Täytyy kirjoittaa aika hävettävästä asiasta. Olen kai "ihastunut" vanhaan ihmiseen. En ymmärrä yhtään tätä asiaa.
Olen yrittänyt olla ajattelematta asiaa ja työntää jonnekin syvälle takaraivoon. Nyt kun näen tästä ihmisestä jatkuvasti jo uniakin niin haluan käsitellä asiaa.
Työpaikalla on eräs vanhempi herra joka on kiinnittänyt huomiota minuun enemmän. Hän vaikuttaa hyvin asialliselta ja mukavalta. Ollaan yhdessä puitu asioita ja naurettu. Jossain vaiheessa hän alkoi kehumaan työskentelyäni ja seurailemaan katseellaan.
Yhtäkkiä rennon työntekijä roolin sijaan alkoi tuntumaankin siltä kuin meillä kohtaisi kemiat liian hyvin. Ei siis mitään romanttista mutta hämmentävää. Huomasimme tämän molemmat vaikka sanaakaan emme ole asiasta sanoneet enkä todellakaan haluakaan. Hän alkoi katselemaan perääni ja pyytämään enemmän apuja.
Sitten aloin huomaamaan hänen läsnäolonsa aina ja se oli jopa kiusallista. Olen ollut hämmentynyt, että mitä tämä on.
Huomasimme että nyt on jotain outoa. Joten aloimme välttelemään toisiamme. En enää edes katso häntä silmiin ja muutenkin jätän huumoripuolen ja muun keskustelun hänen seurassaan pois. Hoidan vain työt ja jatkan toiselle. Hänkin on onneksi alkanut välttelemään ja se on todella ok.
En vain käsitä mitä ihmettä tuo kemia välillä on. Välillä en pysty edes itse olla ajattelematta tätä ihmistä.
Tuntuu jotenkin väärältä ja oudolta. Vähän syylliseltäkin ja yritän vaan realisoida tilanteen päässäni.
Nyt näen sitten niitä unia ja toivon vaan, että tämä hämmennys ja "ihastuminen" mikälie menisi ohi.
Minulla on melko vaikea isäsuhde ollut, hän on alkoholisti ja ollut poissa kuvioista melko paljon. Aina on muutenkin miesten kanssa ollut hankaluuksia joten yritän pysyä ihan itsekseni. Varmaan nyt kun joku huomioi ja kehuu, sekä on muutenkin yliystävällinen eri piirteineen niin hämmentää. Hän selvästi ihastui jollain tasolla ja tuli lähelleni kun mahdollista mutta onneksi nyt itsekin ymmärtänyt että parempi pitää etäisyyttä.
Sen jälkeen tilanne on ollut melko kiusallinen.
Pakko oli kirjoittaa. Mitäs te tilanteesta ajattelette ja miten toimisitte? Joskus tekisi mieli vain nauraa ja ottaa asia huumorilla. Välillä vähän kammoksun asiaa ja yritän pohtia, että mikä tässä oikein nyt kiikastaa.
Jostain syystä keskustelu poistettiin. Kiitän vastauksista ja mielellään kuulisin vielä joidenkin omia kokemuksia jos joku niistä haluaisi kertoa.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ehkä itselleni sellainen tilanne, että koska minusta tuntuu, että en pysty hallitsemaan tilannetta eli omia tunteitani täydellisesti, niin olen ahdistunut ja voin ihan fyysisesti pahoin. Koska en ymmärrä.
Oikeastaan kun tätä asiaa olen nyt sallinut itseni pyörittelevän ja käsittelevän tänään enemmän niin olen jopa vihainen itselleni koska en vain saa kiinni tästä omasta suhtautumisestani, jopa halveksin itseäni.
Haluan vain olla normaali ja täysin neutraali kanssaihmisä kohtaan. Väsyttää nämä omat arvelluttavat reaktioni.
-ap
Ap, reaktiosi mieheen on ihan normaali. Reaktiosi reaktioon sen sijaan kuulostaa siltä, että terapia olisi paikallaan. Ei ole normaalia ahdistua ja halveksia itseään siksi, että sattuu jotenkin viehättymään jostain ihmisestä.
Varsinkin kun miehessä ei ole mitään sen kummempaa outoa kuin ikä! Meillä on kuule presidentilläkin 30 vuotta nuorempi rouva, ja Ranskan Macronin rouva on taas häntä 20 vuotta vanhempi. Ei ole olemassa mitään sääntöä, minkä ikäisiin saa reagoida ja minkä ikäisiin ei.
Normaalia on kohdata iloiten nämä pienet lahjat, mitä elämä meille antaa. Ainakin minä koen aina lahjana sen, että koen jonkun ihmisen puoleensavetävänä/viehättävänä/kemiat kohtaa. Jos ihminen on erilainen kuin aikaisempi "tyyppini", aina parempi, sehän osoittaa että olen joustava ja kykenevä muutokseen.
Ota nuo tunteesi päivien piristyksenä, ei minään sen vakavampana. Se on normaalia. Voit silti käyttäytyä neutraalisti, jos tahdot, joskin voisit huomata että pienen pieni flirttailu on välillä oikeinkin normaalia ja miellyttävää.
N44, joka on viimeisen puolen vuoden aikana ollut erittäin viehättynyt 20 vuotta vanhemmasta setämiehestä ja 14 vuotta nuoremmasta nuoresta komistuksesta -samaan aikaan. Unissa nuo toistaiseksi valitettavasti esiintyvät eri aikaan.
Olen myös nähnyt tuhmia unia David Suchettin esittämästä Hercule Poirotista, niissä unissa sen pullea vatsa kiihotti kovasti, vaikka irl pidän atleettisistä miehistä. Niin, ja olen nähnyt kerran tuhmaa unta jopa omasta isästäni -ja arvaa mitä? Kaikki tämä on ihan normaalia. Uni isästä aiheutti kyllä herätessä hienoista inhoa, mutta meni ohi.
Usein aikuinen mies joka on sinut itsensä kanssa osaa ottaa etäisyyttä tällaisissa tapauksissa mutta niin käy myös miehille että ihastuu nuorempaan enemmän kuin sillä tavallisella tasolla. Vaikea selittää mutta aikuisena osaa katsoa elämää toisella tavalla ja ymmärtää mitä nuorempi saattaa tuntea tai käydä läpi mutta osaa saman aikaisesti tajuta miksi se on mahdotonta. Eli näissä tapauksissa miehen pitäisi olla viisas ja ymmärtää asioiden mennä ohitse. Nuorella on kuitenkin elämä edessä ja paljon nähtävää ja koettavaa. Kaunis ystävyys tuollaisesta voisi tulla jos kumpikin on viisas ja osaa käsitellä asiat oikealla tavalla. Ystävyydestä voi olla paljon iloa kummallekin mutta vaikea on toisille sanoa mikä on oikein ja mikä väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi on kiellettyä ihastua tähän mieheen? Aivan kuin olisit pelästynyt asiaa suhteettoman paljon. Onko kyse siitä, ettet ole tottunut tulemaan myönteisesti huomioiduksi miehen taholta ja se saa sinut tuntemaan olosi hyvin vaikeaksi ja oudoksi etkä pysty nauttimaan siitä etkä uskomaan, että kyseessä voisi olla ihan kiva, arkinen ja vaaraton asia. Sinun on vaikea päästää ketään miestä lähellesi etkä haluaisi päästää tätäkään miestä? Suuri epäluottamus ja pelot heijastuvat teksistäsi.
Pelkään syystäkin. Enkä myöskään halua mitään epäterveitä tilanteita.
Olen itse 30v ja tämä mies noin 75v.
Niin.En voi ymmärtää. En tiedä miksi ajattelen häntä. Järjetöntä tämä vain on.
-apMikä siinä pelottaa? Onko mies jotenkin vaarallinen?
Ei ollenkaan, ei tämä mies ole lainkaan vaarallinen.
