Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syrjäytyneenä näkee niin selvästi, kuinka älytöntä ns. normaali elämä on

Vierailija
22.05.2023 |

Tarkoitan nyt sitä oravanpyörää, missä suurin osa ihmisistä elää. 90% elämästä suoritetaan: herätään, lapset töihin/kouluun, työpäivän jälkeen prisman kautta kotiin, hoidetaan kotiasiat, kuskataan lapsia sinne tänne, nukkumaan ja tätä toistetaan päivästä toiseen ja haaveillaan viikonlopusta ja kesälomasta.

Onko tuollainen suorituselämä oikeasti onnellista ja tyydyttävää? Vaikea uskoa, että on. Kuinka moni ihan aidosti haluaa elää noin vai onko moni ajautunut siihen, koska niin "kuuluu elää" ja sitä odotetaan yhteiskunnan tai muiden ihmisten taholta.

Aiemmin olen surrut kovasti sitä, että en ole voinut elää tuota elämää. Nyt en enää missään nimessä haluaisi tuohon pyöritykseen. Joskus kun sitä katsoo ulkoa päin, niin se näyttäytyy jopa koomisena. Vähän vaikea selittää, on varmaan vaikea katsoa sitä touhua objektiivisesti jos on siinä keskellä itse.

Kommentit (816)

Vierailija
601/816 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Kapanteri.- kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

oravanpyörässä olevien ihmisten taakkaa pitäisi vähentää pienentämällä verotusta jota työntekijöiltä kerätään siksi, että voitaisiin elättää tuilla syrjääntyneitä ja muita laiskoja sossunpummeja

Ansiotuloverotuksen keventäminen hyödyttää hyvätuloista ja kasvattaa tuloeroja -Jos meille tulisi orpovalta, olisi maamme brasilialaisessa mallissa.

Paitsi, että tuloerojen kasvu on hyvä asia. Äkkiseltään ihmiset aina luulee toisin.

Aina, kun tuloerot kasvaa, ne kasvaa siksi, että kaikkien tulot kasvaa. Rikkaiden tulot vaan kasvaa enemmän, koska heillä on sijoitettavaa pääomaa, joka nostaa heitä entistä korkeammalle.

Kun tuloerot pienenee, kaikki köyhtyy. Rikkaat vaan köyhtyy enemmän, koska esim. yrityksiä voi mennä konkurssiin yms. ja rikkaita putoaa köyhyysrajan alle.

Miten köyhä hyötyy siitä, että hän köyhtyy lisää? Olen ihmetellyt tätä, kun suuri osa kannattaa kaikkien köyhtymistä eli tuloerojen kaventamista.

Vierailija
602/816 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nunna kirjoitti:

-Kapanteri.- kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

oravanpyörässä olevien ihmisten taakkaa pitäisi vähentää pienentämällä verotusta jota työntekijöiltä kerätään siksi, että voitaisiin elättää tuilla syrjääntyneitä ja muita laiskoja sossunpummeja

Ansiotuloverotuksen keventäminen hyödyttää hyvätuloista ja kasvattaa tuloeroja -Jos meille tulisi orpovalta, olisi maamme brasilialaisessa mallissa.

Paitsi, että tuloerojen kasvu on hyvä asia. Äkkiseltään ihmiset aina luulee toisin.

Aina, kun tuloerot kasvaa, ne kasvaa siksi, että kaikkien tulot kasvaa. Rikkaiden tulot vaan kasvaa enemmän, koska heillä on sijoitettavaa pääomaa, joka nostaa heitä entistä korkeammalle.

Kun tuloerot pienenee, kaikki köyhtyy. Rikkaat vaan köyhtyy enemmän, koska esim. yrityksiä voi mennä konkurssiin yms. ja rikkaita putoaa köyhyysrajan alle.

Miten köyhä hyötyy siitä, että hän köyhtyy lisää? Olen ihmetellyt tätä, kun suuri osa kannattaa kaikkien köyhtymistä eli tuloerojen kaventamista.

