Tuttu osti mökin ja ajomatkaa mökille on 4 h
Ihmettelin matkaa. Mutta taitaa olla perintömökki.
Vai ostaako ihmiset mökkejä 350 km päästä?
Kommentit (339)
Ohis: minulla on käsitys, lapissa asuvat ihmiset saattavat käydä päiväkahvilla tuttavien luona vaikkapa 200 km päässä. Se heille normaalia, koska etäisyydet on mitkä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välimeren mökillä kelpaa lomailla, ei lokkeilevia sukulaisia, ei paarmoja, varma aurinko,edullinen hintataso.
Suomesta en mökkiä huolisi riesakseni.Mistähän päin Välimerta tämä edullisen hintatason mökki löytyy?
Meillä on 200m2, 6 huoneen talo 1500m2 tontilla lähellä Välimerta Liguriassa. Kaikki mahdolliset mukavuudet ja täysin rempattu, uima-allas, palvelut 1km säteellä, takuulämpö, historiallinen ympäristö, kyläjuhlia joka viikko, jne jne.
Reilusti alle 200000e.
Tutuilla pieni, vain pintarempattu mutta asumiskuntoinen kaupunkitalo 11 km rannasta ja isommasta kaupungista, ostohinta 60 000e
Mitä saat Suomesta??
Suomi on ihana kesällä. Turvallinen. Ei yleensä liian kuuma. En kestä oli 25 asteen lämpöä. Meillä on Kainuussa 2km omaa rantaa. Mukava vaikka nakuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välimeren mökillä kelpaa lomailla, ei lokkeilevia sukulaisia, ei paarmoja, varma aurinko,edullinen hintataso.
Suomesta en mökkiä huolisi riesakseni.Mistähän päin Välimerta tämä edullisen hintatason mökki löytyy?
Meillä on 200m2, 6 huoneen talo 1500m2 tontilla lähellä Välimerta Liguriassa. Kaikki mahdolliset mukavuudet ja täysin rempattu, uima-allas, palvelut 1km säteellä, takuulämpö, historiallinen ympäristö, kyläjuhlia joka viikko, jne jne.
Reilusti alle 200000e.
Tutuilla pieni, vain pintarempattu mutta asumiskuntoinen kaupunkitalo 11 km rannasta ja isommasta kaupungista, ostohinta 60 000e
Mitä saat Suomesta??
Tuolla hinnalla saa Suomesta minkä tahansa mökin, jonne ei tarvitse lentää lentokoneella. Inhoan ihmisiä, jotka ovat minäminäminä ja mikun oikeuteni matkustaa lentäen, kunhan säästän mökin hinnassa rahaa. Oikeasti tuohon typerän turhaan lentomatkailun pitää saada sellainen ilmastovero, että ei enää houkuttele.
Ei varmasti saa samoilla mukavuuksilla!
Samassa hinta ja kokoluokassa löytyi oikotieltä 1 koko Suomesta, korjattu 80 luvulla, vuokratontti, puutalo... eli ei lähellekään meidän talon tasoa:)
https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-loma-asunnot/raasepori/17002888
Etkö sinä raukka ymmärrä, että Suomessa ei ole tarvetta lentää kesämökille? Ei ihan niin iso maa kuitenkaan ole kyseessä. Saat ihan minkä tahansa mökin, jonne sinun ei tarvitse lentää. Uskomatonta välinpitämättömyyttä luonnon ja ilmaston tilasta. Minua ei kuule pätkän vertaa kiinnosta, miten hienot mukavuudet sinulla on mökillä. Mitä vähemmän, sen parempi luontoteko.
Mitä väliä vaikka menisin kävelle mökille?? En sittenkään saa yhtä hienoa mökkiä Suomesta samalla rahalla
Miten kehtaat kehuskella hienolla mökillä, jonne lentelet? Mikä sinua vaivaa? Ei mitään käsitystä ilmeisesti ilmaston tilasta ja lentomatkailun haitallisuudesta. Miksi mökki edes pitää olla hieno? Sinä kulutat ja tuhlaat luonnonvaroja sillä, että omistat kodin ja vielä lisäksi täysin varustellun ja upean mökin jostain tuhansien kilometrien päästä. Jos on pakko matkustaa, hotelli on monta kertaa ekologisempi vaihtoehto. Tai majatalo tai mikä tahansa vaihtoehto, jolla on monta käyttäjää, eikä mitään ökysuuria tiloja tyhjillään.
Meidän talollamme on 17 aktiivikäyttäjää omassa perheessä, lisäksi vuokraamme sitä tyhjillä viikoilla tarvittaessa. Mites sinun erämökkisi??
En kehuskele vaan kerroin totuuden ettemme ikinä olisi saaneet Suomesta mitään vastaavaa. En sitten tiedä miten ekologista on esim joka viikonloppu ajaa se 4h mökille versus muutaman kerran lentää viikoiksi kerrallaan kauemmas?? Niin kauan kuin USA, Kiina ja Venäjä saastuttavat ei minun tekemisilläni ole mitään merkitystä. Toki kierrätän mitä voin (Italiassa paljon enemmän kuin Suomessa), käytän vanhoja tavaroita, en ostele turhuuksia, syön lähituotettua ruokaa (Italiassa helppoa) jne mutta ei niillä maailmanlaajuisesti ole paskan vertaa merkitystä. LIsäksi pitää vielä miettiä työllistävä vaikutus, kun teimme remonttia työllistimme monta ihmistä kuukausien ajan.
Nimenomaan kehuskelua tuo on, ei mitään muuta.
Höpö höpö, täällä on moni kertonut miten on mökki ison vesistön rannalla tai pohjoisessa laskettelukeskusten lähellä. Mitä eroa?? Kehuskelua se on vain sellaisen mielestä joka on kateellinen. Itse olen iloinen jos joku rakastaa Lappia ja on siellä mökki/talo/huvila tai vaikka lomaosake. Ihanaa hänelle että on voinut hankkia juuri sellaisen paikan minkä haluaa, meillä ei sellaiseen ollut varaa eikä tarvetta.
Ei kaikki suomalaiset asu missään Etelä-Suomessa. Se että meillä on suvun kesäpaikka Saimaan rannalla, ei tarkoita, että sinne täytyisi kenenkään ajaa 10 tuntia. Tädilläni on lyhin matka: 20 km.
En ole sama, jolle kommentoit, mutta kun kehuskelet Italian hienolla talollasi, jossa neliöitä riittää ja viimeisen päälle kaikki hyvin, niin eikö se ole hiukan yksinkertainen ajatus, että kaikki ovat sinulle kateellisia? Ei millään pahalla, mutta aika monen mielestä ei ole mitään tarvetta ostaa jostain Italiasta taloa omaksi ja lennellä sinne lomalle.
Tuttu taisi ottaa välimatkaa mökille ihan tarkoituksella, neljän tunnin ajomatka on liikaa ap:lle lähteä lokkeilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Ohis: minulla on käsitys, lapissa asuvat ihmiset saattavat käydä päiväkahvilla tuttavien luona vaikkapa 200 km päässä. Se heille normaalia, koska etäisyydet on mitkä on.
Aha. No minun lapsuudenperheeni ei kyllä ajellut 200 km päähän päiväkahville tuttavien luo. Mistä tuo käsitys on peräisin, että lapissa asuvat olisivat jotenkin erityisen sosiaalista väkeä. Voin toki olla väärässä, koska muutin sieltä pois jo 25 vuotta sitte, ja asiat muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reilusti alle 200000e.
Mitä saat Suomesta??
Suomi on ihana kesällä. Turvallinen. Ei yleensä liian kuuma. En kestä oli 25 asteen lämpöä. Meillä on Kainuussa 2km omaa rantaa. Mukava vaikka nakuilla.
Totta. Turvallinen maa. Meillä on harvinaisen vähän taskuvarkaita ja naisetkin pystyy kävelemään kadulla vaikka yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reilusti alle 200000e.
Mitä saat Suomesta??
Kärsin pahoista kivuista mitkä hellittää vasta kun lämpöä on yli 25 astetta, eli vain muutaman päivän vuodessa. Suurin syy miksi lomailen lämpimässä
Oloni on täysin turvallinen missä olenkin.
Asun Helsingissä, ja olisin valmis ajamaan mökille noin kaksi tuntia tai korkeintaan 2,5 tuntia.
Mökki on harkinnassa, mutta ei vielä täksi kesäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reilusti alle 200000e.
Mitä saat Suomesta??
Tuolla hinnalla saa Suomesta minkä tahansa mökin, jonne ei tarvitse lentää lentokoneella. Inhoan ihmisiä, jotka ovat minäminäminä ja mikun oikeuteni matkustaa lentäen, kunhan säästän mökin hinnassa rahaa. Oikeasti tuohon typerän turhaan lentomatkailun pitää saada sellainen ilmastovero, että ei enää houkuttele.
