Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tuot lapsesi päiväkotiin vapaapäivänäsi?

Vierailija
18.05.2023 |

Alamme todella turhautua tähän viimeisen kolmen vuoden aikana kasvaneeseen ilmiöön. Esimerkiksi helatorstain jälkeiselle huomiselle perjantaille moni vanhempi kertoi ryhmän kasvattajille olevansa vapaalla, mutta tuovat lapsensa varhaiskasvatukseen. Tarkoituksena kuulemma mm. kampaajalla käynti, pihatyöt ja lepääminen ilman lapsia. En saanut omalle henkilöstölleni järjestymään ansaitsemiaan lomia pidettäväksi. Tuleva kesä näyttää johtajanurallani järkyttävimmältä päivystysaikaan eli juhannuksen jälkeen supistetun ajan toimintaan on tulossa ennätysmäärä lapsia, myös sellaisia, joilla on huoltaja työttömänä tai kotona pienemmän sisaruksen kanssa hoitovapaalla.

Kannatan tottakai subjektiivista varhaiskasvatusoikeutta jokaiselle lapselle, huoltajan työssäkäynnistä riippumatta, mutta vain koulujen lukuvuosiaikaan. Kesä, syysloma, joululoma ja talviloma voisivat olla auki vain aidossa tarpeessa oleville, lapsen kuntoutuksen/vamman tai pitkäaikaissairauden takia, s2-kielen oppimisen, huoltajien aidosta tarpeesta tai lastensuojelun tukitoimena.

Laitoimme kollegojen kesken esityksen hallitusneuvottelijoille, jotta alkavalla hallituskaudella oikeutta rajattaisiin jälleen 20 viikkotuntiin ja tämän yli vain perustellusta syystä.

Huoltajan vapaapäivän tulee myös olla lapsen kanssa yhteisen mukavan yhdessäolon päivä. Kiintymyssuhde on olennainen lapsen turvallisessa minäkuvassa. Huoltajat ovat lapsen keskeisimmät kasvattajat, kun kyse on tavanomaisesti kasvavasta ja kehittyvästä lapsesta.

Olen ollut johtajana myös vanhaan päivähoitoaikaan. Muutos lasten palvelunkäytölle on nykyään valtava. Jokainen lapsi on tervetullut viitenä päivänä vakalain ja vasun mukaiseen toimintaamme, mutta porrastus aamupäivä- ja iltapäiväryhmiin olisi suotava (poislukien esiopetus ja vuorohoito) jollei autenttista syytä yli 20 viikkotuntiin ole.

T. eräs päiväkodinjohtaja kollegoineen pääkaupunkiseudulta

Kommentit (1734)

Vierailija
461/1734 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmille ei ole vielä juurtunut ajatus varhaiskasvatuksesta oppimisen paikkana. Pidetään lapsiparkkina ja sellaisena paikkana, jossa lapset vain ovat. Pitäisi enemmän puhua vanhemmille pedagogisesta toiminnasta ja tavoitteista ja siitä, että nämä lävistävät kaiken toiminnan. Oppimisen ja kehityksen tuki on kokonaisvaltaista ja suunnitelmallista. Tämä on kansallinen velvoite osana koulutusjärjestelmää. vastapainoksi lapset tarvitsevat lepoa samaan tapaan kuin aikuisetkin ja vapaapäiviä. Ja ennen kaikkea lapset tarvitsevat yhdessäoloa vanhempiensa kanssa ja omia leikkejä ja juttuja kotona. Ei se oppiminenkaan onnistu, jos lapsen elämä ei ole tasapainossa. Tästä pitäisi puhua vanhemmille enemmän. Uskon, että siellä on nyt paljon sellaista ymmärtämättömyyttä ja vanhakantaista ajattelua vanhemmilla. Eivät ymmärrä, mitä pedagogisuus tarkoittaa varhaiskasvatuksessa. Päiviin liittyy paljon sosiaalisia ja kognitiivisia tilanteita, jotka haastavat lasta. Vaikka se on lapsen kehitykselle välttämätöntä, samalla se myös tietenkin kuormittaa. Tästä pitäisi puhua enemmän.

Minulle juurtuu tuo käsitys heti kun tuo on totta. Nyt totta on se, että henkilökuntaa puuttuu koko aja ja toiminta pyörii vaihtuvilla epäpätevillä sijaisilla. Siitä on varhaiskasvatus kaukana, säilöpaikka se on.

