Miksi tuot lapsesi päiväkotiin vapaapäivänäsi?
Alamme todella turhautua tähän viimeisen kolmen vuoden aikana kasvaneeseen ilmiöön. Esimerkiksi helatorstain jälkeiselle huomiselle perjantaille moni vanhempi kertoi ryhmän kasvattajille olevansa vapaalla, mutta tuovat lapsensa varhaiskasvatukseen. Tarkoituksena kuulemma mm. kampaajalla käynti, pihatyöt ja lepääminen ilman lapsia. En saanut omalle henkilöstölleni järjestymään ansaitsemiaan lomia pidettäväksi. Tuleva kesä näyttää johtajanurallani järkyttävimmältä päivystysaikaan eli juhannuksen jälkeen supistetun ajan toimintaan on tulossa ennätysmäärä lapsia, myös sellaisia, joilla on huoltaja työttömänä tai kotona pienemmän sisaruksen kanssa hoitovapaalla.
Kannatan tottakai subjektiivista varhaiskasvatusoikeutta jokaiselle lapselle, huoltajan työssäkäynnistä riippumatta, mutta vain koulujen lukuvuosiaikaan. Kesä, syysloma, joululoma ja talviloma voisivat olla auki vain aidossa tarpeessa oleville, lapsen kuntoutuksen/vamman tai pitkäaikaissairauden takia, s2-kielen oppimisen, huoltajien aidosta tarpeesta tai lastensuojelun tukitoimena.
Laitoimme kollegojen kesken esityksen hallitusneuvottelijoille, jotta alkavalla hallituskaudella oikeutta rajattaisiin jälleen 20 viikkotuntiin ja tämän yli vain perustellusta syystä.
Huoltajan vapaapäivän tulee myös olla lapsen kanssa yhteisen mukavan yhdessäolon päivä. Kiintymyssuhde on olennainen lapsen turvallisessa minäkuvassa. Huoltajat ovat lapsen keskeisimmät kasvattajat, kun kyse on tavanomaisesti kasvavasta ja kehittyvästä lapsesta.
Olen ollut johtajana myös vanhaan päivähoitoaikaan. Muutos lasten palvelunkäytölle on nykyään valtava. Jokainen lapsi on tervetullut viitenä päivänä vakalain ja vasun mukaiseen toimintaamme, mutta porrastus aamupäivä- ja iltapäiväryhmiin olisi suotava (poislukien esiopetus ja vuorohoito) jollei autenttista syytä yli 20 viikkotuntiin ole.
T. eräs päiväkodinjohtaja kollegoineen pääkaupunkiseudulta
Kommentit (1734)
Vierailija kirjoitti:
Itse olen päiväkodissa töissä ja eilinen oli tosi raskas. Meillä oli yhdistetty monta ryhmää ja lapset tietenkin reagoivat siihen. Työntekijöitäkin oli lomalla sillä työntekijöilläkin on joskus oikeus lomailla omien perheidensä kanssa. Itse olin töissä kun ei ole pieniä lapsia.
Näissä tilanteissa on hirveän vaikea ymmärtää vanhempia jotka tuovat lapsiaan hoitoon silloin, vaikka tietävät jo että ihmisiä poissa. Tietenkin vanhemmat jotka ovat töissä tai opiskelevat tuovat ja se on ok. Mutta sitten on näitä jotka ovat kotona vauvan kanssa tai eivät ole töissä. Osa oli ilmoittanut että on pois, mutta sitten vaan yritti väkisin tuoda ja jouduimme kertomaan että meillä on liikaa jo lapsia henkilökuntaan nähden. En suoraan sanottuna ihmettele vaikka nuoret eivät halua tälle alalke ja osasyyllisiä siihen ovat itsekeskeiset vanhemmat.
Täytyy sanoa, että en minä ainakaan tiedä koska päiväkodissa on vähemmän työntekijöitä töissä. Eilinen oli täysin normaali työpäivä meidän perheessä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä se päiväkodille kuuluu? Saati kenellekään tässä keskustelussa.
Kyllä se kuuluu koska me siitä joudutaan maksamaankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on ihan normaalia toimia seuraavasti:
-Viedään isompi lapsi hoitoon ja ollaan kotona vauvan kanssa
-Toinen lapsi sairaana, viedään terve lapsi hoitoon (tartuttamaan muutkin lapset)
-Siivouspäivä, kampaaja, hammaslääkäri, viedään lapset hoitoon koko päiväksi
-Isä tai äiti vapaalla esim. vuorotyön takia, viedään lapset silti hoitoon päiväksiYleisin selitys tuntuu olevan se, että kun meidän lapsi niin viihtyy päiväkodissa!
Kannatan päivähoito-oikeuden rajaamista ainakin näille kotona vauvaa hoitaville.
Miten ihmiset on ennen selvinneet kahden tai useamman lapsen kanssa?
Lapselle on hyvinkin tärkeää ja jopa Neuvolan suosittelema, vakiintunut päivärytmi.
Voi vallan arvata mitä lapsi tuntee jos hän ei aamulla tiedä mihinkä ja mitä tehdään tänään. Hän kyllä tietää et tarhaan pitäisi mennä mutta nyt ei siis mennäkkään? Eilen mentiin, mennäänkö huomenna? Pyääääää!
Meidän muksut tietää että jos jommalla kummalla tai jopa molemmilla vapaaa niin silloin ollaan kotona. Kerrotaan illalla ja heti taas aamulla. Eivät ole mitään pyääää vaan niille päiville on aina perheen omaa puuhaa. Meillä lapset tykkäävät mutta ehkä teillä tosiaan parempi että pääsee päiväkotiin kun kotona lapsella paha olla.
Lapselle tekee todellakin hyvää säilyttää se yhteys niihin kavereihin. Joskus se vain on ns elämää suurempi. Toki riippuu lapsen iästä paljonkin. Ja niistä kavereista. Eihän alta 3 vuotias vielä sitoudu kavereihin vaan äiskä on toki tärkeempi. Irtautumisen harjoittelu kodista on todella tärkeää. Ja varmuus et tarhassa on joitain kavereita ja sitten kotona on äiskä ja iskä joiden kaa voi yrittää leikkiä. Se ei tarkoita videoiden katselua 6 tuntia....
Kannattaisiko opettaa sitä lasta leikkimään yksinkin joskus? Nyt se yhteys kavereihin tuntuu olevan sinulle se syy viskata se lapsi sinne päiväkotiin pois silmistä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen päiväkodissa töissä ja eilinen oli tosi raskas. Meillä oli yhdistetty monta ryhmää ja lapset tietenkin reagoivat siihen. Työntekijöitäkin oli lomalla sillä työntekijöilläkin on joskus oikeus lomailla omien perheidensä kanssa. Itse olin töissä kun ei ole pieniä lapsia.
Näissä tilanteissa on hirveän vaikea ymmärtää vanhempia jotka tuovat lapsiaan hoitoon silloin, vaikka tietävät jo että ihmisiä poissa. Tietenkin vanhemmat jotka ovat töissä tai opiskelevat tuovat ja se on ok. Mutta sitten on näitä jotka ovat kotona vauvan kanssa tai eivät ole töissä. Osa oli ilmoittanut että on pois, mutta sitten vaan yritti väkisin tuoda ja jouduimme kertomaan että meillä on liikaa jo lapsia henkilökuntaan nähden. En suoraan sanottuna ihmettele vaikka nuoret eivät halua tälle alalke ja osasyyllisiä siihen ovat itsekeskeiset vanhemmat.
En muuten itse tiennyt että eilen tarhassa oli väkeä lomalla joten mistä keskivertovanhempi sen tietää? Omillakin työpaikalla osa otti eilisen vapaaksi, osa joutui olemaan sitten töissä.
Veisin lapsen hoitoon omana vapaapäivänäni jos itselläni olisi juoksevaa asiaa joka hoidettavana. Kun on itse arkipäivisin kriittiset tunnit töissä, pitää tietyt juoksevat asiat pyrkiä hoitamaan vapaapäivinä kun ko. instanssit on auki. Esimerkkinä vaikka gynekäynnit ja pankkineuvottelut.
Vierailija kirjoitti:
Siksi kun se on auki ja olen maksanut lapseni hoidosta. Lomailemme kyllä ja viikonloput yhdessä.
Kyllä on typerät syyt. Olet sentään viikonloppuisin niiden lastesi kanssa? Mahtaa olla tuskaa? Jos päiväkoti olisi silloinkin auki, veisit lapsesi varmaan sinne viikonloppuisinkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö jokainen lapsi ole varhaiskasvatuksen tarpeessa? Tuo että vain työssäkäyvän jne. lapsi tarvitsisi varhaiskasvatusta on juuri sitä vanhan päivähoitolain aikaista ajattelua missä päiväkoti oli lastenhoitopalvelu jossa työskenteli "tarhatätejä". Niitä aikoja ei kai kukaan ammattilainen toivo takaisin.
Samma här. Siis ne tarhalapsen kaverit ja ystävät ovat useinkin siellä tarhassa. Tarkoitat että tarhalapsen pitäisi olla 3-4-5 päivää erossa kavereistaan saati juuri siinä intekroitumisiässään?
Höpöhöpö. Ei ole mitään intekroitumisikää. On vain laiska lattemamma, joka makaa sohvalla persellään kun lapsensa on päiväkodin älämölössä altistumassa kiusaamiselle, viruksille ja bakteereille.
Vanhemmille ei ole vielä juurtunut ajatus varhaiskasvatuksesta oppimisen paikkana. Pidetään lapsiparkkina ja sellaisena paikkana, jossa lapset vain ovat. Pitäisi enemmän puhua vanhemmille pedagogisesta toiminnasta ja tavoitteista ja siitä, että nämä lävistävät kaiken toiminnan. Oppimisen ja kehityksen tuki on kokonaisvaltaista ja suunnitelmallista. Tämä on kansallinen velvoite osana koulutusjärjestelmää. vastapainoksi lapset tarvitsevat lepoa samaan tapaan kuin aikuisetkin ja vapaapäiviä. Ja ennen kaikkea lapset tarvitsevat yhdessäoloa vanhempiensa kanssa ja omia leikkejä ja juttuja kotona. Ei se oppiminenkaan onnistu, jos lapsen elämä ei ole tasapainossa. Tästä pitäisi puhua vanhemmille enemmän. Uskon, että siellä on nyt paljon sellaista ymmärtämättömyyttä ja vanhakantaista ajattelua vanhemmilla. Eivät ymmärrä, mitä pedagogisuus tarkoittaa varhaiskasvatuksessa. Päiviin liittyy paljon sosiaalisia ja kognitiivisia tilanteita, jotka haastavat lasta. Vaikka se on lapsen kehitykselle välttämätöntä, samalla se myös tietenkin kuormittaa. Tästä pitäisi puhua enemmän.
Lapsen vieminen päiväkotiin vanhemman vapaapäivänä tulisi olla kielletty.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmille ei ole vielä juurtunut ajatus varhaiskasvatuksesta oppimisen paikkana. Pidetään lapsiparkkina ja sellaisena paikkana, jossa lapset vain ovat. Pitäisi enemmän puhua vanhemmille pedagogisesta toiminnasta ja tavoitteista ja siitä, että nämä lävistävät kaiken toiminnan. Oppimisen ja kehityksen tuki on kokonaisvaltaista ja suunnitelmallista. Tämä on kansallinen velvoite osana koulutusjärjestelmää. vastapainoksi lapset tarvitsevat lepoa samaan tapaan kuin aikuisetkin ja vapaapäiviä. Ja ennen kaikkea lapset tarvitsevat yhdessäoloa vanhempiensa kanssa ja omia leikkejä ja juttuja kotona. Ei se oppiminenkaan onnistu, jos lapsen elämä ei ole tasapainossa. Tästä pitäisi puhua vanhemmille enemmän. Uskon, että siellä on nyt paljon sellaista ymmärtämättömyyttä ja vanhakantaista ajattelua vanhemmilla. Eivät ymmärrä, mitä pedagogisuus tarkoittaa varhaiskasvatuksessa. Päiviin liittyy paljon sosiaalisia ja kognitiivisia tilanteita, jotka haastavat lasta. Vaikka se on lapsen kehitykselle välttämätöntä, samalla se myös tietenkin kuormittaa. Tästä pitäisi puhua enemmän.
Taidat olla joku vastavalmistunut lto?
Ei se että se lapsi on siellä päiväkodissa vanhemman ns vapaapäivänä tarkoita että
- lapsella ei olisi lomaa
- se vanhempi ei silti olisi lapsen sisaruksen kanssa jossain
Kyllä minä jätän sen päiväkoti-ikäisen mieluumlin sinne päiväkotiin kuin raahaan häntä mukana ekaluokkalaisen silmälääkärillä/hammasoionnassa/siedätyshoidossa/psoriasis-lääkärillä/astman rasitustesteissä jne.
