Mistä saan tietää, ketkä ovat kuolinpesän osakkaita. (Eli olenko itse)
Kyse vuosikymmeniä sitten muodostuneesta isoisäni kuolinpesästä. Äitini on muistisairas. Hän ei tiedä. Hän ainakin itse on.
Kuolinpesällä ei ole pankkitiliä, mutta sillä on vuokrattavana oleva hyvin pieni lämmin varasto. Siitä pesä maksaa verot tuloista tietysti.
Kysyin jo verovirastosta. Eivät tienneet.
Olen alkanut hoidella äitini asioita. Nyt tarttis tietää osakkaat. Mistä ne saa tietää.
Osakwkirjassa lukee vaan, että omistajana kuolinpesä. Tuotot menee äitini tilalle. Näin saa tehdä, vaikka osakkaita olisi muitakin.
Mistä saan selville osakkaat.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Perunkirjassa on osakkaat perittävän kuolinhetkellä. Ei nykyiset osakkaat.
Osakkaita on tullut lisää luultavasti.
Kuolinpesät voivat olla todella hankalia selvitettäviä.
Onnea hommaan!
Minä odotan kauhulla sitä, että isäni kuolee. Joudun ikivanhan pesän osakkaaksi, missä suurin osa alkuperäisistä osakkaista on kuollut ja osa heidän lapsistaankin on kuollut, osallisia on todella paljon ja monia on levittäytynyt ympäri maailmaa. Pesän omaisuutena on vanha mummonmökki, mitä osa suvusta käyttää kesäpaikkana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnea hommaan!Minä odotan kauhulla sitä, että isäni kuolee. Joudun ikivanhan pesän osakkaaksi, missä suurin osa alkuperäisistä osakkaista on kuollut ja osa heidän lapsistaankin on kuollut, osallisia on todella paljon ja monia on levittäytynyt ympäri maailmaa. Pesän omaisuutena on vanha mummonmökki, mitä osa suvusta käyttää kesäpaikkana.
Sanopas kuule sille isällesi hänen eläessään että jakavat pesän. Mitään järkeä tommosia pikkuperintöjä makuuttaa.
Sinä et ole kuolinpesän osakas, niin kauan kuin äitisi elää. Mutta ilmeisesti olet äitisi edunvalvoja?
No tälleen sukututkijana sanoisin, että tilaat isoisästäsi eli kuolleesta virkatodistuksen, johon pyydät merkitsemään vanhemmat, lapset ja sisarukset ja puolison. Tämän saa yleensä seurakunnan aluekeskusrekisteristä, jos on kuulunut seurakuntaan tai väestörekisteristä.
Kuolinpesän jäseniä ovat tässä tilanteessa kuolinhetkellä yleensä puoliso ja vainajan lapset.
Jos lapsia ei ole, tilalle tulee omat vanhemmat, ja jos vanhemmat eivät ole elossa, sitten sisarus.
(Esim. meillä isoisäni kuoli 1962. Häneltä jäi kiinteistöjä, lauma lapsia, joista yksi kuoli lapsettomana ja hänet peri äiti (50 %) ja sisarukset (50 %), syystä että isoisä oli kuollut. Mummi kuoli 2010-luvulla, jonka jälkeen kuolinpesä jaettiin. Pesästä oli kuollut myös muita mummin lapsia (joilla oli jälkikasvua), joten kuolinpesään kuului sarja serkuksia ja pari elossa olevaa mummin lasta ja lisäksi asiassa oli myös maktan varrella tehty parit omaisuusjärjestelyt eli ennakkoperinnöt. Oli pakko ottaa juristi, koska homma oli sen verran mutkikas toimittaa. Lopputulemana saatiin kuitenkin kunkin kuolinpesäosuudet laskettua ja perustettiin kiinteistöyhtymä)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnea hommaan!Minä odotan kauhulla sitä, että isäni kuolee. Joudun ikivanhan pesän osakkaaksi, missä suurin osa alkuperäisistä osakkaista on kuollut ja osa heidän lapsistaankin on kuollut, osallisia on todella paljon ja monia on levittäytynyt ympäri maailmaa. Pesän omaisuutena on vanha mummonmökki, mitä osa suvusta käyttää kesäpaikkana.
