Syrjäytyneenä näkee niin selvästi, kuinka älytöntä ns. normaali elämä on
Tarkoitan nyt sitä oravanpyörää, missä suurin osa ihmisistä elää. 90% elämästä suoritetaan: herätään, lapset töihin/kouluun, työpäivän jälkeen prisman kautta kotiin, hoidetaan kotiasiat, kuskataan lapsia sinne tänne, nukkumaan ja tätä toistetaan päivästä toiseen ja haaveillaan viikonlopusta ja kesälomasta.
Onko tuollainen suorituselämä oikeasti onnellista ja tyydyttävää? Vaikea uskoa, että on. Kuinka moni ihan aidosti haluaa elää noin vai onko moni ajautunut siihen, koska niin "kuuluu elää" ja sitä odotetaan yhteiskunnan tai muiden ihmisten taholta.
Aiemmin olen surrut kovasti sitä, että en ole voinut elää tuota elämää. Nyt en enää missään nimessä haluaisi tuohon pyöritykseen. Joskus kun sitä katsoo ulkoa päin, niin se näyttäytyy jopa koomisena. Vähän vaikea selittää, on varmaan vaikea katsoa sitä touhua objektiivisesti jos on siinä keskellä itse.
Kommentit (816)
Täällä on joku ihme ajatus, että kaikki normaalit työtä tekevät ihmiset ovat maailmaa tuhoavia kapitalisteja, jotka vaan hamuaa rahaa ja materiaa. Aikuisvauvat voisivat katsella ympärilleen ja nähdä, että infra josta nauttivat joka päivä ilmaiseksi on jonkun työtä. Jos on erakko ja asuu omavaraisesti metsässä marjoja keräillen ja hoitaa sairautensa kuusenkerkillä ketään vaivaamatta, saa mun puolesta arvostella yhteiskunnan oravanpyöriä, mutta vapaamatkustajat olkoot hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin AP:n tavoin suurimman osan elämästäni, kunnes huomasin, että minulla on aivan liian monta ajanjaksoa, jotka ovat yhtä toisiinsa limittäytynyttä sumua, koska minulla ei ollut varaa mihinkään, eikä minulle koskaan tapahtunut mitään. Toisekseen, jouten olo korruptoi pahemmin, mitä turhalta tuntuva työ/koulutus/arki. Lopulta suoristin kuiten selkäni ja nautin suurenmoisesti omasta oravanpyörästni.
Elämän tarkoituksena on painaa niin kauan kuin rahkeita riittää ja jättää jälkipolville paremmat oltavat ihmiskunnan mittakaavassa. Ei pidä aliarvoida oman työpanokset merkitsevyyttä. Se miellyttää ja inspiroi yllättävästi juuri oikeita ihmisiä. Olit kuka olit, teit mitä teit.
Kuinka hukassa ihminen voikaan kirjoituksesi perusteella olla....
Vierailija kirjoitti:
Loputtoman kasvun vaade ja kvartaalitalous.
Vaurautta maailmassa on, mutta se kasaantuu enemmän ja enemmän pienelle porukalle.Afrikassa on ollut nälänhätä ainakin viimeiset 48 vuotta. Ongelma olisi taatusti ratkaistu, jos siihen olisi haluja.
Taloutta vain hyödyttää pitää Afrikka köyhänä.
Ahneus on jo absurdia.
Afrikan maihin on lähetetty rahaa jo monen vuoden ajan. Mikä asia niissä maissa on muuttunut? Ei yhtään mikään. Sikiävät kuin loiset.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin AP:n tavoin suurimman osan elämästäni, kunnes huomasin, että minulla on aivan liian monta ajanjaksoa, jotka ovat yhtä toisiinsa limittäytynyttä sumua, koska minulla ei ollut varaa mihinkään, eikä minulle koskaan tapahtunut mitään. Toisekseen, jouten olo korruptoi pahemmin, mitä turhalta tuntuva työ/koulutus/arki. Lopulta suoristin kuiten selkäni ja nautin suurenmoisesti omasta oravanpyörästni.
