Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitini sai sairaalassa tehdystä muistitestistä pisteitä 23. Mitä edessä?

Vierailija
20.05.2023 |

Tuli hieman puskista tämä muistin heikkeneminen. Se on mielestäni nyt aika yllättäen alkanut paljastua yhä useammin. Miten nopeasti tällainen etenee?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole halunnut lähteä kotihoitoon, ei sitä pysty varmistamaan millään että on vastannut parhaalla kyvyllään. 

Vierailija
22/28 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo on MMSE, niin pisteet ovat hyvät. Yleensä kotona-asuminen alkaa heikentyä noin 15 kohdalla. Näin aikaisessa vaiheessa muistia saadaan vielä mahdollisesti korjattua ruokavaliolla, lääkkeillä ja/tai liikuntaa ja aivojumppaa tehostamalla. Ei ole vielä syytä huolestua liiikoja, vaan yritä löytää asiantuntijoiden ohjeet jatkoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpäs kuulostaa suvaitsevaisilta nämä pisterajat. Terveen pitäisi saada 28-30 testistä. Alempi pistesaalis on syy jatkotutkimuksiin.

Siinä kysytään mm. lääniä, joita en itse erota maakunnasta enkä välttämättä muistaisi missä kerroksessa olen.

Haloo, läänejä ei ole ollut olemassakaan vuoden 2009 jälkeen.

Taitaa olla itselläsi aihetta muistitutkimukseen.

Itselläsi on aihetta hankkia pikkuisen yleissivistystä. Oikeasti pitäisi muistitestissäkin kysyä maakuntia eikä läänejä.

Yleissivistystähän minulla juuri on, kun tiedän, ettei läänejä ole ollut olemassakaan pitkään aikaan.

Vierailija
24/28 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tuo on MMSE, niin pisteet ovat hyvät. Yleensä kotona-asuminen alkaa heikentyä noin 15 kohdalla. Näin aikaisessa vaiheessa muistia saadaan vielä mahdollisesti korjattua ruokavaliolla, lääkkeillä ja/tai liikuntaa ja aivojumppaa tehostamalla. Ei ole vielä syytä huolestua liiikoja, vaan yritä löytää asiantuntijoiden ohjeet jatkoon.

Huolestuisin kyllä tuosta, kun kirjoitat "kotona-asuminen".

Vierailija
25/28 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpäs kuulostaa suvaitsevaisilta nämä pisterajat. Terveen pitäisi saada 28-30 testistä. Alempi pistesaalis on syy jatkotutkimuksiin.

Siinä kysytään mm. lääniä, joita en itse erota maakunnasta enkä välttämättä muistaisi missä kerroksessa olen.

Tämä on totta, että se testi voi antaa monella tavalla väärän tuloksen. Kysytään "monesko kerros" ja asuinlääniä ihmiseltä, joka on asuu yksikerroksisessa omakotitalossa Lapin läänissä niin kuin on asunut koko ikänsä. Presidentinkin voi muistaa, jos on  kovasti kiinnostunut politiikasta tai sattuu olemaan nykyisen pressan kuva vaikka pöydällä olevassa sanomalehdessä. Vastaavasti sairaalassa voi tulla huonommat tulokset.

Yksinkertaisin muistitesti on kysyä ikää. Jos ei ole vasta ollut joku merkkipäivä, huonomuistinen kertoo syntymäaikansa ja "laske siitä".

Aloittajalle sanoisin, että pahimmassa tapauksessa on edessä ankeita aikoja. Positiivista on se, että nopeasti alkanut on ilmeisesti myös diagnosoitu ajoissa ja pääsee pikaisesti tutkimuksiin ja saa lääkityksen.

Koeta nyt sinäkin muistisairas takoa päähäsi, ettei läänejä ole ollut olemassakaan liki 15 vuoteen.

http://virtuoosi.pkky.fi/vilma/yleista/laanit1.htm

https://www.maanmittauslaitos.fi/sites/maanmittauslaitos.fi/files/old/H…

Onko se ihme, jos vanhemmat ihmiset puhuvat lääneistä, kun koululaisillekin opetetaan noin.

Vierailija
26/28 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on äidin muistin kanssa sama tilanne, mutta hän onneksi halusi ajoissa ostaa asunnon senioritalosta. Henkilökunta on isoksi tueksi meille lapsille ja saamme neuvoa, ohjausta heiltä äidin asioita koskien. Asiantuntijan apu on ollut paras apu tässä tilanteessa ja olemme tosi onnekkaita osaavan henkilökunnan avusta.  Kaikki se apu tietenkin maksaa. 

Julkisen sektorin vanhushuolto on niin  kiven takana, että vanhuksen pitäisi maata kotonaan kakkansa seassa ja öristä sekavasti 24/7 ennen kuin apua myönnettäisiin. Yritimme ja joka tarkistuskäynnin jälkeen päätös oli, että äitimme on aivan liian hyvässä kunnossa osatessaan käyttää mikroa ja hiihtäessään rollalla omatoimisesti vessaan. Ihan sama, vaikka äiti kaatuilee ja unohdaa syödä. Hän on mittapuun mukaan omatoiminen vanhus

Vierailija
27/28 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiheen ap.Otti iltapäivä lehdestä.Aamu ajan kuluksi luin itse  muisti sairaista vanhemista ja äideistä: Juuri iltapäivä lehdestä netissä 21.5.23.ilmaiseksi.

Vierailija
28/28 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitä niissä lomakkeissa kuitenkin vielä kysellään.

Kysytään "missä maakunnassa olemme" mutta myös vanhan läänijaon mukainen vastaus kelpaa. Toisessa versiossa kysytään "millä paikkakunnalla nyt olemme".

Itse muuten täytän netissä kyselyitä, joista saa vähän rahaa (Norstatpanel tai joku sellainen) ja aina niissä kysytään missä läänissä asun, viimeksi viime viikolla!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän