Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsettomuuden paras puoli: ei tarvitse asioida Kelan kanssa jatkuvasti

Vierailija
19.05.2023 |

Yrittäjänä jouduin asioimaan ensimmäistä kertaa vuosiin Kelan korvauspalvelun kanssa. Joka ikisestä työntekijäni työterveyskäynnistä keksimällä keksivät ja etsivät syyn, ettei tarvitse maksaa sitä parin kympin valtion osuutta yrittäjälle, joka sen työterveyshoidon on työntekijöilleen tarjonnut (olen siis maksanut esim. 180e lääkärikäynnistä ja siitä voisi saada 22e takaisin Kelalta). Ihan etsimällä etsivät että hei tästä paperista puuttuu lääkärin käsin kirjoittama nimmari (sähköinen sairaslomatodistus) ja hei tässä on ollut lähete fysioterapiaan mutta terapian suorittaja onkin ollut työfysioterapeutti, ei fysioterapeutti.

Päätin etten enää tuhlaa aikaani tuohon laitokseen. Verot kyllä kelpaa tuhansissa sinne päin, mutta pennejä eivät maksa vaikka laki niin sanoo.

Thank god en ole sentään hankkinut lapsia tähän maahan, niiden takia tuonne kai pitäisi olla lähes joka kuukausi jotain yhteyttä pitämässä. Varmaan siinäkin tilanteessa yrittäisivät jotain keksiä, ettei lapsilisiä tarvitsisi maksaa. Lapsen nimessä on N, valitettavasti nyt eväämme tuet.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole asioinut kelan kanssa millään tavalla. Ennen synnytystä hain verkon kautta äitiyspäivärahan, vanhempainrahan ja lapsilisän. Kohta lapsi jo 15v, joten tuskin kauheasti kela-käyntejä luvassa.

Oma lapsellinen sairastui kroonisesti 15-vuotiaana. On se jännä, miten sinäkään et pysty ajattelemaan asian koskevan mitenkään itseäsi ja perhettäsi. Teistä voi tulla kelan vakioasiakkaita minä hetkenä hyvänsä.

Edellisen tarkoitus oli varmaankin kertoa se, ettei lapsiperheet asioi kelassa sen enempää kuin lapsettomat.

Vierailija
22/43 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, kiitos vanhemille, ymmärrän nyt että ilmeisesti tenavien kanssa ei tarvitse joka asiasta asioida Kelan kanssa.

Lähinnä tässä ketuttaa se, että meillä on laissa määritelty tuollainen minimaalinen korvaus yrittäjälle, joka firman pussista maksaa työntekijälle terveydenhuollon, joka muuten menisi terveyskeskusten jonoihin. Ja nuo virkailijat sitten ihan keksimällä keksivät ja ilahtuvat, kun voivat evätä sen minimaalisen korvauksen. Soittivat siis minulle puhelimitse, kun olin kaikki heidän pyytämät asiakirjat toimittanut, että käydään nämä hakemukset läpi. Sen virkailijan äänestä oikein kuuli, miten hän ILAHTUI, kun huomasi tuon työfysioterapeutti-asian. Että nyt tämä evätään, jes. Ja täällä sähköisestä järjestelmästä tulostetussa asiakirjassa ei ole käsin tehtyä allekirjoitusta, hylkyyn!

Ei paljoa kannusta yrittämiseen eikä työntekijöille kunnon työterveyden järjestämiseen tuo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öö, mitä tässä oikein houritaan? Ei lapsilisä ole tarveharkintainen. Lapseni on 10, en edes muista koska olen ollut viimeksi yhteydessä Kelaan.

Vela tuulettaa tunteitaan.

heh heh

Vierailija
24/43 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok, kiitos vanhemille, ymmärrän nyt että ilmeisesti tenavien kanssa ei tarvitse joka asiasta asioida Kelan kanssa.

Lähinnä tässä ketuttaa se, että meillä on laissa määritelty tuollainen minimaalinen korvaus yrittäjälle, joka firman pussista maksaa työntekijälle terveydenhuollon, joka muuten menisi terveyskeskusten jonoihin. Ja nuo virkailijat sitten ihan keksimällä keksivät ja ilahtuvat, kun voivat evätä sen minimaalisen korvauksen. Soittivat siis minulle puhelimitse, kun olin kaikki heidän pyytämät asiakirjat toimittanut, että käydään nämä hakemukset läpi. Sen virkailijan äänestä oikein kuuli, miten hän ILAHTUI, kun huomasi tuon työfysioterapeutti-asian. Että nyt tämä evätään, jes. Ja täällä sähköisestä järjestelmästä tulostetussa asiakirjassa ei ole käsin tehtyä allekirjoitusta, hylkyyn!

Ei paljoa kannusta yrittämiseen eikä työntekijöille kunnon työterveyden järjestämiseen tuo.

Onneksi en ole yrittäjä, niin ei tartte asioida Kelan kanssa jatkuvasti.

Vierailija
25/43 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huomannut mitään pakkoa asioida Kelan kanssa, vaikka minulla on jo 14-vuotias lapsi. 

Vierailija
26/43 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole koskaan ollut ongelmia kelan kanssa. Kun olin parikymppisenä vuoden verran työttömänä, silloin jouduin asioimaan Kelassa aika usein, siis ihan konttorissa. Aina ensimmäisenä ennen kuin esitin asiani, kysyin virkailijan nimen ja kirjoitin paperille. Tämän jälkeen esitin asiani ja kaikki hoitui ongelmitta ja ajallaan. Myöhemmin kun hommat siirty nettiin, kirjoitin aina hakemuksen tms kommenttikenttään että jos on jotain epäselvää, haluan että minuun otetaan yhteyttä puhelimitse.

Vierailija
27/43 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole asioinut kelan kanssa millään tavalla. Ennen synnytystä hain verkon kautta äitiyspäivärahan, vanhempainrahan ja lapsilisän. Kohta lapsi jo 15v, joten tuskin kauheasti kela-käyntejä luvassa.

Oma lapsellinen sairastui kroonisesti 15-vuotiaana. On se jännä, miten sinäkään et pysty ajattelemaan asian koskevan mitenkään itseäsi ja perhettäsi. Teistä voi tulla kelan vakioasiakkaita minä hetkenä hyvänsä.

Jos henkilö jää lapsettomaksi siksi, että ei tarvitse asioida Kelan kanssa, niin voi ihan hyvin tuoda esiin myös sen, että suurin osa ei joudu asioimaan Kelan kanssa.

-ohis

Vierailija
28/43 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ollu 15v äitinä ja lapsen asioissa asioinut kelan kanssa harvoin. Kotihoidontuki kerrasta ongelmitta, vammaistuen tiimoilla kerran joutui vaatimaan oikaisua ja siinä se. Nyt kyllä koko alkuvuosi on mennyt vääntäessä omien asioiden takia. Että en kyllä voi sanoa ettäkö lapsen takia ois ollu tiheää asiointia .

Vierailija
29/43 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallisesti lapsen vanhemman tarvitsee asioida Kelan kanssa 2-3 kertaa ennen kuin lapsesta tulee täysi-ikäinen:

1. Äitiys/vanhempainpäivärahaa hakiessa

2. Lapsilisää hakiessa

3. Kotihoidontukea hakiessa, jos hakee sellaista.

Kaikki nämä voi tietenkin tehdä netin kautta

Kolmen täysi-ikäisen lapsen äiti

Vierailija
30/43 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaavasti onko sinun tilanne kaikkia suomalaisia koskettava? Tilastollisesti suurin osa lapsia omaavista ei joudu olemaan Kelan kanssa lasten takia tekemisissä, joten ap:n kannalta tilanne ei luultavimmin muuttuisi lapsista riippumatta.

Vierailija
31/43 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille kela-kammoisille tuli nyt sitten selväksi, että lasten hankkimisesta ei tarvitsekaan luopua! Sen sijaan yrittäjäksi ei kannata ryhtyä. Vai miten tämä nyt sitten menikään.

Vierailija
32/43 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öö, mitä tässä oikein houritaan? Ei lapsilisä ole tarveharkintainen. Lapseni on 10, en edes muista koska olen ollut viimeksi yhteydessä Kelaan.