Usein menee tosi paljon kaikkinensa aikaa, siellä ei ole mutään paikkaa sille leikki-ikäiselle plus se vanhempi sisarus voi myös olla pelokas/ärtynyt/kipeä. Haluan ieskittyä häneen.
Vierailija kirjoitti:
Näyttää että ne työntekijät ei tätä tajua. Mitätöivät omaa työtään tällä subjektiivisen päivähoidon vastustamisella. Tekevät itsestään ilkeitä palstalla, vihaavat ja tasapäistävät lapset ja perheet.
Vierailija kirjoitti:
Ei se että se lapsi on siellä päiväkodissa vanhemman ns vapaapäivänä tarkoita että
- se vanhempi ei silti olisi lapsen sisaruksen kanssa jossainKyllä minä jätän sen päiväkoti-ikäisen mieluumlin sinne päiväkotiin kuin raahaan häntä mukana ekaluokkalaisen silmälääkärillä/hammasoionnassa/siedätyshoidossa/psoriasis-lääkärillä/astman rasitustesteissä jne.
Usein menee tosi paljon kaikkinensa aikaa, siellä ei ole mutään paikkaa sille leikki-ikäiselle plus se vanhempi sisarus voi myös olla pelokas/ärtynyt/kipeä. Haluan ieskittyä häneen.
On siinä taas syitä kerrakseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- se vanhempi ei silti olisi lapsen sisaruksen kanssa jossainKyllä minä jätän sen päiväkoti-ikäisen mieluumlin sinne päiväkotiin kuin raahaan häntä mukana ekaluokkalaisen silmälääkärillä/hammasoionnassa/siedätyshoidossa/psoriasis-lääkärillä/astman rasitustesteissä jne.
On siinä taas syitä kerrakseen.
Niin on. Hyvä että tuo vänkytys loppuu kun avataan mistå lapsiperheen arki todellisuudessa koostuu.
Eri
Luuleeko nämä päiväkodin työntekijät, että heidän työmäärä vähenee, jos subjektiivinen päivähoito-oikeus poistuu? No ei todellakaan helpotu vaan silloin henkilökunta vähenee tai lapsia otetaan enemmän.
Itselläni on vasta pieni vauva eli päivähoito ei vielä ole ajankohtaista. Minä olin pienenä kotona isän kanssa joka toinen viikko kun isällä oli vapaaviikko töistä. Ei tullut kuulonkaan, että olisin mennyt yhtenäkään päivänä päiväkotiin vaan isä hoiti minut ja jos isällä oli jotain omia asioita niin isä otti minut mukaan. Tässä valossa en ymmärrä miksi lapset viedään päiväkotiin vanhempien vapaapäivinä, mutta toisaalta taas ymmärrän, jos vanhemmat ovat tosi kuormittuneita. Jos taustalla on sitä, että vanhemmat eivät vain viitsi hoitaa lastaan niin silloin puhutaan jo isommista ongelmista joihin pitää puuttua.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko kannattanut hankkia vain yksi lapsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvatus on kaikkien lasten oikeus, oli äiti kotona tai ei. Päiväkodeissa pitäisi ryhtyä toimimaan lakien mukaisesti eli jokainen arkipäivä on hyvä varhaiskasvatuspäivä!
Toivottavasti uusi hallitus korjaa asiantilan, kuten se oli ennen, eli subjektiiviset päivähoitopaikat pois. Jos vanhemmat/vanhempi on kotona, myös lapset ovat kotona. Ennen tämä oli itsestäänselvyys. Kaikkien pitää kantaa kortensa säästötalkoissa.
Se on kyllä tyly arvovalinta. Samalla voidaan vähentää henkilökuntaa reilusti
Saa nähdä haluaako orpo olla lapsia vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko kannattanut hankkia vain yksi lapsi?
Ei. Lapsen on hyvä kasvaa sisaruksen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Asiakkaita arvostelevat työntekijät ovat joka alalla kammottavia. Tämä asenne kyllä näkyy!
Ennakointi on kaiken a ja o. Tietenkin kerrot lapsellesi jo edellisenä päivänä, mitä seuraavana aamuna tapahtuu.