T. Neljävuotiaan äiti

Vierailija
462/1734 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se että se lapsi on siellä päiväkodissa vanhemman ns vapaapäivänä tarkoita että

- lapsella ei olisi lomaa

- se vanhempi ei silti olisi lapsen sisaruksen kanssa jossain

Kyllä minä jätän sen päiväkoti-ikäisen mieluumlin sinne päiväkotiin kuin raahaan häntä mukana ekaluokkalaisen silmälääkärillä/hammasoionnassa/siedätyshoidossa/psoriasis-lääkärillä/astman rasitustesteissä jne.

Usein menee tosi paljon kaikkinensa aikaa, siellä ei ole mutään paikkaa sille leikki-ikäiselle plus se vanhempi sisarus voi myös olla pelokas/ärtynyt/kipeä. Haluan ieskittyä häneen.

Olisiko kannattanut hankkia vain yksi lapsi?

Ei. Lapsen on hyvä kasvaa sisaruksen kanssa.

Niin onkin. Miksi sitten erotat sisarukset toisistaan laittamalla nuoremman päiväkotiin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/1734 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhukertomuksia kuulee paljon, mutta onneksi asiat eivät ole joka paikassa niin huonosti.

5-vuotias lapseni on päiväkodissa, jossa henkilökunta pysynyt samana nyt kaksi vuotta. Välillä toki sijaisia sairaspoissaolojen vuoksi, mutta ei todellakaan mikään sellainen meininki, että aina olisi uusi naama paikalla.

Vierailija
464/1734 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se että se lapsi on siellä päiväkodissa vanhemman ns vapaapäivänä tarkoita että

- lapsella ei olisi lomaa

- se vanhempi ei silti olisi lapsen sisaruksen kanssa jossain

Kyllä minä jätän sen päiväkoti-ikäisen mieluumlin sinne päiväkotiin kuin raahaan häntä mukana ekaluokkalaisen silmälääkärillä/hammasoionnassa/siedätyshoidossa/psoriasis-lääkärillä/astman rasitustesteissä jne.

Usein menee tosi paljon kaikkinensa aikaa, siellä ei ole mutään paikkaa sille leikki-ikäiselle plus se vanhempi sisarus voi myös olla pelokas/ärtynyt/kipeä. Haluan ieskittyä häneen.

Olisiko kannattanut hankkia vain yksi lapsi?

Ei. Lapsen on hyvä kasvaa sisaruksen kanssa.

Niin onkin. Miksi sitten erotat sisarukset toisistaan laittamalla nuoremman päiväkotiin?

Se isompi olisi joka tapauksessa koulussa ilman noita lääkäreitä eikä se pienempu sinne pääse.

Vierailija
465/1734 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en todella usko, että siellä päiväkodilla oikeasti tiedetään mitä ne vanhemmat tekevät päivän aikana. En ole koskaan kuullut kenenkään sanovan aamulla ovella että "minulla on vapaa päivä, toin silti lapseni hoitoon".

Peruatuvatko nämä väitteet tietoon vai arvailuun ja oletuksiin?

Se, että joku on menossa kampaajalle ei tarkoita, etteikö hän olisi menossa myös töihin vaikka heti sen jälkeen. Itse teen kampaajalla aina töitä läppärin kanssa.

Vierailija
466/1734 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en todella usko, että siellä päiväkodilla oikeasti tiedetään mitä ne vanhemmat tekevät päivän aikana. En ole koskaan kuullut kenenkään sanovan aamulla ovella että "minulla on vapaa päivä, toin silti lapseni hoitoon".

Se, että joku on menossa kampaajalle ei tarkoita, etteikö hän olisi menossa myös töihin vaikka heti sen jälkeen. Itse teen kampaajalla aina töitä läppärin kanssa.

Tai se ettå vie lapsen verkkareissa ja meikittä ei tarkoita työttömyyttä.

Vierailija
467/1734 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuttu on totaali-yh eikä ole IKINÄ vienyt lastaan päiväkotiin vapaapäivinään. Ei vaikka olisi mitä asioita hoidettavanaan. On tosin töissä päiväkodissa että se ehkä selittää. Haluaa parasta lapselleen.

Lapsiparat, joiden vanhemmat kuskaavat heidät pois jaloista sinne järkyttävään meluun ja kaaokseen.

Vierailija
468/1734 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai se ettå vie lapsen verkkareissa ja meikittä ei tarkoita työttömyyttä.

Aamen myös tälle. Minä menen aina näin töihin jos ei ole tapaamisia koska olen käytännössä yksin toimistolla. Monet kerrat olen miettinyt, kuvittelevatko päiväkodissa minun olevan vapaalla, kun en tule siinä jakkupuvussa ja korkkareissa mitä pidän jos joudun "edustamaan" eli valtaosa päivistä.

