Mistä tiedän, manipuloidaanko minua?
Mistä tällaisenhuomaa? Miten voi tajuta, että minua sumutetaan tai kaasuvalotetaan? Nyt tuntuu että eräs entinen tärkeä ihminen tekee tällaista. Vastaa suoriin kysymyksiin ja kieltoihin vinosti vasemmalta ja ottaa holhoavan oloista roolia. Näyttää siltä, ettei hän ymmärrä, että minä valitsen keitä tapaan. Pätee myös häneen.
Kokemuksia?
Kommentit (39)
Tiedät sen siitä epämääräisestä, rauhattomasta ja epämukavasta olosta, että sinua yritetään taivutella ja viedä johonkin tahtomattasi.
Fiksu ihminen katkaisisi välit täysin. Ei voi kontrolloida jos ei ole mitään tapaa vaikuttaa.
Katkaise kaikki yhteydet ja muuta vaikka eri paikkakunnalle.
Ei enää mitään yhteyksiä.
Tässä on vähän juttua manipuloinnista ystävyyssuhteissa:
https://yle.fi/aihe/a/20-10004867?fbclid=IwAR1fRA3GaJcYh1SpbyCSmIwqPdbi…
Kiitos taas vastanneille! Huomaan, ettei minulla ollut tarttumakohtaa asiaan, koska kaikki tuntuu niin liukkaalta ja saippuaiselta. Luettuani vastauksianne olen alkanut hahmottaa tätä kuviota paremmin. Järkyttävää tajuta tällaista! Oikein hyvä kuitenkin, että osaan nyt edes jollain lailla eritellä asioita, enkä ole niin eksyksissä hänen kanssaan.
Hän haluaa olla kanssani yhteyksissä, vaikka olen ihan suoraan sanonut mitkä ovat rajani eli asettanut "ehdot". Ilmeisesti tosiaan mikään puhe ei mene perille, vaan pitää itse hoitaa ne ehdot kuntoon eli estää henkilö ainakin siksi aikaa, että saan itseni vahvemmaksi ja tarkkanäköisemmäksi tämän asian suhteen.
Meillä on ollut hauskoja ja hyviä keskusteluja, mutta hän soittaa vain kun tarvitsee minua omiin juttuihinsa. Tiedän hänen jutellellessaan jo odottaa palveluspyyntöä, joka sieltä aina tuleekin. Pelkään että kieltäytyessäni hän osoittaa kylmyyttä minua kohtaan. Se olisi rankkaa, koska tosiaan tausta on tosiaan sellainen, että olemme tunteneet vuosia, ja häntä nuorempana olen oikeastaan ihaillut häntä vuosikausia.
Onko kellään kokemusta siitä, että suhde voi muuttua tasavertaiseksi vai onko tämä nyt näillä nähty?
Meillä on ollut paljon sellaista hyvää, jota olen tarvinnut ja joka vetoaa minuun. Pitäisi varmaan ymmärtää itse, mitä tunteita ja tarpeitani hän nyt tässä käyttää hyväkseen. En ihan vielä hahmota sitä.
Niin ja tosiaan hän jättää asioita vähän ilmaan leijumaan ja sitten minut ikään kuin odottamaan seuraava ayhteydenottoa. En osaa selittää tätä. En edes sitä, mikä siinä asioiden puolitiehen jättämisessä saa minut odottamaan mitään - varmaan sitä selvyyttä.
Kiitos teille tosi paljon :-)
Ap
Manipuloinnista tulee usein myös sellainen olo, että joutuu selittelemään itselleen, miksi toimii niinkuin toimii, toimiessaan toisen tahdon mukaan. Ikäänkuin ylipuhumaan itseään.
Ja sitten kun ottaa etäisyyttä, tuntuu että toisen kanssa kommunikointi ja oleminen näyttäytyy tosi monimutkaisena. Tai jos on ollut vuosia manipuloinnin uhri, tuntuu että ilman toista oleminen on hirveän monimutkaista kun ei ole sitä majakkaa johon suhteuttaa omaa olemistaan.
Usein manipuloivat ihmiset myös huomaa, jos toisella on erilaisia pelkoja, kuten hylätyksi tulemisen pelko, pelko siitä ettei ole hyvä ihminen tai pelko siitä, että jää yksin tai muut eivät pidä yhtä hyvänä tyyppinä. Näihin kaikkiin on tosi helppo vedota niin, ettei manipuloijan uhri edes huomaa sitä.
Ja ne piikit. Jos joutuu selittelemään itselleen miksi jokin on ihan normaalia ja toisella on oikeus puhua niin tai että ei hän oikeasti tarkoittanut sitä, vaikka asia jää vaivaamaan tosi oudosti huonolla tavalla (ei ollenkaan sama kuin suoraan puhuvat ystävät) niin kyse voi olla manipuloijan omasta sisäisestä asenteesta manipuloitavaa kohtaan, joka tulee tällaisissa ilmi.
Suhde ei ikinä voi muuttua tasavertaiseksi, jos ei joko uskalla ottaa asiaa esille toisen kanssa ollenkaan tai jos ottaa, saa kasan syytöksiä, mykkäkoulua, hälläväliä-asennetta tai vihaa niskaansa. Jos toinen sanoo jotakin kuten anteeksi, en todellakaan tiennyt että koet näin/teen näin tai täytyypä hetki miettiä mistä tässä mahtaa olla kysymys, palataan ja jutellaan kunnolla, silloin on vielä jotain toivoa.
Manipulointiin liittyy usein valta-asetelma. Se ei välttämättä ole perinteinen, vaan voi liittyä myös esimerkiksi manipuloitavan yksinäisyyteen, huonoon itseluottamukseen, ylikorostuneeseen velvollisuuden tai syyllisyydentuntoon tai rankkoihin elämänkokemuksiin. Se joka on heikoilla, on altis manipuloinnille. Sieltä on vain tosi vaikea löytää tietä ulos, koska toistuvan manipuloinnin uhrina aivot ohjelmoituvat kognitiiviseen dissonanssiin joka siitä seuraa. Voimia!
Vierailija kirjoitti:
Manipuloinnista tulee usein myös sellainen olo, että joutuu selittelemään itselleen, miksi toimii niinkuin toimii, toimiessaan toisen tahdon mukaan. Ikäänkuin ylipuhumaan itseään.
Ja sitten kun ottaa etäisyyttä, tuntuu että toisen kanssa kommunikointi ja oleminen näyttäytyy tosi monimutkaisena. Tai jos on ollut vuosia manipuloinnin uhri, tuntuu että ilman toista oleminen on hirveän monimutkaista kun ei ole sitä majakkaa johon suhteuttaa omaa olemistaan.
Usein manipuloivat ihmiset myös huomaa, jos toisella on erilaisia pelkoja, kuten hylätyksi tulemisen pelko, pelko siitä ettei ole hyvä ihminen tai pelko siitä, että jää yksin tai muut eivät pidä yhtä hyvänä tyyppinä. Näihin kaikkiin on tosi helppo vedota niin, ettei manipuloijan uhri edes huomaa sitä.
Ja ne piikit. Jos joutuu selittelemään itselleen miksi jokin on ihan normaalia ja toisella on oikeus puhua niin tai että ei hän oikeasti tarkoittanut sitä, vaikka asia jää vaivaamaan tosi oudosti huonolla tavalla (ei ollenkaan sama kuin suoraan puhuvat ystävät) niin kyse voi olla manipuloijan omasta sisäisestä asenteesta manipuloitavaa kohtaan, joka tulee tällaisissa ilmi.
Suhde ei ikinä voi muuttua tasavertaiseksi, jos ei joko uskalla ottaa asiaa esille toisen kanssa ollenkaan tai jos ottaa, saa kasan syytöksiä, mykkäkoulua, hälläväliä-asennetta tai vihaa niskaansa. Jos toinen sanoo jotakin kuten anteeksi, en todellakaan tiennyt että koet näin/teen näin tai täytyypä hetki miettiä mistä tässä mahtaa olla kysymys, palataan ja jutellaan kunnolla, silloin on vielä jotain toivoa.
Manipulointiin liittyy usein valta-asetelma. Se ei välttämättä ole perinteinen, vaan voi liittyä myös esimerkiksi manipuloitavan yksinäisyyteen, huonoon itseluottamukseen, ylikorostuneeseen velvollisuuden tai syyllisyydentuntoon tai rankkoihin elämänkokemuksiin. Se joka on heikoilla, on altis manipuloinnille. Sieltä on vain tosi vaikea löytää tietä ulos, koska toistuvan manipuloinnin uhrina aivot ohjelmoituvat kognitiiviseen dissonanssiin joka siitä seuraa. Voimia!
Eihän valta-asemassa tarvitse edes manipuloida, kun voi uhkailla ja kiristää.
Eiköhän jonkilainen manipulaatio ole ihan normaali osa kommunikointia.
Ei kukaan tällaisessa ketjussa kysele normaalista manipulaatiosta, että miten tuo esimies saakin minut aina tsemppaamaan vielä hetken ja kotiintullessa olen tyytyväinen siitä millaisen suorituksen sain tehtyä tai myyjä kehui hiuksiani ja vielä ensi viikollakin olin tyytyväinen kaksi euroa kalliimpaan shampooseen. Tässä ollaan ehkä vähän pimeämmällä puolella.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan tällaisessa ketjussa kysele normaalista manipulaatiosta, että miten tuo esimies saakin minut aina tsemppaamaan vielä hetken ja kotiintullessa olen tyytyväinen siitä millaisen suorituksen sain tehtyä tai myyjä kehui hiuksiani ja vielä ensi viikollakin olin tyytyväinen kaksi euroa kalliimpaan shampooseen. Tässä ollaan ehkä vähän pimeämmällä puolella.
Mistä sionä tiedät mistä taästä kysellään, kun Ap ei edes tiedä mitä manipulaatio on?
manipulaatiota selkeimmillään on ilmastonmuutos-potaska, k-piikit on vapaaehtoisia ja pakko ottaa tai koko suku kuolee. ym. paskanjauhanta poliitikoilta ja medialta. siksi niitä ei meidän huushollissa seurata ollenkaan. koska totuus löytyy vauva-palstalta.
Mulla on semmoinen manipulaattorintunnistussovellus. Playkaupasta.
Tietenkin manipuloidaan. Some, mainokset, valtion kohdistettu verotus ovat isoimmat manipulointivälineet ja muitakin on loputtomasti. Tämä palstakin manipuloi käyttäjiään.
Ei manipuloida. Tiedät siitä kun minä sanon niin.
Vierailija kirjoitti:
Manipuloija testaa, mitä siedät ja venyttää rahojasi pikkuhiljaa, huomaamattasi. Hänellä on tuhoava tavoite, hän ei tahdo sinulle hyvää. Hän saa tyydytystä siitä, että sinä muutut epävarmaksi, masentuneeksi, yksinäiseksi.
He ovat sadisteja. Nauttivat kun menet hämillesi, kärsit ja hajoat.
Se on juuri tuo rajojen venyttäminen pikkuhiljaa. Tällaisten tapausten kanssa olen usein aluksi asennoitunut niin että jotain outoa tässä nyt on, vaikka en ole varma ja olen sitten esittänyt etten huomaa mitään, jäänyt tarkkailemaan, turvannut selustani. Sillä jos olen oikeassa, ennemmin tai myöhemmin se ihminen käyttäytyy sen verran paskasti että todelliset aikeet paljastuvat. Ovat sitten kuin puulla päähän lyötyjä kun pidätkin puolesi. Eli tyhmän ja sinisilmäisen esittäminen toimii monesti tosi hyvin 🙂
Lähtökohtaisesti manipulointipyrkimykset aina läsnä. Niitä kannattaa tiettyyn rajaan saakkaa sietää, mikäli arvioi saavansa jotain.
Juuri tuo on yksi merkki, että ei vastaa suoraan, vaikka pyydät kyllä/ei vastausta. Kierrellään ja kaarrellaan ja vaihdetaan aihetta ja sekoitetaan asioita ihan tahallaan. Tuollainen ihminen ei myöskään tule ymmärtämään sinun puoltasi asiasta, vaikka kuinka hänen edessään huitoisit ja puisit nyrkkiä, että koita tajuta. Hän hykertelisi mielessään tilanteessa sitä, että sai sinut reagoimaan voimakkaasti eli että hänellä on valta päästä ihosi alle.
Suosittelen, että mikäli mahdollista, niin lopeta yhteydenpito kokonaan, kirpaisee, mutta alkaa ajan myötä helpottaa. Jos et pysty täysin katkomaan välejä, niin ole mahdollisimman epäkiinnostava, älä anna yhtään siimaa tai myötätuntoa, ole asiallinen, mutta mahdollisimman kuivakka ja piilota tunteesi. Nuo ihmiset saavat "polttoainetta" siitä, että saavat toisissa reagointia aikaiseksi eli kokevat voivansa vaikuttaa sinuun. Sillä kehumisella koittavat saada sinut luottamaan heihin ja ajattelemaan, että kaikki on kuitenkin ok ja ovat ihan kivoja tyyppejä. Kun alat luottamaan, niin alkaa kiertely ja kaartelu ja pienten piikkien heitto jossain sivulauseessa. Kannattaa tutustua narsismiin, netissä paljon tietoa, myös monta hyvää you tube kanavaa.
Tsemppiä!