Tabu: työikäiset jäävät julkisella tutkimatta ja hoitamatta, koska iäkkäät täyttävät terveydenhuollon
Olenko ainoa, josta tämä tuntuu epäreilulta? Työikäisessä väestössä on paljon ihmisiä, jotka eivät saa julkiselta puolelta tutkimuksia/hoitoa, koska iäkkäät potilaat kuormittavat terveydenhuoltoa. Monet hyvin iäkkäät (80+) saavat kalliitakin hoitoja, jotta elämää saataisiin vielä pidennettyä ja elämänlaatua kohennettua. Samaan aikaan joku puolta nuorempi jää ilman hoitoa, kun aikoja ei yksinkertaisesti ole. Työikäisellä menee pahimmillaan terveys ja työkyky, kun tutkimuksia ja hoitoa ei saa. Kyllä tulee kalliiksi yhteiskunnalle, kun työikäiset jäävät hoitamatta ja osa joutuu jäämään ennenaikaisesti eläkkeelle, kun sairauteen ei ole puututtu. Monissa tapauksissa työikäisille sanotaan, että työikäisen oireita ei kannata vielä tutkia/hoitaa, ennen kuin tilanne menee todella pahaksi. Vaikka siis varhaisilla tutkimuksilla/hoidoilla voitaisiin ennaltaehkäistä sairauksien pahenemista ja näin keventää pitkällä tähtäimellä koituvia kustannuksia.
Ehkä olen kylmä, mutta minusta pitäisi ajatella työikäisten terveyttä enemmän. Ne 80+ ikäiset ovat saaneet jo elää pitkän elämän, mutta työikäisellä elämää pitäisi olla vielä vuosikymmeniä edessä.
Kommentit (131)
Joo, olen itsekäs. Olen vaikeasti sairastunut 1 v lapsen äiti. Kummasti haluan, että minut hoidettaisiin parhaalla mahdollisella tavalla, jotta en joutuisi a) eläkkeelle näin nuorena b) masentuisi vaikeiden sairausoireiden takia c) kuolisi ennenaikaisesti. Lapseni oireilisi varmasti, jos menettäisi äitinsä nuorena.
Vierailija kirjoitti:
Äitini (alle 70 v) saa yliopistosairaalassa hyvää ja säännöllistä hoitoa autoimmuunisairauteensa. Järkeväähän tuo on, kun äitini on muuten terve ja virkeä eläkeläinen. Mutta olisiko tuollaista hoitoa järkevää antaa enää vaikka 20 vuoden päästä? En usko, että tulevaisuudessa hoidettaisiin samalla tavalla eläkeikäistä väestöä kuin nyt.
No onpas kiva! Minä olen 50v ja useampia autoimmuunisairauksia. Työkyvytön ollut vuosia.
Yhteen en saa terveyskeskuksesta edes lääkereseptiä, toista eivät osaa hoitaa eikä ole lupaa laittaa lähetettä asiantuntijalle.
Mutta onhan se kiva että toinen eläkkeellä pääsee oikein säännöllisesti yliopistosairaalaan hoitoon. Minä en saa eläkettä enkä töitä kun ei hoideta, joudun kitumaan minimituloilla.
Kommenttisi todisti juuri aloittajan väitteen todeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa että ihminen on yhteiskunnan orja 60 vuotta, raataa hulluna, maksaa veroja, kasvattaa lapsia, rakentaa yhteiskuntaa...
ja sitten kun on vanha on pelkkä turhake, tuhottava kuluerä, kirottava psk.
Vttu te ootte karseita, toivottavasti saatte itse kokea ton kaiken aikoinaan.
Jos sinä olet raatanut 60 vuotta niin sinullahan on varmasti hemmetin hyvät säästöt. Miksi et käy yksityisellä? Meillä nuorilla sairastuneilla ei ole ehtinyt omaisuutta kertyä eikä säästöjä. Ollaan kipeitä ja köyhiä, eikä meitä kukaan hoida työkykyisiksi vaikka saattaisi yhdellä lääkkeellä toipua. Ei ole aikoja lääkärille, sanovat. Säästöjen vuoksi ei oteta kokeita eikä tutkita. Mutta hyvätuloinen eläkeläinen saa kymmeniä tutkimuksia ja ilmaisia laitteita.