Kyllä tuloeroja voi pienentää myös lisäämällä tulonsiirtoja köyhille ja nostamalla hyväosaisten veroja. Ei ole mitään rakettitiedettä eikä automaattisesti johda mihinkään pääomapakoon ulkomaille, vaikka tästä jaksatte alituiseen varoittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/816 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nunna kirjoitti:

-Kapanteri.- kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuloeroja voi pienentää myös lisäämällä tulonsiirtoja köyhille ja nostamalla hyväosaisten veroja. Ei ole mitään rakettitiedettä eikä automaattisesti johda mihinkään pääomapakoon ulkomaille, vaikka tästä jaksatte alituiseen varoittaa.

Tuotahan tässä on viime ajat ihan urakalla tehty ja mikä on lopputulos?! Hyvinvointiyhteiskunta vetelee viimeisiään eikä jatkossa kenelläkään ole rahaa eikä tulevaisuutta

Sitähän mä just tuossa rautalangasta väänsin: tuloerojen kaventaminen johtaa kaikkien köyhtymiseen. Sitä saadaan nyt, mitä vuosikymmenet on tilattu. Köyhyys ja kurjuusyhteiskunta. Jipii.

Vierailija
604/816 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastihan siellä Prismassa ei käydä kuin kerran pari viikossa ja se lapsien kuskailuvaihekin kestää vain 5-10 vuotta. Ja sinne lomallekin pääsee välillä.

Itseäni ahdistaisi olla tekemättä mitään jo pari kuukautta. Toivottavasti en koskaan jää työttömäksi tms.

Miten pystyt oleilee esim Lomalla. tai viiklonploppuna

vai oletko lomal, vapaaehtoisesti töissä ilman palkkaa.

Vierailija
605/816 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastihan siellä Prismassa ei käydä kuin kerran pari viikossa ja se lapsien kuskailuvaihekin kestää vain 5-10 vuotta. Ja sinne lomallekin pääsee välillä.

Itseäni ahdistaisi olla tekemättä mitään jo pari kuukautta. Toivottavasti en koskaan jää työttömäksi tms.

Vaiva lapsista kestää sen aikaa kun ne on kotona. Ei voi oikein mitään tehdä eikä elääkään kun kaikki pitää miettiä aina lapsen kannalta ettei se traumatisoidu ja sen palvelut pelaa ja elämä. Tosin ei sitä voimiakaan ole mihinkään kun sellainen on. Sitä vaan istuu ja odottelee vapautta.

Vierailija
606/816 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut tk-eläkkeellä jo n. 35 vuotta.

Eläkkeeni on edelleen ihan kohtuullinen, vaikka ostovoima onkin vähentynyt.

En kaipaa syytä, miksi aikoinaan jouduin/pääsin eläkkeelle.

Totta kai se mullisti elämän ja olin kriisissä muutaman vuoden ihan sen takia, kun tajusin, että olen lopullisesti pudonnut ulos normaalista elämänmenosta. Olinhan opiskellut toiveammattiini ja urani oli edennyt ihan hyvin.

Nyt vanhemmiten en ole mitenkään katkera, päin vastoin. Olen saanut rakentaa elämäni 'ajattomuuteen' ja kaikki aika on ollut omaani. Olisin todennäköisesti stressaantunut työelämässä joka tapauksessa. Ehdin saada burnoutin jo ennen eläkkeelle jäämistä.

Olen (edelleen) aktiivinen ihminen ja pääni tuottaa uusia ideoita. Välttämättömistä rutiineista en ole koskaan tykännyt, ne saavat minut tuntemaan itseni robotiksi, joka vain suorittaa. Pakosta.

Eläkkeellä olen pystynyt pitkälti välttymään tuollaisesta. Ainoastaan lasten ollessa pieniä harmitti iänikuiset vaipanvaihdot ym. tylsyys, jase, että lapset sitoivat minut heidän 'palvelukseensa'.

Onhan lastenhoito ihan työtä!

Nyt olen taas vapaa olemaan ja tekemään tai olla tekemättä. Kesä on aluillaan, ja on mukavaa ettei ajankäyttöäni rajoita mikään. Ei tarvi odotella lomaa eikä miettiä aikatauluja. 🌞🥰

Mä ymmärrän sua oikein hyvin. Mun elämäni ehkä parasta aikaa oli vuosi 2013 syksyyn asti. Sain silloin edellisen vuoden lopulla valitimorepeämän ja makasin kolmisen viikkoa Meilahdessa. Kun pääsin uudenvuodenpäivänä kotiin, olin fyysisesti tosi huonossa kunnossa (liikuinkin rollaattorilla). Ensin olin sairaslomalla ja sitten aloin pikkuhiljaa tehtä töitä. Etänä ja oman vointini mukaan. Ensin tunti tai kaksi päivässä, sitten neljä. Oli aivan ihanaa, kun ei tarvinnut lainkaan katsoa kelloa. Ja ihanaa sekin, että ihmiset eivät vaatineet eivätkä edes odottaneet multa yhtään mitään vaan antoivat olla rauhassa.  Kun syksy saapui, kaikki katsoivat, että olen tarpeeksi hyvässä kunnossa taas ja eiku orava takas oravanpyörään. Mun "luontainen" vuorokausirytmini ei ole tämä, missä yleensä elän. Mä menisin mieluiten nukkumaan jo klo 19 ja heräisin klo 04. Tämä ei kuitenkaan oikein onnistu, jos haluaa huolehtia ihmissuhteistaankin. 2013 onnistui, koska läheisimmätkin ihmiset antoivat mun toipua rauhassa. 

No

>>Oli aivan ihanaa, kun ei tarvinnut lainkaan katsoa kelloa. Ja ihanaa sekin, että ihmiset eivät vaatineet eivätkä edes odottaneet multa yhtään mitään vaan antoivat olla rauhassa. >>

Tuossapa se ydin.

Olin juuri jäänyt pakosta sairaslomalle, enkä uskaltanut kotona edes vastata puhelimeen. Sydän hyppäsi ulos rinnasta aina kun puhelin soi. (Lankapuhelinten aikaa!) Olin todella traumatisoitunut ja puhki jatkuviin vaatimuksiin. Kuin olisi yritetty lypsää mahoa lehmää. Toivotonta!

Vierailija
607/816 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että kaikki ovat niin kovin stressaantuneita ja kuormittuneita, jopa lapset. Se siinä mättää.

Katson siskon lapsia ja ne on kaikki paitsi vanhin, väsyneitä rumbaan. Vanhin vain loikoilee älylaitteilla/pelikoneilla, kun nuoremmat hiki päässä hyppäävät harrastuksesta toiseen, ja nukahtelevat sinne tänne. Illalla nukkumaan meno viivästyy, ja unta tulee lapsille liian vähän. Kotona on koko ajan meluisaa ja kiirettä/aikatauluja. Lomat aikataulutetaan, ja lapsia kuskataan koko ajan jonnekin, eikä koskaan ole rauhallista olemista. Kauheaa katsottavaa. 

Kun oma lapseni oli pieni niin ei ollut tällaista vielä, silloin vuonna 2000.

Tuo siskosi elämä kuulostaa painajaiselta. Meillä on 2-vuotias ja kohta 7-vuotias, ja ainoastaan 7-vuotias käy kerran viikossa harrastuksessa eskarin jälkeen. En ymmärrä miksi häntäkään pitäisi tuon useammin pitkän eskaripäivän jälkeen mihinkään kuskata. En jaksaisi itsekään! Onneksi ei ainakaan vielä ole pyytänytkään enempää harrastuksia. Minulla on vakaa ajatus jatkaa näin ala-asteellakin, kerran viikossa joku ohjattu harrastus on mielestäni riittävää. Toki hyvä sitten ulkoilla muina iltoina että saa liikuntaa.

Ymmärrän aloituksen syrjäytyneen pointin. Mutta entä jos tykkää työstään ja aamuisin on kiva lähteä? Ei se silloin ole hukkaan heitettyä oravanpyörässä juoksemista, jos siitä saa nautintoa. Olin kuopuksen kanssa 1.5 vuotta kotona ja itselleni se ei pidemmän päälle sopinut yhtään. Nyt on aivan ihanaa lähteä aamuisin töihin. Tykkään että arki on rytmitettyä ja tunnen tekeväni jotain hyödyllistä. Ihminen on pohjimmiltaan laiska, ja ainakin minulla jos ei ole jotain ulkoista painetta kuten työpaikkaa, niin tulee laiskistuttua. Aktiivisuus taas tukee ainakin itselläni henkistä hyvinvointia paremmin kuin aikatauluttomuus kotona. Toki sitten loma on tähän komboon kivaa vaihtelua, ja siitäkin pystyy nyt nauttimaan. Viime kesänä loma ei tuntunut miltään, kun se oli sitä arkea. Uskon että ihminen on luotu tekemään jotain (oli se sitten perinteistä palkkatyötä tai jotain muuta) ja suurin osa ihmisistä kärsii toimettomuudesta. Joku pystyy organisoimaan itsensä tarpeeksi toimeliaaksi ilman palkkatyötäkin, mutta itselle se tuo haasteita.

mmitens esim eläke läiset.

