Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tabu: työikäiset jäävät julkisella tutkimatta ja hoitamatta, koska iäkkäät täyttävät terveydenhuollon

Vierailija
23.05.2023 |

Olenko ainoa, josta tämä tuntuu epäreilulta? Työikäisessä väestössä on paljon ihmisiä, jotka eivät saa julkiselta puolelta tutkimuksia/hoitoa, koska iäkkäät potilaat kuormittavat terveydenhuoltoa. Monet hyvin iäkkäät (80+) saavat kalliitakin hoitoja, jotta elämää saataisiin vielä pidennettyä ja elämänlaatua kohennettua. Samaan aikaan joku puolta nuorempi jää ilman hoitoa, kun aikoja ei yksinkertaisesti ole. Työikäisellä menee pahimmillaan terveys ja työkyky, kun tutkimuksia ja hoitoa ei saa. Kyllä tulee kalliiksi yhteiskunnalle, kun työikäiset jäävät hoitamatta ja osa joutuu jäämään ennenaikaisesti eläkkeelle, kun sairauteen ei ole puututtu. Monissa tapauksissa työikäisille sanotaan, että työikäisen oireita ei kannata vielä tutkia/hoitaa, ennen kuin tilanne menee todella pahaksi. Vaikka siis varhaisilla tutkimuksilla/hoidoilla voitaisiin ennaltaehkäistä sairauksien pahenemista ja näin keventää pitkällä tähtäimellä koituvia kustannuksia.

Ehkä olen kylmä, mutta minusta pitäisi ajatella työikäisten terveyttä enemmän. Ne 80+ ikäiset ovat saaneet jo elää pitkän elämän, mutta työikäisellä elämää pitäisi olla vielä vuosikymmeniä edessä.

Kommentit (131)

Vierailija
21/131 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki työikäiset eivät ole töissä. Heissä on paljon töitä vieroksuvia, jotka ovat eläneet ehkä koko ikänsä kelan rahoilla. Miksi tällaisilla pitäisi olla etuoikeuksia? Työvoimavajetta korjaamaan heistä ei ole.

Sitten on aika paljon kaltaisiani ihmisiä, jotka ovat olleet töissä heti valmistumisestaan lähtien ja nyt on työkyky uhattuna sairauden vuoksi. Sairauteen kannattaisi puuttua järeästi jo nyt, jotta jaksaisin työelämässä mahdollisimman pitkään. Ei tule halvaksi yhteiskunnalle, jos jäisin vaikka nelikymppisenä eläkkeelle siksi, että ei ole viitsitty hoitaa.

Sitten on meitä kun on pitkään ollut työkyvyttömyyseläkkeellä ja on sen verran toipuneet että voisi yrittää takaisin työelämään, mutta eläkkeen aikana on tullut liitännäissairauksia jotka pitäisi saada siedettävään tasapainoon että kykenisi edes osittain töihin. Tätä ei tueta mitenkään, koska terveydenhoito loppui eläkepäätökseen.

Vierailija
22/131 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätähän ei saisi ääneen sanoa, mutta sama ketuttaa kuin aloittajaakin. Olen sairastunut vaikeaan harvinaissairauteen ja ainoa hoitovaihtoehto on Husissa. Jonoja riittää, käynnit ovat pikaisia ja kunnon kontaktia hoitavaan lääkäriin ei ole. Suurin osa tähän sairauteen sairastuneista on huomattavasti minua vanhempia, olen vasta 32 vuotta. Surettaa ja ärsyttää, kun minulla pitäisi olla työuraa vielä 35 vuotta edessä ja tämän paremmin ei tilannettani voida hoitaa, kun jonot ovat tukossa eläkeikäisistä potilaista.

Mitä sinä sillä "kunnon kontaktilla" teet? Hae lohduttavia sanoja jostain muualta kuin terveydenhoidosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/131 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläisille kuntosalipakko, valtio kustantaa. Tulisi mojovat säästöt, kun vuoden kuntosalikortti maksaa todella paljon vähemmän kuin jatkuva lääkärissä ramppaaminen.

Vierailija
24/131 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen varmaan hirveä, mutta minusta mahdollisimman pitkä elinaika ei ole mikään tavoiteltava asia. Sen sijaan kannattaisin sitä, että nuorille ja työikäisille taattaisiin terveyttä niin, että työkyky säilyisi mahdollisimman pitkään.