Elämän tarkoituksena on painaa niin kauan kuin rahkeita riittää ja jättää jälkipolville paremmat oltavat ihmiskunnan mittakaavassa. Ei pidä aliarvoida oman työpanokset merkitsevyyttä. Se miellyttää ja inspiroi yllättävästi juuri oikeita ihmisiä. Olit kuka olit, teit mitä teit.
Huolestuttavaa, että jollekin vain rahalla ostettavissa oleva sisältö on sitä oikeaa elämän sisältöä. Jos mitään ei tapahdu, niin silloin pitää itse tehdä jotain. Rahalla voi ostaa asioita, mutta henkistä köyhyyttä sillä ei voi poistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on vähän niinkuin se oravanpyörä jota pitää tehdä että saa asumisen ja laskut maksettua vai miten pihalla aloittaja onkaan todellisuudesta. Meinaatko että monikin duunari käy töissä päivästä toiseen paskalla palkalla siksi että siellä on vaan kivaa :D... Onko lepakoita vintillä aloittajalla ? joku aika sitten tehtiin iso kysely työtyytyväisyydestä ja taisi olla 80% vastaajista jotka ei kokenut palkkaa tarpeeksi isona suhteessa työhön ja työtehtäviin. Tietty kapitalistit on tyytyväisiä kun päivät pyörii ulkona syömässä jne kun työläiset tuo firmoista rahat ja tekee sen paskan osuuden. Se vaan on fakta että yksikään rikas johtaja ei menestyisi ja rikastuisi ilman työntekijöitä. Silti he paskat arvostavat monissa firmoissa työntekijöiden oloja ja hyvinvointia
Sulla niitä lepakkoja on vintillä kaikesta päätellen. Työssä käydään vaikka vihataan sitä ja palkka on ihan paskaa ja ainoa taho, joka siitä hyötyy on rikkaat kapitalisti omistajat. Muut juoksee oravanpyörässä ja nipin napin saa laskut maksettua, asumisen ja ruokaa kaupasta.
Nyt tätä oravanpyörää halutaan kiihdyttää entisestään "työllä ei tarvitse tulla toimeen" ja tuomalla tänne kehitysmaista halpatyöläisiä, kuulemma puoli miljoonaa tarvitaan. Siinä kohti suomalaisella työläisellä ei ole mitään mahdollisuutta enää edes neuvotella mistään. Tähän päälle keinoälyn kehitys ja että sekin tulee viemään tulevaisuudessa monelta työt ihan samalla lailla kuin teknologian kehitys on vienyt.
Joskus voisi miettiä, kenen järjestelmä tämä on ja kuka tässä oikein voittaa? Keskiluokkaa kurjistetaan, puoli miljoonaa suomalaista syö mielialalääkkeitä, leipäjonot on pitkiä. Samalla näiden firmojen pomoille maksellaan miljoonabonuksia, vaikka ei ole varaa maksaa niille työläisille kunnollista palkkaa muka eikä antaa kunnollista työsopimusta, pätkää, nollatyötä ja vuokratyötä tarjolla.
Sehän tässä se kaikista ihmeellisin juttu on, että näille hyväksikäyttäjille maksellaan miljoonabonuksia, ja nää samat pallinaamat sanoo sit, että ei oo varaa työntekijöiden palkkoihin. LOL :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaurautta maailmassa on, mutta se kasaantuu enemmän ja enemmän pienelle porukalle.Afrikassa on ollut nälänhätä ainakin viimeiset 48 vuotta. Ongelma olisi taatusti ratkaistu, jos siihen olisi haluja.
Ahneus on jo absurdia.Järjetön käsitys että "Afrikan pitäminen köyhänä" olisi taloutta (ilmeisesti länsimaiden) hyödyttävää. Lisääntynyt vauraus ja kulutuskyky on aina talouden kannalta edullista, länsimaiden suuryritykset eivät haluaisia mitään sen enempää kuin että Afrikassa oli miljardi sellaista ihmistä jotka voisivat ostaa niiden tuotteita.