Pitäskö eläkeläiest pakottaa takas TÖIHIN.

Vierailija
608/816 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nunna kirjoitti:

-Kapanteri.- kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpönlöpön. Se rikas ei tipu köyhyysrajalle ja jos tippuukin niin entäs sitten? Oma vikansa. Se tarkoittaa sitä, että se on laittanut menemään sadoista tuhansista miljooniin ja täysin turhuuteen.  Ei se rikkaan sielu ole sen arvokkaampi kuin köyhänkään eikä elämä.  Rikkaat maksaa veroja vähemmän kuin köyhät ja pienituloiset koska verosuunnittelu on heidän tarpeisiin tehty. Voit hyvin kikkailla itsesi lähes nolla veroille kun vain osaa. Rikkaan rikastumisesta ei silloin hyödy yhtään ketään muu kuin rikas itse.

Vierailija
609/816 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nunna kirjoitti:

-Kapanteri.- kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuloerojen pienentäminen edes on jonkinlainen tärkeä tavoite? Mitä hyvää tuloerojen pienentämisestä seuraa? 

Oikeasti Suomessa pitäisi helpottaa yrittämistä ja rikastumista ja erityisesti miehiä pitäisi kannustaa tavoittelemaan menestystä. Miehistä halutaan nykyään tehdä nössöjä ja häviäjiä, jotka ulisee ns. tasa-arvon puutteesta, kun joku toinen mies on rikas/menestynyt. Miehien pitää sen sijaan olla enemmän sellaisia, kuin Kevin Samuels sanoi:

Vierailija
610/816 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä normaali ihminen haluaa tehdä töitä.

Määrittele "normaali". Se on hyvin laaja käsite. Esimerkkinä minulle on normaalia olla tämän ikäinen nainen, jollekin toiselle normaalia on olla jotain muuta.

Mitä työntekemiseen tulee, niin kyllähän me kaikki halutaan palkkaa, muttakun se haluaminen ei aina ole synkronissa ympärillä olevan todellisuuden kanssa. Olen tamperelainen, joten seuraan alueeni eli Pirkanmaan työttömyystilastoja. Joulukuussa 2022 Pirkanmaalla oli työttömiä työnhakijoita 21 814. Samaan aikaan joulukuussa Pirkanmaalla avautui uusia avoimia työpaikkoja kaikkiaan 8 231 kpl, koko vuoden keskiarvon ollessa 12 168. Oletko tietoinen näistä luvuista? Ihan todella?

Raaka tilastofakta näyttää, sen, että kuukaudesta riippuen, noin 50% työttömistä jää Pirkanmaalla aina ilman työpaikkaa, halusi tai ei. Tämä on vähän niinkun häissä se leikki, että pyöritään tuolien ympäri ja tuoleja on aina yksi vähemmän kuin osallistujia. Yksi jää aina ilman tuolia. Tosin tässä Pikanmaan tapauksessa kymmenestä 5 jää aina ilman ja sadasta n. 50 jää aina ilman. Se kuka on koskaan leikkinyt tätä tuolileikkiä, tietää miten se soimaa, kun jää ilman sitä himputin tuolia. Totta kai siinä nauretaan ja näin, mutta kukaan ei pohjimmiltaan haluaisi jäädä ilman.

Mietipäs, kun se tuolileikki ei olekaan leikkiä, vaan sinun kohtalo monen vuoden ajan.

Vierailija
611/816 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ap hoidat sitten kulut? Asuminen, ruoka jne. Pääomatuloilla toivottavasti.

Mitäs ne pääomatulot on? Tarkoitatko niitä etuuksia, jotka Kela maksaa asumistuen muodossa suoraan asuntosijoittajan tilille?

Vierailija
612/816 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on palvottu kahta Jumalaa, Jumalaa ja mammonaa, tai pelkkää mammonaa, tulokset ovat senmukaisia.

Vierailija
613/816 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole provo. Olen 40v ja jäin n. 3 vuotta sitten pois oravanpyörästä.

