkilö oli jankuttanut puhelimessa. Oma terveysasema kertoi, etteivät he voi tehdä lähetettä, koska heidän järjestelmässään näkyy, että olen edelleen neurologian polin asiakas.
Eli kumpikin taho osoittaa toista eikä kumpikaan suostu hoitamaan. Yritän olla kiukustumatta, koska se vain laukaisisi migreenikohtauksen. Palasin käyttämään Triptyliä, koska en tuossa vaiheessa edelleekään pystynyt käyttämään tietokonetta enkä liikkumaan kodin ulkopuolella, ja myös lukeminen (kolme riviä tekstiä) laukaisi migreenikohtauksen, samoin lämpö, fyysinen rasitus ja nauraminen ja itkeminen ja suuttuminen ja...
Triptyliä voi kirjoittaa yleislääkärikin, joten siksi käytän nyt sitä. Yritän edelleen päästä neurologian polin asiakkaaksi uudelleen, mutta tie näyttää olevan pystyssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Candesartan kuulemma on yksi parhaimmista estolääkkeistä nykyään, jota kokeillaan ennen biologisia lääkkeitä.
Googlasin tuon ja ilmeisesti tuokin laskee verenpainetta ja se on muutenkin jo matala minulla. Siinä 95/65, pahimmillaan 85/55.
Ap
Minulla on Candesartan ollut käytössä nyt pari vuotta ilman ongelmia, vaikka verenpaineet helposti mainitsemissasi lukemissa.
Minulla tämä on pääosin hormonaalista, kuukautisten aikaan on pahimmillaan. Mutta kohtauksia tulee muutenkin, niitä aiheuttaa ainakin kirkkaat valot, tietyt alkoholit (en kyllä juo juurikaan) ja huonosti nukuttu yö.
Triptyl on ollut ja on sitä edelleen. En vaan voi käyttää päivittäin, sivuvaikutukset on niin pahat. Olen koko päivän tokkurassa ja mielialaan vaikuttaa ikävästi. Jos siis otan useita päiviä. Mutta joskus jos yhtenä iltana ottaa, niin ok, että saa nukuttua.
Nuo biologiset lääkkeet ei taida nyt tulla kysymykseen, kun ei vaan opiskelijana ole varaa. Koulun lääkärillä kävin viimeksi ja sieltä ei juuri apuja tullut. Neurologilla olen joskus käynyt, mutta siitä on jo vuosia.
Ap
Onko kukaan vielä saanut kokeiluun Vyepti(n)?
Kokemuksia tiedustelisin :)
Vierailija kirjoitti:
Sumatriptan, auttaa tosi hyvin eikä mitään sivuoireita.
Kohtauslääke
Triptyliä tarjottiin, mutta en ottanut, koska minulla on migreeniä sen verran harvoin, etten halua syödä siksi jatkuvasti lääkkeitä. Lääkäri olisi väkisin halunnut minut estolääkitykselle.
Botoksi piikkinä niskan ja ohimon alueelle terveyskeskuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Botoksi piikkinä niskan ja ohimon alueelle terveyskeskuksessa.
Mun mies sai myös yhden botox-piikin niskaan ja päänsäryt loppuivat siihen eivätkä ole palanneet vuosiin. Ei ollut kyllä 100% varmuutta oliko migreeni kipujen taustalla, mutta toistuvaa sängyn pohjalle vetävää päänsärkyä, jonka vuoksi joutui keskeyttämään opinnot muutamaksi vuodeksi.
Ihan suolavesi auttaa suurimpaan osaan kehon ongelmista. Nestehukka ei lähde lääkkeillä
Amitriptyyli oli. Se on myös jonkin verran lihaksia rentouttava (mulla ihan hirveitä lihasjumeja) ja joillakin auttaa myös nukkumisvaikeuksiin.
Tietenkin lääkkeissä pitää huomioida myös muu lääkitys. Monilla migreeninestolääkkeillä on mahdollisia yhteysvaikutuksia muiden lääkkeiden kanssa. Tai sitten muuten on esim terveydentilan vuoksi rajoituksia lääkkeiden suhteen.
Mikä sinulla aiheuttaa migreeniä, onko sitä syytä hoidettu tai yritetty löytää? Omaan migreeniin Propral oli paras, mutta olen myöskin alhaisesta verenpaineesta kärsivä, ei siksi sopinut, tosin piti kyllä migreenin poissa pitkään, mutta huimasi koko ajan. Nyt ihan ikänäkötarkistuksella ja uusilla kaksiteholaseilla (aiemmin yksiteho) pärjään ilman sitäkin, unilääkkeeksi sain viime vuonna myös Doxepinin (Triptyl pahensi jo ennestään matalaa verenpainetta, mutta tuo Doxepin auttaa myös migreeniin, ja minulle sopinut paremmin). Minipilleri menee vielä, Slinda, näköhäiriöt ja aurat jäivät pois siihen vaihtaessani e-pilleristä, mutta migreeniä oli silläkin kerran kuussa ennen Doxepinia.
Pyydä Doxepinia unettomuuteen pienenä annoksena kokeiluun, yritä myös keksiä, mikä sinulla laukaisee sen migreenin.