Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kaikki nykyään vaan pahoittelee, kukaan ei pyydä anteeksi

Vierailija
23.05.2023 |

En voi sitää tätä, ehkä rasauttelee enemmän mitä pitäisi. Oletteko huomanneet saman, ihmiset eivät pyydä enää anteeksi, ainoastaan pahoittelevat. "pahoittelut, tein väärin" Kuulostaa itselle todella teennäiseltä eikä yhtään aidolta anteeksipyynnöltä. Ollaan ikään kuin pahoillaan tapahtuneesta, ottamatta vastuuta. Anteeksi on oikeasti vaikea sana, ja arvostan heitä jotka sitä osaavat käyttää laimean pahoittelun sijasta

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelen jos en ole kovin pahoillani. Sanon anteeksi kun kadun oikeasti.

Vierailija
2/25 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset tivaavat anteeksipyyntöä taholta, joka ei ole vastuussa heidän pahasta mielestään.

Ole iloinen jos saat edes pahoittelut. Kun heitä ei oikeasti kiinnosta niin sanovat "olen pahoillani, että sinusta tuntuu siltä", joka käytännössä tarkoittaa samaa kuin "olen pahoillani, että joudun kuuntelemaan kitinääsi".

Anteeksi on tosiaan vaikea sana ja siksi sitä ei ylikäytetä jokaisen peppukipeän lepyttelemiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset tivaavat anteeksipyyntöä taholta, joka ei ole vastuussa heidän pahasta mielestään.

Ole iloinen jos saat edes pahoittelut. Kun heitä ei oikeasti kiinnosta niin sanovat "olen pahoillani, että sinusta tuntuu siltä", joka käytännössä tarkoittaa samaa kuin "olen pahoillani, että joudun kuuntelemaan kitinääsi".

Anteeksi on tosiaan vaikea sana ja siksi sitä ei ylikäytetä jokaisen peppukipeän lepyttelemiseksi.

Olisin ehkä muuten kanssasi samaa mieltä, mutta minusta tuntuu, että nykyinen kulttuuri on jollain tavalla epäkohtelias tai jopa töykeyteen kannustava. Ihan kuin olisi muodikasta olla jotenkin paha suustansa. Ihmiset möläyttelevät ihan mitä sattuu toisille ja tavalliset kohteliaat anteeksipyynnöt ja pahoittelut ovat tosiaan vähän harvinaisempia tänä päivänä. Ylipäänsä ihmetyttää tämänhetkinen kulttuuri missä on ihan ok kiroilla tilanteessa kuin tilanteessa, puhua toistensa päälle ja muutenkin mennä jollakin minäminä-asenteella.

Vierailija
4/25 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä, kunhan jotenkin tunnustaa virheensä.

Vierailija
5/25 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin ehkä muuten kanssasi samaa mieltä, mutta minusta tuntuu, että nykyinen kulttuuri on jollain tavalla epäkohtelias tai jopa töykeyteen kannustava. Ihan kuin olisi muodikasta olla jotenkin paha suustansa. Ihmiset möläyttelevät ihan mitä sattuu toisille ja tavalliset kohteliaat anteeksipyynnöt ja pahoittelut ovat tosiaan vähän harvinaisempia tänä päivänä. Ylipäänsä ihmetyttää tämänhetkinen kulttuuri missä on ihan ok kiroilla tilanteessa kuin tilanteessa, puhua toistensa päälle ja muutenkin mennä jollakin minäminä-asenteella.

Maalaat tosi lavealla pensselillä.

Ei esimerkiksi jonkun asiakaspalvelijan tarvitse pyytää anteeksi, jos hänen edustamansa firma on mokannut, mutta pahoitella pitää. Jos hän itse on toiminut ikävästi niin pitää pyytää anteeksi.

Mutta nämä poliitikkojen anteeksipyynnöt ovat sellaisia kuten sanojansakin.

Vierailija
6/25 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä en anteeksi pyydä saati pahoittele miksi pitäisi?.

Vierailija
7/25 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä on kristofobia. Pelkäävät kaikkea,  mikä viittaa vähänkin kristinuskoon.

Vierailija
8/25 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytöstavat on muutenkin hukassa. Puhumattakaan siitä mitä ihmiset oikeasti ajattelevat, vaikka olisivat kohteliaita.

Kaikki on yhtä suurta kilpailua, valhetta ja manipulointia.  Ei tätä jaksa.

Vierailija
9/25 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama särähtää kyllä korvaan. Pahoittelen yleensä vain asioita, joille en voi mitään. Anteeksi pyydetään silloin, kun omasta toiminnasta on syytäkin kantaa vastuu.

Vierailija
10/25 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa pelleilyä, josta joku on loukkaantunut, voi pahoitella ja nimenomaan siksi, että se pahoitteleminen sisältää viestin, että sinähän se tässä loukkaannuit. 

Olen pahoillani jos koit tämän epämukavaksi tilanteeksi.

Sen sijaan jos pyytää anteeksi, tarkoittaa se sitä, että sanoo, että on tehnyt väärin.

Pahoittelu ei väärintekemisen myöntämistä sisällä.