Tämä. Lisäksi ikäihmisillä on aikanaan ollut parempi terveydenhuolto kuin meillä nyt samassa iässä.
Ei ole ollut.
Työikäinen on aivan eri asia kun töissäkäyvä. Se 80 vuotias on luultavasti painanut hommia ainakin 45 vuotta elämästään ja maksanut siitä veroja (mm. sairasvakuutus kuuluu siihen) koko ajalta. Työikäinen ei välttämättä ole tehnyt sekuntiakaan töitä ja osa ei edes halua töihin.
Kyllä nyt liikaa maalitetaan yli 65 vuotiaita. Kadehditte eläkkeitä ja nyt terveydenhoitoakin. ÄLÄ KADEHDI SELLAISTA, MITÄ ET YMMÄRRÄ. Sinäkin vanhenet , kuka hoitosi sitten maksaa, mietippä sitä .
Pidän aloitusta vähän turhan kärjistettynä. Työikäiset ei mitenkään "jää hoitamatta", vaan potilaat hoidetaan kiireellisyysjärjestyksessä ikään katsomatta. Se toki on totta, että yleensä mikä tahansa vaiva on vanhuksella kiireellisempää hoitoa vaativa, mitä työikäisellä, ihmisarvo se kuitenkin on heilläkin eikä heidän henkeään voida vaarantaa sellaisen takia, jolla ei ole välitöntä hätää.
Mutta kyllä ne työikäisetkin menee jonon ohi, kun on oikeasti kiire. Minulla on tästä ihan tuore omakohtainen kokemus, kun loukkaannuin tapaturmassa vakavasti ja kirjaimellisesti kiilasin ohi jonollisen paareilla makaavia vanhuksia, jotka odottivat hoitoon pääsyä mutta oli selvää, että heillä ei ollut hengen hätää kun taas minun kohdallani ei ollut selvää, oliko vakavia sisäisiä vammoja. Ne tuskaiset rääkynät oli jotain hirveää kuunneltavaa, joten selvästi kipeitä oltiin sielläkin.
Kun puhutaan kiireettömästä sairaanhoidosta, kapasiteettia pitäisi tietysti lisätä että aikoja olisi enemmän tarjolla ihan kaikille, mutta siinä nyt on ne omat ongelmansa, josta kaikki lienee tuskaisen tietoisia. Ei sielläkään vanhukset ole mitenkään etusijalla, vaan "vievät" työikäisten aikoja vain siinä muodossa, että heitä nyt tosiaan on aika paljon siellä varaamassa niitä aikoja.
Kävin julkisella puolella pitkään jatkuneen flunssan vuoksi. 20 minuutissa lääkärin diagnoosi oli, että kaikki vaivat johtuvat ruokailutottumuksistani ja painostani. Lääkkeeksi diabeetikon ruokavalio, vaikka verensokerini, verenpaineeni ja kolesterolini ovat kaikki kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä alkaa keskustelussa käymään kapeaksi se joukko, jolle hoitoa oltaisiin valmiita tarjoamaan. Vain taloudellisesti tuottavat ansaitsevat elää, näinkö on markkinatalous meidät aivopessyt?
On perusteltua pohtia, kuinka kallista hoitoa tarjotaan, jos sillä ei missään tapauksessa lisätä merkittävästi elämisen arvoista elinikää. Sitä ennen kuitenkin pitäisi vahvasti kääntää painotus kaikkien sairauksien hoitamisesta ennaltaehkäisyyn - kaikenikäisillä. Tällä saataisiin parissakymmenessä vuodessa terveydenhuollon kustannukset murto-osaan, ja lisää terveitä työssäkäyviä.
Vaan kun se vaatisi tässä hetkessä merkittäviä lisäinvestointeja terveydenhuoltoon, niin kvartaalitaloudessa elävä oikeistohallitus tekee täysin päinvastoin: leikkaa lyhyen aikavälin kustannuksia ja lisää tulevia eksponentiaalisesti. Ja syyttää sitten vasemmistoa huonoista talouspäätöksistä.
