Mä en tajua vegaaneja
Siis sellaisia hirvittävän ehdottomia. Tai kasvissyöjiä. Syön itsekin pääsääntöisesti kasvisruokaa mutta en silti jossain lounaspaikassa joudu ahdinkoon jos tarjolla ei sattuisikaan olemaan kasvisvaihtoehtoa. Nykyään toki on lähes aina. Se liha nyt tuskin kenellekään aiheuttaa myrkytystä mutta sitäkin enemmän harmaita hiuksia, kun joka ruokalaji on syynättävä lihaa välttäen.
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanisuus on ok, ei se minua haittaa, mutta minua haittaa se mitä ääripään vegaanit tekee eli kiusaa, vainoaa, uhkailee ja häiriköi kaikkia jotka eivät ole vegaaneja..
Missä ja milloin tämmöistä on tapahtunut? Miksi et ole soittanut poliisille?
En minä ole kohteeksi joutunut, mutta netissä näkee miten äärivegaanit nakkelee esim punaista maalia ihmisten päälle jos käyttäävät vähääkään jotain eläinperäistä tuotetta, esim nahka, turkis, yms. Sitten on näitäkin jotka menee ravintoloihin huutamaan miten eläinten syöminen on julmaa ja että vegaanius on ainoa oikea vaihtoehto..
En oikein ymmärrä että miksi jostain ravintoasiasta pitää tehdä noin iso haloo ja ei kaikki edes halua olla vegaaneja, mikä ei näiden ääritapausten päihin vaan mene
Jostain netistä kuulin tai oliko se kummin kaiman koira joka kertoi. 🥴
Vierailija kirjoitti:
Mä oon myös kasvispainotteinen sekasyöjä, mutta ymmärrän hyvin vegaaneja. Ei he siinä käytännöllisyyttä mieti, vaan vegaanius on monelle eettinen ja periaatteellinen valinta.
Ei siinä ole etiikkaa, että eläimet pelastuvat, siis ne haitallisimmatkin, ja ihmiset kärsivät. Eikä siinäkään ole etiikkaa, että maailman ilmastoa pilataan ylimääräisillä lentorahdeilla yms, että täytyy rahdata ulkomaan sapuskoita ympäriinsä, kun paikallinen ruoka ei käy. Ei edes alueen luonnollinen ruoka, vedestä saatu kala ja metsästä saatu riista. Entäpä vegakkien suosima tekonahka ja -turkis? Mitäpä se onkaan muuta kuin öljystä tehtävää muovia. Sitten toisena hetkenä vingutaan maailman muoviongelmasta, siis itse aiheuttamastaan.
Minulla on ollut 20 vuoden testi menossa. Kun ryhdyin vegeksi niin olin kuullut että vegaanit öyhöttää, joten päätin olla itse hiljaa: Ei käännyttämistä, ei kommentointia, ei tuomitsemista, ei mitään, ei edes sen mainitsemista että olen vege. 20 vuoden tulos on se että lihaa syövät öyhöttää ja suoranaisesti kiusaa, katsovat mitä muilla on lautasella tai mitä siitä puuttuu ja tekevät siitä numeron lähes joka kerta kun istutte samassa pöydässä, vaikka itse olisit hiljaa. Pupun ruokaa, näännytät itsesi, hyi mitä toi on, liha on hyvää nom nom jne., jokainen on kuullut nää perus jutut. Mutta öyhöttävää vegaania en ole vielä 20 vuoden aikana kohdannut. Pistää miettimään. 🤔
Et siis ymmärrä esim. eettisiä arvoja, joka ohjaa ihmisen käyttäytymistä tai oikean tai väärän eroa? Yleensä sen ymmärtää, jopa päiväkoti-ikäiset. Tai ainakin näin oletetaan jopa lapselta.
Olen 99% vegaani, joskus harvoin saatan tosin syödä leivonnaisen jossa maitoa/kananmunaa, en siis ole aivan ehdoton itsekään vielä oman vakaumukseni suhteen. Oma valintani on pääasiassa eettinen. En kuitenkaan syyllistä lihansyöjiä, olenhan sellainen ollut aiemmin itsekin.
