Kenet syöt ja ketä et?
Mitkä eläimet jätät syömättä vai kelpaako sinulle kaikki? Vai oletko jättänyt kaikki pois lautaseltasi? Mitkä syyt vaikuttavat päätökseesi?
Kommentit (35)
tuotantoeläinten pitoa. On se sen verran ikävää touhua niiden eläinten kannalta. :(
Olin 9 vuotta kasvissyöjä se riittää toistaiseksi minun osaltani maailman pelastamiseen.
Kalakin mieluiten itsekalastettua, harvemmin muuta. Kaikki muu liha jäi pois, koska pidän sitä eettisesti vääränä, epäterveellisenä ja epäekologisena. Joskus syön kyllä metsästettyä lintua, kun ystävä metsästää.
niitä tulee tehtyä. Tuntuisi kauhealta syödä jonkun sisäelimiä tai persettä... Olenkin lähes kasvissyöjä, joskus syön kalaa (aika harvoin).
Vierailija:
syntymättä.
Koko ajan ihminen tappaa jotain, pelkällä olemassaolollaan. Ei niitä tappamisia yms. voi välttää.
Kaikki muutkin eläimet tappavat, jotkut niistä tappavat myös ihan huvikseen.
elänyttä riistaa lautasellesi ;)? Vaikka muut eläimet tappavat, niin ne eivät TARPEETTOMASTI KIDUTA niitä toisia eläimiä ennen tappamista ja syömistä koko elämän ajan, vastaavasti kuin ihmiset tehotuotantolaitoksissa tekevät..
Joten en syö mitään elävää, koska en koe voivani ajatella olevani jotenkin parempi/arvokkaampi tai voivani päättää toisten elämästä.
Sekavasti kirjoitettu, mutta ymmärsitte varmaan pointin :)
kissansa lopettamisesta. Hän kuulemma joutui päättämään toisen elämästä ja se oli kauheaa. Mutta hän kuitenkin syö lihaa hyvällä omallatunnolla, tuntuu ristiriitaiselta....
Minä käyn pohdintoja kalansyönnin kanssa, sitä vielä menee, vaikka muut eläimet olen jättänyt lautaseltani pois.
asia on tehotuotetun ja tapetun eläimen perseen syöminen? Sika eläisi luonnollisesti noin parikymppiseksi ja on todellakin yksi viisaimpia eläimiä. Nyt sitä pidetään kurjasti ja tapetaan 5 kuukauden ikäisenä. :(
Kuinka ihminen voi olla näin julma? Missä on myötätunto ja rakkaus muitakin eläinlajeja kohtaan?
kalastamiseen ehkä vielä pystyisin mutta muu teurastus taitaisi jäädä...
Joskus ostan kalaa kaupastakin, mutta enimmäkseen vain itsekalastettua menee. Mieli on paljon parempi, kun en aiheuta omalla toiminnallani niin paljon kärsimystä eläimille. :)
Ja onhan kasvissyönti ympäristö- ja terveystietoisen ihmisen valinta.
Kyll tää maailma on sitten vinoutunut. Muualla ei ole varaa ajatella hempeitä eläimistä, siellä on syötävä mitä kiinni saa ja takuulla pidätte sellaisiakin ihmisiä alempiarvoisina hirviöinä kun nälkäkuoleman pelossa syövät niitä teidän ihania ja suloisia eläimiänne..
Minä syön surutta kalaa (rakastan kalaa), kanaa mutta en punaista lihaa ( ei ole terveellistä, se on ainoa syy) enkä verituotteita kun en pidä mausta.
niin kuin " tapana on" ? Eli jouluna sian persettä ja pääsiäisenä lammasta ja juhannuksena ties kenestä valmistettua makkaraa jne?
Tuntuisiko väärältä syödä koiria tai kissoja?
minusta on kauhistuttavaa ajatella, että ihmisten lautasella on pala ruumista, joka kuului eläimelle, jolla on tunteet ja oikeus elämään kuten meilläkin.
Suurin osa ihmisistä ei kiinnitä asiaan mitään huomiota. Ehkä jos ihminen joutuisi omin käsin lahtaamaan sen joulukinkun, karitsan tai vasikan, tilanteen kammottavuus kävisi konkreettisemmin esille.
Kalastuksesta ajattelen aivan samoin: turhaa, nihilististä antroposentrista julmuutta. Sääli kun kalat eivät pysty huutamaan tuskasta ja kauhusta. Tulisi monelle idylliselle kalareissulle hyytävä saundi.
Se on siis ainoa eläin mitä syön. Taitaa pian jäädä sekin lautaselta pois, kun en enää keksi mitään hyvää syytä sitäkään syödä.
Pidän kissaa paljon alempiarvoisena otuksena. Kurjaa että niin älykästä eläintä kuin sikaa kohdellaan Suomessa niin huonolla tavalla.
En osaa sanoa syytä, mutta lemmikkejä en vaan halua syödä
Petoeläinten liha kuulemma maistuu omituiselta.
Kalaa ja karjaa syön mieluusti, nam! Perunat ja herneet jätän lautaselle mutta liha on hyvää.
Ihminen nyt niinkuin syö toisia eläimiä, me ollaan sekasyäjiä. Musta siinä ei ole mitään pahaa. Lapsille on opetettu pienestä asti, että sian persettä tässä syödään. Kiitos kaikki eläimet, että olette olemassa! maistutte hyvälle!
Vierailija:
Pidän kissaa paljon alempiarvoisena otuksena. Kurjaa että niin älykästä eläintä kuin sikaa kohdellaan Suomessa niin huonolla tavalla.
siis " tyhmempi" eläin voidaan syödä, " älykkäämpää" ei? millä mittatikulla eläimen äly mitataan? taatusti vaikka osteri on tasan niin älykäs kuin sen elintavat edellyttävät (tosin varmaan ostereidenkin välillä on taviksia ja einsteineja).
jos tyhmyys olisi syömäkelpoisuuden edellytys, tunnen hyvin monta ihmistä, jotka voisin passittaa suorinta tietä pataan.
En syö mitään ällöä mikä kasvaa luonnossa kuten sienet, enkä mitään mereneläviä.
Syytä ei erikoisempaa ole... ne vaan ällöttää mua.
Possua syön ja kanaakin, mutta vähän.