Mä en tajua vegaaneja
Siis sellaisia hirvittävän ehdottomia. Tai kasvissyöjiä. Syön itsekin pääsääntöisesti kasvisruokaa mutta en silti jossain lounaspaikassa joudu ahdinkoon jos tarjolla ei sattuisikaan olemaan kasvisvaihtoehtoa. Nykyään toki on lähes aina. Se liha nyt tuskin kenellekään aiheuttaa myrkytystä mutta sitäkin enemmän harmaita hiuksia, kun joka ruokalaji on syynättävä lihaa välttäen.
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap parisuhteessa, mutta ei haittaa jos silloin tällöin petät kumppaniasi?
Oletko pääosin rehellinen, mutta silloin tällöin näpistät kaupasta leipää?
Vegaanin elämäntavassa on kysymys moraaliperiaatteesta, joka pätee aina.
Mikä se moraaliperiaate sitten on? Ihmis- ja eläinkunnan tuhoaminen vielä nopeammin kuin miten se nyt etenee. Prosessoidun "lihakorvikekasvismössishässäkän" päästöt verrattuna ihan normiruokaan ovat älyttömät. Oletko ajatellut mitä tapahtuu, jos kaikki tämän pallon ihmiset rupeavat yhtäkkiä vegaaneiksi? Jo nyt vedetään niin paljon metsää sileäksi että pahaa tekee. "Mutta ku mun on ziiz paggo zaada n11tä avokadoja!!!!"
Tiede ei tue mitään väitteistäsi. Maailma ei muutu hetkessä vegaaniksi, mutta jos näin tapahtuisi niin ainakin paljon viljelytilaa vapautuisi muuhun käyttöön, toivottavasti alkuperäiseen luonnontilaan palautettavaksi, koska ihmiset tuottavat jo nyt tarpeeksi ruokaa itselleen (joskin se ei jakaudu tasapuolisesti koska riistokapitalismi, mistä johtuu nälänhätä), mutta ei tarvitsisi viljellä niin saamarin paljon tuotantoeläinten rehuksi. Siihenhän se suurinosa menee. Lihakiloon käytetty resurssien määrä ei vain ole kestävää maapallon kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekasyöjä kirjoitti:
En tajua minäkään vegaaneja. Aggressiivista porukkaa.
Minusta eläinten tappaminen tai edes siitä maksaminen on agressiivisempaa kuin se että yksinkertaisesti jättää jotain syömättä. Sekin on minusta aika radikaalia veganismiin verrattuna että tunkee kätensä lehmän perciiseen tai maksaa jollekin toiselle että tämä tekee niin, jotta voit juoda lehmän eli toisen lajin äidinmaitoa. Noh, mitä kukakin pitää normaalina. 🤷
Tässä esimerkki vegaanin järjenjuoksusta.
Oikeassahan tuo. Siitäkin huolimatta että joku olisi vihainen vegaani, se on vihaa epäoikeudenmukaisuutta kohtaan. Mikä on minusta ihan tervettä. Sen sijaan huvikseen eläinten rääkkääminen ja tappaminen, vaikka voisi syödä jotain muuta, on agressiivista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ymmärrän varsin hyvin. En itsekään pysty syömään kuollutta ruumista, oli se sitten lehmän tai minkä vaan tuntevan olion. Ajatuksena vaan aivan liian oksettava. Väitän, että jos jokainen joutuisi itse teurastamaan syömänsä eläimet, olisi lihansyönti radikaalisti vähäisempää. Se on tämä kapitalismi, joka etäännyttää meidät elämän realiteeteista, kuten siitä, mitä tai kuka sun lautasella on.
Se on tämä kapitalismi, joka mahdollistaa ruualla vehkeilyn ja haihattelun. Ilman kapitalismia syötäisiin vaikka matoja, että edes jotain olisi.
Väität että ruokakulttuurit ovat alkaneet kehittymään max 500 vuotta sitten? Suunnilleen niin vanha on kapitalismi. Kapitalismi ei muuten tarkoita kaupankäyntiä, markkinoita ja keksintöjä, ne ovat olleet olemassa kauan ennen kapitalismia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en syö uskontoni takia lihaa. En siis voi valita lihavaihtoehtoa.
Tiedämme jo, että veganismi on uskonto :)
Adventistit ovat vegaaneja ja tutkimuksen mukaan maailman pitkäikäisimpiä.
Ei todellakaan ole pitkäikäisiä. Eivätkä taida olla vegaanejakaan.
""Adventistit suosivat kasvisruokavaliota. He voivat silti syödä Mooseksen lain mukaisia "puhtaita" eläimiä kuten nautaa, lammasta sekä kaloja (mutta ei äyriäisiä). Adventistit eivät syö sianlihaa, juo kahvia tai käytä alkoholia.""
Äitini on adventisti, mutta juo kahvia tai joi kahvia , kunnes iäkkäämpänä lopetti jatkuvan närästyksen vuoksi.
Joo on se kumma, ettei vegaaneja tai muita alatyyppejä hyväksytä tässä yhteiskunnassa, miksi?
Onko se lihansyöjiltä pois, jo jotkut on vegaaneja tai muunlaisia, jotka ei lihaa syö eikä äyriäisiä?
Älkää lihansyöjät peljätkö, emme me kasviruokavaliota noudattavat syö kaikkia rehuja, sitä kyllä riittää enemmän kuin lihaa, niin kauan , kun maan päällä tallaamme.
Toisaalta, ne eläimet joita syötte,ovat myös kasvissyöjiä. :)
Onhan niitä paljon, jotka toimii kuten AP sanoi, mutta he eivät ole silloin enää vegaaneja, jos syövät lihaa. Vegaani pitää olla koko ajan.
Kaikki nirsot on todella rasittavia, koski se sitten mitä tahansa ravintoainetta.
Vierailija kirjoitti:
Vegaaniruoan ainesosalistat ovat usein karua luettavaa. Pitkät listat täynnä kaikenlaisia lisäaineita ja maun buustaajia. Ei kovin terveellistä ja siksi vastenmielistä.
Mitähän listoja olet tsiigaillut? Etsinyt kaikki einekset? Teetkö samaa siellä sekaruokapuolellakin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä et tajua?
Sitä neuroottista kuikuilua vaikkapa työpaikan lounaslinjastolla. On kasvisvaihtoehto mutta kun ei tykätä vaikka pinaatista. Sitten olisi henkilön mielestä muuten ihan kiva lihavaihehto mutta kun hän ei VOI syödä lihaa. Jne. Mä olen lihan tehotuotannon vastustaja ja syön tosi vähän lihaa mutta tietyissä tilanteissa pidän suuni kiinni ja pystyn valitsemaannjonkun vaihtoehdon tekemättä siitä numeroa. Ap
En ole koskaan törmännyt moiseen kuikuiluun. Onko tuo sun linjasto jossain mentaalihoitolassa vaiko vain mielikuvtuksessasi?
Minä en ymmärrä ketään, joka puuttuu muiden syömisiin.
Koskaan et voi sivullisena tietää, mikä on se todellinen syy sille, että joku syö tai on syömättä jotain. Älä siis puutu, vaan pidä huoli omista syömisistäsi.
Tämä koskee ihan jokaista ihmistä, ihan sama mitä "kuppikuntaa" edustavat. Olen itse paljon punaista lihaa syövä nainen, enkä jaksa myöskään karppien juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä et tajua?
Sitä neuroottista kuikuilua vaikkapa työpaikan lounaslinjastolla. On kasvisvaihtoehto mutta kun ei tykätä vaikka pinaatista. Sitten olisi henkilön mielestä muuten ihan kiva lihavaihehto mutta kun hän ei VOI syödä lihaa. Jne. Mä olen lihan tehotuotannon vastustaja ja syön tosi vähän lihaa mutta tietyissä tilanteissa pidän suuni kiinni ja pystyn valitsemaannjonkun vaihtoehdon tekemättä siitä numeroa. Ap
En ole koskaan törmännyt moiseen kuikuiluun. Onko tuo sun linjasto jossain mentaalihoitolassa vaiko vain mielikuvtuksessasi?
Meidän työpaikalla on siinä lautasten vieressä päivän ruokien ainesosaluettelot. Poimin lautaselle suunnilleen kaikkea, mikä on vegaanista. En valita, enkä häiritse muita. Enkä ole läheskään ainoa vegaani. Tiimimme gluteeniton pyytää keittiöstä yleensä itselleen erikoisannoksen, vaikkei hänellä ole keliakiaa. Mutta niinkin saa tehdä ja kuuluu hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä et tajua?
Sitä neuroottista kuikuilua vaikkapa työpaikan 8lounaslinjastolla. On kasvisvaihtoehto mutta kun ei tykätä vaikka pinaatista. Sitten olisi henkilön mielestä muuten ihan kiva lihavaihehto mutta kun hän ei VOI syödä lihaa. Jne. Mä olen lihan tehotuotannon vastustaja ja syön tosi vähän lihaa mutta tietyissä tilanteissa pidän suuni kiinni ja pystyn valitsemaannjonkun vaihtoehdon tekemättä siitä numeroa. Ap
Onpas ap tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap parisuhteessa, mutta ei haittaa jos silloin tällöin petät kumppaniasi?
Moraali my ass.
Vegaaneissa on ihan yhtä paljon rikollisia ja epärehtejä ihmisiä kuin muissakin. Itse kuvittelevat olevansa muiden yläpuolella kun eivät syö eläimiä, mutta unohtavat, että se on kirjaimellisesti ainoastaan heidän päässään oleva "hyve". :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä se moraaliperiaate sitten on? Ihmis- ja eläinkunnan tuhoaminen vielä nopeammin kuin miten se nyt etenee. Prosessoidun "lihakorvikekasvismössishässäkän" päästöt verrattuna ihan normiruokaan ovat älyttömät. Oletko ajatellut mitä tapahtuu, jos kaikki tämän pallon ihmiset rupeavat yhtäkkiä vegaaneiksi? Jo nyt vedetään niin paljon metsää sileäksi että pahaa tekee. "Mutta ku mun on ziiz paggo zaada n11tä avokadoja!!!!"
Olen itsesekasyöjä, mutta tämän argumentointivirhe aina jaksaa ihmetyttää. Ihan oikeastiko ihmiset eivät ymmärrä, että eläimet vaativat rehua ja sen takia pitää raivata peltoa?
Väsynein argumentti on sitten janakat avokadoista. Toki kasviksissakin löytyy kestämättömästi tuotettuja kuten useimmat avokadot ovat mm. suuren vedenkulutuksen takia. Mutta ei avokadot ole välttämätön osa vegaanistaruokavaliota ja taas toistaalta, kyllä niitä avokadoja syö sekasyöjätkin.
Minulle kasvissyönti kuuluu hengelliseen katsomukseeni. On kohteliasta kunnioittaa toisten elämänkatsomuksia, eikä syyttää esim. kasvissyöjää, juutalaista, hindua tms. nirsoilijaksi jos ei joku ruoka käy.
Kalahtiko omaan nilkkaan? Henkinen ruokavamma ei ole ylpeilyn aihe. Se kuuluu lapsuuteen ja aikuisena arvostetaan kaikkea ruokaa.[/quote]
Ei arvosteta. Yksi sana: tehotuotanto. Toinen puistatusta aiheuttava sana: broileri. Eläinparka on luotu vain ihmisen mässäilyn kohteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en syö uskontoni takia lihaa. En siis voi valita lihavaihtoehtoa.
Tiedämme jo, että veganismi on uskonto :)
Adventistit ovat vegaaneja ja tutkimuksen mukaan maailman pitkäikäisimpiä.
Kyllä mun adventistitäti käytti kermaa, vaikka lihaa ei syönytkään. Söi paljon sieniä ja leipoi ihania leivonnaisia, leipuri kun oli ammatiltaan.
Vierailija kirjoitti:
On tyhmää totuttaa elimistönsä pelkkään kasvisruokaan koska se hankaloittaa elämää varsinkin pohjoismaisen punavihreän kuplan ulkopuolella. Mikseivät kasvissyöntiä kannattavat vähentäisi eläinperäisten tuotteiden syöntiään vaikka puoleen tai neljäsosaan. En ymmärrä heidän ehdottomuuttaan. Ja miksei riistaa tai kotimaista kalaakaan saisi syödä?
Kyselyikä?
Prisma tänään: Jo esihistoriallisella ajalla syötiin pääasiassa kasviksia.
https://areena.yle.fi/1-63179487?utm_medium=social&utm_campaign=areena-…
Eivät osaa käyttäytyä ihmisiksi vaan häiritsevät toisten ruokarauhaa. Häiriintynyttä sakkia.