Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mä en tajua vegaaneja

Vierailija
18.05.2023 |

Siis sellaisia hirvittävän ehdottomia. Tai kasvissyöjiä. Syön itsekin pääsääntöisesti kasvisruokaa mutta en silti jossain lounaspaikassa joudu ahdinkoon jos tarjolla ei sattuisikaan olemaan kasvisvaihtoehtoa. Nykyään toki on lähes aina. Se liha nyt tuskin kenellekään aiheuttaa myrkytystä mutta sitäkin enemmän harmaita hiuksia, kun joka ruokalaji on syynättävä lihaa välttäen.

Kommentit (102)

Vierailija
21/102 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaanisuus on ok, ei se minua haittaa, mutta minua haittaa se mitä ääripään vegaanit tekee eli kiusaa, vainoaa, uhkailee ja häiriköi kaikkia jotka eivät ole vegaaneja.. 

Missä ja milloin tämmöistä on tapahtunut? Miksi et ole soittanut poliisille?

Vierailija
22/102 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon myös kasvispainotteinen sekasyöjä, mutta ymmärrän hyvin vegaaneja. Ei he siinä käytännöllisyyttä mieti, vaan vegaanius on monelle eettinen ja periaatteellinen valinta.

No joo, mä en syö lihaa koska maha ei kestä, viikon olen tukossa jos söin lihaa! Tajusin asian kolmekymppisenä. Enää syön vain kalanlihaa ja ananlihaa, kalkkunan-.

Mietinkin, minne Ana Tude on kadonnut 😱

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/102 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pidä ruuasta valittavia nirsoilijoita oikein minään.

Niin, valintojahan nämä ovat. Itse pidän nirsoilua pienempänä pahana kuin eläinrääkkäyksen tukemista ja hyväksymistä. Arvokysymyksiä.

Vierailija
24/102 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaanisuus on ok, ei se minua haittaa, mutta minua haittaa se mitä ääripään vegaanit tekee eli kiusaa, vainoaa, uhkailee ja häiriköi kaikkia jotka eivät ole vegaaneja.. 

Missä ja milloin tämmöistä on tapahtunut? Miksi et ole soittanut poliisille?

En minä ole kohteeksi joutunut, mutta netissä näkee miten äärivegaanit nakkelee esim punaista maalia ihmisten päälle jos käyttäävät vähääkään jotain eläinperäistä tuotetta, esim nahka, turkis, yms. Sitten on näitäkin jotka menee ravintoloihin huutamaan miten eläinten syöminen on julmaa ja että vegaanius on ainoa oikea vaihtoehto.. 

En oikein ymmärrä että miksi jostain ravintoasiasta pitää tehdä noin iso haloo ja ei kaikki edes halua olla vegaaneja, mikä ei näiden ääritapausten päihin vaan mene

Vierailija
25/102 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sinun tarvitse ymmärtää muita. Pääasia lienee että ymmärrät itseäsi ja pidät huolta omista asioistasi.

Vierailija
26/102 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä et tajua?

Sitä neuroottista kuikuilua vaikkapa työpaikan lounaslinjastolla. On kasvisvaihtoehto mutta kun ei tykätä vaikka pinaatista. Sitten olisi henkilön mielestä muuten ihan kiva lihavaihehto mutta kun hän ei VOI syödä lihaa. Jne. Mä olen lihan tehotuotannon vastustaja ja syön tosi vähän lihaa mutta tietyissä tilanteissa pidän suuni kiinni ja pystyn valitsemaannjonkun vaihtoehdon tekemättä siitä numeroa. Ap

Mä olen kasvissyöjä ja työpaikallani meitä on useita. En ole koskaan harrastanut mitään neuroottista kuikuilua yhtään missään, erotan kyllä perunat, salaatit ja lihat toisistaan. Katson ruokalistaa etukäteen, ja työpaikan kuuden viikon kiertävässä lounaslistassa on tasan kaksi kasvisruokaa, mitä en syö, silloin otan omat eväät. Eikä sekään johdu itse kasviksista, vaan siitä, että nämä ruoat ovat niin rasvaisia, että en pystyisi syömään niitä lihaversioinakaan, vatsa ei kestä. Enkä ymmärrä, mistä numeron tekemisestä sinä oikein puhut. Itse valitsen ravintolassa kasvisruoan, ja jos listalla on vain yksi (näin on aika harvoin), otan sitten sen, vaikka se ei ihan ykkösvalintani olisikaan.

Itse en ole koskaan törmännyt keneenkään kasvissyöjään tai vegaaniin, joka tekisi jotain numeroa syömisistään. Yleensä ollaan vain tyytyväisiä, jos löytyy jotain syötävää. Mutta sellaisiin lihaa syöviin tyyppeihin olen kyllä törmännyt, jotka meinaavat saada kohtauksen, jos lihaa ei pöydästä löydy. Tai on kaikenlaista kummallista dieettiä meneillään, ei voi syödä sitä eikä tätä, mikä hankaloittaa ruokailua.

Vierailija
27/102 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä minä tajua typeriä kysymyksiä esittäviä ihmisiä.

Vierailija
28/102 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä tuollaista vainoa olet nähnyt?

Kummallista, että minua ei ole vegaanit vainonneet, vaikka tunnen monia.

Itse kyllä syynään tarkkaan muualla kuin kotona syödessäni, ettei ruuassa vain ole kananmunaa tai sen ainesosia (jotain munanvalkuaisjauhetta tms. jota voi olla esim. suklaissa), koska sitten on helvetti irti jos sellaista vahingossa söisin. Mutten siltikään vainoa ketään munakkaan tilannutta sen vuoksi.

Vierailija
29/102 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei. Mä en tajua miten joku voi syödä lihaa. Mulle se on yhtä kaukainen ajatus kuin oman lemmikin popsiminen lounaaksi. Näin me ihmiset ollaan erilaisia ajatuksineen ja arvoineen.

Vierailija
30/102 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, ap:han on vegaani, joka teki tämän keskustelun kiusatakseen sekasyöjiä. /s

Vierailija
31/102 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon ollut lähes koko ikäni kasvissyöjä ja voi sitä paskan määrää mitä joutuu sekasyöjiltä kestämään. Varmaan yksi syy miksi kasvissyöjiä ei ole enemmän, ei oo ihan helppoa mennä normia vastaan, vaikka nykyään onneksi onkin jo helpompaa ja enemmän valtavirtaa.

Vierailija
32/102 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaaniruoan ainesosalistat ovat usein karua luettavaa. Pitkät listat täynnä kaikenlaisia lisäaineita ja maun buustaajia. Ei kovin terveellistä ja siksi vastenmielistä.

Eilen tein kasvischiliä, jossa raaka-aineena sipulia, valkosipulia, kvinoaa, tomaatteja, mustapapuja, avokadoja ja korianteria plus mausteet ja alkuruuaksi salaattia. Miten tuo on epäterveellisisempää kuin vaikka makkaraperunat? Sekä liha että vegaaniruokaa voi tehdä terveellisesti tai epäterveellisesti ja riippuu ihan täysin omista valinnoista mitä sinne suuhunsa pistää.

Vierailija
33/102 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaaniruoan ainesosalistat ovat usein karua luettavaa. Pitkät listat täynnä kaikenlaisia lisäaineita ja maun buustaajia. Ei kovin terveellistä ja siksi vastenmielistä.

Eilen tein kasvischiliä, jossa raaka-aineena sipulia, valkosipulia, kvinoaa, tomaatteja, mustapapuja, avokadoja ja korianteria plus mausteet ja alkuruuaksi salaattia. Miten tuo on epäterveellisisempää kuin vaikka makkaraperunat? Sekä liha että vegaaniruokaa voi tehdä terveellisesti tai epäterveellisesti ja riippuu ihan täysin omista valinnoista mitä sinne suuhunsa pistää.

Onko joku väittänyt makkispekkiksiä liharuuaksi? Tuo vegaanimössösi ei ainakaan kovin eettistä- tai lähiruokaa ole makkispekkiksiin verrattuna. Saati ilmastoystävällistä.

Vierailija
34/102 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten eroaa joistain lihansyöjistä, jotka nirsoilee kaikesta kasvisruoasta eikä suostu edes maistamaan? Yksi kasvisruokapäivä viikossa kouluissa tai työpaikoilla on heille maailmanloppu. Eikä veganismin motiivina ole mikään nirsoilu, vaan eettiset ja/tai ympäristöön liittyvät syyt, mutta tämänhän sinä jo tiesitkin.

35/102 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä et tajua?

Sitä neuroottista kuikuilua vaikkapa työpaikan lounaslinjastolla. On kasvisvaihtoehto mutta kun ei tykätä vaikka pinaatista. Sitten olisi henkilön mielestä muuten ihan kiva lihavaihehto mutta kun hän ei VOI syödä lihaa. Jne. Mä olen lihan tehotuotannon vastustaja ja syön tosi vähän lihaa mutta tietyissä tilanteissa pidän suuni kiinni ja pystyn valitsemaannjonkun vaihtoehdon tekemättä siitä numeroa. Ap

Ap, sinä itse teet asiasta hyvin suuren numeron, ainakin kirjallisesti täällä, sekä lounaslinjastolla omassa päässäsi ja veikkaanpa että saatat siellä myös hiljaisella äänellä mutista ja paheksua erikoisruokavalioisia. Lisäksi sinulla on ymmärtämisen vaikeus ihan selkeässä asiassa. Lopeta kitinä toisten syömisistä.