Elämän tarkoitus on elää. Työurat tulee siinä sivussa, eivätkä ole elämän päätarkoitus. 

Poliitikkoja ja virkamiehiäkö varten nuo työurat? Että heillä olisi veroauroja joita jakaa itselleen ja sidosryhmilleen?

Vierailija
25/131 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensiksi hoidetaan ne joista tulee veronmaksajia, ei niitä joiden seuraava etappi on hauta.

Vierailija
26/131 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On laskettu että työikäisillä on työterveyshuolto, mutta sehän ei kata kaikkia, esim. meitä freelancereita. On myös laskettu että työikäisillä on varaa käyttää yksityislääkäreitä. Sekään ei pidä täysin paikkaansa. Oletteko siis sitä mieltä että yli 80-vuotiaat äitinne ja isänne joutavat kuolla pois? Hekin maksavat eläkkeestään veroja. Tosin olen sitä mieltä että yli 90-vuotiaille on turha tehdä lonkka- ja sydänleikkauksia ja antaa raskaita syöpähoitoja.

Mutta kyllä julkisessa terveydenhuollossa priorisointi on.

Palataanko asiaan kun te olette eläkeläisiä ja yli 80.

Jos elän 80-vuotiaaksi, niin silloin ei takuulla ole enää ikäisilleni julkista terveydenhuoltoa.

Hoitotaakka kevenee kylläkin merkittävästi tässä 30 vuoden aikana, kun suuret ikäluokat ovat siirtyneet ikiuneen.

Vierailija
27/131 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä!

Nimimerkillä kolmekymppinen reumaan sairastunut ja arvaa, onko sairaalan hoitojono täynnä ikäihmisiä!

Jos sinulla kerran on todettu reuma, niin miksi haluat mennä lääkäriin? Kokeilemaan uutta lääkettä? 

Miksi alapeukku? 

Odotin ja odotan vastausta, että mitä reumapotilas hakee terveydenhoitokontaktilla?

Vierailija
28/131 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä pahin ongelma on se miten kaikki julkiset palvelut kuten terveydenhuolto on tuhottu Suomessa ja kaikki rahat on viety meiltä Eurooppaan jo ennestään rikkaiden taskuihin, se vasta TABU on koska hallinto on saanut siitä välistä omat lahjuksensa...

Vierailija
29/131 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisille kuntosalipakko, valtio kustantaa. Tulisi mojovat säästöt, kun vuoden kuntosalikortti maksaa todella paljon vähemmän kuin jatkuva lääkärissä ramppaaminen.

Ja alkoholiin  voisi laittaa samanlaisen ikärajan kun on jo nyt, mutta niin että on myös yläikäraja. 

Samoin grillimakkarat pitäisi kieltää suomalaisilta kokonaan. 

Vierailija
30/131 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, en mä kyllä eläkeläisenä ole päässyt sen kummemmin julkiselle hoitoon!? Maaliskuusta saakka metsästänyt lekuriaikaa kun en jaksa notkua koko päivää päivystyksessä. Vielä en ole saanut ja nyt kesäkuun ajat jo menneet jollekin muulle....

Vierailija
31/131 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei helvetti mitä itkemistä kareneilta ja mies kareneilta. Minä ku en osaa muutako märistä näisä palstoilla yhyy. Mitäpä jos vaikka käyttäisitte aikanne ymmärtämään että sillon ku te paskoitte housuun ja söitte kiviä nii nää vanhukset teki töitä. Ja ei saatana mitä sitte ku te itkupillit ootta niitä 80 nii kyllä itketään ku minä en saa hoitoa. Ei luoja mitä jengiä pitäs sylkeä päälle😂

Vierailija
32/131 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, en mä kyllä eläkeläisenä ole päässyt sen kummemmin julkiselle hoitoon!? Maaliskuusta saakka metsästänyt lekuriaikaa kun en jaksa notkua koko päivää päivystyksessä. Vielä en ole saanut ja nyt kesäkuun ajat jo menneet jollekin muulle....

Ei tosiaankaan.

Vierailija
33/131 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reumapotilas voi hoitaa itseään kotona. Jumppaa ja sellaista.

