Miksi tuot lapsesi päiväkotiin vapaapäivänäsi?
Alamme todella turhautua tähän viimeisen kolmen vuoden aikana kasvaneeseen ilmiöön. Esimerkiksi helatorstain jälkeiselle huomiselle perjantaille moni vanhempi kertoi ryhmän kasvattajille olevansa vapaalla, mutta tuovat lapsensa varhaiskasvatukseen. Tarkoituksena kuulemma mm. kampaajalla käynti, pihatyöt ja lepääminen ilman lapsia. En saanut omalle henkilöstölleni järjestymään ansaitsemiaan lomia pidettäväksi. Tuleva kesä näyttää johtajanurallani järkyttävimmältä päivystysaikaan eli juhannuksen jälkeen supistetun ajan toimintaan on tulossa ennätysmäärä lapsia, myös sellaisia, joilla on huoltaja työttömänä tai kotona pienemmän sisaruksen kanssa hoitovapaalla.
Kannatan tottakai subjektiivista varhaiskasvatusoikeutta jokaiselle lapselle, huoltajan työssäkäynnistä riippumatta, mutta vain koulujen lukuvuosiaikaan. Kesä, syysloma, joululoma ja talviloma voisivat olla auki vain aidossa tarpeessa oleville, lapsen kuntoutuksen/vamman tai pitkäaikaissairauden takia, s2-kielen oppimisen, huoltajien aidosta tarpeesta tai lastensuojelun tukitoimena.
Laitoimme kollegojen kesken esityksen hallitusneuvottelijoille, jotta alkavalla hallituskaudella oikeutta rajattaisiin jälleen 20 viikkotuntiin ja tämän yli vain perustellusta syystä.
Huoltajan vapaapäivän tulee myös olla lapsen kanssa yhteisen mukavan yhdessäolon päivä. Kiintymyssuhde on olennainen lapsen turvallisessa minäkuvassa. Huoltajat ovat lapsen keskeisimmät kasvattajat, kun kyse on tavanomaisesti kasvavasta ja kehittyvästä lapsesta.
Olen ollut johtajana myös vanhaan päivähoitoaikaan. Muutos lasten palvelunkäytölle on nykyään valtava. Jokainen lapsi on tervetullut viitenä päivänä vakalain ja vasun mukaiseen toimintaamme, mutta porrastus aamupäivä- ja iltapäiväryhmiin olisi suotava (poislukien esiopetus ja vuorohoito) jollei autenttista syytä yli 20 viikkotuntiin ole.
T. eräs päiväkodinjohtaja kollegoineen pääkaupunkiseudulta
Kommentit (1734)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä mielestäni haukutaan kyllä väärää puuta. Enemmänkin teillä pitäisi olla enemmän työntekijöitä kuin että vanhempien vika, kun käyttävät palveluita.
Ja mistähän niitä tekijöitä otetaan kun nytkin on pulaa ja sijaisiakaan ei saada? Millä rahalla ajattelit lisähoitajat maksettavan, mistä luovutaan sen takia? Suurennetaan ryhmiä entisestään? Jo nyt naurattaa kun vanhemmat vievät lapset "saamaan varhaiskasvatusta" kun oikeasti päiväkodeissa alkaa olla täysi selviäminen päivästä toiseen ilman että kukaan loukkaantuu tai kuolee. Ei, en todellakaan vie lapsiani hoitoon jos jompi kumpi vanhemmista on vapaalla! Tulevaisuus ei kyllä näytä yhtään paremmalle, mt-ongelmien takia on helppo päästä kokonaan pois työelämästä kuten Noora 44 v:kin osoittaa tämän päivän lehdessä, tuilla elelee mukavasti.
Vanhempien vikako se on, ettei varhaiskasvattajia saada eikä ole rahaa maksaa tarpeeksi palkkaa että hoitajat viihtyisi?! Oisko nyt syyttävän sormen paikka jossain ihan muualla kuitenkin.
On vanhempien vika osittain koska heissä on paljon systeemiä hyödyntäviä. Jos lapset vietäisiin hoitoon vain kun tarvetta niin toiminta tehostuisi huomattavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä mielestäni haukutaan kyllä väärää puuta. Enemmänkin teillä pitäisi olla enemmän työntekijöitä kuin että vanhempien vika, kun käyttävät palveluita.
