AMK:n opinnäytetyön kelpuuttaminen?
En omaa aiempaa kk-tutkintoa ja minulle kävi vasta niin, että avoimen yliopiston aineopintokokonaisuuden edellyttämä tutkielmani hylättiin tylysti. Siitä olisi saanut vain 5op ja vaadittiin kandin työtä vastaavaa työmäärää opponointeineen kaikkineen. Toisessa yliopistossa tein aineopintojen osana kirjallisuuskatsaustutkielman hyvällä arvosanalla.
Olen nyt siinä vaiheessa AMK:ssa, että yritän saada tutkimussuunnitelmani hyväksyttyä ennen kesää ja oppari olisi tarkoitus kirjoittaa loppuun syksyyn mennessä. Tutkimussuunnitelmaa ei ole hyväksytty AMK:ssakaan ihan heti, vaan olen joutunut työstämään sitä pitkään ja mietin, että mitä on odotettavissa sen jälkeen, kun tutkimussuunnitelma hyväksytään? Voinko hyvillä mielin kirjoittaa valmiiksi 40+ sivua ja odottaa, että oppari hyväksytään vähintään arvosanalla 1 vai onko mahdollisuus siitä, että työni jotenkin hylätään tai pyydetään täydennystä ja miten usein sellaista tapahtuu?
Tässä pitää nyt siis tietää, että kirjoittaminen ei itsessään ole minulle vaikeaa ja olen saanut vitosia monista yo:n esseekursseista, mutta keinotekoisten tutkielmien vääntäminen saa minut todella uneliaaksi ja tekstin pakottaminen näihin raameihin on minulle hyvin raskasta, vaikka se ei poista kirjoittajan taitojani. Arvosanalla ei ole minulle väliä, kunhan saan tutkintotodistuksen.
Kommentit (5)
Vierailija kirjoitti:
Miksi koet opinnäytetyön keinotekoisena?
Amk oppari on prosessi, missä sinulla on ohjaaja ja opponoija. Ohjaaja vie pitkin prosessia työtäsi oikeaan suuntaan ja pyytää tarkentamaan näkökulmaa, lisäämään jotain, poistamaan jotain suuntaa yms. Et voi vain rykäistä 40 sivua kasaan kerralla itsenäisesti, koska se ei ole opinnäytetyön tarkoitus.
Mistään opponoijasta ei ole toistaiseksi puhuttu, mutta minulla on ohjaajan sijaan kaksi ohjaajaa.
Keinotekoisuudella tarkoitan sitä, että vaivaan nähden opin todella vähän tiukkaa tietoa. Kun opparia varten vaadittavat haastattelut on tehty, oppimiseni on päättynyt ja kirjoitustyö on vielä jäljellä näin kärjistäen sanottuna. Samalla vaivalla olisin voinut oppia paljon enemmän uutta tietoa asiakastyötä varten.
Sinulla on asenneongelma. Oppiminen tapahtuu vasta analysoidessasi keräämääsi tietoa.
No niissähän on aika tarkat muotosäännöt ja lähdetiedot viitteineen yms. Kyllä siitä pitäisi joku numero saada vaikka se olisi miten huono, jos nuo muotoseikat edes on kunnossa, eikä siinä ole kielioopivirheitä.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on asenneongelma. Oppiminen tapahtuu vasta analysoidessasi keräämääsi tietoa.
Kuulostaa enemmän lomakkeen kuin ihmisen puheelta. Ymmärrän, että on vielä ihmisiä, jotka oman taloutensa turvaamiseksi uskottelevat, että tieto siirtyy päähän vasta sitten, kun joku tutkinto on virallisesti myönnetty, mutta tottahan se ei tietenkään ole, vaan tuossa menee sekaisin aikaperiodikohtaiset muodolliset pätevyysvaatimukset ja osaaminen.
Jos saisin sairaskohtauksen, haluaisin minua hoitavan enemmin pakkoruotsin kurssin takia opinnot lopettaneen hyväkuntoisen ja alan kirjoja lukevan alaa opiskelleen kuin jonkun, joka on rimaa hipoen saanut kurssit läpi, mutta on paperilla oikea ensihoitaja. Sama juttu jos verrataan lupansa menettänyttä lääkäriä sellaiseen, jolla on luvat kunnossa, mutta paljon vähemmän kokemusta ja tietoa.
Yleiset kielitutkinnot perustuvat ajatukseen, että sinun ei tarvitse:
-"päästä" kouluun
-hakea opiskelemaan
-lainata kurssikirjoja toiselta puolen Suomea, vaikka tieto on netissä jollakin kielellä jo valmiina
-tehdä ryhmätöitä
-tehdä opinnäytetyötä
-ilmoittautua lukukausille
-maksaa terveydenhuoltomaksua
-käydä tiettyyn aikaan tunneilla
-käyttää elämäsi aikaa lähdeviittauksiin ja muotoiluihin kerta toisensa jälkeen joka työssä
On erittäin kova suoritus oppia venäjän kieli täydellisesti, mutta nykyään voit tehdä sen YouTubessa ja kaverien avulla ja osoittaa taitosi yhden päivän mittaisessa kaikille avoimessa tentissä. On mahdotonta esittää venäjän kielen osaajaa, mutta paljon helpompaa esittää vaikka kasvatustieteen tohtoria, vaikka kielitutkinnosta et saa hehkutuksia samalla tavalla kuin nousemalla yliopiston hierarkiassa ja saamalla nimesi eteen kirjainyhdistelmän.
Monet eri tiet johtavat tietoon ja osaamiseen ja koulutusten esteradat ovat yksi tapa saada tietoa, mutta esterata itsessään ei mielestäni ole tärkeä, vaan tieto ja osaaminen.
Miksi koet opinnäytetyön keinotekoisena?
Amk oppari on prosessi, missä sinulla on ohjaaja ja opponoija. Ohjaaja vie pitkin prosessia työtäsi oikeaan suuntaan ja pyytää tarkentamaan näkökulmaa, lisäämään jotain, poistamaan jotain suuntaa yms. Et voi vain rykäistä 40 sivua kasaan kerralla itsenäisesti, koska se ei ole opinnäytetyön tarkoitus.