Hävettää nämä omat tunteet vain kun en käsitä.
Mitään ei ole edes tapahtunut. En ymmärrä miksi tämä on niin iso juttu itselleni. Kaikki tämä mitä aloituksessa kirjoitin.
Olen aivan ihmeissäni. Haluaisin vain olla normaali.
-ap
Ei siinä ole mitään epänormaalia, että pitää vanhasta miehestä ja hän pitää sinusta. Se on ihan tavallista elämää, mutta sinulla ei vain ole sellaisesta kokemusta, joten se jännittää ja pelottaa sinua. On normaalia hakeutua sellaisten ihmisten seuraan, joiden kanssa tuntee olonsa hyväksi. Epänormaalia taas on se, että kieltää itseltään tällaiset tunteet.
Ehkäpä olet seksualisoinut kaikki miehet mielessäsi, jolloin normaali kanssakäyminen ja kaverillinenkin tykkääminen herättää pelon tunteita. Ihastusta voi olla ihan vain huvikseen, ei sen tarvitse johtaa mihinkään.
Uppis kirjoitti:
Eli olet idiootti, jonka polvet menee nuudeliksi heti, kun joku aikamies imartelee vähän saadakseen pillua? Nyt on kaksi vaihtoehtoa, joko annat sitä pillua, tai tajuat olevasi idiootti, jonka idioottimaisuutta käytetään hyväksi. Toki sillä vanhemmalla herralla voi olla ihan hyvä tarkoitus ja tarkoitusperät, mutta pillua se joka tapauksessa yrittää metsästää. Mikäs siinä, jos sen tilillä on miljoonia, mutta useimmiten se on vain itara vanha gubbe joka haluaa nuorta pillua. Älä hukkaa aikaa ja itseäsi tuollaiseen, häpeät sitä loppuelämäsi..
No ei tässä kyllä mitään seksuaalistakaan kai ole.
Ei hän ole mitenkään ällöttävä limainen mies. Ihan normaali, asiallinen, hyvät käytöstavat omaava ja huumorintajuinen. Voi puhua myös vakavimmastakin asioista ja ottaa muut huomioon.
Hieman surullinen ja yksinäinen jollain tavalla. Sen aistii.
Ei kuitenkaan mikään limainen ihminen.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi on kiellettyä ihastua tähän mieheen? Aivan kuin olisit pelästynyt asiaa suhteettoman paljon. Onko kyse siitä, ettet ole tottunut tulemaan myönteisesti huomioiduksi miehen taholta ja se saa sinut tuntemaan olosi hyvin vaikeaksi ja oudoksi etkä pysty nauttimaan siitä etkä uskomaan, että kyseessä voisi olla ihan kiva, arkinen ja vaaraton asia. Sinun on vaikea päästää ketään miestä lähellesi etkä haluaisi päästää tätäkään miestä? Suuri epäluottamus ja pelot heijastuvat teksistäsi.
-ap
Jos se olis sun kummisetä, niin tehän olisitte kuin sale ja jenni.
Eihän tuossa ole muuta ongelmaa kuin että se ihastus on työpaikalla ja tokkopa edes olisit muualla reagoinut samalla tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään ei ole edes tapahtunut. En ymmärrä miksi tämä on niin iso juttu itselleni. Kaikki tämä mitä aloituksessa kirjoitin.
-ap
Miksi jankutat tuota normaalia? Olet jo aikuinen nainen, luulisi sinun tuohon ikään mennessä tietävän, että ihminen voi tuntea kemiaa metsän puitakin kohtaan, saati sitten toista ihmistä, vaikka tämä sattuisikin olemaan hieman vanhempi kuin mihin olet tottunut.
Tämä ei tarkoita, että sinun pitäisi ruveta mihinkään, mutta kuulostaa siltä että nupissasi ei ole kaikki kohdillaan kun heittäydyt lähes hysteeriseksi siitä, että olet viehättynyt vanhemmasta miehestä.