Samassa hinta ja kokoluokassa löytyi oikotieltä 1 koko Suomesta, korjattu 80 luvulla, vuokratontti, puutalo... eli ei lähellekään meidän talon tasoa:)
Etkö sinä raukka ymmärrä, että Suomessa ei ole tarvetta lentää kesämökille? Ei ihan niin iso maa kuitenkaan ole kyseessä. Saat ihan minkä tahansa mökin, jonne sinun ei tarvitse lentää. Uskomatonta välinpitämättömyyttä luonnon ja ilmaston tilasta. Minua ei kuule pätkän vertaa kiinnosta, miten hienot mukavuudet sinulla on mökillä. Mitä vähemmän, sen parempi luontoteko.
Mitä väliä vaikka menisin kävelle mökille?? En sittenkään saa yhtä hienoa mökkiä Suomesta samalla rahalla
Miten kehtaat kehuskella hienolla mökillä, jonne lentelet? Mikä sinua vaivaa? Ei mitään käsitystä ilmeisesti ilmaston tilasta ja lentomatkailun haitallisuudesta. Miksi mökki edes pitää olla hieno? Sinä kulutat ja tuhlaat luonnonvaroja sillä, että omistat kodin ja vielä lisäksi täysin varustellun ja upean mökin jostain tuhansien kilometrien päästä. Jos on pakko matkustaa, hotelli on monta kertaa ekologisempi vaihtoehto. Tai majatalo tai mikä tahansa vaihtoehto, jolla on monta käyttäjää, eikä mitään ökysuuria tiloja tyhjillään.
Meidän talollamme on 17 aktiivikäyttäjää omassa perheessä, lisäksi vuokraamme sitä tyhjillä viikoilla tarvittaessa. Mites sinun erämökkisi??
En kehuskele vaan kerroin totuuden ettemme ikinä olisi saaneet Suomesta mitään vastaavaa. En sitten tiedä miten ekologista on esim joka viikonloppu ajaa se 4h mökille versus muutaman kerran lentää viikoiksi kerrallaan kauemmas?? Niin kauan kuin USA, Kiina ja Venäjä saastuttavat ei minun tekemisilläni ole mitään merkitystä. Toki kierrätän mitä voin (Italiassa paljon enemmän kuin Suomessa), käytän vanhoja tavaroita, en ostele turhuuksia, syön lähituotettua ruokaa (Italiassa helppoa) jne mutta ei niillä maailmanlaajuisesti ole paskan vertaa merkitystä. LIsäksi pitää vielä miettiä työllistävä vaikutus, kun teimme remonttia työllistimme monta ihmistä kuukausien ajan.
Nimenomaan kehuskelua tuo on, ei mitään muuta.
Höpö höpö, täällä on moni kertonut miten on mökki ison vesistön rannalla tai pohjoisessa laskettelukeskusten lähellä. Mitä eroa?? Kehuskelua se on vain sellaisen mielestä joka on kateellinen. Itse olen iloinen jos joku rakastaa Lappia ja on siellä mökki/talo/huvila tai vaikka lomaosake. Ihanaa hänelle että on voinut hankkia juuri sellaisen paikan minkä haluaa, meillä ei sellaiseen ollut varaa eikä tarvetta.
Ei kaikki suomalaiset asu missään Etelä-Suomessa. Se että meillä on suvun kesäpaikka Saimaan rannalla, ei tarkoita, että sinne täytyisi kenenkään ajaa 10 tuntia. Tädilläni on lyhin matka: 20 km.
En ole sama, jolle kommentoit, mutta kun kehuskelet Italian hienolla talollasi, jossa neliöitä riittää ja viimeisen päälle kaikki hyvin, niin eikö se ole hiukan yksinkertainen ajatus, että kaikki ovat sinulle kateellisia? Ei millään pahalla, mutta aika monen mielestä ei ole mitään tarvetta ostaa jostain Italiasta taloa omaksi ja lennellä sinne lomalle.
Edelleenkään en ole kehunut, vertaillut vain että ME emme olisi saaneet vastaavaa lomapaikkaa samalla rahalla Suomesta. Maksimoimme hinta-laatusuhteen vain omalla kohdallamme
Mulle on ihan sama missä tai miten ihmiset lomailee! Mun ystävät nauttii mökeistään Suomessa etelärannikolta Lappiin mutta se ei vain ole meidän juttu. Sain tarpeekseni mökin hyttysistä ja tihkusateesta jo lapsuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä kun saapas.
Tossa ajassa lentää jo helposti välimerelle. Hieman toisenlaista lomaa kun työleirillä ötököitten syötävänä.Juu, Välimerellä ihmisen paskavesissä lilluminen melanoomaa hankkimassa. Yök!
Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista.