Eihän tuossa nyt sitten juuri mitään menetä, jos vaikka luopuu perintöosuudestaan. Ne maailmalle levittäytyneet voisivat tehdä samoin., jos heitä ei vanha mummonmökki Suomessa kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa nyt sitten juuri mitään menetä, jos vaikka luopuu perintöosuudestaan. Ne maailmalle levittäytyneet voisivat tehdä samoin., jos heitä ei vanha mummonmökki Suomessa kiinnosta.
Myöhäistä se nyt on.
Jakoon vaan ja homma jatkuu kuten ennenkin.
Pitää tilata kuolleen henkilön todistukset alkaen 15 vuotta. Kirkosta ja väestörekisteristä. Itse jouduin tilaamaan kummatkin kun äitini oli kuulunut kirkkoon ja eronnut kirkosta.
Niissä näkyy kaikki lapset.
Sinä et ole kuolinpesän osakas ellei ole testamenttia.
Mun pojat oli osakkaita koska oli testamentti ja kummatkin sai 10 prosenttia mun äidin varoista.
Mummonmökin voi hyvin ottaa vastaan. Arvo niin pieni eli perintövero on myös hyvin pieni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuolinpesän osuuden voi myydä. Jos se on vanha melko arvoton mummonmökki, niin kannattaa aikanaan sen periessäsi tarjota sitä käyttäville sukulaisille haluaisiko joku heistä ostaa sinun osuutesi kuolinpesästä.
Kuka tahansa kuolinpesän osakas voi myös vaatia kuolinpesän jakamista. Jos aikanaan kukaan sukulaisistasi ei halua ostaa sitä sinulta, niin sinä voit pakottaa jakamaan sen pesän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos testamenttia ei ole ja äitisi on osakas, sinä et voi olla. Jos taas testamentti on sillä on voitu määrätä jotain sinulle. Saadaksesi tietää muut osakkaat, varmaan pitää olla yhteydessä digi- ja väestövirastoon sekä verovirastoon.
Olen kuitenki tuon ihan toisen ihmisen jälkeen jääneen kuolinpesän osakas, vaikka äitini oli kuolleen perillinen, en minä, ja testamenttia ei ollut. (Äitini setä) Tuo toinen kuolinpesä on siis vain 10 000 euroa pankissa.
Minkä toisen ihmisen? Siis äitisi sedän? Miten?
Ja isoisäsi kuolinpesän osakkaita ovat hänen perillisensä (tai heidän perillisensä) ja mahdolliset testamentin mukaiset osakkaat.
Ihan toinen asia:
Joo. Tää on ihan erillinen asia. Mutta kerron siis olevani myös toisen kuolinpesän osakas, vaikka en testamentin ja sukulaissuhteen myötä perinyt äitini setää. Ehkä äitini luopui aikoinaan osasta perintöä hyväkseni. En tiedä.Älkää minulta kysykö, mitä järkeä on ollut makuuttaa pankissa 10 000 euroa pitkän aikaa sen ihan toisen kuolinpesän tilillä. Itseänikin ärsyttää.
Tällä ei ole mitään merkitystä ongelmavaraston kanssa. Kerroin vaan, ettei sukuselvityksestä ole apua, kun selvittää kuolinpesän osakkaita.
Ap
Ihan paskatietoa annat. Et selkeesti osaa ja ymmärrä.
Perunkirjoituksissa on sukuselvitys ja mahdollinen testamentti.
Sukuselvityksessä näkyy kaikki lapset. Mikäli äitisi ottaa vastaan perinnön niin sinä et saa mitään.
Aivan sama muistaako vai ei.
J
Tämä on hyvä trolli.
Aloitetaan kevyesti ja lisätään vaikeutta pikkuhiljaa.
Valtaosa kommentoijista ei ymmärrä, ettei se vanha perunkirja kerro kuolinpesän osakkaita tänään.
Ap. voi olla ukkinsa kuolinpesän osakas vaikka äitinsä elääkin!
