Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuttu osti mökin ja ajomatkaa mökille on 4 h

Vierailija
21.05.2023 |

Ihmettelin matkaa. Mutta taitaa olla perintömökki.

Vai ostaako ihmiset mökkejä 350 km päästä?

Kommentit (339)

Vierailija
81/339 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaukana sijaitseva mökki on täysi irtiotto. Siirrytään toiseen todellisuuteen kuukausiksi, unohdetaan täysin arki. Olihan ne lapsuuden mökkimatkat pitkiä istua, sen kaksi kertaa vuodessa. Ennen lähtöä tehtiin eväät kylmälaukkuun, joka asetettiin etupenkille aikuisten väliin. Loppumatka 50km oli mutkaisia ja mäkisiä hiekkateitä joita ajettiin hiljaa. Siellä pääsi kauaksi Helsingin todellisuudesta lapsena.

Vierailija
82/339 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin neljätuntia kun vartin matka. Tietää olevansa mökillä.

No se mökki on mökki oli sitten lähellä tai kaukana. Anteeksi vaan, mutta miten se pitkä matka tekee siitä mökistä yhtään paremman? 

Totta kai tekee paremman. Kunnon siirtymä ja stressi jää kaupunkiin. Ystäväni ajaa 900 kilometriä mökilleen.

Itse tiedän mukavampaakin tekemistä siksi reiluksi 10 tunniksi , minkä matka kestää. Olen kotoisin pohjoisesta, eikä minulla ole mitään kiinnostusta mennä sinne takaisin. Viihdyn vallan mainiosti lounaisrannikolla.

Ja kaikken pitää olla just kuin sinä? Niinkö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/339 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ostaa.

Oikeasti?

Hirveä investointi jonka käyttö jää vähäiseksi.

Mistä tiedät, että jää? Meillä on mökki, joka on 4h ajomatkan päässä. Kun olin lapsi niin vietettiin 3kk yhtä pötköä siellä joka vuosi. No enää minä en ole siellä niin paljoa, mutta veljeni on kyllä. Et sinä voi tietää miten paljon ihmiset käyttävät mökkejänsä.

Niin oli meilläkin, ilmeisesti meidän molempien vanhemmat olivat/ovat opettajia. Itse en ostaisi mökkiä noin kaukaa, koska sairaanhoitajana minulla on kesälomaa vain neljä viikkoa ja lähes kaikki muut viikonloput, jolloin mies olisi vapaalla, minä olen töissä.

Vierailija
84/339 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ostaa.

Oikeasti?

Hirveä investointi jonka käyttö jää vähäiseksi.

Mistä tiedät, että jää? Meillä on mökki, joka on 4h ajomatkan päässä. Kun olin lapsi niin vietettiin 3kk yhtä pötköä siellä joka vuosi. No enää minä en ole siellä niin paljoa, mutta veljeni on kyllä. Et sinä voi tietää miten paljon ihmiset käyttävät mökkejänsä.

Mutta olet sen perinyt ja se on sun lapsuuden paikka.

Kysyin että OSTAVATKO ihmiset mökkejä jotka 4-5 h ajomatkan päässä.

Luetunymmärtäminen!

Vierailija
85/339 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me asutaan Hyvinkäällä ja mökki on Sulkavalla, matka vähän päälle 3 tuntia. Ei siinä mitään ihmeellistä ole, monella tutulla on mökki samalla seudulla Sulkavalla, Savonlinnassa tai Puumalassa.

Oletteko ostaneet sen? Vai perintö?

Vierailija
86/339 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me asutaan Hyvinkäällä ja mökki on Sulkavalla, matka vähän päälle 3 tuntia. Ei siinä mitään ihmeellistä ole, monella tutulla on mökki samalla seudulla Sulkavalla, Savonlinnassa tai Puumalassa.

Ja tällä hyvinkääläisellä mökki Kainuussa, noin 8h matka.

Sanoisin että noin 3h matka on varmaan aika mukava.

Siis ostit sen? Noin kaukaa?

Vierailija
87/339 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän mökille on 365km. Ovelta ovelle menee pysähdyksineen ja venematkoineen aika lailla 6h. Eihän sinne ihan pikareissuja tehdä. Mutta ihana paikka, sentään ihan oma saari. Eipä ole kaikilla.

Vierailija
88/339 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on mökki 6h ajomatkan päässä entisestä kotikunnasta. Just hyvä matka oli tuolloin.

Nykyään asun ulkomailla joten nyt kesällä lennän ensin 3000km sitten autolla reipas 6h ja kappas:olen mökillä 😎

Vierailija
89/339 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me asutaan Espoossa ja mökki on Nilsiässä. Matkaa tulee 460km. Ollaan mökillä enemmän aikaa kuin kotona.

Mitä mahtaa kuulua Nilsiän öljysheikille? Muistaako kukaan?

Vierailija
90/339 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo nyt riippuu niin omista odotuksista. Omistan osuuden perintömökistä, mutta olen lomalla ollut viimeiset 7 vuotta heinäkuussa, jolloin konttori kiinni. Matala järvi, jossa sinilevää käytännössä joka kesä johonkin aikaan heinäkuussa. Ei se pelkkään uintiin vaikuta, vaan saunomiseen myös, kun on kantovesi.

Olisin valmis ajamaan pidemmän matkan siitä ilosta, jos olisi puhdas vesi. Uimahallit on heinäkuun kiinni, joten siinä joutuu tosissaan miettimään, miten peseytyy päivittäin helteellä, jos rannassa on sinilevää. Näitä tyypillisiä ongelmia. Vettä ollaan haettu kanistereihin huoltoaseman hanasta, mutta se on yksi kanisteri per peseytyjä, mitä pitää varata. Ja kova urakka siinä vedenhakurumbassa.