Ja mistähän niitä tekijöitä otetaan kun nytkin on pulaa ja sijaisiakaan ei saada? Millä rahalla ajattelit lisähoitajat maksettavan, mistä luovutaan sen takia? Suurennetaan ryhmiä entisestään? Jo nyt naurattaa kun vanhemmat vievät lapset "saamaan varhaiskasvatusta" kun oikeasti päiväkodeissa alkaa olla täysi selviäminen päivästä toiseen ilman että kukaan loukkaantuu tai kuolee. Ei, en todellakaan vie lapsiani hoitoon jos jompi kumpi vanhemmista on vapaalla! Tulevaisuus ei kyllä näytä yhtään paremmalle, mt-ongelmien takia on helppo päästä kokonaan pois työelämästä kuten Noora 44 v:kin osoittaa tämän päivän lehdessä, tuilla elelee mukavasti.
Vanhempien vikako se on, ettei varhaiskasvattajia saada eikä ole rahaa maksaa tarpeeksi palkkaa että hoitajat viihtyisi?! Oisko nyt syyttävän sormen paikka jossain ihan muualla kuitenkin.
On vanhempien vika osittain koska heissä on paljon systeemiä hyödyntäviä. Jos lapset vietäisiin hoitoon vain kun tarvetta niin toiminta tehostuisi huomattavasti.
Ei siellä ole yhtään lasta ilman asiallista hoitosopimusta, tonttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse joskus muinoin soitin tarhaan, että viisivuotiaani ei tule sinne, kun meillä on yhteinen vapaapäivä. Sieltä hoitaja moittien muistutti, että koulustahan ei sitten tällä tavalla voi olla poissa. Että näinkin päin.
Tämä turhautuminen voi johtua siitä että lapsesi on ollut päivän ainoa lapsi jolle varattuna hoitoa sille päivälle. Hoitajan työpäivä sitten yllättäen peruuntui, joten se ei kovasti naurata työntekijää joka mahdollisesti on ajanut sinne työpaikalleen monta kilsaa. Näin meillä ainakin jos tuli yllättäviä peruutuksia vuoropäiväkodissa.
Yhtälailla sen vanhemman oma työpäivä voi olla peruuntunut yllättäen. Saatan ajaa sellaisen +100km turhaan vain, koska kukaan ei ilmoittanut keikan peruuntumisesta, mutta se on osa työtäni, en mä siitä viitsisi netissä ketään syyllistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen systeemiä hyödyntäviä???
Varhaiskasvatusta säätelee laki. Sen puitteissa vanhemmat solmii hoitosopimuksen päiväkodin kanssa.
Hoitaja taas tekee työsopimuksen työnantajansa kanssa joka sitten valvoo että hoitaja tekee työnsä.
Tuohan on kaikkinensa loustava työpaikka vähemmän älykkäille ihmisille. Ole kiitollinen!
Jos kasvattajia ei saada palkattua, kasvatuspaikat tulee sulkea. Lapsia ei sentään kai lennätetä naapurimaihin kasvatettaviksi.
Ihan kuin vanhemmilla ei voisi työt peruuntua tai muuttua. Mun miehelläkin piti tänään olla asiakkaan kanssa kokous koko päivän mutta se peruuntui koska asiakas sairastui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten parissa työskentelevä psykologi kirjoittaa (vapaapäivänään, lapset 2 ja 4 vuotta kotona jaloissa pyörimässä). Päivähoito on rankkaa myös lapsille, ja lapsetkin tarvitsevat välillä lomaa päivähoidosta! Yhteistä aikaa vanhempien kanssa myös. Tosi surullista, että porukka hankkii lapsia, mutta ei viitsi viettää niiden kanssa aikaa.
😅 Ja se yksi päiväkö tässä nyt on ratkaiseva? Eri asia jos puhutaan siitä ettei lapsella ole lomaa lainkaan tai vain pari päivää ylipäätään. Mutta helatorstain jälkeisen perjantain päikyssä oleminen ketään vahingoita.