Hankin työkyvyttömyyslausunnon mt -syistä ( ei ole ) ja nyt elelen "systeemin" ulkopuolella. Onhan tämä nyt ihan törkeän leppoisaa. Minun tilannettani toki auttaa, että en tarvitse suurta eläkettä, koska sain 2 perintöä. 2 kämppää ja 500 000 rahaa - elelen vuokratuloilla ja sijoituksilla ja eläkkeellä mainiosti.

Olen maisteri, mutta en näemmä viihtynyt kauaa työelämässä. Valmistuin vasta kolmekymppisenä.

Juuri nyt toki kirjoitan punkkuhumalassa, mutta yleisesti ottaen elämäni on mielekästä: on hyvä parisuhde, asunto, ystäviä, liikun paljon, on aikaa nukkua, tavata ihmisiä jne. Luen, soittelen pianoa ja kitaraa. 

Tylsää ei ole koskaan. Matkustamiseen on varaa.

En kyllä lainkaan kaipaa työelämään, enkä koskaan viihtynytkään. 

Ei ole sinun vikasi, että todellisilla syillä ei saa eläkettä, mutta huijaamalla saa. Lääkärin ja KELAn moka.sitä en ymmärrä mihin tarvitset eläkkeen, jos sulla on 2 sdunnosta vuokratuloja ja puoli milliä ekstraa?

Hänhän sanoikin, ettei tarvitse kummoista eläkettä, eikä sellaista voi saadakaan kun työvuodet on vähäiset.

Vierailija
614/816 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nunna kirjoitti:

-Kapanteri.- kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpönlöpön. Se rikas ei tipu köyhyysrajalle ja jos tippuukin niin entäs sitten? Oma vikansa. Se tarkoittaa sitä, että se on laittanut menemään sadoista tuhansista miljooniin ja täysin turhuuteen.  Ei se rikkaan sielu ole sen arvokkaampi kuin köyhänkään eikä elämä.  Rikkaat maksaa veroja vähemmän kuin köyhät ja pienituloiset koska verosuunnittelu on heidän tarpeisiin tehty. Voit hyvin kikkailla itsesi lähes nolla veroille kun vain osaa. Rikkaan rikastumisesta ei silloin hyödy yhtään ketään muu kuin rikas itse.

No nyt tuli sen sortin typerää ulinaa ilman mitään käsitystä maailman menosta, en viitsi kouluttaa idioo tteja.

Ota selvää ihan ite ja kas, huomaat luultavasti hyödyllisiä asioita.

Vierailija
615/816 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ap ajattelit että maailma toimisi jos kaikki olisivat niin kuin sinä?

Vierailija
616/816 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ap hoidat sitten kulut? Asuminen, ruoka jne. Pääomatuloilla toivottavasti.

Mitäs ne pääomatulot on? Tarkoitatko niitä etuuksia, jotka Kela maksaa asumistuen muodossa suoraan asuntosijoittajan tilille?

Kela tulee avuksi kun ihminen ei itse pärjää vuokranmaksun kanssa.

Ap:n kaltaisten takia tukia täytyy maksaa, itse kun ei kykene.

Vierailija
617/816 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ap ajattelit että maailma toimisi jos kaikki olisivat niin kuin sinä?

Tarpeeton työ jäisi pois.

Vierailija
618/816 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaiva lapsista kestää sen aikaa kun ne on kotona. Ei voi oikein mitään tehdä eikä elääkään kun kaikki pitää miettiä aina lapsen kannalta ettei se traumatisoidu ja sen palvelut pelaa ja elämä. Tosin ei sitä voimiakaan ole mihinkään kun sellainen on. Sitä vaan istuu ja odottelee vapautta.

Aika moni saa tavalla tai toisella rajoitteisen lapsen. Silloin vastuu ja huoltaminen eivät lopu oikeastaan koskaan.

Vierailija
619/816 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvaa varmaan kuolinvuoteella harmittaa että teki liian vähän töitä.

Mulla ei ole varaa lapsiin. Välillä mietin että onko järjetöntä tehdä töitä hiki perseessä pikkurahojen vuoksi, vaikka työttömänä saisin melkein saman elintason.

Vierailija
620/816 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko käy töissä tai sitten ei tee mitään. Aina yhtä hauska ja kapeakatseinen oletus

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kuusi