Vierailija
34/131 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"– Alkuun nivelreuman hoito voi olla työlästä, koska kaikki lääkkeet eivät sovi kaikille ja laboratoriokokeita tehdään paljon. Hoitoa räätälöimällä lähes kaikki saadaan kuitenkin oireettomiksi. Toimintakyky säilyy, ja potilaat elävät tavallista elämää, dosentti Laura Pirilä TYKSistä sanoo."

Vierailija
35/131 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätähän ei saisi ääneen sanoa, mutta sama ketuttaa kuin aloittajaakin. Olen sairastunut vaikeaan harvinaissairauteen ja ainoa hoitovaihtoehto on Husissa. Jonoja riittää, käynnit ovat pikaisia ja kunnon kontaktia hoitavaan lääkäriin ei ole. Suurin osa tähän sairauteen sairastuneista on huomattavasti minua vanhempia, olen vasta 32 vuotta. Surettaa ja ärsyttää, kun minulla pitäisi olla työuraa vielä 35 vuotta edessä ja tämän paremmin ei tilannettani voida hoitaa, kun jonot ovat tukossa eläkeikäisistä potilaista.

Mitä sinä sillä "kunnon kontaktilla" teet? Hae lohduttavia sanoja jostain muualta kuin terveydenhoidosta.

Kunnon kontaktilla saataisiin tutkittua ja hoidettua sairaus mahdollisimman hyvin. Monella tavalla oireilevan sairauden kaikkiin oireisiin ei ehditä lyhyellä käynnillä puuttua.

Vierailija
36/131 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa harvinaisen mautonta, kylmää ja ilkeää tekstiä tässä ketjussa.

Vierailija
37/131 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"– Alkuun nivelreuman hoito voi olla työlästä, koska kaikki lääkkeet eivät sovi kaikille ja laboratoriokokeita tehdään paljon. Hoitoa räätälöimällä lähes kaikki saadaan kuitenkin oireettomiksi. Toimintakyky säilyy, ja potilaat elävät tavallista elämää, dosentti Laura Pirilä TYKSistä sanoo."

Tähän lisäisin myös sen, että kaikilla reuma ei ole mikään tasainen ja oireeton lääkehoidon alkamisen jälkeen. Osalla voi olla pahenemisvaiheita sairautensa kanssa.

Vierailija
38/131 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mä jouduin sydänoireiden takia päivystykseen ja mun olisi pitänyt odottaa kardiologin aikaa 6 kk tai enemmän. Tein valituksen ja pääsin aiemmin. Sieltähän löytyikin kaikenlaista ja määrättiin paljon lisäkokeita. Lisäkokeita tietty myös odotettiin kuukausia.. ymmärtäisin jos kysymys olisi jostakin muusta mutta sydämestä! Joku raja nyt näihin odotusaikoihin.

N26

Vierailija
39/131 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä alkaa keskustelussa käymään kapeaksi se joukko, jolle hoitoa oltaisiin valmiita tarjoamaan. Vain taloudellisesti tuottavat ansaitsevat elää, näinkö on markkinatalous meidät aivopessyt?

On perusteltua pohtia, kuinka kallista hoitoa tarjotaan, jos sillä ei missään tapauksessa lisätä merkittävästi elämisen arvoista elinikää. Sitä ennen kuitenkin pitäisi vahvasti kääntää painotus kaikkien sairauksien hoitamisesta ennaltaehkäisyyn - kaikenikäisillä. Tällä saataisiin parissakymmenessä vuodessa terveydenhuollon kustannukset murto-osaan, ja lisää terveitä työssäkäyviä.

Vaan kun se vaatisi tässä hetkessä merkittäviä lisäinvestointeja terveydenhuoltoon, niin kvartaalitaloudessa elävä oikeistohallitus tekee täysin päinvastoin: leikkaa lyhyen aikavälin kustannuksia ja lisää tulevia eksponentiaalisesti. Ja syyttää sitten vasemmistoa huonoista talouspäätöksistä.

Huomasittehan, että suuri osa Marinin hallituksen ottamasta lisävelasta  (jota kritisoitiin erittäin kovin sanakääntein) meni sosiaali- ja terveydenhuollon sekä koulutuksen kehittämiseen?

Vierailija
40/131 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveyshuolto ei kata nykyään juuri mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kaksi