Poikkeuksetta ovat ne samat vanhemmat. Kyseessä ei siis todellakaan yhdestä päivästä vaan niin lomilla kuin vapaallakin lapsi hoitoon koska vanhemmalla mielestään OIKEUS ja on vielä MAKSETTU. Vaikka olisi ilmaispaikka.
Jaa. No se on niitten vanhempien valinta. He on joko itsekkäitä tai heillä on toimintaansa joku oikea syy, jota eivät halua kertoa. Pidän kyllä vähän omituisena jos todella kohtaat vain niitä vanhempia joitten lapsi on aina vapaalla kuin vanhempikin ja niitä joitten lapsi on aina hoidossa eikä mitään välimuotoja, koska omassa tuttavapiirissä suurin osa on tosiaan jotain tuolta väliltä. Että pääosin lapsi on vapaalla jos vanhempikin, mutta satunnaisesti muutaman kerran vuodessa saatetaan pitää yksittäisiä vapaapäiviä ilman lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se jostakin kertoo. Kuten itsekkyydestä ja siitä että lapset on enemmän rasite kuin ilo. Tosin on ymmärrettävää että joskus vanhempi tarvitsee esim. asioiden hoitopäivän.
Eiköhän sen lapsenkin ole mukavampi olla päivä päiväkodissa ohjatun toiminnan parissa ja leikkien kavereiden kanssa kuin nököttää koko päivä äidin kanssa vaikkapa gynen ja silmälääkärin odotushuoneessa ja vastaanotolla ja viipottaa koko päivä mukana asioilla, joita on äidin pakko hoitaa omana vapaapäivänään kun monia asioita ei työpäivän aikana voi hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä käyn ihan mielelläni löysäilemässä heinäkuussa töissä. Olen sitten elo-syyskuussa lomalla, kun uutta toimintakautta starttaillaan. Sama huomenna. Paikalla on ehkä puolet lapsista ja ohjelmassa vapaata leikkiä ja ulkoilua. Menen mielelläni töihin ja olen sitten lomalla vaikka joku vittumainen tiistai.
Itse koen nuo heinäkuut raskaimmiksi. Meillä keskitetääm hoito silloin yhteen päiväkotiin ja usein joka viikko vaihtuu lapset, on opeteltava pienessä ajassa hirveästi uusista lapsista. Usein omasta ketjumme pienimmästä päiväkodista ei ole yhtään lasta, joten kaikkiin saa tutustua ja opetella heidän tavat, allergiat jne. Lisäksi lapset tottakai kokeilevat heille uuden aikuisen rajoja.
Joskus toistakymmentä vuotta sitten olin päiväkodissa missä saattoi olla heinäkuulla 1-4 lasta. Ne olivat kyllä leppoisia työpäiviä.
Heinäkuu oli viime vuonna todella hämmentävää aikaa töissä. Jonakin päivänä saattoi olla että esimerkiksi 12 lasta saattoi jäädä saapumatta vaikka olisi pitänyt tulla. Oli kyllä hiljaista siinä kohtaa kun ennalta jo rauhallisempi päivä. Seuraavana päivänä jokainen paikalla. Perjantai ja maanantai olivat ne jolloin erityisesti jäi moni saapumatta ja läheskään kaikki vanhemmat eivät edes ilmoittaneet asiasta mitään ennakolta.
Sinne päiväkotiin pitää ilmoittaa hoidon tarve kesäksi niin aikaisin, ettei aina voi tietää edes omia lomiaan vielä, tai varsinkaan sitä milloin esim isovanhemmat haluaa olla lapsen kanssa (mikä on tietenkin sinällään ymmärrettävää, että voi sopia henkilökunnan lomat). Siksi on pakko varata hoito pahimman skenaarion mukaan ja pitää sitten kotona jos pystyykin. Eikö se nyt kuitenkin ole lapsen etu jos saakin enemmän lomaa kuin alunperin luultiin? Ilmoittaa tietenkin pitäisi heti, kun tietää että lapsi tuleekin olemaan vapaalla.