Vierailija
91/339 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän mökkimatka vie sen 2,5h yhteen suuntaan. Mun mielestä just sopiva, on perillä ihan eri kuviot kuin kotona ja silti voi mennä vaikka vaan viikonlopuksi.

Itse teen nykyään etätöitä 80% ajasta, joten olen mökillä 4-5 päivää viikosta näin kesäaikaan ellei kaupungissa ole jotain erityistä.

Vierailija
92/339 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa rauhallisen ja luonnon keskellä olevan mökin, usein se pitää ottaa kauempaa. Itse rakastan vehmeää Pohjois-Karjalaa.

Vierailija
93/339 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ihmettelee asiaa, koska harmittelee mielessään sitä ettei pääse lokkeilemaan kovin helposti.

Mekin olemme alkaneet säästää, että voisimme ostaa mökin mieheni kotiseudun läheltä. Syy: haluamme mökin tietyltä seudulta ja sitten ei tarvitsisi majailla sukulaisten nurkissa/airbnb/hotelli/ vuokramökillä kun käydään kylässä.

Vierailija
94/339 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä kun saapas.

Tossa ajassa lentää jo helposti välimerelle. Hieman toisenlaista lomaa kun työleirillä ötököitten syötävänä.

Millaisella suihkukoneella sä lennät? Mulla menee välimerelle noin 4-5 tuntia lentäen, siihen lisäksi ne turvatarkastukset, 30 min liikkumista kentälle, odotus kentällä. Toisessa päässä laukkujen odotus, kulkeminen mökille. Mökki on siis Kreikan saaristossa. Saan mökkimatkaan kulumaan välillä 12 h.

Vierailija
95/339 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jäisi vähälle käytölle? Itse korona-aikana olin mökillä noin 10kk vuodesta ja nytkin saatan olla 4kk/vuosi. 

Vierailija
96/339 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuntuu, että suurimmalla osalla tutuista on mökit moisen ajomatkan päässä. No, jos tykkää autossa istumisesta, niin mikäs siinä.

Sitten usein vielä takasin tullessa joutuvat ruuhkaan. Matka saattaa kestää kuusikin tuntia. Vau ja joka viikonloppu sama ralli. En kyllä ymmärrä miten siinä kenenkään sielu lepää. Sitten valitetaan ja lapset ei halua mökkeillä.

Hulluutta!

Yksi tunti max ja siinäkin on huoltokäynnit sisällä. Tankkaus yms ja ruokakauppa.

Vierailija
97/339 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä kun saapas.

Tossa ajassa lentää jo helposti välimerelle. Hieman toisenlaista lomaa kun työleirillä ötököitten syötävänä.

Juu, Välimerellä ihmisen paskavesissä lilluminen melanoomaa hankkimassa. Yök!

Mieluummin siellä kuin ilman uintimahdollisuutta Suomessa, kuka sinilevien seassa uisi?

Kaikki ei mökkeile meren rannalla. Ei Saimaan Pihlajavedellä mitään sinilevää ole.

Kaikki Suomen mökit ei ole Pihjajavedellä

Viimevuoden tilanne😱

https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2015081020159543

Entä Välimeren tilanne?

Mitä etelämmäs mennään, sen surkeampaa on. Virossakin on aivan hirveä sinilevätilanne, paljon pahempi kuin Suomessa.

Puhumattakaan Itämerestä mikä on maailman saastunein meri koska on liian matala mereksi.

Vierailija
98/339 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkoisia saastuttajia. :(

Vierailija
99/339 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä kun saapas.

Juu, Välimerellä ihmisen paskavesissä lilluminen melanoomaa hankkimassa. Yök!

Mieluummin siellä kuin ilman uintimahdollisuutta Suomessa, kuka sinilevien seassa uisi?

Kaikki ei mökkeile meren rannalla. Ei Saimaan Pihlajavedellä mitään sinilevää ole.

Kaikki Suomen mökit ei ole Pihjajavedellä

Viimevuoden tilanne😱

https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2015081020159543

Entä Välimeren tilanne?

Mitä etelämmäs mennään, sen surkeampaa on. Virossakin on aivan hirveä sinilevätilanne, paljon pahempi kuin Suomessa.

No eikös Viro ole saman lätäkön rannalla kuin Suomi?? Tietenkin siellä on.

Yritin kovasti googlata Välimeren tilannetta mutta löysin vain hyvin harvoja esiintymiä. Siniset rannat (ja muutkin) kuitenkin tutkitaan moneen kertaan vuodessa. Ikinä en ole nähnyt sinilevää muualla kuin Itämerellä ja Suomenalahdella sekä Suomen järvissä. Kuitenkin yli 100 matkaa tehnyt ympäri maailmaa, myös purjehtien mm Välimerellä.

No tälleen ohiksena kerron, että täällä Alankomaissa on myös lukuisissa järvissä sinilevää kesäisin. Toi meri on jo sitten hieman villimpi ja virtaa riittää niin sielä ei sinilevää sillä tavalla esiinny.

Varmaan löytyy sinilevää ympäri Eurooppaa hiljaisissa järvissä.

Vierailija
100/339 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietoa Suomen järvien puhtaudesta.

Turvesuot ovat vähentyneet ja suurin osa lopettanut joten niiden uhka vesistöille pienenee.

Kaivosteollisuus on nousu suunassa joten tulevaisuus näyttää miten käy.

https://docplayer.fi/5993854-Levahaitta-vai-kala-aitta-tilastotietoa-su…