Huomasittehan, että suuri osa Marinin hallituksen ottamasta lisävelasta (jota kritisoitiin erittäin kovin sanakääntein) meni sosiaali- ja terveydenhuollon sekä koulutuksen kehittämiseen?
Tämä! Eli ap: n ja useiden muiden mielestä terveydenhoitoa, lääkkeitä ja sairaanhoitoa ei saisi tarjota, kuin työssäkäyville, tuottaville yksilöille?
Selvä. Kannattaa sitten muistaa, että kun ko sääntöjä laaditaan, koskevat be myös itseä= kun itse on vanhus, työtön, tuottamaton, ei myöskään saa sitten terveyden- eikä sairaanhoitoa, kenenkään kohdalla ei tehdä poikkeusta.
Mites ditten vanhusten hoito järjestetään? Jos sairauksia ei hoideta, perussairaudet pahenevat, ja edessä on siirto järeämpään sairaalahoitoon. Ai niin, sitä ei anneta. Annetaanko vanhusten siis kuolla itsekseen omiin koteihinsa kärsien? Vai miten , ap, organisoit tämän?
Jos on koko elämänsä saanut olla töissä, voi vanhana hoidattaa itsensä yksityisellä. Rahaa pitäisi olla jo reippaasti kun eläkkeelle jää. Jos ei ole, katse peiliin.
Näinhän se menee, koska pitää olla selkeä diagnoosi ja riittävän vakavat oireet, että pääsee hoitoputkeen, eikä työikäisillä yleensä vielä ole.
AP kirjoitti:
Olenko ainoa, josta tämä tuntuu epäreilulta? Työikäisessä väestössä on paljon ihmisiä, jotka eivät saa julkiselta puolelta tutkimuksia/hoitoa, koska iäkkäät potilaat kuormittavat terveydenhuoltoa. Monet hyvin iäkkäät (80+) saavat kalliitakin hoitoja, jotta elämää saataisiin vielä pidennettyä ja elämänlaatua kohennettua. Samaan aikaan joku puolta nuorempi jää ilman hoitoa, kun aikoja ei yksinkertaisesti ole. Työikäisellä menee pahimmillaan terveys ja työkyky, kun tutkimuksia ja hoitoa ei saa. Kyllä tulee kalliiksi yhteiskunnalle, kun työikäiset jäävät hoitamatta ja osa joutuu jäämään ennenaikaisesti eläkkeelle, kun sairauteen ei ole puututtu. Monissa tapauksissa työikäisille sanotaan, että työikäisen oireita ei kannata vielä tutkia/hoitaa, ennen kuin tilanne menee todella pahaksi. Vaikka siis varhaisilla tutkimuksilla/hoidoilla voitaisiin ennaltaehkäistä sairauksien pahenemista ja näin keventää pitkällä tähtäimellä koituvia kustannuksia.
Ehkä olen kylmä, mutta minusta pitäisi ajatella työikäisten terveyttä enemmän. Ne 80+ ikäiset ovat saaneet jo elää pitkän elämän, mutta työikäisellä elämää pitäisi olla vielä vuosikymmeniä edessä.
Ehdotat siis että terveydenhoidossa otetaan käyttöön yläikäraja, jonka jälkeen hoitoa ei enää ole saatavilla? Aika julma ajattelutapa ja kaukana kaikista ihmisoikeustavoitteista. Minusta julkinen terveydenhoito pitää laittaa kuntoon ja kaikkien maassa laillisesti olevien tulee saada hoitoa. Rahaa on. Se vain pitää käyttää oikein.
Joskin on myös totta että lääkärit priorisoivat joka päivä sitä vieläkö ikääntyneelle annetaan hoitoa vai jätetäänkö hänet kuolemaan.
Työikäiset ovat työterveydenhoidon piirissä ja tulevat sieltä tarvittaessa lähetteellä ohituskaistaa pitkin suoraan sairaalaan. Tiedän tämän, koska olen toiminut näin itsekin, viimeksi kun umpisuoli poksahti. Eläkeläisillä tuota kaistaa ei ole vaan heidät patistetaan päivystyksestä kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletetaan, että työikäinen on työterveyshuollon piirissä eikä kuormittamassa ainakaan perusterveydenhuoltoa. No, kuvitelmathan saa olla vaikka kuinka ruusuisia päättäjien papereissa!