Vierailija
36/102 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä olisi tänään tiedossa sitä lisäainepitoista korvikeruokaa.

Teen kaalilaatikkoa ja leivon sämpylöitä ja teen pullaa.

Tässä ruoassa on kaalia, sipulia, metsäsieniä, porkkanaa, riisiä, siirappia ja mausteita. Eli lisäainepitoista korvikeruokaa parhaimmillaan.

Vierailija
37/102 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko joku väittänyt makkispekkiksiä liharuuaksi? Tuo vegaanimössösi ei ainakaan kovin eettistä- tai lähiruokaa ole makkispekkiksiin verrattuna. Saati ilmastoystävällistä.

A report from the United Nations Environment Programme says that “animal products, both meat and dairy, in general require more resources and cause higher emissions than plant-based alternatives.” The World Health Organization says, “Reducing livestock herds would also reduce emissions of methane, which is the second ...

Vierailija
38/102 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

A report from the United Nations Environment Programme says that “animal products, both meat and dairy, in general require more resources and cause higher emissions than plant-based alternatives.” The World Health Organization says, “Reducing livestock herds would also reduce emissions of methane, which is the second ...

A report from the United Nations Environment Programme says that “animal products, both meat and dairy, in general require more resources and cause higher emissions than plant-based alternatives.”  The World Health Organization says, “Reducing livestock herds would also reduce emissions of methane, which is the second largest contributor to global warming after carbon dioxide.” 

Vierailija
39/102 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä et tajua?

Mä olen kasvissyöjä ja työpaikallani meitä on useita. En ole koskaan harrastanut mitään neuroottista kuikuilua yhtään missään, erotan kyllä perunat, salaatit ja lihat toisistaan. Katson ruokalistaa etukäteen, ja työpaikan kuuden viikon kiertävässä lounaslistassa on tasan kaksi kasvisruokaa, mitä en syö, silloin otan omat eväät. Eikä sekään johdu itse kasviksista, vaan siitä, että nämä ruoat ovat niin rasvaisia, että en pystyisi syömään niitä lihaversioinakaan, vatsa ei kestä. Enkä ymmärrä, mistä numeron tekemisestä sinä oikein puhut. Itse valitsen ravintolassa kasvisruoan, ja jos listalla on vain yksi (näin on aika harvoin), otan sitten sen, vaikka se ei ihan ykkösvalintani olisikaan.

Itse en ole koskaan törmännyt keneenkään kasvissyöjään tai vegaaniin, joka tekisi jotain numeroa syömisistään. Yleensä ollaan vain tyytyväisiä, jos löytyy jotain syötävää. Mutta sellaisiin lihaa syöviin tyyppeihin olen kyllä törmännyt, jotka meinaavat saada kohtauksen, jos lihaa ei pöydästä löydy. Tai on kaikenlaista kummallista dieettiä meneillään, ei voi syödä sitä eikä tätä, mikä hankaloittaa ruokailua.

Tällä palstallakin ne on ne lihansyöjät, jotka öyhöttävät eivätkä vegaanit. Tämä aloitus varsin hyvä esimerkki siitä.

Vierailija
40/102 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lopetin lihan syönnin jo murrosiässä, silloin se oli harvinaista, eikä vielä silloin oikein erikseen saanut koulussa kasvisruokaa. Maidon juonnininkin jätin.

Minulle ei ole ollut ongelma olla kasvissyöjä tai kuulun varmaan näihin Pescovegetaristeihin, koska syön juustoa,käytän kermaa,munia,kalaa ja kaikenmaailman kasviksia.

Aina löytyy kyllä jokin ruuan murunen paikassa, jossa esimerkiksi  kasvisruoka vaihtoehto on valmistettu erittäin kelpaamattomaksi syödä. Monesti sitä törmää siihen, ettei kasvisruokailijoita arvosteta , heidän ruokansa on valmistettu niin ettei sitä söisi sikakaan, eipä ole tarvinnut enää mennä siihen ruokapaikaan aterioimaan!

Lapsena oksensin joukinkun , kaikki muut pystyi kyllä sit' syömääm ja kyseessä ei ollut sairaus, kuten oksutauti.