Meillä on siellä oma talo, oma uima-allas eikä auringossa kukaan pakota makaamaan. Näiden 10 v. aikana en ole kertaakaan uinut Välimeressä, olen sen verran urbaani, että uin mieluummin uima-altaassa. Sama koskee kotimaata, en ui meressä vaan omassa uima-altaassa.Kuka haluaa kämpän Etelä-Euroopasta, jossa on nykyään ihan hirveät helteet kesäisin? Siis tuohan on ihan hirveää ja painajaismaista.
Me nautimme. Kuka sanoo, että siellä pitää viettää kaikkein kuumin aika? Olemme siellä paljon keväällä, talvella ja syksyllä. Lumi ei ole meidän juttu, joten on ihanaa nauttia etenkin tummista, lämpimistä ja sametinpehmeistä illoista. Ja ulkoilla talvellakin shortseissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kahdella Pääkaupunkiseudulla asuvalla tutulla on mökki Lapissa.
Sama, heidän mökkimatkansa vie paljon pidempään kuin meidän mökkimatkamme etelä-Eurooppaan!
Monestikko vuoteen tulee oltua?
En ole hän, jolta kysyit, mutta minä olen ollut etelässä tänä vuonna jo 6 kertaa, useamman viikon kerrallaan.
Ihan varmasti, kun eletään viikkoa 20.
Joo, sori, vain 5 kertaa. 5-19.1. 7.-23.2., 16.-28.3., 6.-21.4., 3.-10.5. Ja nyt olen taas lähdössä ensi viikolla.
Ystävällä on kesämökki Inarissa ja sinne ajaessa menee lähes vuorokausi, siihen verrattuna 4h ajomatka on lyhyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä kun saapas.
Tossa ajassa lentää jo helposti välimerelle. Hieman toisenlaista lomaa kun työleirillä ötököitten syötävänä.Juu, Välimerellä ihmisen paskavesissä lilluminen melanoomaa hankkimassa. Yök!
Meillä on siellä oma talo, oma uima-allas eikä auringossa kukaan pakota makaamaan. Näiden 10 v. aikana en ole kertaakaan uinut Välimeressä, olen sen verran urbaani, että uin mieluummin uima-altaassa. Sama koskee kotimaata, en ui meressä vaan omassa uima-altaassa.Kuka haluaa kämpän Etelä-Euroopasta, jossa on nykyään ihan hirveät helteet kesäisin? Siis tuohan on ihan hirveää ja painajaismaista.
Me nautimme. Kuka sanoo, että siellä pitää viettää kaikkein kuumin aika? Olemme siellä paljon keväällä, talvella ja syksyllä. Lumi ei ole meidän juttu, joten on ihanaa nauttia etenkin tummista, lämpimistä ja sametinpehmeistä illoista. Ja ulkoilla talvellakin shortseissa.
Varsinkin huhti-toukokuu ja syys-lokakuu on kivaa aikaa jos ei pidä kuumasta, tuolloin 20-24 astetta minä vastaa meidän heinäkuuta. Itse pidän lämpimästä joten olen myös kesä-elokuussa etelässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä kun saapas.
No tuo yksi sanoi käyvänsä siellä heinä-elokuussa, jotka ovat ne pahimmat kuukaudet etelässä.
Tänään liikenteessä havaittu pirusti kiukkuisia ihmisiä jotka ovat viikonlopun viettäneet mökillä rentoutuen. On se vaan mukavaa tuo mökkeily.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reilusti alle 200000e.
Mitä saat Suomesta??
Juuri näin. Naapurustossa asuva mies lentää Aasiaan 3 kertaa vuodessa, ja pröystäilee, mitä kaikkea sieltä saa puoli-ilmaiseksi. Ei puhettakaan, että ymmärtäisi hävetä meidän yhteisen maapallon saastuttamista. Sitten kun yritän vaihtaa puheenaihetta, hän lisää vaan kehuu. Siellä ihmiset työskentelee riistopalkalla ja asuvat slummeissa, osa joutuu myymään itseään tienatakseen elantonsa ja saadakseen edes ruokaa suuhunsa. Hölmöt länsimaiset turistit ei ne epäkohtia missään, kun kaikki on paremmin. Jos itse saa jotain parempaa halvalla, ei millään muulla ole mitään väliä. Lennellään ympäri maapalloa vailla huolen häivää tulevista sukupolvista ja vielä turmellaan ympäristöä ja edesautetaan ihmiskauppaa ja muita eettisesti arveluttavia ilmiöitä.
Tuohon Italiaan mietin, miten paikalliset mahtavat nähdä ilmiön, kun pohjoismaista tullaan ja ostellaan taloja heille kulttuurihistoriallisesti merkittäviltä paikoilta. Samalla nousee ylös hinnat ja heidän mahdollisuudet hankkia itselleen vapaa-ajanviettopaikka omasta maasta pienenevät. Aika kovaa kritiikkiä Italiassakin saanut se, että ulkomaalaiset voivat ostaa kiinteistöjä.
