Kokemuksia keikkatyöstä
Olen harkinnut siirtyväni tekemään keikkatyötä varhaiskasvatuksessa. Olen ollut alalla jo jonkin aikaa, mutta uupunut, ahdistunut ja ollut sen vuoksi sairaslomalla, joten koen keikkailun turvalliseksi ratkaisuksi tehdä töitä tämän jälkeen. Töitä uskoakseni tulee riittämään ja työvuoroja voisi säädellä tarvittaessa oman jaksamisen mukaan.
Haluaisin kuulla kokemuksia teiltä keikkatyötä tekeviltä. Paljonko tienaat kuussa keikkailemalla? Hyviä ja huonoja puolia?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Keikkatyö on opiskelijoille ja niille, jotka eivät kokoaikatyötä saa. Miksi kukaan haluaisi vapaaehtoisesti tehdä keikkatyötä????
Jaha, jaha. Mä irtisanouduin vakiduunista viiskymppisenä ja sen jälkeen keikkaduuneja harvakseltaan, en enää missään nimessä halua vakiduunia. Ei tosin millään sote-ym. alalla.
Keikkalaikkarilta todella hyvä kooste aiheesta.
Julkisen sektorin työntekijään verrattuna keikkalaisen asemassa on paljon heikkoja puolia. Ei ole aina välttämättä mikään kuningatar-olo, vaikka etukäteen voisi ajatella, että keikkalaisena saa elämänhallintansa omiin käsiinsä.
Keikkafirma kannattaa valita todella huolellisesti ja selvittää kaikki kysymykset etukäteen - yksityinen yrittäjä ei tuone työehtojen ihan kaikkia yksityiskohtia kovin aktiivisesti itse esiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainiin ja sellainen kysymys vielä, että mikä on raja, jolloin palkan lisäksi saa vielä sovitettua päivärahaa. Mietin siis tilannetta, että jossain kuussa tienaisin keikkailemalla esim. 1400€, saisinko tämän lisäksi myös sovitettua päivärahaa, jos olen ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi te-toimistoon.
Tarkoituksena siis kyllä on tehdä keikkatyötä sen verran, että tukia en tarvitse. Mietin vain, jos niitä jostain syystä ei olisi jossain kuussa tarpeeksi. Toisaalta silloin olisi pitänyt ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi, mikä ilmeisesti tarkoittaa sitä, että pitäisi hakea koko ajan jotain kokoaikatyötä. Mutta itse haluan tehdä juuri nimenomaan keikkaa. Eli ei minun sitten kannata ilmoittaa te-toimistoon, että olen työtön? Auttakaa tietämätöntä :D
Muistaakseni 1600 about on raja jolloin soviteltua ei tule senttiäkään. 1400 tulolla saat soviteltua joitain kymppejä. Muista pitää totaalilomaa väh. kaksi kuukautta niin saat työkkärimassit ja haet täydet asumistuet. Näin siis vuokralla ylsinelävällä. Itse lomailen aina heinä ja elokuun. Näiden vuokrat etukäteen säästöillä maksuun. Sit lomaillaan tuilla ja veronpalautksilla! Syssyllä taas pikkuhiljaa enemmän duunia.
Maksetaanko asumistukea nykyisin, jos on lyhytkestoisesta työttömyydestä kyse?
Ap saattaa kuulua työttömyyskassaan, jolloin soviteltu perustuisi hänen nykyiseen palkkaansa, kunnes työssäoloehto täyttyy uudelleen ja päiväraha lasketaan uudelleen. Apuna voi käyttää laskuria, johon pystyy syöttämään myös osa-aikatyön palkan. Esim. 2600 euron palkalla saisi soviteltua joku 1008 euroa sen 1400 e palkan päälle: https://www.tyj.fi/jos-jaat-tyottomaksi/paivarahalaskuri/.
Vierailija kirjoitti:
Keikkatyö on opiskelijoille ja niille, jotka eivät kokoaikatyötä saa. Miksi kukaan haluaisi vapaaehtoisesti tehdä keikkatyötä????
Itse kieltäydyin jatkosoppareista ja jatkoin samaan paikkaan keikkalaisena, jolloin pystyin palkan lisäksi nostamaan soviteltua ansiosidonnaista. Nettotulot säilyivät siis ennallaan, mutta työmäärä puolittui ja sain itse valita työvuoroni.
Toisille sopii ja toisille ei. Itse pidin siitä tosi paljon. Sain valita missä työskentelen ja milloin. En joutunut mihinkään ylimääräisiin ärsyttäviin palavereihin. Miinuksena sijaisen heittely ryhmästä toiseen,toinen toistaan haastavammat lapset ja se epävarmuus "millainenkohan se huomisen paikka on" tai kuka käyttää vaippoja,kuka käy pöntöllä. Sittemmin jätin koko vakan sen kuormittavuuden takia. Keikkailu on kyllä todella hyvä vaihtoehto.
Olisiko lisää kokemuksia keikkaa tekeviltä?
Itse tykkään! Voi suunnitella kalenteria vapaammin. Toki keikkatyö ei sovi kaikille, mutta itselleni vapaus omiin aikatauluihin on niin iso plussa, että olen viihtynyt 3 vuotta nyt kaupan alan keikkalaisena. Niinkuin kaikkiin muihinkin työpaikkoihin myös keikkafirmoihin mahtuu monenlaisia yrityksiä, mutta firmassa missä olen ollut töissä on palkka- ja muut työsuhdeasiat hoidettu hyvin asianmukaisesti. Mahdollisuuksia on myös firman kautta lähteä vakkariksi johonkin asiakasyritykseen mikäli haluaa vaihtaa takuutunteihin :)
Keikkatyöläinen on työntekijä jonka työtä ei arvosteta, hän ei pääse vakkareiden kanssa ystäväksi, koet ulkopuolisuuden tunnetta. Sinua voidaan jopa kiusata koska uusi työntekijä on uhka työyhteisölle. Tästä on minulla kokemusta. Olen keikkaillut lyhyissä ja pitemmässä työsuhteissa , alkaan olla turhautunut koska palkan maksu voi viipyä jopa 3 viikkoa. Ansiosidonnaisen päivärahan haku on aina oma episodi. Tähän loppuu henkisesti. Olkaa ennemmin vakkareita kuin heittopusseja. Terv.26 työpaikkaa läpikäynyt konkari
Parasta ikinä! Lomat ja vapaat AINA siellä missä haluaa ilman mitään vääntöjä. Teen pelkkää yötä. 2000-2800 kk netto.
- sote ala
Vierailija kirjoitti:
Ens vuoden alusta ei "vakkareita" ole kuin valtion viroissa. Potkulain nojalla monoa voi saada kuka vaan ja kevyillä syillä.
Vierailija kirjoitti:
Onko kaupan alalta kokemuksia?
Liian vähän tunteja. Ei elä kuin opiskelija tai eläkeläinen.
- jos unohdat tehdä jotain, vastaat vain viattomana "mulle ei kerrottu että teillä laitoshuoltaja tekee tämän"!
Pidätkö listaa paikoista, joihin olet käyttänyt tätä tekosyytä? Voi olla, ettei mene läpi kovin monta kertaa.
Mä siirryin keikalta 50% talon kirjoille. Alkuun harmitti, mutta tämä on hyvö näinkin. Suunniteltuja työvuoroja on 7 listassa, ja niiden päälle teen halutessani myös ekstravuoroja, joista palkan päälle tulee työvuoron muutoskorvausta 120 euroa/kpl. Näiden määrää ei ole rajattu, tosin tämä on kai paikallisesti sovittu.
Miinuksena on nyt työskentely yhdellä alueella, vaihtelu jää vähemmälle. Tosin se alue on varsin hyvin valittu, erinomainen esimies ja paljon rahavuoroja, viikonloppuja ja pyhiä tarjolla. Kesät olen kokonaan poissa kuten ennenkin, keikkalaisena nostin ansiosidonnaista, nykytuloilla ei tarvitse. Työkaverit ja -yhteisöt ovat mulle aika yhdentekeviä. Laikkari minäkin.
Vierailija kirjoitti:
- jos unohdat tehdä jotain, vastaat vain viattomana "mulle ei kerrottu että teillä laitoshuoltaja tekee tämän"!
Pidätkö listaa paikoista, joihin olet käyttänyt tätä tekosyytä? Voi olla, ettei mene läpi kovin monta kertaa.
Keikkarina on tärkeintä tehdä joka homma aina vimpan päälle. Tällöin vakkarit kokee sut avuksi ja jatkossa sulle tarjotaan hommia niin paljon kun jaksat tehdä. Sana leviää.
- sotekeikkari
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keikkarina on tärkeintä tehdä joka homma aina vimpan päälle. Tällöin vakkarit kokee sut avuksi ja jatkossa sulle tarjotaan hommia niin paljon kun jaksat tehdä. Sana leviää.
- sotekeikkari
Tämän takia kokeneet keikkarit 35-55v viedään just nyt käsistä. Ei tarvi paljoa perehdytellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kysyisin ennemmin, miksi kukaan tekisi töitä vakituisena, kun voi tehdä keikkatöitä 😂
Asuntolaina?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kysyisin ennemmin, miksi kukaan tekisi töitä vakituisena, kun voi tehdä keikkatöitä 😂
Asuntolaina?
Otan osaa, kun "vakkarina" saat kenkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- sotekeikkari
Ethän sinä tee vimpan päälle, jos unohtelet ja puolustelet niitä typerillä valheilla. Miten olisi, jos kerran rehellisesti sanoisit "anteeksi, unohdin"?
Liian vaikeaa, kun olet niin pätevä ja hyvä omassa mielessäsi?
Keikkalaisena sairastaminen käy kukkaron päälle, jos esimerkiksi kaadut viikoksi flunssassa sängyn pohjalle..