Vela tuulettaa tunteitaan.

heh heh

Niin? Oletushan tuossa siis on, että lapsiperheet asioivat kelan kanssa jatkuvasti, ja lopussa puhuttiin lapsilisien eväämisestä. Kuten tässä on yksi sun toinen sanonut, molemmat väitteet ovat puuta heinää. Vähän sulaa pohja koko aloitukselta. Hyvin sekava avautuminen kun kirjoittaja ei oikein ole osannut edes päättää, mitä tarkalleen ottaen argumentoi.

Vierailija
33/43 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissattomuuden paras puoli: ei tarvitse asioida Kelan kanssa jatkuvasti!

Vierailija
34/43 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelassa nyt vaan on töissä vähä-älyisiä hölmöjä odottamassa eläkeikää. Asioita siellä ei hoideta.

Vierailija
35/43 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

I see, i see. Naiset on kyllä omiaan hoitamaan noita juoksevia asioita.

Vierailija
36/43 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä oli taas melkoinen aasinsilta velalla tässä. No, jokainen pelaa niillä korteilla jotka sai.

Vierailija
37/43 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nythän ne vasta alkaa... opintotuet, koulumatkakorvaukset toisella asteella nyt ekana tulee mieleen.

Koulumatkakorvaukset eivät koske meitä. Opintotuki ei ymmärtääkseni vaadi kuukausittaisia käyntejä Kelassa, mihin ap viittaa.

Ei mikään vaadi käyntejä Kelassa. Ei ne halua että siellä kukaan käy. Jopa koulumatkatuki muuttuu nyt sähköiseksi.

Vierailija
38/43 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä näitä, jotka täällä selittävät, että ei koske minua. Eikö sen nyt hyvänen aika luulisi kiinnostavan kaikkia kansalaisia, että kela toimii ja sen kanssa on helppo asioida? Tai ylipäänsä miten sosiaaliturva yms. järjestetään? Mutta ei, ollaan vaan, että minä olen terve ja lapseni myös, enkö ole yrittäjä enkä tule koskaan tarvitsemaan palveluita, joten ei kuulu minulle.

Tämä on iso yhteiskunnallinen kysymys, jolla on vaikka mitä ideologisia, eettisiä ja taloudellisia implikaatioita. Kyllä ihan jokaisella pitäisi olla jotakin tietoa ja kiinnostusta asiaan.

Ja kyllä sinne kelan pompoteltavaksi joutuu yllättävän moni. Siinä sitten hoitelet esimerkiksi omaishoitajan hommia 85-vuotiaana, kun puoliso on dementikko, ja käyt paperisotaa byrokraattien kanssa tms.

Vierailija
39/43 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä näitä, jotka täällä selittävät, että ei koske minua. Eikö sen nyt hyvänen aika luulisi kiinnostavan kaikkia kansalaisia, että kela toimii ja sen kanssa on helppo asioida? Tai ylipäänsä miten sosiaaliturva yms. järjestetään? Mutta ei, ollaan vaan, että minä olen terve ja lapseni myös, enkö ole yrittäjä enkä tule koskaan tarvitsemaan palveluita, joten ei kuulu minulle.

Tämä on iso yhteiskunnallinen kysymys, jolla on vaikka mitä ideologisia, eettisiä ja taloudellisia implikaatioita. Kyllä ihan jokaisella pitäisi olla jotakin tietoa ja kiinnostusta asiaan.

Ja kyllä sinne kelan pompoteltavaksi joutuu yllättävän moni. Siinä sitten hoitelet esimerkiksi omaishoitajan hommia 85-vuotiaana, kun puoliso on dementikko, ja käyt paperisotaa byrokraattien kanssa tms.

Lähdit aivan sivuraiteille. Ehkä ongelma oli nyt jo siinä että tämä aloituskin oli aivan äärimmäisen sekava kun yhtäkkiä vedettiin lapsilisät tekstiin joka koski yrittäjyyttä, mutta tottakai ihmiset on yksi toisensa jälkeen sanoneet että lasten olemassaolo ei automaattisesti tarkoita Kela-riippuvuutta. Se on jo täysin eri keskustelu että huonolla tuurilla Kelan armoille voi joutua kuka vaan.

Vierailija
40/43 |
19.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärtänyt. Eikö tekstin perusteella pitäisi pikemminkin todeta että onneksi en ole yrittäjä kuin että onneksi olen lapseton.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi viisi