Näin toimien olisikin ollut normaalia. Mutta moni ei ilmoittanut mitään ennen kuin aamulla jolloin lapsen piti tulla. Eli vaikkapa perjantaiaamuna ilmoitus ettei lapsi tule koska lähtevät viikonlopun viettoon. Syynkin siis moni sanoivat monesi että vaikka ovat mökille lähdössä juuri eikä lapsi tule. Aiemmin en ole moiseen törmännyt ja kesäkuussa samaa ei ollut kun toiminnassa päiväkodit normaalisti. Vanhemmat olivat selvästi lomilla ja toimivat omien ohjelmien mukaan. Yksi isä sanoi asian aivan suoraan että lomailee heinäkuun mutta mukavampi kun lapset välillä muiden hoidettavana. Oli juuri sellainen perhe joka ei ennakolta ilmoittanut poissaoloja vaan joka kerta aamulla. Kerran perheen äiti ilmoitti maanantaina miten ovat toisella puolen Suomea ja unohtui vain asia perjantaina jo ilmoittaa etteivät lapset tule vielä alkuviikosta.
Vahvasti tuli se vaikutelma kun ns. vieras päiväkoti niin sai vanhempien mielestä toimia miten huvitti. Välillä jäi joltakin työntekijältä mahdollisuus vapaapäivään näiden vanhempien toimien takia. Onneksi lomailen tänä kesänä tuon heinäkuun ettei tarvitse moista itsekkyyttä seurata.
En ole koskaan ymmärtänyt miksi joku työntekijä valittaa että hänellä riittää töitä.
Ja miten niin "selvästi lomilla"? Oletko selvänäkijä? Minä vein lapset hoitoon aina koiran kanssa verkkareissa. Ei se tarkoita, että olisin ollut vapaalla. Olin siinä vaiheessa tehnyt jo tuntikausia töitä ja jatkoin niitä saatuani koiran lenkitettyä.
t. kääntäjä
On selvästi lomilla viimeistään siinä vaiheessa kun vanhemmat itse asian kertovat joko suoraan tai epäsuorasti. Päivätyötä tekevät vanhemmat saattoivat lasta hakiessaan mainita että kävivät naapurikaupungissa ostoksilla kun ilman lapsia helppoa.
Eli et tiedä. Vain päättelet.
Ja mitä pahaa on siinä, että hoitosopimuksen puitteissa käydään kaupassa? Miksi niillä lapsilla olsii esimerkiksi siellä rautakaupassa parempi kuin päivähoidossa?
MIKSI sinä valitat sitä, että sinulla on töitä?
Aivan varmasti tiedän jos perheen isä kertoo olevansa lomalla koko heinäkuun mutta rullaa lapsensa hoitoon lähes joka päivä. Turhaan väität vastaan.
Ja aivan turhaan valitat siitä, että sinulla on töitä. Toivottavasti joudut muutosneuvotteluissa kortistoon ja tuleva hallitus leikkaa korvauksia reilusti. Sitten voit miettiä, miten kuitenkin töissä oli kiva olla ja sai hoitaa mukavia lapsia.
Muutosneuvotteluja? Kun nytkään ei ole tarpeeksi työntekijöitä. Olet aivan pihalla työtilanteesta. Lisäksi voisin vaihtaa halutessani koska tahansa takaisin entiseen eli vanhuspuolelle.
Tulevaisuudessa suojatyöpaikoista päästään vähitellen toivottavasti eroon. Silloin muutosneuvottelut mahdollistavat paremmin myös sopeutumattomien irtisanomisia. Missään yksityisellä sektorilla ei katsottaisi läpi sormien sitä, että työntekijä alkaa netissä valittamaan asiakkaista. Julkisella puolella helposti unohtuu, että kyse on asiakaspalvelusta.
Mua naurattaa aina nää "oma aika" ja "lapsi vapaa" kommentit lol. Mitenhän vanhemmat on kasarilla selvinny kun ei sitä omaa aikaa oo ollut. Eikä esikoulua.
Tämä on muuttunut nopeasti. Meillä lapset 3 kpl syntyneet 3 vuoden sisään 2000-luvun alussa. Olin 6 v kotona ja sitten aloitin yliopisto-opinnot. Lapset oli hoidossa koulupäivän tai isän työpäivän ajan. Kaikki lomat kotona. Meille ei tullut mieleen mennä asioille hoidon aikana. Jos oli satunnainen vapaapäivä, lapset oli kotona. Kaikki saatiin kyllä hoidettua. Tukiverkkoja nolla, appivanhemmat oli avustettava myös. 2 taloakin rakennettiin.