5/5
Eikö äidilläsi ole elossa enää ketään sukulaista joka saattaisi tietää asiasta ja kenties omata kaipaamasi asiakirjat.
Riippuu kenen kuolinpesästä on kysymys. Henkilön kuoltua hänen rintaperillisensä perivät jänet, jos sellaisia on. Lapset. Jos lapsi on kuollut välistä, sijaantulijoina ovat tämän kuolleen lapsen lapset.
Jos lapsi kuolee lapsettomana itse, perivät vanhemmat eli selkäperilliset. Jos vain toinen vanhempi elää enää lapsen kuollessa lapsettomana, perivät kuolleen lapsen sisarukset puolet, elossaoleva vanhempi puolet.
Loput perimisjutut lue perintökaaresta. Åuhut äidistäsi. Kuka suhteessa häneen siis kuoli kauan sitten? Se määrittää onko hän perillisenä siinä kuolipesässä. Vsi onko hän sen kuolleen leski jolla on eliniän hallintaoikeus, ja sinä sisaruksineen Jos heitä on, olette, olet perillinen?
Meidän isovanhempien kuolinpesän jossa talo on nykyään meidän serkkujen omistuksessa kun edellisen sukupolven viimeinen kuoli viime vuonna. Tapasimme hautajaisissa ja päivitimme nyky hetkeen omistajat, korjautamme isovanhempien hautakiven yhdessä. On hyvä olla sukulaisten kanssa tekemisissä kun on yhteistä omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
"Kuolinpesällä ei ole pankkitiliä, mutta sillä on vuokrattavana oleva hyvin pieni lämmin varasto. Siitä pesä maksaa verot tuloista tietysti"
Mistä tämän tiedät?
Ja mihin menee kuolinpesän tulot ja mistä menee maksut
Vierailija kirjoitti:
No kun äitisi on elossa, sinä et ole osakas. Osakkaita on rintaperilliset kun sellaisia on kerran olemassa eli sinun äiti ja mahdolliset sisarukset tai heidän lapsensa (jos sisarukset ovat kuolleet). Muita osakkaita ei kuolinpesällä tuossa teidän tilanteessa ole. sitten jos vainajalla ei ole omia lapsia, puolisoa, vanhempia tai sisaruksia elossa, tilanne voi olla kinkkisempi.
Joku on voinut myydä osuutensa kuolinpesään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos testamenttia ei ole ja äitisi on osakas, sinä et voi olla. Jos taas testamentti on sillä on voitu määrätä jotain sinulle. Saadaksesi tietää muut osakkaat, varmaan pitää olla yhteydessä digi- ja väestövirastoon sekä verovirastoon.
Olen kuitenki tuon ihan toisen ihmisen jälkeen jääneen kuolinpesän osakas, vaikka äitini oli kuolleen perillinen, en minä, ja testamenttia ei ollut. (Äitini setä) Tuo toinen kuolinpesä on siis vain 10 000 euroa pankissa.
Et ole, se on mahdotonta mikäli äitisi ei ole luopunut perinnöstään, jolloin se olisi siirtynyt sinulle. Te molemmat ette voi olla, kun väität ettei testamenttia ole.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellistä, että täällä ehdotellaan verovirastoa. Ei kuulu heille selvittää kuolinpesien osakkaita, vaan ainoastaan perintöveron kantaminen niiltä jo selvitetyiltä osakkailta.
Oikea osoite on digi- ja väestövirasto, sieltä (maksullinen) sukuselvitys. Kestää n. 1 kuukauden.
Lisäksi, isoisäsi on voinut testamentilla määrätä omaisuudestaan. Tähän tarvitset sen testamentin. Tyypillisesti, jos sellainen on, se on aikanaan tehdyn perunkirjoituksen liitteenä. Tähän tarvitset sen perukirjan.
Niin, ja sinä pidät ihmeellisenä, että ehdotetaan verovirastoa? Se kun on se paikka, minne perukirja on aikanaan toimitettu.
Osakkaita ovat isoisäsi elossa olevat lapset ja joskus laosistabon kuollut niin heidän lapsensa.
No jep. Tällöin ap on ihan yksin makuuttanut 10000€ kuolinpesässä 😅