Työterveyshuolto ei hoida kaikkia sairauksia. Meillä on kattava työterveyshuolto ja silti erästäkin sairauttani on pakko hoidattaa julkisella.
Mutta saat kuitenkin työterveydestä lähetteen, jolla ohitat poliklinikan sisäänottona.tsin.
Vierailija kirjoitti:
OIen samaa mieltä kanssasi. Erityisen kipeää tekee, kun nuoret eivät saa hoitoa. Joku 80v on kuitenkin saanut jo elää pitkän elämän.
80-vuotiaan elämääkään ei saa silti vähätellä, ja pitäisikö katsoa elintapoja jos ja kun työikäiset on niin sairaita?
Se 80-vuotias voi esim. olla tärkeä tuki ja kantava voima monelle suvussaan, niille työikäisille ja työikäisten lapsille. Tosin ainakin meidän suvussa se 80-vuotias käy yksityisellä, ei tukota julkista terveydenhuoltoa.
Vierailija kirjoitti:
Eiväthän eläkeläiset pääse minnekään terveydenhoidon piiriin muuta kuin henkitoreissaan ambulanssilla tuotuna.
Naapureinani asuu monia eläkeläisiä. Käyvät jatkuvasti lääkärissä, kelataksilla, käy kotisairaanhoito ja muut palvelut. Sauvakävelyllä pari kertaa päivässä mutta silti joku käy kylvettämässä ja kotona hoitamassa kun eivät muka itse kykene. Itse olen työkyvytön, eläkeikään 20v enkä saa mitään hoitoa ja tutkimuksia. Ei käy kukaan siivoamassa ja kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä!
Nimimerkillä kolmekymppinen reumaan sairastunut ja arvaa, onko sairaalan hoitojono täynnä ikäihmisiä!
Mitä asialle voisi tehdä?
Kuka on rohkea, ja ehdottaa, että ikäihmiset tapetaan eikä heitä ollenkaan hoideta?
He ovat osaltaan tehneet kovaa työtä ja maksaneet veroja enemmän kuin joku nykyinen, vasta nelikymppisenä työmaailmaan mennyt, jonka koulutus on maksanut satoja tuhansia.
Työterveyshän (Helsingin kaupunki) ei edes hoida esim diabetestä vaan sanotaan että mene tk:seen. Olen saanut työterveydestä rokotukset ja jotkut todistukset jos flunssaa kestää enemmän kuin 5 päivää.
Ap, entäpä työttömät, vammaiset, kaiken ikäiset eläkeläiset, mielenvikaiset ja muuten työkyvyttömät? Ei heitäkään kannata hoitaa. Mutta miten huolehdimme heidän elintoimintojensa alasajosta kustannustehokkaasti?
Vierailija kirjoitti:
Ap, entäpä työttömät, vammaiset, kaiken ikäiset eläkeläiset, mielenvikaiset ja muuten työkyvyttömät? Ei heitäkään kannata hoitaa. Mutta miten huolehdimme heidän elintoimintojensa alasajosta kustannustehokkaasti?
Siihen löytyy halvat läkkeet, jotka fasistinen suomi voi ottaa käyttöön KD:n siunatessa toiminnan.
Kun tulin töihin kuntayhtymään 10 vuotta sitten, kuului työterveyteen jopa fyssarin palveluita. Nyt kuuluu enää mielenterveys- ja tuki- ja liikuntaelinsairaudet sekä työtapaturmat. Tuo mielenterveys, kuka sen vuoksi on käynyt.. antavat lähetteen psyk.polille ja siinä kaikki. Hullua, että nykyään kun olen hva:n työntekijä, niin työnantaja hoitaa omat työntekijät, paitsi että ei hoida.
Pakko kai työikäisten asioita olisi jonkun ajaa, muuten loppuu vanhemmilta hoitajat ja maksajat.
Eiväthän eläkeläiset pääse minnekään terveydenhoidon piiriin muuta kuin henkitoreissaan ambulanssilla tuotuna.