Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä saan tietää, ketkä ovat kuolinpesän osakkaita. (Eli olenko itse)

Vierailija
23.05.2023 |

Kyse vuosikymmeniä sitten muodostuneesta isoisäni kuolinpesästä. Äitini on muistisairas. Hän ei tiedä. Hän ainakin itse on.

Kuolinpesällä ei ole pankkitiliä, mutta sillä on vuokrattavana oleva hyvin pieni lämmin varasto. Siitä pesä maksaa verot tuloista tietysti.

Kysyin jo verovirastosta. Eivät tienneet.

Olen alkanut hoidella äitini asioita. Nyt tarttis tietää osakkaat. Mistä ne saa tietää.

Osakwkirjassa lukee vaan, että omistajana kuolinpesä. Tuotot menee äitini tilalle. Näin saa tehdä, vaikka osakkaita olisi muitakin.

Mistä saan selville osakkaat.

Kommentit (61)

Vierailija
61/61 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos hyvistä vinkeistä.

Mietin kuitenkin vielä sitä, että eikös perukirja ole luettelo vainajan omaisuuksista ja veloista.

Siis vaikka sen saisinkin, niin ei kai siitä selviä, kenelle rahat menivät ja millaisia kuolinpesiä muodostettiin.

Tai siis ainakaan se, että jos äitini olisi luovuttanut osan perinnöstä minulle suoraan siinä kuolinpesän perustamisvaiheessa?

Eli onko peunkirjasta edes hyötyä

Ap

Yht vaikuttaa siltä, että olet todella pihalla asioista. Kehottaisin sinua kääntymään asiantuntijan puoleen tätä asiaa selvittäessäsi, kun et tiedä etkä ole selvittänyt mitä tarkoittaa perukirja ja puhut aika erikoisia (ei kuolinpesiä muodosteta monikossa eikä edes perusteta, kyllä ne muodostuvat ihan automaattisesti). Jos kuolinpesä on jakamaton, niin kenellekään ei ole vielä mennyt yhtään mitään ja siinä perukirjassa kyllä kerrotaan pesän osakkaat.

Tuo, että nyt intät ja intät, ettet tarvitse listaa kuolinpesän osakkaista, kun tiedät ne jo, on vain osatotuus. Aika yleinen luulo, kunnes mennään sinne perunkirjoitukseen paikalle, ja siellä onkin mukana joku uppo-outo henkilö. On selvinnyt virkatodistuksesta, että vainajalla onkin ollut salattu lapsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla