Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olipa sitten turha terveyskeskuskäynti

Vierailija
22.05.2023 |

Atooppinen ihottuma paheni ja ajattelin, että ehkä terveyskeskuksesta olisi jotain hyötyä.

Joo, istuin ja katsoin vierestä kun kandi googlasi mitä Käypä hoito sanoo ja sitten luki sen ääneen. Totesi, että laita vain rasvaa ja kysyi mitä perusvoidetta käytän ja sanoi, että joo kuulostaa hyvältä. Olipa tosi paljon hyötyä. Ei todellakaan.

Kommentit (218)

Vierailija
61/218 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä  linkki hoitoihin https://www.kaypahoito.fi/khp00081

Jos perusrasvaus sekä kortisonivoide ei auta niin sitten pitäisi päästä erikoislääkärille. Sieltä voidaan sitten määrätä uudenlaisia lääkkeitä. Vähän jäi kesken hoito terveyskeskuksessa. Suosittelen joko hakeutumaan uudestaan sekä vaatimaan lähetettä tai ainakin konsultaatiota. Yksityislääkärille pääsee tietysti jonottamatta ja saa hoidon heti käyntiin.

Kyllä, tuon Käypä hoito-ohjeen tunnen enemmän kuin hyvin. Ja olin toivonut edes jotain osaamista terveyskeskuksen kandi+lääkäriyhdistelmältä tai ainakin lähetettä erikoislääkärille. Mutta näköjään maksan veroja turhaan kun vastaus julkiselta oli vain odotella pari kuukautta, joten nyt sitten maksan yksityiselle.

- ap

Vierailija
62/218 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ap,

olen viestittäjä 31.

Tuo ristiriidaksi koettava tekstissäsi selittyi nyt, kun kerroit, että et tunne julkisen sektorin terveydenhoitoa. Sen järjestelmään olisi edes tiedon tasolla hyvä vähän tutustua, jotta välttyisi tuon tasoisilta tai isommiltakin pettymyksiltä.

Hyvää jatkoa!

Mitä julkisesta terveydenhuollosta sitten pitäisi tietää? Että siellä ei tiedetä tai osata mitään ja apua saa vain jos on kuolemassa? Ei saa lähetettä erikoislääkärille, ei mitään? Edes tilanteessa, jossa todetaan että vain erikoislääkäri voisi määrätä tarvittavia voiteita.

Ihan oikeasti kiinnostaisi tietää. Koska jos tilanne on noin huonossa kunnossa niin todellakin meillä on sote-kriisi. Joo, voihan sitä jostain säästää sen yksityislääkärin maksun mutta melkoisen huolestuttavaa jos julkinen sektori on sen varassa, että opiskelija googlaa mitä pitäisi tehdä.

Tai sitten en vain ollut tarpeeksi riskiryhmää. Näin minulle sen ainoan kerran kun pääsin julkiselle hammaslääkärille kerrottiin. Että olen perusterve työikäinen niin en tarvitse julkisen sektorin apua.

- ap

Tuliko muka ihan yllätyksenä kun sitä julkisuudessakin jatkuvasti toitotetaan?

Voi yllättää, ellei ole tk:n potilas. Kandin opinnot ovat kesken. Vastuutonta edes laittaa potilastyöhön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/218 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyskeskus hoitaa oireita, ei sairautta. Siksi käynnit ovat turhia ja toistuvia. Yksityisellä hoidetaan sairautta, siksi käyntejä tarvitaan vähemmän, usein jo yksi riittää. Meillä julkinen terveydenhuolto on tehotonta nimenomaan siksi, että potilaasta halutaan eroon, ei potilaan sairaudesta.

Vierailija
64/218 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätit mainitsematta, että lääkäri käski koittaa tuota kertomaansa ihonhoito-ohjelmaa, ja olemaan uudestaan yhteydessä jos ei auta.

Sanoitko tarpeeksi selvästi että olet tehnyt juuri sen mukaan nytkin. Kai olet muistanut perusrasvauksen myös kortisonikuurin aikana. Suolakylvyt käytössä?

Vierailija
65/218 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin joudun kohta mielisairaalaan ihottuman takia. Tämä tekee minut hulluksi.

Vierailija
66/218 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas kehun tk:ni Helsingissä. Uusi vaiva ja sain reseptin ilman että kävin lääkärillä! Melkein kaksi viikoa piti odottaa, mutta silti. Maisaan vaan viesti ja tänään sain reseptin.

Mistä syystä alapeukut? Ettekö usko? Ikinä en ole allergiasta kärsinyt. Siitä ei ole terveystiedoissani minkäänlaista mainintaa. Nyt sain kunnon reseptilääkkeet siihen. Pelkäsin joutuvani odottamaan lääkäriaikaa koko kesän. Apteekin vapaasti myytävistä lääkkeistä ei ollut mitään apua.

Ja mä soitin terveyskeskukseen saadakseni infoa tulevista verikokeista, valitsin ns.kiireettömän takaisinsoiton, niin mulle soitettiin jo vajaan kahden tunnin päästä 😂! Helsingissä asun. Että mulla on aina onnistunut kaikki asiointi tk:ssa ja HUS:n sairaaloissa 🤷🏻

Vierailija
67/218 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yksi atoopikko ja repeän nauruun joka kerta kun minulle ehdotetaan "perusrasvoja". Ne kun sattuvat kirvelemään niin perkeleesti että voisin vaikka hypätä huvikseni sillalta. Pahimmissa vaiheissa Bebanthen ja kookosöljy auttavat, muuten täytyy yrittää saada aurinkoa pienissä määrin. Jokainen atopiaihokin on erilainen. Ei siihen omalla kohdallani ole ikinä mikään auttanut täysin. Talvella täytyy vain yrittää pysytellä hengissä ja välttää pakkasella liikkumista, kesällä tilanne on helpompi.

Vierailija
68/218 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä  linkki hoitoihin https://www.kaypahoito.fi/khp00081

Jos perusrasvaus sekä kortisonivoide ei auta niin sitten pitäisi päästä erikoislääkärille. Sieltä voidaan sitten määrätä uudenlaisia lääkkeitä. Vähän jäi kesken hoito terveyskeskuksessa. Suosittelen joko hakeutumaan uudestaan sekä vaatimaan lähetettä tai ainakin konsultaatiota. Yksityislääkärille pääsee tietysti jonottamatta ja saa hoidon heti käyntiin.

Kyllä, tuon Käypä hoito-ohjeen tunnen enemmän kuin hyvin. Ja olin toivonut edes jotain osaamista terveyskeskuksen kandi+lääkäriyhdistelmältä tai ainakin lähetettä erikoislääkärille. Mutta näköjään maksan veroja turhaan kun vastaus julkiselta oli vain odotella pari kuukautta, joten nyt sitten maksan yksityiselle.

- ap

Uskot siis käypähoitoihin ja kun ne ei auta, niin syytät lääkäriä.

Vierailija
69/218 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätit mainitsematta, että lääkäri käski koittaa tuota kertomaansa ihonhoito-ohjelmaa, ja olemaan uudestaan yhteydessä jos ei auta.

Sanoitko tarpeeksi selvästi että olet tehnyt juuri sen mukaan nytkin. Kai olet muistanut perusrasvauksen myös kortisonikuurin aikana. Suolakylvyt käytössä?

Järjenkäyttö sallittu lääkäreilläkin kun ihmisellä on krooninen sairaus, että se on koittanut jo aivan kaikki hoidot mitä ilman lääkärin reseptiä saa tehtyä eikä ne ole auttaneet.

Vierailija
70/218 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaava kokemus ja jouduin siis vielä odottamaankin tuota lääkäriaikaa toista kuukautta. Sitten lääkäri vaan vilkaisi äkkiä todeten, että apteekin käsikauppalääkkeistä löytyy sopivia, mutta oireita kannattaa seurata ja tulla 3kk:n päästä uudelleen jos tilanne ei muutu.

Ja tuosta tuli vielä se 22 euron lasku. 

Vierailija
71/218 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä myös yksi atoopikko ja repeän nauruun joka kerta kun minulle ehdotetaan "perusrasvoja". Ne kun sattuvat kirvelemään niin perkeleesti että voisin vaikka hypätä huvikseni sillalta. Pahimmissa vaiheissa Bebanthen ja kookosöljy auttavat, muuten täytyy yrittää saada aurinkoa pienissä määrin. Jokainen atopiaihokin on erilainen. Ei siihen omalla kohdallani ole ikinä mikään auttanut täysin. Talvella täytyy vain yrittää pysytellä hengissä ja välttää pakkasella liikkumista, kesällä tilanne on helpompi.

Juu, lapsena muistan kun jotkut pahemmin oireilevat saivat valohoitoa. Itselläni ei mennyt koskaan niin pahaksi mutta aurinko helpottaa ihoa. No, kun tästä mainitsin niin sain siitäkin luennon miten vaarallista aurinko on ja miten pitäisi laittaa SPF 50 tulehtuneille ja rikkinäisille ihoalueille! Herrajumala, en halua edes kuvitella miten tuollainen aurinkovoide kirvelisi rikkinäisellä iholla!

- ap

Vierailija
72/218 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaava kokemus ja jouduin siis vielä odottamaankin tuota lääkäriaikaa toista kuukautta. Sitten lääkäri vaan vilkaisi äkkiä todeten, että apteekin käsikauppalääkkeistä löytyy sopivia, mutta oireita kannattaa seurata ja tulla 3kk:n päästä uudelleen jos tilanne ei muutu.

Ja tuosta tuli vielä se 22 euron lasku. 

Minulla oli viimeksi ihotautilääkäri terveyskeskuksessa etänä ja hän oli niin kovassa flunssassa tms. ettei edes nimeään tiennyt. Määräsi kaikenlaista troppia, salvaa ja rasvaa mitä ikinä keksi, vaan eipä niistä apua ollut. Ihotautilääkäri etänä, mitä helvettiä? Ja lasku tuli perästä tottakai.

Vierailija
73/218 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran sain reseptillä jotain kuurivoidetta käsien talviatopiaan, se toimi. En vaan muista nimeä ja sen kanssa piti käyttää hanskoja kun värjäsi tekstiilit oranssiksi. Tietääköhän joku sen nimen?

Vierailija
74/218 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi minä pääsin työterveydenhuollon kautta atooppisen ihoni kanssa ihotautispesialistille. Siinä ei kauaa nokka tuhissut kun asiantunteva lääkäri teki diagnoosin ja määräsi vahvat lääkitykset jotka tehosivatkin nopeasti. Vaikka työpaikkani on monella tapaa prseestä niin siitä täytyy antaa täysi tunnustus että työterveydenhuolto meillä on ensiluokkaista.

Vierailija
75/218 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on outoa porukkaa

Vierailija
76/218 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, lapsena muistan kun jotkut pahemmin oireilevat saivat valohoitoa. Itselläni ei mennyt koskaan niin pahaksi mutta aurinko helpottaa ihoa. No, kun tästä mainitsin niin sain siitäkin luennon miten vaarallista aurinko on ja miten pitäisi laittaa SPF 50 tulehtuneille ja rikkinäisille ihoalueille! Herrajumala, en halua edes kuvitella miten tuollainen aurinkovoide kirvelisi rikkinäisellä iholla!

- ap

Entä fysikaalinen, sinkkipohjainen aurinkosuoja?

Vierailija
77/218 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöri mullassa. Saat parannettua mikrobiomisi.

Vierailija
78/218 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet sentään päässyt terveyskeskukseen! Meidän terveyskeskuksessa on tuhat (1000) ihmistä takaisinsoittojonossa.

Juu, kai sen noinkin voi nähdä. Soitin aamulla ja pyysin kiireellistä aikaa ja sanottiin, että jos kandi käy niin sitten saa ajan.

Mutta eipä tuosta käynnistä hyötyä ollut, paitsi ehkä kandille kun kuulemma oppi siitä.

No, huomenna menossa yksityiselle, maksaa lähes 200 euroa 20 minuutin aika mutta sen verran tuskainen olo kun lähes koko kehon iho rikki ihottuman takia että pakko jotain tehdä.

- ap

Onko sinulla allergioita, joihin syöt lääkkeitä?

Tiedän, ettei samat keinot tepsi atopiaan kaikilla, mutta itsellä helpottuu, kun alan syödä allergialääkettä siitepölyallergian takia. Käytän ihan apteekin käsikauppalääkkeitä.

Oletko kokeillut aloe vera-geeliä? Minulla se helpottaa kutinaa ja parantaa rikkinäistä ihoa.

Kävin itsekin joskus tästä vaivasta tk:ssa, mutta ihan hyödytöntähän se oli. Lääkäri ei sentään hakukonetta tarvinnut, mutta määräsi sitä ianikuista kortisonivoidetta, vaikka sanoin, että se vain pahentaa tilannetta. Olin toki sitä jo itse siihen mennessä kokeillut ja todennut, että iho vain kuivuu entisestään ja ihottuma pahenee. Jotain apteekin perusvoidettakin määräsi, mutten hakenut sitäkään, kun siihen mennessä jo tiesin, ettei minulle sovi kuin hyvin kevyet voiteet. Jos laitan kovin paksua, rasvaista voidetta, ihottuma pahenee.

Olen sittemmin itse etsinyt keinoja selvitä tämän kanssa ja todennut, että päivittäinen, viileä suihku ja rasvaus jollain kevyellä voiteella, aloe-geeli ja kevät-/kesäaikaan allergialääkkeet ovat ne mitkä itsellä toimivat. Sokerin vähentäminen/poistaminen ruokavaliosta auttaa myös.

Vierailija
79/218 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

Olen psoriaatikko mutta minulle ihotautilääkäri sanoi ettei ruvelle laiteta mitään. Sen sijaan auringossa ollaan vai muutamia minuutteja kerrallaan per hoidettava alue.

Vierailija
80/218 |
22.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi minä pääsin työterveydenhuollon kautta atooppisen ihoni kanssa ihotautispesialistille. Siinä ei kauaa nokka tuhissut kun asiantunteva lääkäri teki diagnoosin ja määräsi vahvat lääkitykset jotka tehosivatkin nopeasti. Vaikka työpaikkani on monella tapaa prseestä niin siitä täytyy antaa täysi tunnustus että työterveydenhuolto meillä on ensiluokkaista.

Sait hoidon oireisiin, et itse sairauteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän viisi