Toisaalta - me ulkomaalaiset kunnostamme talot toisin kuin paikalliset. Pidämme tarkasti huolta rakennusteknisistä asioista, vaihdamme putket ja sähköt, lisäämme eristystä, asennamme ilmastoinnin jne. Raivaamme rytöksi päässeet pihat. Korjaukset ja rakentamiset on World heritage alueilla tarkasti säänneltyjä, mitään ei saa tehdä ilman lupaa. Me olemme saaneet paikallisilta vain kiitosta.
Alueella missä meillä on talo on 20km säteellä kourallinen ulkomaalaisia talon omistavia, turistit ovat ranta-alueilla hotelleissa.
Että te ulkomaalaiset osaatte kunnostaa italialaisten talot, kun ei ne rassukat itse osaa? Se on ihan sivistysvaltio kylläkin, mutta sinun mielestä silti eivät osaa. On se hienoa, että mennään jakamaan kunnostusosaamista ihan Italiaan asti. Meillä ei kuitenkaan Suomessa ole hometaloja juuri siitä syystä kun osataan korjata talo kuin talo. Ilmalämpöpumputkaan ei siksi vuoda ja aiheuta ongelmia ja vesivsurioita rakenteisiin painovoimaisissa taloissa, kun osataan kaikki. Ja paikalliset käy sitten vuolaasti kiittelemään, kun olette upeasti heidän talon sieltä ostaneet. Ehkä isoisän omin käsin rakentaman. Hän olisi ollut tyytyväinen, että rikkaat suomalaiset osaa nuo kunnostushommat. Eihän niitä taloja tumpeloiden italiaanojen hallintaan kannata jättää. Puutarhaakaan eivät osaa hoitaa.
Joskus minulle syntyy myötähäpeä. Viimeksi silloin, kun setäni osti Virosta talon, koska oli Pärnun lomalla ihastunut hiekkarantaan. Kummallisen, ränsistyneen lautakasan osti, ja uhosi, että siitä muuten tulee koko seudun komein talo, kunhan hän vähän remontoi. Taitaa projekti hiukan kestää.
Vierailija kirjoitti:
Tänään liikenteessä havaittu pirusti kiukkuisia ihmisiä jotka ovat viikonlopun viettäneet mökillä rentoutuen. On se vaan mukavaa tuo mökkeily.
Jaa. En kyllä havainnut itse yhtään kiukkuista. Tultiin äsken mökiltä ja laitoin pyykit koneeseen. Ihana ilma sattui koko viikonlopuksi, ulkona on tosiaan oltu koko rahan edestä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä kun saapas.
Tossa ajassa lentää jo helposti välimerelle. Hieman toisenlaista lomaa kun työleirillä ötököitten syötävänä.quote=Vierailija]Tyhmä kun saapas.
Tossa ajassa lentää jo helposti välimerelle. Hieman toisenlaista lomaa kun työleirillä ötököitten syötävänä.
Ajattele uudestaan.
1) Auto starttaa pihasta kohti mökkiä klo 9 mökillä ollaan klo 14.
2) Auto starttaa pihasta klo 9 kohti lentokenttää jossa ollaan klo 9.30. Parkkiin, matkatavarat dropinniin, odottelua kentällä. Lento lähtee hiukan myöhässä klo 11:30. Kohteessa klo 15:45. Kentältä vuokra-auto odotteluineen ja kohteeseen tunnin ajo. Ollaan välimerimökillä aikaisintaan klo 17:00. Ja silloinkin kaiken pitää todella sujua. Yleensä ei ihan, joten ehkä klo 18 on realistinen aika.
Meillä on on seuraava lento klo 14:35, kentälle pitää lähteä 13. Fast trackista läpi ja suoraan koneeseen. Perillä ollaan 18:25. Yleensä kyllä nopeammin, ellei ole paha vastatuuli. Ulos koneesta ja oma auto ulos parkkihallista, kakkoskodissa ollaan viimeistään klo 20. Aikaa siis kuluu 7 h, pari h enemmän kuin sinulla, ei paha. Ja miksi ihmeessä roudaisin jotain matkatavaroita mihinkää dropinniin, tietenkin kaikki tarvittava löytyy perillä kotoa.
En ostaisi mökkiä joka on yli tunnin ajomatkan päässä. Ihan hullun hommaa. Toki hyvä, että kauppa käy, vai käykö. sitähän tän ketju p askapuheella halutaan uskotella.
Miksi?