Vierailija
11/25 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä pointteja. En tarkoita asioita, missä otetaan vastuu toisten negatiivisista tunteista ja ns paineen alla pitäisi pyytää anteeksi. Ei näin. Tarkoitan tavallisia tilanteita missä itse tehnyt väärin tms työjuttuja mitä mokannut tai ei ole hoitanut ajoissa. Anteeksi, että olen myöhässä, pyydämme anteeksi, lähettämämme tuote oli viallinen, vahingossa kaupungilla toista tönäistäessä ei sanota anteeksi - silloin klassinen oho! 

Ja siis en tosiaa tarkoita mitään gaslighting tilannetta, missä toinen VAATII anteeksipyyntöä omaan negatiiviseen reaktioonsa perustuen. 

Vierailija
12/25 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelut AP

Vierailija
13/25 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaa pelleilyä, josta joku on loukkaantunut, voi pahoitella ja nimenomaan siksi, että se pahoitteleminen sisältää viestin, että sinähän se tässä loukkaannuit. 

Olen pahoillani jos koit tämän epämukavaksi tilanteeksi.

Sen sijaan jos pyytää anteeksi, tarkoittaa se sitä, että sanoo, että on tehnyt väärin.

Pahoittelu ei väärintekemisen myöntämistä sisällä.

Olet asian ytimessä, väärintekemisen myöntäminen on entistä hankalampaa. Vaikuttaakohan some ja ns kyttäämiskultuuri asiaan.. kun kaikki on esillä, pitää itseään suojella entistä enemmän. Anteeksi antaa liikaa itsestä, kun taas pahoittelu pysyy pinnallisen etäisenä

Vierailija
14/25 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytöstavat on muutenkin hukassa. Puhumattakaan siitä mitä ihmiset oikeasti ajattelevat, vaikka olisivat kohteliaita.

Jep. Pahoittelu tuntuu todella manipuloivalta. Jos pointtina on viestittää että ei koe olevansa syyllistynyt mihinkään väärään, miksi pitää sitten edes pahoitella. Tavallisetkin ihmiset puhuvat kuin botti-asiakaspalvelija toisilleen. 

Vierailija
15/25 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pyydä anteeksi, jos en ole millään tavoin syypää asiaan. Voin pahoitella ikävää tilannetta, ja voin esim. asiakastyössä pyrkiä auttamaan sen selvittämisessä. Voin myös viedä palautetta eteenpäin. Syytöksien suoltaminen ei saa minua "myöntämään virhettä", jota en ole tehnyt.

Vierailija
16/25 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Pahoittelu tuntuu todella manipuloivalta. Jos pointtina on viestittää että ei koe olevansa syyllistynyt mihinkään väärään, miksi pitää sitten edes pahoitella. Tavallisetkin ihmiset puhuvat kuin botti-asiakaspalvelija toisilleen. 

Jos ystävä kertoo läheisensä menehtyneen tai on juuri saanut syöpädiagnoosin, pahoitteletko? Pahoittelu viestittää, että olet pahoillasi ja tunnet myötätuntoa toisen puolesta. Tämä on osa sosiaalista kanssakäymistä ja viestii inhimillistä ymmärrystä.

Vierailija
17/25 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pyydä anteeksi, jos en ole millään tavoin syypää asiaan. Voin pahoitella ikävää tilannetta, ja voin esim. asiakastyössä pyrkiä auttamaan sen selvittämisessä. Voin myös viedä palautetta eteenpäin. Syytöksien suoltaminen ei saa minua "myöntämään virhettä", jota en ole tehnyt.

Kiinnostaa asiakaspalveluammattilaisilta kuulla, miten yritykset, jolle he työskentelevät ovat ohjeistaneet pahoittelun ja anteeksipyynnön.

Kohtuu usein erilaisissa asiakaspalvelutilanteissa aiakkaana olevana, koen paljon luotettavampana ja positiivisena kun asiakaspalvelija voi pyytää anteeksi firman puolesta - ei siis mitenkään implikoiden että olisi itse vastuussa henkilökohtaisesti. Yleinen pahottelu jättää huonomman maun. 

Vierailija
18/25 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ystävä kertoo läheisensä menehtyneen tai on juuri saanut syöpädiagnoosin, pahoitteletko? Pahoittelu viestittää, että olet pahoillasi ja tunnet myötätuntoa toisen puolesta. Tämä on osa sosiaalista kanssakäymistä ja viestii inhimillistä ymmärrystä.

En pahoittele ainakaan itse, itken mukana ja olen tukena. Mutta sanat olen pahoillani kuulostaa omaan korvaan liikaan englannista tilanteeseen sopivan "i´m sorry" fraasin käyttämistä. Englanniksi se kuulostaa myötäelävämmältä, suomeksi ei ihan toimi samalla tavalla.

Vierailija
19/25 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko ap joku virka paska jota kaikkien muiden pitäisi niiata ja pokata. siltä vaikuttaa. kaverin kummisetä palkkas -80 luvulla en voi olla väärässä muiden pitää pyytää anteeksi.

Vierailija
20/25 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelen jos syylliset löytyy itsestäni mutta myös siitä toisesta. Pyydän kyllä anteeksi jos virhe tai teko vaatii sen eli on vain minun syytäni tai virheeni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan viisi