Afrikkalaisten ongelmat ovat heidän omiaan. Toki siirtomaahistorian painolasti on olemassa mutta ilman sitä afrikkalaiset eläisivät vielä savimajoissaan, olisivat vielä monin verroin köyhempiä.
Kelvoton, rikollinen ja korruptoitunut hallinto ja heikko yhteiskunta ovat suurimmat syyt Afrikan maiden köyhyydelle. Ihmisiä ja luonnonvaroja siellä on yllin kyllin
Niinpä. Afrikan maihin on lähetetty rahaa jo monien vuosien ajan eikä mikään ole muuttunut. Lisääntyvät kuin kanit. Luonnonvaroja Afrikasta kyllä löytyy.
Ei niinkään työnteko mutta jatkuva 8-16 putki on kieltämättä perseestä.
Vierailija kirjoitti:
Elämän tarkoitus ei todellakan ole työnteko - se on vain nykyihmisen harhaa, johon meidät on jo lapsesta asti aivopesty ylempien tahojen toimesta. Nämä samat tahot hyötyvät meidän työpanoksestamme, joten on loogista, että he aivopesevät meidät työmuurahaisiksi. Miettikää jotain alkuihmistä: eivät he koko aikaa työskennelleet, he metsästivät ja keräilivät ruokansa, rakensivat asumuksensa ja työkalunsa ja lepäsivät lopun aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahneus on jo absurdia.Järjetön käsitys että "Afrikan pitäminen köyhänä" olisi taloutta (ilmeisesti länsimaiden) hyödyttävää. Lisääntynyt vauraus ja kulutuskyky on aina talouden kannalta edullista, länsimaiden suuryritykset eivät haluaisia mitään sen enempää kuin että Afrikassa oli miljardi sellaista ihmistä jotka voisivat ostaa niiden tuotteita.
Afrikkalaisten ongelmat ovat heidän omiaan. Toki siirtomaahistorian painolasti on olemassa mutta ilman sitä afrikkalaiset eläisivät vielä savimajoissaan, olisivat vielä monin verroin köyhempiä.
Kelvoton, rikollinen ja korruptoitunut hallinto ja heikko yhteiskunta ovat suurimmat syyt Afrikan maiden köyhyydelle. Ihmisiä ja luonnonvaroja siellä on yllin kyllin
Niinpä niin. Länsimaiden vauraus perustuu juurikin Afrikan kansojen luonnonvarojen varastamisena. Välikätenä toimii kansan korruptoitunut hallinto.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on joku ihme ajatus, että kaikki normaalit työtä tekevät ihmiset ovat maailmaa tuhoavia kapitalisteja, jotka vaan hamuaa rahaa ja materiaa. Aikuisvauvat voisivat katsella ympärilleen ja nähdä, että infra josta nauttivat joka päivä ilmaiseksi on jonkun työtä. Jos on erakko ja asuu omavaraisesti metsässä marjoja keräillen ja hoitaa sairautensa kuusenkerkillä ketään vaivaamatta, saa mun puolesta arvostella yhteiskunnan oravanpyöriä, mutta vapaamatkustajat olkoot hiljaa.
No eihän se ole "normaalien työtä tekevien ihmisten" vika, mutta tämä kehitys on valitettavaa ja he myös sen uhreja. Varallisuus keskittyy yhä harvempien käsiin ja samalla elinympäristöä tuhotaan. Joko täällä, tai halvempien tuotantokustannusten perässä kehitysmaissa. Kun ihmisten ostovoima on huono, on pakko ostaa sitä halpatuotantoa, jota tuodaan tänne kehitysmaista ja Aasiasta ja pyörä pyörii pyörimistään.
Mm. halpamuotifirma Fashion Novan omistaja osti itselleen maailman kalleimpana markkinoidun talon, jonka alkuperäinen myyntihinta oli 250 miljoonaa. Siitä voi laskeskella, millaisia voittoja niillä halparievuilla on nälkäpalkalla raataneiden työntekijöiden selästä revitty.