Nyt ollaankin tilanteessa että yksi ja toinen pitää lapset kesällä hoidossa oman loman aikana. Minä aina mietin että onko se lapsi se välttämätön paha monelle joka piti hankkia mutta ei sen kanssa haluta olla kuin minimiaika.
Sukulaisenikin pitää yllä (some)kulissia missä jaetaan äitilapsikuvia ja fiilistellään miten siunattu on kun sai 3 lasta .Todellisuudessa lapset hoidossa aina, viikko kesällä hoidotonta, vanhemmat opiskelleet pitkään ja olleet molemmat kuukausia kotona lasten ollessa hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Mua naurattaa aina nää "oma aika" ja "lapsi vapaa" kommentit lol. Mitenhän vanhemmat on kasarilla selvinny kun ei sitä omaa aikaa oo ollut. Eikä esikoulua.
Ennenhän jo ihan pienet lapset sai jättää yksikseen tai laittaa ulos yksinään. Sinne vaan leikkipuistoon talsimaan nelivuotiaat jne. Tamara Lund kertoo menneensä päivähoitoonkin yksin ratikalla nelivuotiaana.
Ja meillä äiti oli kotirouva ikänsä. Naapurissa asuva mummeli tuli antamaan äidille omaa aikaa ja kotipalvelun kodinhoitaja auttoi kotitöissä ilamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Asun alueella jossa aiemmin toimi sekä seurakunnan kerho aamupäivisin että puistotäti joka päivä. Kotirouvat sai joka päivä lapsivapaata yllin kyllin, plus että nohiin sai aiemmin lapset kulkeakin itse.
Koska olen laiska ja because I can!
Vierailija kirjoitti:
Mua aina naurattaa nämä väitteet että kasarilla vanhemmat ois olleet jotenkin enemmän lastensa kanssa kuin nykyään.
Lapsuudessani kuusivuotias oli lapsenlikkana parivuotiaalle vanhempien työpäivän ajan kesällä. Ihan oli normaalia silloin.
Kyllä taas ne vanhemmat, joille omat lapset eivät ole tärkeitä, selittelevät, miksi rahtaavat jälkikasvunsa päiväkotiin, vaikka ei olisi tarve. Hävetkää!
Mun äitini oli kotiäiti. Jäi kotiin 21-vee ja oli kotona eläkkeelle asti.
Hän harrastu monenlaista, joka päivä mm kahvitteli naapurin kotiäitien kanssa.
Me isommat hoidettiin pikkusisko. Ekan kerran hoidin häntä kun olin itse viisi ja hän muutaman viikon. Koko illan ja äiti harrasti kunnallispolitiikkaa.
Mitä tämä asia kenellekkään kuuluu jos subjektiivinen hoito-oikeus on voimassa. Itse olen yrittäjä ja saatan tehdä vaikka vain 1h töitä päivässä. Loput ajasta esim. Siivoan tallia, ratsastan/ajan hevosia yms. Teen töitä monesti myös viikonloppuna kun isä hoitaa lasta. Miten yrittäjä voi edes todistaa milloin on töissä ja milloin ei. Saatan esim. Tallilla ollessa viestitellä asiakkaan kanssa ja laittaa laskuja ym. Menemään. Työnteon ja vapaa-ajan kulku on minulla usein hyvin sekaisin. Eiköhän näistä leikata sitten kun näihin ei enää varaa ole= ei ikinä. Hyvä että lapset oppivat kieltä, sosiaalisia taitoja ja valmistaa kouluun menoa. Vanhempi tuskin jaksaisi älyllistä tekemistä järjestää 365vrk vuodessa jos lapset olisivat kotona/opiskelussa/työssä mukana roikkumassa.
Joillakin se voi olla tämä päivä, joillakin joku muu, mutta sun asiasi se, mikä se vapaapäivä muilla on, ei ole millään tavalla. Paitsi, jos olet työnantaja, niin omien työntekijöiden kohdalla kyllä.