Osa ihmisistä on vaan niin karismaattisia, ettei ikä vaikuta siihen mitään. Kaikille tutuista tulee mieleen Sean Connery, sir Ian McKellen, Christopher Lee, Donald Sutherland -tuskinpa kenelläkään noista olisi vaikeuksia viehättää nuorempia naisia, jos olisivat elossa (osa taitaa ollakin), vaikkei julkkikseksi tunnistettaisikaan. Ja on täysin normaalia reagoida karismaattisen ihmisen läheisyyteen.
Sinun on varmaan aika oppia, että et oikeasti hallitse elämässä yhtään mitään. Täytyy vaan oppia surffaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-apEi siinä ole mitään epänormaalia, että pitää vanhasta miehestä ja hän pitää sinusta. Se on ihan tavallista elämää, mutta sinulla ei vain ole sellaisesta kokemusta, joten se jännittää ja pelottaa sinua. On normaalia hakeutua sellaisten ihmisten seuraan, joiden kanssa tuntee olonsa hyväksi. Epänormaalia taas on se, että kieltää itseltään tällaiset tunteet.
Ehkäpä olet seksualisoinut kaikki miehet mielessäsi, jolloin normaali kanssakäyminen ja kaverillinenkin tykkääminen herättää pelon tunteita. Ihastusta voi olla ihan vain huvikseen, ei sen tarvitse johtaa mihinkään.
Lisäisin tähän, että ei siinäkään ole mitään pahaa, jos seksualisoi kaikki miehet. Itse huomaan tekeväni niin, automaattisesti, ihan sama minkä ikäinen mies, sijoitan sen panisin- en panisi -asteikoille. Tämä ei mitenkään estä minua olemasta neutraali työtoveri tai hyvä ystävä, vaikka olenkin koko ajan tietoinen siitä uros-naaras -liitännän mahdollisuudesta. (Tietenkään en tuo tätä mitenkään niille esiin. Enimmäkseen.)
-eri-
Vierailija kirjoitti:
Elämää tämä kuitenkin onneksi vain on. Täytyy ottaa tämä niin, että vuoden päästä en varmaan edes muista koko asiaa. -ap
Kyllä muistat. Avain tähän asiaan on se, että hän on huumorintajuinen ja sai sinut nauramaan. Se on harvinaista tässä mörököllien maassa. Hän ei todennäköisesti etsi suhdetta, vaan on vain oma itsensä, siis harvinaisuus. Nauti hänen seurastaan ja naura lisää, se tekee hyvää sielulle.
Vierailija kirjoitti:
Uppis kirjoitti:
Eli olet idiootti, jonka polvet menee nuudeliksi heti, kun joku aikamies imartelee vähän saadakseen pillua? Nyt on kaksi vaihtoehtoa, joko annat sitä pillua, tai tajuat olevasi idiootti, jonka idioottimaisuutta käytetään hyväksi. Toki sillä vanhemmalla herralla voi olla ihan hyvä tarkoitus ja tarkoitusperät, mutta pillua se joka tapauksessa yrittää metsästää. Mikäs siinä, jos sen tilillä on miljoonia, mutta useimmiten se on vain itara vanha gubbe joka haluaa nuorta pillua. Älä hukkaa aikaa ja itseäsi tuollaiseen, häpeät sitä loppuelämäsi..
Ei hän ole mitenkään ällöttävä limainen mies. Ihan normaali, asiallinen, hyvät käytöstavat omaava ja huumorintajuinen. Voi puhua myös vakavimmastakin asioista ja ottaa muut huomioon.
-ap
Eli jos tilanteessa olisi mitään seksuaalista, se olisi mielestäsi limaista?
Miksi seksuaalisuus on mielestäsi limaista? Ainako, vai vain silloin kun siihen liittyy joku vanhempi ihminen? Koetko, että vanhempi ihminen ei saa kokea seksuaalisia tunteita ensinkään, vai onko limaista vain niiden kohdistaminen nuorempiin? (Huom, puhun pelkistä tunteista, en niiden ilmituonnista.)
Kerropa, miten suhtaudut miehiin ja seksuaalisuuteen noin muuten. Kuulostaa siltä, että sinulla on aika tavalla isompia ongelmia kuin tämä yksi vanhempi mies.
Kaikella ystävyydellä, olet 30 mutta kuulostat pelästyneeltä teinitytöltä jolla ei ole mitään hajua ihmisistä, maailmasta, miehistä, edes itsestään.
Niinkuin joku tämänsuuntaisesti sanoikin; apn reaktio normaali, mutta reaktio reaktioon epänormaali
Ei hätää. Olen nelikymppinen ja olen bondannut työpaikan kuusikymppisen miehen kanssa.
Minä pidän hänestä vilpittömästi ja kun kollegakin sai varmistettua, ettei kiinnostus ole kummankaan puolelta seksuaalista, niin meistä on tullut hitokseen hyvät kaverit.
Olen sellainen perushyväntuulinen ja avulias nainen. Mies on vilpittömän hyväntahtoinen, kilteistä kiltein ja jonkinlaista surua huokuva aidosti hyvä ihminen. Hän on myös hämmentävän huomaavainen, koska yleisesti ottaen olen tottunut sosiaalisesti puusilmäisiin miehiin. Hän on täyden kympin työkaveri ja käy läpi tragediaa, josta hän on uskaltanut avautua minulle.
On vaan niin raikasta kohdata aito ihminen, jolla on moraalikompanssi kohdallaan. Se aidon ihmisen aitous voi tuntua hämmentävän intiimiltä jos on tottunut ylhäällä pidettyihin muureihin ja tärkeilyyn. Nykymaailmassa aitous rajautuu helposti vain parisuhteisiin ja siksi se voi hämmentää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uppis kirjoitti:
-apEli jos tilanteessa olisi mitään seksuaalista, se olisi mielestäsi limaista?
Miksi seksuaalisuus on mielestäsi limaista? Ainako, vai vain silloin kun siihen liittyy joku vanhempi ihminen? Koetko, että vanhempi ihminen ei saa kokea seksuaalisia tunteita ensinkään, vai onko limaista vain niiden kohdistaminen nuorempiin? (Huom, puhun pelkistä tunteista, en niiden ilmituonnista.)
Kerropa, miten suhtaudut miehiin ja seksuaalisuuteen noin muuten. Kuulostaa siltä, että sinulla on aika tavalla isompia ongelmia kuin tämä yksi vanhempi mies.
Kaikella ystävyydellä, olet 30 mutta kuulostat pelästyneeltä teinitytöltä jolla ei ole mitään hajua ihmisistä, maailmasta, miehistä, edes itsestään.
Tarkoitin vain siihen erääseen kommenttiin, ettei ole tämä mies sellainen, joka tarkoituksellisesti etsii nuoria naisia seksisuhteisiin kuten joku varoitteli. Ei ole limainen siis.
No mutta jos tuossa jotain seksuaalista olisi niin ok, kunhan mitään ei tapahdu. En minä ennen ole ihastunut näin vanhaan mieheen. Kyllä tämä ihmetyttää.
No mutta nyt kun tässä on asiaa puitu, täytyy sanoa, että nyt jo tilanne neutralisoituu itselläni.
On minulla hyväksikäyttökokemuksia lapsuudessa jne. Tiedän etten ole täysin terve.
Ehkä siksi se juuri pelästytti, häpeä juontuu sieltä.
-ap
Huoh. Miksi asioista pitää tehdä niin vaikeita? Miksi ei voi myöntää itselleen että on ihastunut? Ei tunteet ole rationaalisia. Ihmisen evoluutis-biologinen pariutumisjärjestelmä on niin hienostunut tuhansien vuosien varrella, että emmehän me siitä edes ymmärrä kovin paljon.
Minusta sinä ylianalisoit aivan liikaa ja se on ongelmasi. Hyväksy tunteesi ja that's it.
Kiitos paljon vastauksista.
Saitte lukon avattua. Nyt näen asian jo toisella tavalla, jopa hyvällä. Vapauduin juuri jostain.
Kenties pelkäsin omaa reaktiooni siksi, että olen joutunut aika vaikeisiin tilanteisiin. Nyt näen miehessä ystävän enkä omien ajatuksieni luomaa uhkaa.
Kirjoitin koska halusin avata solmun. Kiitän suuresti rehellisistä ja suoraapuhuttelevista vastauksista.
-ap
Nää on joskus ihan ihmeellisiä juttuja. Itse heterona jotenkin kai vähän ihastuin joskus naispuoliseen esimieheeni joka oli minua 15 vuotta vanhempi. Muitakin omituisia "ihastumisia" on ollut,ei kai ne aina ole järjellä selitettävissä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä käy töissä asiakkaana eräs mies, jota odotan päivittäin kuin kuuta nousevaa
Hän tulee tervehtii iloisesti, ehkä halataankin. Aina hänellä on jotain kivaa sanottavaa. Hänellä on parhaat jutut ja kauniisti kiittelee työstäni ja kehuu.
Toisinaan voisin kuunnella vaan hänen juttujaan lapsuudestaan Helsingin kantakaupungissa. Itsehän rakastan Helsinkiä ja sen historiaa, joten aivan haltioissani kuuntelen ja kyselen.
Lisäksi hän nauttii suuresti myös kulttuuri, etenkin teatteritarjonnasta. Kolmanneksi näiden kuuden vuoden tutustumisen aikana hän on opettanut mut tanssimaan perinteisiä paritansseja.
Hän on kaikkien suosiossa. Huomannut, että pari muutakin naista innostuu hänestä. En tunne mustasukkaisuutta. Hänestä riittää ja mä olen ainoa, joka Stadia, kulttuuria ja tansseja harrastan hänen kanssaan. Muilla on omat kiinnostuksensa hänen kanssaan.
Hän mua päivälleen 30 vuotta vanhempi. Eikä tässäkään ole mitään romanttista. Hän ei ole vilkkusilmä komeljanttari. Yhden naisen mies 60 luvulta lähtien. Puhuu vaimostaan niin kauniisti.
Ehkä hän on se lempeä isä, jota mulla ei ole koskaan ollut. Miksei tuommoisia ihmisiä voisi olla enemmän?
Pyrin parantamaan itseäni, että voisin olla vilpittömästi yhtä hyvä kuin hän.
N51
No eiköhän tuossa mummoiässä ole ihan viisasta unohtaa tommoset. Ai että ku naurattaa
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ehkä itselleni sellainen tilanne, että koska minusta tuntuu, että en pysty hallitsemaan tilannetta eli omia tunteitani täydellisesti, niin olen ahdistunut ja voin ihan fyysisesti pahoin. Koska en ymmärrä.
Oikeastaan kun tätä asiaa olen nyt sallinut itseni pyörittelevän ja käsittelevän tänään enemmän niin olen jopa vihainen itselleni koska en vain saa kiinni tästä omasta suhtautumisestani, jopa halveksin itseäni.
Haluan vain olla normaali ja täysin neutraali kanssaihmisä kohtaan. Väsyttää nämä omat arvelluttavat reaktioni.
-ap
Minun on vaikea ymmärtää tällaista, kun olen itse helposti ihastuvaa laatua.
Nautin flirtistä ja ihastuksista. Mitään ei ole pakko tehdä tai luvata, mitä ei halua.
Ihmisellä on kaikenlaisia tunteita, ja elämä on helpompaa, kun se sallii itselleen. Toki myös viha ja häpeä ovat ok, kuulostavat vain surullisen turhilta.
Tapasit ihmisen, jossa on jotain sinua sykähdyttävää. Et ole universumissa yksin. Se on upeaa eikä velvoita kirkkohäihin, 2,4 lapseen ja kultaiseennoutajaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Minkälaista työtä teet, kun sulla on noinkin iäkäs työkaveri? Yleensä tuossa iässä ollaan oltu eläkkeellä jo vuosikymmen vähintään.