Täytyy sanoa että on aika suuri ero sillä elääkö suorittaen ja oravanpyörässä vai fokus läsnäolossa, kohtuullisuudessa, ihmissihteissa. Aina ei voi valita ja töissä käyminen on osa aikuisuutta, mutta sen voi valita rakentaako elämänsä kuluttamiselle ja elintason maksimimoinnille vai tyytyy vähempään rahassa ja panostaa elämisen tasoon. Lähellä on montakin esimerkkiä näistä valinnoista.
Vierailija kirjoitti:
Kun sun "normaali työ" keskittyy muilta hyväksikäytöllä kerättyyn hyötyyn, niin olet kaikista vittumaisin "vapaamatkustaja"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämän tarkoitus ei todellakan ole työnteko - se on vain nykyihmisen harhaa, johon meidät on jo lapsesta asti aivopesty ylempien tahojen toimesta. Nämä samat tahot hyötyvät meidän työpanoksestamme, joten on loogista, että he aivopesevät meidät työmuurahaisiksi. Miettikää jotain alkuihmistä: eivät he koko aikaa työskennelleet, he metsästivät ja keräilivät ruokansa, rakensivat asumuksensa ja työkalunsa ja lepäsivät lopun aikaa.
Juu mutta duunasivat jotain kuitenkin ja toimivat yhteisöllisesti. Mitenköhän alkuihmisten heimossa oltais suhtauduttu tyyppiin joka vetää lonkkaa puun alla huudellen, että "metsästäkää te muut mulle ruokaa, mä en tee mitään".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun sun "normaali työ" keskittyy muilta hyväksikäytöllä kerättyyn hyötyyn, niin olet kaikista vittumaisin "vapaamatkustaja"
Mitä sä horiset? Ethän sä tiedä mitä mä teen työkseni. Ajatteletko, että siivoojat, bussikuskit, sairaanhoitajat, opettajat, kaupankassat jne. RIISTÄVÄT? Keneltä ne tarkalleen ottaen riistävät? Sultako?
Kaikki on älytöntä, millään ei loppujen lopuksi ole mitään väliä. Yritä siis elää siten että itselläsi on hyvä olla.
Vierailija kirjoitti:
Ei niinkään työnteko mutta jatkuva 8-16 putki on kieltämättä perseestä.
Kyllä, edellinen putki kesti 20 vuotta. Sitten parin vuoden työttömyys ja taas mennään 8-16. Ihmettelen miten ihmeessä pystyn tähän. On ihan kammottavaa. Kai sitä vaan pystyy lopulta taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huolestuttavaa, että jollekin vain rahalla ostettavissa oleva sisältö on sitä oikeaa elämän sisältöä. Jos mitään ei tapahdu, niin silloin pitää itse tehdä jotain. Rahalla voi ostaa asioita, mutta henkistä köyhyyttä sillä ei voi poistaa.
No tätä aivopesuahan on tehty jo kymmenen vuotta ainakin, että raha ja "menestys"= ihmisarvo
Itse nautin tekemisestä, aikaansaamisesta ja osallisuudesta. Kiireestäkin tavallaan, kunhan on ne viikonloput ja lomat vastapainoksi. Olen kylläkin onnekas siinä, että minulla on työ, josta nautin ja koen merkitykselliseksi (vaikkakin työtä on liikaa eli juuri tuota oravanpyörämeininkiä pukkaa). Rakastan myös perhettäni (puoliso, 1 lapsi, koira ja kissa) ja meillä on kiva arki. Välillä tunnit loppuu kesken ja silloin toivoisi jotain helpotusta/irtiottoa. Joskus olen tehnyt vapaaehtoistyötäkin eläinsuojelun hyväksi (lähinnä tempausten muodossa kun ei arjessa riitä aikaa). Minulle merkityksellisyyden tunne tulee kaikesta tästä. Vaikka hetkittäin liikarasittuneena toivoisi olevansa työtön ja ilman velvollisuuksia, niin todellisuudessa en siihen vaihtaisi enkä kadehdi...
Edelleen tekisi mieli kuulla, että millä työn ulkopuolella keikkujat kustantavat elämänsä?
Niin, koko elämä pelkkä tekopyhää paskaa. Jos helvetti on olemassa, niin se on näköjään tämä nykytodellisuus.