Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä saan tietää, ketkä ovat kuolinpesän osakkaita. (Eli olenko itse)

Vierailija
23.05.2023 |

Kyse vuosikymmeniä sitten muodostuneesta isoisäni kuolinpesästä. Äitini on muistisairas. Hän ei tiedä. Hän ainakin itse on.

Kuolinpesällä ei ole pankkitiliä, mutta sillä on vuokrattavana oleva hyvin pieni lämmin varasto. Siitä pesä maksaa verot tuloista tietysti.

Kysyin jo verovirastosta. Eivät tienneet.

Olen alkanut hoidella äitini asioita. Nyt tarttis tietää osakkaat. Mistä ne saa tietää.

Osakwkirjassa lukee vaan, että omistajana kuolinpesä. Tuotot menee äitini tilalle. Näin saa tehdä, vaikka osakkaita olisi muitakin.

Mistä saan selville osakkaat.

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmittaa nämä äitini tekemät sekavat järjestelyt. Muisti meni nopeasti ja nyt ei voi kunnolla kysyä. (Hän stressaantuu, kun ei muista, kun kyselen)

Ap

Kai hänellä on edunvalvoja, joka voisi tuon selvittää? Hae hänelle edunvalvojaa. Se voit olla sinä, jos jo muutenkin hoidat hänen asioitaan. Edunvalvoja haetaan Digi- ja väestövirastosta.

Jos ei vielä kerrottu ja jos et ole törmännyt paperiin äitisi arkistoissa, niin perikunnan jäsen näkee omista verotiedoistaan (vero.fi) perukirjan, jossa on listattuna kaikki kuolinpesän osakkaat. 40 vuoden takaisten digitoinnista en tiedä ja siksi ota yhteyttä verovirastoon, ellei löydy netistä.

Otan osaa äitisi sairauden vuoksi ja siksi, että nää on hemmetin työläitä juttuja.

Vierailija
22/61 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos testamenttia ei ole ja äitisi on osakas, sinä et voi olla. Jos taas testamentti on sillä on voitu määrätä jotain sinulle. Saadaksesi tietää muut osakkaat, varmaan pitää olla yhteydessä digi- ja väestövirastoon sekä verovirastoon.

Olen kuitenki tuon ihan toisen ihmisen jälkeen jääneen kuolinpesän osakas, vaikka äitini oli kuolleen perillinen, en minä, ja testamenttia ei ollut. (Äitini setä) Tuo toinen kuolinpesä on siis vain 10 000 euroa pankissa.

Minkä toisen ihmisen? Siis äitisi sedän? Miten?

Ja isoisäsi kuolinpesän osakkaita ovat hänen perillisensä (tai heidän perillisensä) ja mahdolliset testamentin mukaiset osakkaat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellistä, että täällä ehdotellaan verovirastoa. Ei kuulu heille selvittää kuolinpesien osakkaita, vaan ainoastaan perintöveron kantaminen niiltä jo selvitetyiltä osakkailta.

Oikea osoite on digi- ja väestövirasto, sieltä (maksullinen) sukuselvitys. Kestää n. 1 kuukauden. 

https://dvv.fi/sukuselvitys

Lisäksi, isoisäsi on voinut testamentilla määrätä omaisuudestaan. Tähän tarvitset sen testamentin. Tyypillisesti, jos sellainen on, se on aikanaan tehdyn perunkirjoituksen liitteenä. Tähän tarvitset sen perukirjan. 

Mistä saan aikoinaan tehdyn perunkirjan ja testamentin. (Luulen, että testamenttia ei ole, mutten tiedä)

Sukuselvityksestä ei ole apua. Sukulaiset tiedän jo. Äitini on ainoa lapsi.

Vierailija
24/61 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kun äitisi on elossa, sinä et ole osakas. Osakkaita on rintaperilliset kun sellaisia on kerran olemassa eli sinun äiti ja mahdolliset sisarukset tai heidän lapsensa (jos sisarukset ovat kuolleet). Muita osakkaita ei kuolinpesällä tuossa teidän tilanteessa ole. sitten jos vainajalla ei ole omia lapsia, puolisoa, vanhempia tai sisaruksia elossa, tilanne voi olla kinkkisempi.

Mistä voit olla varma, ketä osakkaita on. Jos isoisä on tehnyt testamentin, jolloin joukossa voi olla ketä vain.

Oletko äitisi virallinen edunvalvoja? Jos äitisi papereista ei löydy perukirjaa tuosta pesästä, niin kyllä siitä pitäisi löytyä tieto jostain viranomaisilta.

Vuonna 1994 ja sen jälkeen laaditut perukirjat säilytetään Verohallinnossa pysyvästi.

Kaikki ennen vuotta 1994 laaditut perukirjat säilytetään käräjäoikeuksissa (vainajan viimeisen kotikunnan mukainen käräjäoikeus) tai maakunta-arkistossa, jonne käräjäoikeudet ovat ne mahdollisesti siirtäneet.  Ennen vuotta 1994 laadittuun perukirjaan kohdistuvat kopiopyynnöt  tulee ensisijaisesti kohdistaa  käräjäoikeudelle. Katso ohjeet asiointiin.

Ennen vuotta 1994 laadittujen perukirjojen säilytysaika Verohallinnossa on 30 vuotta. Esimerkiksi vuonna 2017 Verohallinnosta löytyy perukirjat vuosilta 1987-1994. Vuonna 2018 Verohallinnosta löytyy perukirjat vuodelta 1988 alkaen jne. Näitä vanhempia perukirjoja ei siis lainkaan löydy Verohallinnon arkistosta.  Ensisijaisesti pyydä siis kopiota kaikista ennen vuonna 1994 laadituista perukirjoista käräjäoikeudelta

Vierailija
25/61 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos testamenttia ei ole ja äitisi on osakas, sinä et voi olla. Jos taas testamentti on sillä on voitu määrätä jotain sinulle. Saadaksesi tietää muut osakkaat, varmaan pitää olla yhteydessä digi- ja väestövirastoon sekä verovirastoon.

Olen kuitenki tuon ihan toisen ihmisen jälkeen jääneen kuolinpesän osakas, vaikka äitini oli kuolleen perillinen, en minä, ja testamenttia ei ollut. (Äitini setä) Tuo toinen kuolinpesä on siis vain 10 000 euroa pankissa.

Noilla spekseillä sun ei missään tapauksessa kuuluisi olla.

Vierailija
26/61 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä toisen ihmisen? Siis äitisi sedän? Miten?

Ja isoisäsi kuolinpesän osakkaita ovat hänen perillisensä (tai heidän perillisensä) ja mahdolliset testamentin mukaiset osakkaat.

Ihan toinen asia:

Joo. Tää on ihan erillinen asia. Mutta kerron siis olevani myös toisen kuolinpesän osakas, vaikka en testamentin ja sukulaissuhteen myötä perinyt äitini setää. Ehkä äitini luopui aikoinaan osasta perintöä hyväkseni. En tiedä.

Älkää minulta kysykö, mitä järkeä on ollut makuuttaa pankissa 10 000 euroa pitkän aikaa sen ihan toisen kuolinpesän tilillä. Itseänikin ärsyttää.

Tällä ei ole mitään merkitystä ongelmavaraston kanssa. Kerroin vaan, ettei sukuselvityksestä ole apua, kun selvittää kuolinpesän osakkaita.

Ap

Vierailija
27/61 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellistä, että täällä ehdotellaan verovirastoa. Ei kuulu heille selvittää kuolinpesien osakkaita, vaan ainoastaan perintöveron kantaminen niiltä jo selvitetyiltä osakkailta.

Oikea osoite on digi- ja väestövirasto, sieltä (maksullinen) sukuselvitys. Kestää n. 1 kuukauden. 

Lisäksi, isoisäsi on voinut testamentilla määrätä omaisuudestaan. Tähän tarvitset sen testamentin. Tyypillisesti, jos sellainen on, se on aikanaan tehdyn perunkirjoituksen liitteenä. Tähän tarvitset sen perukirjan. 

Verovirastoon se perukirja toimitetaan joten he tietävät kyllä ketkä ovat kuolinpesän osakkaita (pitää lukea kaikkien osakkaiden nimi ja miten on kutsuttu sinne perukirjoitukseen).

Vierailija
28/61 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linkki vielä noihin perukirjan kopion tilausohjeisiin. Joudut tilaamaan lomakkeella, kun et ole itse pesän osakas.

Sivulta löytyy myös ohjeet, jos ne joutuu tilaamaan käräjäoikeudesta.

https://www.vero.fi/tietoa-verohallinnosta/yhteystiedot-ja-asiointi/lom…

Vierailija
29/61 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Linkki vielä noihin perukirjan kopion tilausohjeisiin. Joudut tilaamaan lomakkeella, kun et ole itse pesän osakas.

Sivulta löytyy myös ohjeet, jos ne joutuu tilaamaan käräjäoikeudesta.

Vierailija
30/61 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verovirastoon se perukirja toimitetaan joten he tietävät kyllä ketkä ovat kuolinpesän osakkaita (pitää lukea kaikkien osakkaiden nimi ja miten on kutsuttu sinne perukirjoitukseen).

Vierailija
31/61 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos hyvistä vinkeistä.

Mietin kuitenkin vielä sitä, että eikös perukirja ole luettelo vainajan omaisuuksista ja veloista.

Siis vaikka sen saisinkin, niin ei kai siitä selviä, kenelle rahat menivät ja millaisia kuolinpesiä muodostettiin.

Tai siis ainakaan se, että jos äitini olisi luovuttanut osan perinnöstä minulle suoraan siinä kuolinpesän perustamisvaiheessa?

Eli onko peunkirjasta edes hyötyä

Ap

Vierailija
32/61 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veroviraston tyyppi tosiaan väitti, että he ei tiedä osakkaita.

Vierailija
33/61 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin kuitenkin vielä sitä, että eikös perukirja ole luettelo vainajan omaisuuksista ja veloista.

Siis vaikka sen saisinkin, niin ei kai siitä selviä, kenelle rahat menivät ja millaisia kuolinpesiä muodostettiin.

Tai siis ainakaan se, että jos äitini olisi luovuttanut osan perinnöstä minulle suoraan siinä kuolinpesän perustamisvaiheessa?

Ap

On mutta sen lisäksi siinä pitää luetella perintökaaren mukaiset perilliset ja mahdolliset testamentin mainitsemat muut henkilöt.

Vierailija
34/61 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äiti on voinut luopua sedän perinnöstä alaikäisen lapsensa hyväksi.

Vierailija
35/61 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verovirastoa ehdotetaan siksi, että sinne toimitetaan perukirjat, joiden perusteella määrätään maksettavaksi perintöverot. Perukirjassa on mainittu kuolinpesän osakkaat. Verovirasto säilyttää perukirjoja "ikuisesti" joten sieltä on mahdollisuus saada kopio perustellusta syystä.

Itsekin olen saanut. 

Vierailija
36/61 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Perunkirjassa luetellaan osakkaat myös.

Vierailija
37/61 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äiti on voinut luopua sedän perinnöstä alaikäisen lapsensa hyväksi.

Ei sitä voi osoittaa kellekään. Toki, jos apn äiti on ollut ainut osakas, apsta tulee osakas äidin luopuessa perinnöstä. Tämäkö on tilanne? Eihän siinä sit ole mitään epäselvää.

Vierailija
38/61 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunkirjassa on osakkaat perittävän kuolinhetkellä. Ei nykyiset osakkaat.

Osakkaita on tullut lisää luultavasti.

Kuolinpesät voivat olla todella hankalia selvitettäviä.

Onnea hommaan!

Vierailija
39/61 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Perukirjassa luetellaan myös kaikki pesän osakkaat, niitähän sinä olit hakemassa.

Jos kuolinpesä on yhä olemassa, niin ei kai sitä ole jaettu.

Jaetusta pesästä pitää tehdä jakokirja, siitä selviää miten se on jaettu.

https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/omaisuus/perinto/perinnonjako/

Vierailija
40/61 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Häiritsee tuo sana "perustaa". Kuolinpesää ei perusteta vaan henkilö muuttuu automaattisesti kuolinpesäksi kun hän kuolee. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kuusi