Näkisinkin, että liika painostaminen ja syyllistäminen ei vie vegaani aatetta eteenpäin, vaan ihmisten pitää saada valita vapaasti, kaikenlainen fanaattisuus vie yleensä vain huonoon lopputulemaan tavalla tai toisella. Kiinnostuneelle voi tietenkin kertoa lihantuotannon- ja ylipäätään tuotantoeläin teollisuuden kääntöpuolista ja muistuttaa, että myös se lähituotettu luomuliha ja riista lopetetaan poikkeuksetta ennenaikaisesti. Vegaanina pitää pyrkiä vaikuttamaan lähinnä siihen, että maistuvaa kasviruokaa olisi tarjolla mahdollisimman useassa paikassa, että siihen päätyminen ei rajoittaisi liikaa elämää.
Ihmettelen minäkin että kauppojen vegaani valikoima etenkin valmisruokien osalta on todellakin melko epäterveellistä ja etenkin poikkeuksetta ylimaustettua. En ymmärrä, miksi kaikkeen pitää tunkea niin paljon chiliä, valkosipulia, lisäaineita jne. Uskoisin, että eettisen puolen lisäksi moni vegaani tahtoo syödä melko terveellisesti, joten laadukkaalle luomu valmisruoalle olisi varmasti paljon kysyntää vaikka se sitten olisikin hieman kalliimpaa. Moni joutuu nykyään ainakin osin tyytymään valmisruokiin elämän hektisyyden takia.
Etenkin nuorista koko ajan suurempi osuus on kasvissyöjiä, he ovat myös tietoisempia lisäaineista ja muusta ruoan terveellisyyteen liittyvästä. Ne valmisruoka valmistajat jotka ehtivät valtaamaan nuorten markkinat laadukkailla vagaanituotteillaan saattavatkin saada itselleen pitkäkestoisia asiakkaita koko ajan kasvavasta asiakaskunnasta.
Eipä se mitään hirveää syynäämistä vaadi, että löytää kasviperäistä syötävää. Liha ei ehkä aiheuta myrkytystä, mutta esim. itse en ole kalan lisäksi koko elämäni aikana syönyt mitään lihaa, enkä kalaakaan kymmeneen vuoteen. En usko, että elimistöni reagoisi kovin hyvin, jos menisin pihviravintolaan lounaalle. Ja ylipäänsä jo ajatus siitä on niin vastenmielinen, että ihan mielellään katson sellaisen ravintolan, josta löytyy ruokavaliooni sopivaa syötävää. Se ei nykyään vaadi sen kummempaa salapoliisityötä. Esim. mistä tahansa aasialaisesta ravintolasta saa vegaanista syötävää. Ei ole harmaita hiuksia vielä ilmaantunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon myös kasvispainotteinen sekasyöjä, mutta ymmärrän hyvin vegaaneja. Ei he siinä käytännöllisyyttä mieti, vaan vegaanius on monelle eettinen ja periaatteellinen valinta.
Ei siinä ole etiikkaa, että eläimet pelastuvat, siis ne haitallisimmatkin, ja ihmiset kärsivät. Eikä siinäkään ole etiikkaa, että maailman ilmastoa pilataan ylimääräisillä lentorahdeilla yms, että täytyy rahdata ulkomaan sapuskoita ympäriinsä, kun paikallinen ruoka ei käy. Ei edes alueen luonnollinen ruoka, vedestä saatu kala ja metsästä saatu riista. Entäpä vegakkien suosima tekonahka ja -turkis? Mitäpä se onkaan muuta kuin öljystä tehtävää muovia. Sitten toisena hetkenä vingutaan maailman muoviongelmasta, siis itse aiheuttamastaan.
Syöt siis itse pelkästään suomalaista ruokaa? Ei koskaan riisiä, couscousta, papuja, munakoisoa, banaaneja? Vai miksi vain vegaaneille tuotu ruoka on "ylimääräistä"? Ei niitä tuotteita pelkästään vegaaneita varten tänne rahdata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä et tajua?
Sitä neuroottista kuikuilua vaikkapa työpaikan lounaslinjastolla. On kasvisvaihtoehto mutta kun ei tykätä vaikka pinaatista. Sitten olisi henkilön mielestä muuten ihan kiva lihavaihehto mutta kun hän ei VOI syödä lihaa. Jne. Mä olen lihan tehotuotannon vastustaja ja syön tosi vähän lihaa mutta tietyissä tilanteissa pidän suuni kiinni ja pystyn valitsemaannjonkun vaihtoehdon tekemättä siitä numeroa. Ap
Kuulostaa ihan normaalilta keskustelulta, ei numeron tekemiseltä. Neuroottisuudet taitaa olla sinun kuvitelmissasi. On ihan yleistä puhua ruoka-annoksista tyyliin "tämä vaikuttaa muuten hyvältä, mutta en pidä vuohenjuustosta".
Kovasti tuntuu muiden kasvissyönti lihansyöjiä häiritsevän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaaniruoan ainesosalistat ovat usein karua luettavaa. Pitkät listat täynnä kaikenlaisia lisäaineita ja maun buustaajia. Ei kovin terveellistä ja siksi vastenmielistä.
Eilen tein kasvischiliä, jossa raaka-aineena sipulia, valkosipulia, kvinoaa, tomaatteja, mustapapuja, avokadoja ja korianteria plus mausteet ja alkuruuaksi salaattia. Miten tuo on epäterveellisisempää kuin vaikka makkaraperunat? Sekä liha että vegaaniruokaa voi tehdä terveellisesti tai epäterveellisesti ja riippuu ihan täysin omista valinnoista mitä sinne suuhunsa pistää.
Onko joku väittänyt makkispekkiksiä liharuuaksi? Tuo vegaanimössösi ei ainakaan kovin eettistä- tai lähiruokaa ole makkispekkiksiin verrattuna. Saati ilmastoystävällistä.
Mitäs ne sitten on jos ei liharuokaa? :D Nyt on kyllä kaikki nähty, kun makkaraperunat nähdään jotenkin parempana ruokana kuin kasvischili. Kai syöt itse pelkästään lähiruokaa, ja pidät huolta, että myös käyttämäsi makkarat tulevat eläimestä, jota ei ole ruokittu tuontisoijalla?
Vierailija kirjoitti:
Jos ihminen on vuosikaudet syönyt pelkkää kasvisruokaa ja yhtäkkiä syökin lihaa, niin kyllähän siinä sairastuu. Suolisto ei pysty käsittelemään lihaa, kun bakteerikanta on erilainen.
Tämä. En ole vegaani, kasvissyöjä kylläkin, ollut nyt 27 vuotta. Voin vaan kuvitella minkälaisen suolisolmun saisin jos nyt yhtäkkiä söisin lihaa. Koko aloitus on outo. "Siis jos olet hetero nainen, mutta muita vaihtoehtoja ei just sillä hetkellä ole, mikset voisi sen kerran nuolla piparia?"
Ap, käytä aivojasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on se ylimääräinen lentorahti mikä tänne tuodaan vain vegaaneille? Kuinkahan moni sekasyöjä käyttää paikallista kalaa ja riistaa? Kuinka moni sekasyöjä ei ole osa muoviongelmaa? Jo pelkästään kalastuksen aiheuttama muovi merissä on todella paljon suurempi ongelma kuin joku tekonahkatakki. Ja moni vegaani ei edes käytä mitään nahkaimitaattia.
Nykyisin saa käytännössä jokaisesta paikasta kasvisruokaa ja useimmiten vegaanistakin, joten vaikea kuvitella, että kukaan joutuisi ahdinkoon. Ja jos jossain lounaspaikassa ei ole itseä miellyttävää ruokaa, niin eihän se mikään ahdingon aihe ole - kääntyy takaisin ovelle ja kävelee seuraavaan paikkaan. Niinhän moni sekasyöjäkin tekee, jos tarjolla olevat vaihtoehdot eivät muista syistä miellytä. Ei ole pakko syödä jossain sellaisessa paikassa, jossa ei ole omiin mieltymyksiin tai ruokavalioon sopivaa ruokaa. Itse ainakin valikoin just sellaisen ruokapaikan, josta saan haluamaani ruokaa, enkä ala syödä ihan mitä sattuu vain olemaan tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Minun tuttuni pyörittää pientä lounasravintolaa, jossa käy lähinnä työpaikkaruokailijoita/ lähialueen ihmisiä. Olen monta kertaa kysynyt, voisiko ruokalistalle saada edes joskus kasvisvaihtoehtoa (lakto - vegetaarinen). Jostain syystä ainoa kasvisruoka, mitä olen nähnyt listalla, on joku pinaattikeitto. En viitsi maksaa 9 euroa pinaattikeitosta ja leipäpalasta, joten jätän käyttämättä ravintolan palveluita.
Toi on mun mielestä ok jos tuo nyt on sen ravintolan toimintatapa. Ilkeämpää olisi jos mainostaisivat gluteenittomuutta ja ruoka käsiteltäisiin samoilla välineillä kuin viljaa sisältävä ja kasvispihvit paistettaisiin samalla grillillä heti lihapihvien jälkeen. Ainakin vegeä suosiva tietää ettei tuo sovi. En nyt ymmärrä ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
En pidä ruuasta valittavia nirsoilijoita oikein minään.
En minäkään, vtuttaa lihaanit jotka yökkivät ruoalle kuin huonosti kasvatetut pikkulapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöt siis itse pelkästään suomalaista ruokaa? Ei koskaan riisiä, couscousta, papuja, munakoisoa, banaaneja? Vai miksi vain vegaaneille tuotu ruoka on "ylimääräistä"? Ei niitä tuotteita pelkästään vegaaneita varten tänne rahdata.
Aika moni ostaa kurkut, tomaatit, appelsiinit, omenat, banaanit ym. ulkomaisina, ja syö kaikenlaista ulkomailta tuotua elintarviketta muutenkin, riisiä, pastaa, keksejä, kastikkeita, vaikka mitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en syö uskontoni takia lihaa. En siis voi valita lihavaihtoehtoa.
Tiedämme jo, että veganismi on uskonto :)
Adventistit ovat vegaaneja ja tutkimuksen mukaan maailman pitkäikäisimpiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni ostaa kurkut, tomaatit, appelsiinit, omenat, banaanit ym. ulkomaisina, ja syö kaikenlaista ulkomailta tuotua elintarviketta muutenkin, riisiä, pastaa, keksejä, kastikkeita, vaikka mitä.
Kulutustutkimusten mukaan keskiverto ihminen ilmaisee mm. kotimaisuuden ja vastuullisuuden tärkeäksi ostopäätöstä tehdessä, mutta käytännössä tämä ei näy vaan he ostavat hinta edellä. Mutta heti kun mennään ihmisiin joilla on jokin vahva elämää ohjaava arvo, vaikkapa se veganismi, niin tämä ryhmä käyttää enemmän aikaa kulutusvalintojen puntarointiin ja ovat valmiimpia maksamaan jopa enemmän kotimaisuudesta, puhtaudesta, eettisyydestä jne.. Osataan myös puntaroida tiedon valossa mikä on missäkin tilanteessa pienin paha, eikä vain ajatella automaattisesti että ulkomainen tuote paha, muovi paha tms..
On tyhmää totuttaa elimistönsä pelkkään kasvisruokaan koska se hankaloittaa elämää varsinkin pohjoismaisen punavihreän kuplan ulkopuolella. Mikseivät kasvissyöntiä kannattavat vähentäisi eläinperäisten tuotteiden syöntiään vaikka puoleen tai neljäsosaan. En ymmärrä heidän ehdottomuuttaan. Ja miksei riistaa tai kotimaista kalaakaan saisi syödä?
Ilkutko myös allergikoille ja vaikka IBS:stä kärsiviä jotka syynää ruokalistalta itselleen sopivaa? Ihan hyvähän se on jos ihmistä kiinnostaa mitä suuhunsa pistää. Ties mitä pascaa sinä syöt tuolla asenteella.