Vierailija
469/1734 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kampaajalla läppäri sylissä? 😂

Mammoilla selityksiä riittää.

Vierailija
470/1734 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh? Miten se eroaa sen lehden selailusta mitä siellä on yleensä tyrkyllä? Se että sinä olet laiska ja välttelet töitä kaikilla mahdollisilla tekosyilläei tarkoita, että muut ovat.

Vierailija
471/1734 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miksi ei? Minäkin teen näin, siinähän on ihan jäätävästi luppoaikaa kun väri vaikuttaa, mitä sinä sitten sen ajan teet, palstailet? Miksi siinä ei voisi yhtälailla tehdä töitä jos on sellainen työ mitä voi läppärin avulla tehdä?

Vierailija
472/1734 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh? Miten se eroaa sen lehden selailusta mitä siellä on yleensä tyrkyllä? Se että sinä olet laiska ja välttelet töitä kaikilla mahdollisilla tekosyilläei tarkoita, että muut ovat.

En minä välttele töitä. Mistä sen olet keksinyt? Sinä taas taidat vältellä lapsesi hoitoa, kun hyödynnät subjektiivista päivähoitoa.

Vierailija
473/1734 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi joku käy kampajalla niin, että välillä odotetaan jonkun aineen vaikutusta, jolloin on todella helppo tehdä töitä/lukea...

Vierailija
474/1734 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huolissani, jos päiväkodin johtaja kirjoittaa tuollaista tekstiä. Työttömien ja vanhempainvapaalla olevienkin lapsilla on oikeus rutiineihin arjessa, ja ne on lapsella siellä päiväkodissa. Työrtömän pitää olla valmis käymään viikottain työhaastatteluissa ja ottamaan työtä vastaan vaikka heti huomenna. Vanhempainvapaalla oleva vanhempi taas joutuu elämään vauvan ehdoilla ja se ei ole isommille reilua vain istua kotona katsomassa kun äiti imettää.

Subjektiivinen päivähoito on ihan syystä. Se on lapsen arki ja rutiinit. Lomat pidetään sitten erikseen.

Ja ette te ihan oikeasti tiedä, milloin vanhemmilla on vapaapäivä ja jos lapsi ei ole vuoropäivähoidossa, niitä hyvin harvoin arkipäivinä on ja jos on, niin yleensä ne on järjestetty jotta päästään hautajaisiin tmv. tärkeää, valtaosa ei pidä mitään hemmottelupäiviä muuten vain, eikä ainakaan siinä mittakaavassa että se jotenkin erityisesti kuormittaisi päivähoitoa tarpeettomasti.

Vierailija
475/1734 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä välttele töitä. Mistä sen olet keksinyt? Sinä taas taidat vältellä lapsesi hoitoa, kun hyödynnät subjektiivista päivähoitoa.

Tottakai hyödynnän, minä teen täyttä työviikkoa ja vähän päälle vielä siinä määrin, että otan läppärin sinne kampaajallekin, mikä oli sinulle ihan utopinen ajatus...

Vierailija
476/1734 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleenkään ei ole väärin hyödyntää sellaista, mikä on olemassa ja minkä yhteiskunta järjestää. Jos haluat, että subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta luovuttaan, kannattaa olla yhteydessä eduskuntaan.

Vierailija
477/1734 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos maksan hoidosta niin käytän sitä

Sinä maksat hoidosta vain murto-osan ja veronmaksajat loput. Taidat muutenkin olla saamapuolella yhteiskunnassa.

Vierailija
478/1734 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai hyödynnän, minä teen täyttä työviikkoa ja vähän päälle vielä siinä määrin, että otan läppärin sinne kampaajallekin, mikä oli sinulle ihan utopinen ajatus...

Subjektiivinen päivähoito tarkoittaa sitä, että viet sen lapsesi päivähoitoon silloinkin, kun et ole töissä. Ja sinä teet kertomasi mukaan täyttä työviikkoa ja vähän päälle ja sanot hyödyntäväsi subj. hoitoa?

Vierailija
479/1734 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä maksat hoidosta vain murto-osan ja veronmaksajat loput. Taidat muutenkin olla saamapuolella yhteiskunnassa.

Vanhemmat maksavat veroja.

Vierailija
480/1734 |
20.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat maksavat veroja.

Ai maksavatko? Täällä tuntuu olevan paljon niitä, jotka eivät käy töissä tai tekevät vain osa-aikaista viikkoa. Ja kuskaavat lapsensa päiväkotiin. Ja vaikka töissä kävisivätkin, niin maksavathan veroa kaikki sellaisetkin, jotka eivät hyödynnä subjektiivista päivähoitoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi