Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mä en tajua vegaaneja

Vierailija
18.05.2023 |

Siis sellaisia hirvittävän ehdottomia. Tai kasvissyöjiä. Syön itsekin pääsääntöisesti kasvisruokaa mutta en silti jossain lounaspaikassa joudu ahdinkoon jos tarjolla ei sattuisikaan olemaan kasvisvaihtoehtoa. Nykyään toki on lähes aina. Se liha nyt tuskin kenellekään aiheuttaa myrkytystä mutta sitäkin enemmän harmaita hiuksia, kun joka ruokalaji on syynättävä lihaa välttäen.

Kommentit (102)

Vierailija
61/102 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tyhmää totuttaa elimistönsä pelkkään kasvisruokaan koska se hankaloittaa elämää varsinkin pohjoismaisen punavihreän kuplan ulkopuolella. Mikseivät kasvissyöntiä kannattavat vähentäisi eläinperäisten tuotteiden syöntiään vaikka puoleen tai neljäsosaan. En ymmärrä heidän ehdottomuuttaan. Ja miksei riistaa tai kotimaista kalaakaan saisi syödä?

Ei rajoita yhtään niin paljoa kuin luulet. Maailma ja ihmisten kulttuurit ovat täynnä uusia ja traditionaalisiakin kasvispohjaisia ruokia. Miksi se on niin vaikea ymmärtää että jotkut haluaa syödä tietyllä tavalla eettisistä, ekologisista, periaatteellisista tms. syistä? Ei pitäisi olla sulta pois. Tai ehkä voisit kysyä itseltäsi mikset vähennä eläinperäisten tuotteiden syömistä puoleen tai neljäsosaan vain tullaksesi vastaan kasvissyöjiä.

Vierailija
62/102 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pidä ruuasta valittavia nirsoilijoita oikein minään.

Enkä minä sinua

Netissä valittava inisijä

Kalahtiko omaan nilkkaan? Henkinen ruokavamma ei ole ylpeilyn aihe. Se kuuluu lapsuuteen ja aikuisena arvostetaan kaikkea ruokaa.

Jos ei pidä lihaa ruokana, sitä ei voi sellaisena arvostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/102 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et siis ymmärrä esim. eettisiä arvoja, joka ohjaa ihmisen käyttäytymistä tai oikean tai väärän eroa? Yleensä sen ymmärtää, jopa päiväkoti-ikäiset. Tai ainakin näin oletetaan jopa lapselta.

Onko ongelmia luetunymmärtämisessä? Kirjoitin syöväni itsekin pääosin kasviksia mutta pystyn hädän tullen syömään myös lihaa tai pitämään suuni kiinni. Olla syömättä mitään. En käsitä sitä että asiasta tehdään kauhea numero. Olen törmännyt kasvissyöjiin jotka koko ajan painottavat että eivätvoi syödä lihaa, mitähän on ruokana ettei vaan lihaa jne. Ap

Vierailija
64/102 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et siis ymmärrä esim. eettisiä arvoja, joka ohjaa ihmisen käyttäytymistä tai oikean tai väärän eroa? Yleensä sen ymmärtää, jopa päiväkoti-ikäiset. Tai ainakin näin oletetaan jopa lapselta.

Onko ongelmia luetunymmärtämisessä? Kirjoitin syöväni itsekin pääosin kasviksia mutta pystyn hädän tullen syömään myös lihaa tai pitämään suuni kiinni. Olla syömättä mitään. En käsitä sitä että asiasta tehdään kauhea numero. Olen törmännyt kasvissyöjiin jotka koko ajan painottavat että eivätvoi syödä lihaa, mitähän on ruokana ettei vaan lihaa jne. Ap

Sinulla ei ole sellaista vankkaa moraalista kompassia, vaan annat periaatteissasi periksi herkästi jos koet sen olevan helpompaa esim. muiden seurassa. Ei ole noin vaikea ymmärtää.

Vierailija
65/102 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ymmärrän varsin hyvin. En itsekään pysty syömään kuollutta ruumista, oli se sitten lehmän tai minkä vaan tuntevan olion. Ajatuksena vaan aivan liian oksettava. Väitän, että jos jokainen joutuisi itse teurastamaan syömänsä eläimet, olisi lihansyönti radikaalisti vähäisempää. Se on tämä kapitalismi, joka etäännyttää meidät elämän realiteeteista, kuten siitä, mitä tai kuka sun lautasella on.

Vierailija
66/102 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taas lihansyöjänä ymmärrän vegaaneja todella hyvin. Lihantuotanto on kestämätöntä, epäeettistä, saastuttavaa, epäterveellistä. Lihansyöntiä ei juuri voi puolustella kuin ideologisista syistä.

Itse koen sympatiaa eläimiä kohtaan ja ymmärrän hyvin vegaaniuden. Mutta olen sitten taas itsekäs joten en ole päässy lihasta eroon, tuskin pääsenkään.

SIlti, arvostan lihatonta ruokavaliota, varsinin eläinten kohtelun takia.

T. M

Vierailija
67/102 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa. Mun tuttu vegaani on joustavampi kuin toinen tuttu kasvissyöjä. Tietenkin molemmat syövät tarkkaan omaa ruokavaliotaan noudattaen. Jos vahingossa jossain tarjottu vegeruoka sisältää jotain sopimatonta, kasvissyöjä vetää kilarit.

Mitä tästä opimme? Älä yleistä.

Vierailija
68/102 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua minäkään vegaaneja. Aggressiivista porukkaa.

Vierailija
69/102 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekasyöjä kirjoitti:

Minusta eläinten tappaminen tai edes siitä maksaminen on agressiivisempaa kuin se että yksinkertaisesti jättää jotain syömättä. Sekin on minusta aika radikaalia veganismiin verrattuna että tunkee kätensä lehmän perciiseen tai maksaa jollekin toiselle että tämä tekee niin, jotta voit juoda lehmän eli toisen lajin äidinmaitoa. Noh, mitä kukakin pitää normaalina. 🤷

Vierailija
70/102 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tyhmää totuttaa elimistönsä pelkkään kasvisruokaan koska se hankaloittaa elämää varsinkin pohjoismaisen punavihreän kuplan ulkopuolella. Mikseivät kasvissyöntiä kannattavat vähentäisi eläinperäisten tuotteiden syöntiään vaikka puoleen tai neljäsosaan. En ymmärrä heidän ehdottomuuttaan. Ja miksei riistaa tai kotimaista kalaakaan saisi syödä?

Mä en ymmärrä tätä kommenttia. Voisitko selventää? Olen matkustanut aika paljon, ja ainakaan kaukaisemmissa maissa, missä olen käynyt, on kasvisruoan löytäminen ollut huomattavasti helpompaa kuin Suomessa. Samoin etelä-euroopan maissa on vankat perinteet kasvisruoan valmistamiseen.

Vierailija
71/102 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä ymmärrän varsin hyvin. En itsekään pysty syömään kuollutta ruumista, oli se sitten lehmän tai minkä vaan tuntevan olion. Ajatuksena vaan aivan liian oksettava. Väitän, että jos jokainen joutuisi itse teurastamaan syömänsä eläimet, olisi lihansyönti radikaalisti vähäisempää. Se on tämä kapitalismi, joka etäännyttää meidät elämän realiteeteista, kuten siitä, mitä tai kuka sun lautasella on.

Saati sitten ettei se eläin olisi mukavasti kytketty kiinni lopetusta varten, vaan jos se pitäisi itse metsästää, mieluiten ilman tuliaseita kuten luonto on tarkoittanut. Jäisi aika monelle lihansyöjä larppaajalle laihat eväät.

Vierailija
72/102 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä tätä kommenttia. Voisitko selventää? Olen matkustanut aika paljon, ja ainakaan kaukaisemmissa maissa, missä olen käynyt, on kasvisruoan löytäminen ollut huomattavasti helpompaa kuin Suomessa. Samoin etelä-euroopan maissa on vankat perinteet kasvisruoan valmistamiseen.

Ja Aasiassa! Hän varmaan tarkoitti sitä että kun on itse tottunut menemään automaattisesti sinne lihapatojen ääreen niin ei osaa edes kuvitella että joku toinen voisi syödä jossain toisessa paikassa jotain muuta, sellaista mistä tämä ensimmäinen henkilö ei ole kuullutkaan koska ei kokeile mitään uutta.

Vierailija
73/102 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enkä minä sinua

Netissä valittava inisijä

Kalahtiko omaan nilkkaan? Henkinen ruokavamma ei ole ylpeilyn aihe. Se kuuluu lapsuuteen ja aikuisena arvostetaan kaikkea ruokaa.

Voi v***u että olet tyhmä ja yksinkertainen.

Vierailija
74/102 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanit ja kasvissyöjät kyllä vaatii kiukkuisesti uhkailemalla että kaikki myut toteuttaa hänen ideologiaa mutta hän ei todellakaan suostu muita ja muiden ideologiaa kunnioittamaan mutta naiset ja naisen mieliset on kyllä muutekin todella itsekkäitä vaatimuksineen vaikka itse ei suostu muiden eteen tekeen yhtään mitään

Vierailija
75/102 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on tämä kapitalismi, joka mahdollistaa ruualla vehkeilyn ja haihattelun. Ilman kapitalismia syötäisiin vaikka matoja, että edes jotain olisi. 

Vierailija
76/102 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en syö uskontoni takia lihaa. En siis voi valita lihavaihtoehtoa.

Tiedämme jo, että veganismi on uskonto :)

Adventistit ovat vegaaneja ja tutkimuksen mukaan maailman pitkäikäisimpiä.

Ei todellakaan ole pitkäikäisiä. Eivätkä taida olla vegaanejakaan.

Vierailija
77/102 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut 20 vuoden testi menossa. Kun ryhdyin vegeksi niin olin kuullut että vegaanit öyhöttää, joten päätin olla itse hiljaa: Ei käännyttämistä, ei kommentointia, ei tuomitsemista, ei mitään, ei edes sen mainitsemista että olen vege. 20 vuoden tulos on se että lihaa syövät öyhöttää ja suoranaisesti kiusaa, katsovat mitä muilla on lautasella tai mitä siitä puuttuu ja tekevät siitä numeron lähes joka kerta kun istutte samassa pöydässä, vaikka itse olisit hiljaa. Pupun ruokaa, näännytät itsesi, hyi mitä toi on, liha on hyvää nom nom jne., jokainen on kuullut nää perus jutut. Mutta öyhöttävää vegaania en ole vielä 20 vuoden aikana kohdannut. Pistää miettimään. 🤔

Ai oikein lihansyöjät kiusaa!? Voi sinua ressua. Mätkiikö ne sua porukassa nakkipaketilla naamaan vai mitä?

Vierailija
78/102 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekasyöjä kirjoitti:

Minusta eläinten tappaminen tai edes siitä maksaminen on agressiivisempaa kuin se että yksinkertaisesti jättää jotain syömättä. Sekin on minusta aika radikaalia veganismiin verrattuna että tunkee kätensä lehmän perciiseen tai maksaa jollekin toiselle että tämä tekee niin, jotta voit juoda lehmän eli toisen lajin äidinmaitoa. Noh, mitä kukakin pitää normaalina. 🤷

Tässä esimerkki vegaanin järjenjuoksusta.

Vierailija
79/102 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka nyt niistä tykkää. Kasvisruokavalio ei ole nirsoilua.

Entä crohnin tautia tai kihtiä sairastava? Pidätkö edes heistä kun eivät voi syödä mitä tahansa?

Vierailija
80/102 |
18.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ap parisuhteessa, mutta ei haittaa jos silloin tällöin petät kumppaniasi?

Oletko pääosin rehellinen, mutta silloin tällöin näpistät kaupasta leipää?

Vegaanin elämäntavassa on kysymys moraaliperiaatteesta, joka pätee aina.

Mikä se moraaliperiaate sitten on? Ihmis- ja eläinkunnan tuhoaminen vielä nopeammin kuin miten se nyt etenee. Prosessoidun "lihakorvikekasvismössishässäkän" päästöt verrattuna ihan normiruokaan ovat älyttömät. Oletko ajatellut mitä tapahtuu, jos kaikki tämän pallon ihmiset rupeavat yhtäkkiä vegaaneiksi? Jo nyt vedetään niin paljon metsää sileäksi että pahaa tekee. "Mutta ku mun on ziiz paggo zaada n11tä avokadoja!!!!"